Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Estetyka nowych mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-ADM-L-06-W1H-ENM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Estetyka nowych mediów
Jednostka: Wydział Prawa i Ekonomii
Grupy: 10 przedmioty do wyboru na 6 sem. ADM-L
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

1. 1.03.2024

Przedmiot, zakres i metody estetyki

Gołaszewska M., Zarys estetyki, Warszawa 1984, rozdział I [Estetyka jako nauka]

2. 8.03.2024

Pojęcie sztuki, definicje dzieła sztuki.

Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, PWN 2006, rozdział I [Sztuka: dzieje pojęcia.]

3. 15.03.2024

Sztuka jako mimesis

Arystoteles, Poetyka, [różne wydania], [Rozdziały: I – XVII]

4. 22.03.2024

Autonomizacja sztuki

Gautier T., Ze «Wstępu» do «Panny de Maupin», [w:] Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce, Część 2, 1700-1870, Warszawa 1974, ss. 395 – 409

Tołstoj L. Co to jest sztuka?, przeł. Leśniewska M., Kraków 1980, [rozdziały: VIII, IX, XI, XII]

5. 5.04.2024

Idea geniuszu

Schopenhauer A., Świat jako wola i przedstawienie, przeł. Garewicz J., tom I, Warszawa 1994, [Księga trzecia, paragrafy: 34 -38]

6. 12.04.2024

Forma i treść dzieła

Witkiewicz S. I., O Czystej Formie, [w:] Witkiewicz S. I., O Czystej Formie i inne pisma o sztuce, Warszawa 2003;

7. 19.04.2024

Kultura jako przemysł

Horkheimer M, Adorno T. W., Dialektyka oświecenia, przeł. Łukasiewicz M., Warszawa 1994, [Przemysł kulturalny. Oświecenie jako masowe oszustwo]

8. 26.04.2024

Nowe społeczeństwo a nowe media

Bauman Z, Społeczeństwo w stanie oblężenia, przeł. Margański J., Warszawa 2007 [ Ani mieć ani być, Szczęśliwe (jednorazowe) zobowiązania, Jak w telewizji, Szybko versus powoli, Prywatne versus publiczne, Autorytet versus idolatria, Zdarzenie versus polityka] ss. 175-208

9. 10.05.2024

Integrująca funkcja nowych mediów

Horton D., Wohl R.R., Komunikacja masowa i paraspołeczna interakcja. Uwagi o intymności na odległość, przeł. Piskorz A. [w:] Pejzaże audiowizualne. Telewizja. Wideo. Komputer, Gwóźdź A (red.), Kraków 1997, ss. 63 – 89.

10. 16.05.2024

Wiedza i informacja w społeczeństwie ponowoczesnym.

Lyotard F., Nauczanie i jego uprawnienie przez skuteczność, [w:] Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy. przeł. Małgorzata Kowalska, Jacek Migasiński, Warszawa 1997

11. 16.05.2024

Globalizacja rozumu

Kerckhove de Derrick, Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, przeł. Sikorski W., Nowakowski P., Warszawa 1996, [17. Inteligencja zbiorowa, 18. Przemiana umysłów] ss. 177 – 197.

12. 17.05.2024

Postęp technologiczny jako kulturowa dewastacja

Virilio P., Bomba informacyjna, przeł. Królak S., Warszawa 2006, [V, VI, VII, XIII, XIV]

13. 23.05.2024

Atrakcyjność światów wirtualnych

Welsch W., Sztuczne raje?, przeł. J. Gilewicz [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, M. Hopfinger (red.) ss.461 – 479.

TEST

14. 24.05.2024

Uniwersalność cyberkultury

Levy P., Drugi potop, przeł. J. Budzyk [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, M. Hopfinger (red.) ss. 373 – 390.

15. 7.06.2024

Gry komputerowe jako przestrzeń interakcji

Wałaszewski Z., Interaktywność gier komputerowych [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, M. Hopfinger (red.) ss. 404 – 416.

POPRAWA TESTU

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

• Obecność na zajęciach (nie więcej niż 2 nieobecności - powyżej konieczność zaliczenia)

• Zaliczenie testu - z całości omawianego materiału

Sposób oceniania:

Ocena końcowa jest wypadkową ocen:

• Oceny aktywności na zajęciach; jedna aktywność na zajęciach to 0,5 pkt.

