Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Autoprezentacja i wystąpienia publiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-DKM-M-03-AWP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Autoprezentacja i wystąpienia publiczne
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: 06 przedmioty obowiązkowe na 3 sem. DKM-M
06 przedmioty obowiązkowe na 3 sem. DKM-M
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Definicje pojęć: autoprezentacja, autowizerunek, atrybucja, strategia, technika – definicje pojęć. Główne koncepcje autoprezentacji. Elementy wizerunku

własnego, m.in. wygląd zewnętrzny makijaż (wygląd fizyczny człowieka, fryzura, sylwetka, wzrost, aparycja, ubiór, itp.), komunikaty werbalne, komunikacja

niewerbalna (mimika, gestykulacja, kinezjetyka, proksemika oraz parajęzyk). Rola pierwszego wrażenia i prawidłowości jego tworzenia. Audytorium –

nawiązanie kontaktu z grupą słuchaczy oraz kontrolowanie przebiegu i dynamiki wystąpienia, dopasowania treści i języka wystąpienia do specyfiki odbiorców.

Świadome wywieranie wpływu – umiejętność manipulowania otoczeniem (reguły wywierania wpływu wg. Roberta Cialdiniego), pojęcie kompetencji

społecznych. Taktyki autoprezentacyjne: asertywno-zdobywcze i obronne. Kultura i etykieta w rozmowie. Cechy dobrej autoprezentacji. Struktura prezentacji

Pełny opis:

Definicje pojęć: autoprezentacja, autowizerunek, atrybucja, strategia, technika – definicje pojęć. Główne koncepcje autoprezentacji. Elementy wizerunku

własnego, m.in. wygląd zewnętrzny makijaż (wygląd fizyczny człowieka, fryzura, sylwetka, wzrost, aparycja, ubiór, itp.), komunikaty werbalne, komunikacja

niewerbalna (mimika, gestykulacja, kinezjetyka, proksemika oraz parajęzyk). Rola pierwszego wrażenia i prawidłowości jego tworzenia. Audytorium –

nawiązanie kontaktu z grupą słuchaczy oraz kontrolowanie przebiegu i dynamiki wystąpienia, dopasowania treści i języka wystąpienia do specyfiki odbiorców.

Świadome wywieranie wpływu – umiejętność manipulowania otoczeniem (reguły wywierania wpływu wg. Roberta Cialdiniego), pojęcie kompetencji

społecznych. Taktyki autoprezentacyjne: asertywno-zdobywcze i obronne. Kultura i etykieta w rozmowie. Cechy dobrej autoprezentacji. Struktura prezentacji

Literatura:

- M. Leary M. Wywieranie wrażenia na innych, przeł. A. Kacmajor Gdańsk 2003;

- M. Rusinek, Między retoryką a retorycznością, Kraków 2003;

-

- M. Bachtin, Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Warszawa 1986;

Efekty uczenia się:

zakresie wiedzy:

- w stopniu zaawansowanym zna wymogi kultury języka i komunikacji, a także zasady organizacji

(stylistycznej, pragmatycznej, retorycznej) wypowiedzi w komunikowaniu werbalnym i niewerbalnym oraz

sposoby kształtowania wizerunku;

- ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat zjawisk i faktów obserwowanych w języku, komunikowaniu się

i kulturze, a także wybranych teorii i metod dyscyplin humanistycznych i społecznych, umożliwiającą

interpretację tych zjawisk i faktów oraz zależności zachodzących między nimi;

w zakresie umiejętności:

- potrafi sprawnie komunikować się zgodnie z wymogami kultury języka oraz wymogami szczegółowych norm

etykietalnych; wykorzystywać w komunikowaniu się poszerzoną wiedzę z zakresu komunikacji niewerbalnej

i interpersonalnej;

- przygotować wypowiedzi reprezentujące różne gatunki medialne, zgodnie z wymogami gatunku i medium

przekazu oraz założonym tematem i celem komunikacyjnym, w tym przekazy medialne służące promocji i

kształtowaniu wizerunku;w zakresie kompetencji społecznych:

- jest gotów odwoływać się do zasobu wiedzy jako ważnego kryterium i przesłanki wyboru konkretnych,

określonych propozycji rozwiązania dylematu zawodowego czy problemu badawczego; wartościuje szeroko

rozumiane zjawiska kulturowe i społeczne;

- jest gotów do promocji siebie oraz instytucji i podmiotów społecznych w sposób przedsiębiorczy poprzez

propagowanie, tworzenie i rozpowszechnianie komunikatów, przekazów i wszelkich informacji medialnych.

