Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Erystyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-ADM-L-06-W1H-A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Erystyka
Jednostka: Wydział Prawa i Ekonomii
Grupy: 10 przedmioty do wyboru na 6 sem. ADM-L
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności analizowania wypowiedzi pisemnych i ustnych jako aktów perswazyjnych; zapoznanie z wybranymi psychologicznymi i językowymi uwarunkowaniami komunikacji międzyludzkiej; kształtowanie dyspozycji do budowania wypowiedzi sprzyjających dobremu i skutecznemu komunikowaniu się (porozumieniu) oraz przekonywaniu; kształtowanie umiejętności retorycznej organizacji wypowiedzi/tekstów realizujących założone cele, zwłaszcza w sytuacji sporu.

Pełny opis:

Rola języka w budowaniu relacji pomiędzy ludźmi; perswazja a manipulacja; wielopłaszczyznowość wypowiedzi; „portret komunikacyjny” i wiarygodność nadawcy; przedstawianie i ukrywanie siebie a rzeczowość argumentacji; jednostronne stereotypy odbioru; wyobrażenia o rozmówcy; analiza transakcyjna; trójkąt dramatyczny S. B. Karpmana; sposoby nawiązywania (podtrzymywania) kontaktu z odbiorcą i zdobywania jego przychylności; budowanie wspólnoty pomiędzy nadawcą i odbiorcą: znaczenie i typy toposów, rola konwencji językowo – społecznych; zrozumiałość i spójność wypowiedzi; podstawowe reguły konwersacji; dyrektywne i niedyrektywne prowadzenie rozmowy; właściwy dobór technik argumentacyjnych; chwyty erystyczne, znaczenie komunikowania pozawerbalnego.

Literatura:

Cialdini R. B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka (wyd. dowolne); Erystyka czyli o sztuce prowadzenia sporów, pod red. A. Budzyńskiej-Dacy, J. Kwoska, PWN Warszawa 2009. Korolko M.: Przekonuj i daj się przekonać: dialektyka, retoryka, erystyka z ćwiczeniami: skrypt. – Piotrków Trybunalski : Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie przy Filii Akademii Świętokrzyskiej, 2003; Pszczołowski T., Umiejetność przekonywania i dyskusji, Gdańsk 2002; Perelman Ch., Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, przeł. M. Chomicz, Warszawa 2002 (fragmenty); Uwieść słowem czyli retoryka stosowana., red. J. Z. Lichański, Warszawa 2003; Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Kraków 1983, von Thun F. S., Sztuka rozmawiania, Kraków 2001. Załazińska A, Rusinek M, Retoryka codzienna, Warszawa 2010.

Ponadto materiały przesłane przez prowadzącego (3-4 fragmenty wybranych opracowań).

Efekty uczenia się:

Student,

w zakresie wiedzy:

posiada wiedzę o wybranych, psychologicznych uwarunkowaniach komunikacji międzyosobowej i narzędziach służących usprawnieniu komunikowania się; zna wybrane reguły konwersacji oraz sposoby budowania wspólnoty między nadawcą i odbiorcą wypowiedzi; ma podstawową wiedzę o komunikowaniu niewerbalnym; zna wybrane chwyty erystyczne

w zakresie umiejętności

stosuje reguły retoryczne do opracowania wypowiedzi; tworzy wypowiedzi zgodnie z przyjętym celem perswazyjnym; wykorzystuje wiedzę o komunikowaniu międzyludzkim do analizowania i usprawnienia wypowiedzi (w tym konwersacji); uczestniczy w debacie, funkcjonalnie wykorzystując w niej wybrane chwyty retoryczne/erystyczne

w zakresie kompetencji personalnych i społecznych:

posiada świadomość wpływu komunikacji werbalnej i pozawerbalnej na kształtowanie relacji międzyludzkich; ma świadomość wykorzystywania a wiedzy z zakresu retoryki i erystyki w życiu społecznym i politycznym; dostrzega złożoność czynników warunkujących dobrą komunikację.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę. Forma pisemna albo ustna do uzgodnienia ze studentami na pierwszych zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Bartnik, Leszek Będkowski
Prowadzący grup: Leszek Będkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Szczegółowe informacje na temat przedmiotu (bieżący semestr) znajdują się w sekcji poniżej ("konwersatorium").

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)