• Oceny uzyskanej na podstawie testu; 1 punkt oceny z testu = 1 punkt

3 pkt. – dostateczny; 5 pkt. – dostateczny +; 7 pkt. – dobry; 9 pkt. – dobry +; 11 pkt. – bardzo dobry

Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Oziębłowski
Prowadzący grup: Mariusz Oziębłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. 1.03.2024

Przedmiot, zakres i metody estetyki

Gołaszewska M., Zarys estetyki, Warszawa 1984, rozdział I [Estetyka jako nauka]

2. 8.03.2024

Pojęcie sztuki, definicje dzieła sztuki.

Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, PWN 2006, rozdział I [Sztuka: dzieje pojęcia.]

3. 15.03.2024

Sztuka jako mimesis

Arystoteles, Poetyka, [różne wydania], [Rozdziały: I – XVII]

4. 22.03.2024

Autonomizacja sztuki

Gautier T., Ze «Wstępu» do «Panny de Maupin», [w:] Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce, Część 2, 1700-1870, Warszawa 1974, ss. 395 – 409

Tołstoj L. Co to jest sztuka?, przeł. Leśniewska M., Kraków 1980, [rozdziały: VIII, IX, XI, XII]

5. 5.04.2024

Idea geniuszu

Schopenhauer A., Świat jako wola i przedstawienie, przeł. Garewicz J., tom I, Warszawa 1994, [Księga trzecia, paragrafy: 34 -38]

6. 12.04.2024

Forma i treść dzieła

Witkiewicz S. I., O Czystej Formie, [w:] Witkiewicz S. I., O Czystej Formie i inne pisma o sztuce, Warszawa 2003;

7. 19.04.2024

Kultura jako przemysł

Horkheimer M, Adorno T. W., Dialektyka oświecenia, przeł. Łukasiewicz M., Warszawa 1994, [Przemysł kulturalny. Oświecenie jako masowe oszustwo]

8. 26.04.2024

Nowe społeczeństwo a nowe media

Bauman Z, Społeczeństwo w stanie oblężenia, przeł. Margański J., Warszawa 2007 [ Ani mieć ani być, Szczęśliwe (jednorazowe) zobowiązania, Jak w telewizji, Szybko versus powoli, Prywatne versus publiczne, Autorytet versus idolatria, Zdarzenie versus polityka] ss. 175-208

9. 10.05.2024

Integrująca funkcja nowych mediów

Horton D., Wohl R.R., Komunikacja masowa i paraspołeczna interakcja. Uwagi o intymności na odległość, przeł. Piskorz A. [w:] Pejzaże audiowizualne. Telewizja. Wideo. Komputer, Gwóźdź A (red.), Kraków 1997, ss. 63 – 89.

10. 16.05.2024

Wiedza i informacja w społeczeństwie ponowoczesnym.

Lyotard F., Nauczanie i jego uprawnienie przez skuteczność, [w:] Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy. przeł. Małgorzata Kowalska, Jacek Migasiński, Warszawa 1997

11. 16.05.2024

Globalizacja rozumu

Kerckhove de Derrick, Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, przeł. Sikorski W., Nowakowski P., Warszawa 1996, [17. Inteligencja zbiorowa, 18. Przemiana umysłów] ss. 177 – 197.

12. 17.05.2024

Postęp technologiczny jako kulturowa dewastacja

Virilio P., Bomba informacyjna, przeł. Królak S., Warszawa 2006, [V, VI, VII, XIII, XIV]

13. 23.05.2024

Atrakcyjność światów wirtualnych

Welsch W., Sztuczne raje?, przeł. J. Gilewicz [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, M. Hopfinger (red.) ss.461 – 479.

TEST

14. 24.05.2024

Uniwersalność cyberkultury

Levy P., Drugi potop, przeł. J. Budzyk [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, M. Hopfinger (red.) ss. 373 – 390.

15. 7.06.2024

Gry komputerowe jako przestrzeń interakcji

Wałaszewski Z., Interaktywność gier komputerowych [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, M. Hopfinger (red.) ss. 404 – 416.

POPRAWA TESTU

Zajęcia w cyklu "Semestr letni - rok akad. 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Oziębłowski
Prowadzący grup: Mariusz Oziębłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)