Metody i kryteria oceniania:

obserwacja udziału w dyskusji z

kryteriami oceny, kolokwium

pisemne, referat, realizacja

projektu (autoprezentacji)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Czajkowski
Prowadzący grup: Krzysztof Czajkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Definicje pojęć: autoprezentacja, autowizerunek, atrybucja, strategia, technika – definicje pojęć. Główne koncepcje autoprezentacji. Elementy wizerunku

własnego, m.in. wygląd zewnętrzny makijaż (wygląd fizyczny człowieka, fryzura, sylwetka, wzrost, aparycja, ubiór, itp.), komunikaty werbalne, komunikacja

niewerbalna (mimika, gestykulacja, kinezjetyka, proksemika oraz parajęzyk). Rola pierwszego wrażenia i prawidłowości jego tworzenia. Audytorium –

nawiązanie kontaktu z grupą słuchaczy oraz kontrolowanie przebiegu i dynamiki wystąpienia, dopasowania treści i języka wystąpienia do specyfiki odbiorców.

Świadome wywieranie wpływu – umiejętność manipulowania otoczeniem (reguły wywierania wpływu wg. Roberta Cialdiniego), pojęcie kompetencji

społecznych. Taktyki autoprezentacyjne: asertywno-zdobywcze i obronne. Kultura i etykieta w rozmowie. Cechy dobrej autoprezentacji. Struktura prezentacji

Pełny opis:

Definicje pojęć: autoprezentacja, autowizerunek, atrybucja, strategia, technika – definicje pojęć. Główne koncepcje autoprezentacji. Elementy wizerunku

własnego, m.in. wygląd zewnętrzny makijaż (wygląd fizyczny człowieka, fryzura, sylwetka, wzrost, aparycja, ubiór, itp.), komunikaty werbalne, komunikacja

niewerbalna (mimika, gestykulacja, kinezjetyka, proksemika oraz parajęzyk). Rola pierwszego wrażenia i prawidłowości jego tworzenia. Audytorium –

nawiązanie kontaktu z grupą słuchaczy oraz kontrolowanie przebiegu i dynamiki wystąpienia, dopasowania treści i języka wystąpienia do specyfiki odbiorców.

Świadome wywieranie wpływu – umiejętność manipulowania otoczeniem (reguły wywierania wpływu wg. Roberta Cialdiniego), pojęcie kompetencji

społecznych. Taktyki autoprezentacyjne: asertywno-zdobywcze i obronne. Kultura i etykieta w rozmowie. Cechy dobrej autoprezentacji. Struktura prezentacji

Literatura:

M. Leary M. Wywieranie wrażenia na innych, przeł. A. Kacmajor Gdańsk 2003;

- M. Rusinek, Między retoryką a retorycznością, Kraków 2003;

-

- M. Bachtin, Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Warszawa 1986;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Czajkowski
Prowadzący grup: Krzysztof Czajkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Definicje pojęć: autoprezentacja, autowizerunek, atrybucja, strategia, technika – definicje pojęć. Główne koncepcje autoprezentacji. Elementy wizerunku

własnego, m.in. wygląd zewnętrzny makijaż (wygląd fizyczny człowieka, fryzura, sylwetka, wzrost, aparycja, ubiór, itp.), komunikaty werbalne, komunikacja

niewerbalna (mimika, gestykulacja, kinezjetyka, proksemika oraz parajęzyk). Rola pierwszego wrażenia i prawidłowości jego tworzenia. Audytorium –

nawiązanie kontaktu z grupą słuchaczy oraz kontrolowanie przebiegu i dynamiki wystąpienia, dopasowania treści i języka wystąpienia do specyfiki odbiorców.

Świadome wywieranie wpływu – umiejętność manipulowania otoczeniem (reguły wywierania wpływu wg. Roberta Cialdiniego), pojęcie kompetencji

społecznych. Taktyki autoprezentacyjne: asertywno-zdobywcze i obronne. Kultura i etykieta w rozmowie. Cechy dobrej autoprezentacji. Struktura prezentacji

Pełny opis:

Definicje pojęć: autoprezentacja, autowizerunek, atrybucja, strategia, technika – definicje pojęć. Główne koncepcje autoprezentacji. Elementy wizerunku

własnego, m.in. wygląd zewnętrzny makijaż (wygląd fizyczny człowieka, fryzura, sylwetka, wzrost, aparycja, ubiór, itp.), komunikaty werbalne, komunikacja

niewerbalna (mimika, gestykulacja, kinezjetyka, proksemika oraz parajęzyk). Rola pierwszego wrażenia i prawidłowości jego tworzenia. Audytorium –

nawiązanie kontaktu z grupą słuchaczy oraz kontrolowanie przebiegu i dynamiki wystąpienia, dopasowania treści i języka wystąpienia do specyfiki odbiorców.

Świadome wywieranie wpływu – umiejętność manipulowania otoczeniem (reguły wywierania wpływu wg. Roberta Cialdiniego), pojęcie kompetencji

społecznych. Taktyki autoprezentacyjne: asertywno-zdobywcze i obronne. Kultura i etykieta w rozmowie. Cechy dobrej autoprezentacji. Struktura prezentacji

Literatura:

- M. Leary M. Wywieranie wrażenia na innych, przeł. A. Kacmajor Gdańsk 2003;

- M. Rusinek, Między retoryką a retorycznością, Kraków 2003;

-

- M. Bachtin, Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Warszawa 1986;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Zaborski
Prowadzący grup: Piotr Zaborski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Definicje pojęć: autoprezentacja, autowizerunek, atrybucja, strategia, technika – definicje pojęć. Główne koncepcje autoprezentacji. Elementy wizerunku

własnego, m.in. wygląd zewnętrzny makijaż (wygląd fizyczny człowieka, fryzura, sylwetka, wzrost, aparycja, ubiór, itp.), komunikaty werbalne, komunikacja

niewerbalna (mimika, gestykulacja, kinezjetyka, proksemika oraz parajęzyk). Rola pierwszego wrażenia i prawidłowości jego tworzenia. Audytorium –

nawiązanie kontaktu z grupą słuchaczy oraz kontrolowanie przebiegu i dynamiki wystąpienia, dopasowania treści i języka wystąpienia do specyfiki odbiorców.

Świadome wywieranie wpływu – umiejętność manipulowania otoczeniem (reguły wywierania wpływu wg. Roberta Cialdiniego), pojęcie kompetencji

społecznych. Taktyki autoprezentacyjne: asertywno-zdobywcze i obronne. Kultura i etykieta w rozmowie. Cechy dobrej autoprezentacji. Struktura prezentacji

Pełny opis:

Definicje pojęć: autoprezentacja, autowizerunek, atrybucja, strategia, technika – definicje pojęć. Główne koncepcje autoprezentacji. Elementy wizerunku

własnego, m.in. wygląd zewnętrzny makijaż (wygląd fizyczny człowieka, fryzura, sylwetka, wzrost, aparycja, ubiór, itp.), komunikaty werbalne, komunikacja

niewerbalna (mimika, gestykulacja, kinezjetyka, proksemika oraz parajęzyk). Rola pierwszego wrażenia i prawidłowości jego tworzenia. Audytorium –

nawiązanie kontaktu z grupą słuchaczy oraz kontrolowanie przebiegu i dynamiki wystąpienia, dopasowania treści i języka wystąpienia do specyfiki odbiorców.

Świadome wywieranie wpływu – umiejętność manipulowania otoczeniem (reguły wywierania wpływu wg. Roberta Cialdiniego), pojęcie kompetencji

społecznych. Taktyki autoprezentacyjne: asertywno-zdobywcze i obronne. Kultura i etykieta w rozmowie. Cechy dobrej autoprezentacji. Struktura prezentacji

Literatura:

- M. Leary M. Wywieranie wrażenia na innych, przeł. A. Kacmajor Gdańsk 2003;

- M. Rusinek, Między retoryką a retorycznością, Kraków 2003;

-

- M. Bachtin, Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Warszawa 1986;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-03-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Czajkowski
Prowadzący grup: Krzysztof Czajkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
ul. Waszyngtona 4/8 42-217 Częstochowa tel: +48 34 3784 100 https://ujd.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)