Autoprezentacja i wystąpienia publiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-DKM-M-03-AWP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Autoprezentacja i wystąpienia publiczne |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
06 przedmioty obowiązkowe na 3 sem. DKM-M 06 przedmioty obowiązkowe na 3 sem. DKM-M |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Definicje pojęć: autoprezentacja, autowizerunek, atrybucja, strategia, technika – definicje pojęć. Główne koncepcje autoprezentacji. Elementy wizerunku własnego, m.in. wygląd zewnętrzny makijaż (wygląd fizyczny człowieka, fryzura, sylwetka, wzrost, aparycja, ubiór, itp.), komunikaty werbalne, komunikacja niewerbalna (mimika, gestykulacja, kinezjetyka, proksemika oraz parajęzyk). Rola pierwszego wrażenia i prawidłowości jego tworzenia. Audytorium – nawiązanie kontaktu z grupą słuchaczy oraz kontrolowanie przebiegu i dynamiki wystąpienia, dopasowania treści i języka wystąpienia do specyfiki odbiorców. Świadome wywieranie wpływu – umiejętność manipulowania otoczeniem (reguły wywierania wpływu wg. Roberta Cialdiniego), pojęcie kompetencji społecznych. Taktyki autoprezentacyjne: asertywno-zdobywcze i obronne. Kultura i etykieta w rozmowie. Cechy dobrej autoprezentacji. Struktura prezentacji |
Pełny opis: |
Definicje pojęć: autoprezentacja, autowizerunek, atrybucja, strategia, technika – definicje pojęć. Główne koncepcje autoprezentacji. Elementy wizerunku własnego, m.in. wygląd zewnętrzny makijaż (wygląd fizyczny człowieka, fryzura, sylwetka, wzrost, aparycja, ubiór, itp.), komunikaty werbalne, komunikacja niewerbalna (mimika, gestykulacja, kinezjetyka, proksemika oraz parajęzyk). Rola pierwszego wrażenia i prawidłowości jego tworzenia. Audytorium – nawiązanie kontaktu z grupą słuchaczy oraz kontrolowanie przebiegu i dynamiki wystąpienia, dopasowania treści i języka wystąpienia do specyfiki odbiorców. Świadome wywieranie wpływu – umiejętność manipulowania otoczeniem (reguły wywierania wpływu wg. Roberta Cialdiniego), pojęcie kompetencji społecznych. Taktyki autoprezentacyjne: asertywno-zdobywcze i obronne. Kultura i etykieta w rozmowie. Cechy dobrej autoprezentacji. Struktura prezentacji |
Literatura: |
- M. Leary M. Wywieranie wrażenia na innych, przeł. A. Kacmajor Gdańsk 2003; - M. Rusinek, Między retoryką a retorycznością, Kraków 2003; - - M. Bachtin, Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Warszawa 1986; |
Efekty uczenia się: |
zakresie wiedzy: - w stopniu zaawansowanym zna wymogi kultury języka i komunikacji, a także zasady organizacji (stylistycznej, pragmatycznej, retorycznej) wypowiedzi w komunikowaniu werbalnym i niewerbalnym oraz sposoby kształtowania wizerunku; - ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat zjawisk i faktów obserwowanych w języku, komunikowaniu się i kulturze, a także wybranych teorii i metod dyscyplin humanistycznych i społecznych, umożliwiającą interpretację tych zjawisk i faktów oraz zależności zachodzących między nimi; w zakresie umiejętności: - potrafi sprawnie komunikować się zgodnie z wymogami kultury języka oraz wymogami szczegółowych norm etykietalnych; wykorzystywać w komunikowaniu się poszerzoną wiedzę z zakresu komunikacji niewerbalnej i interpersonalnej; - przygotować wypowiedzi reprezentujące różne gatunki medialne, zgodnie z wymogami gatunku i medium przekazu oraz założonym tematem i celem komunikacyjnym, w tym przekazy medialne służące promocji i kształtowaniu wizerunku;w zakresie kompetencji społecznych: - jest gotów odwoływać się do zasobu wiedzy jako ważnego kryterium i przesłanki wyboru konkretnych, określonych propozycji rozwiązania dylematu zawodowego czy problemu badawczego; wartościuje szeroko rozumiane zjawiska kulturowe i społeczne; - jest gotów do promocji siebie oraz instytucji i podmiotów społecznych w sposób przedsiębiorczy poprzez propagowanie, tworzenie i rozpowszechnianie komunikatów, przekazów i wszelkich informacji medialnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
obserwacja udziału w dyskusji z kryteriami oceny, kolokwium pisemne, referat, realizacja projektu (autoprezentacji) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Czajkowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Czajkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Definicje pojęć: autoprezentacja, autowizerunek, atrybucja, strategia, technika – definicje pojęć. Główne koncepcje autoprezentacji. Elementy wizerunku własnego, m.in. wygląd zewnętrzny makijaż (wygląd fizyczny człowieka, fryzura, sylwetka, wzrost, aparycja, ubiór, itp.), komunikaty werbalne, komunikacja niewerbalna (mimika, gestykulacja, kinezjetyka, proksemika oraz parajęzyk). Rola pierwszego wrażenia i prawidłowości jego tworzenia. Audytorium – nawiązanie kontaktu z grupą słuchaczy oraz kontrolowanie przebiegu i dynamiki wystąpienia, dopasowania treści i języka wystąpienia do specyfiki odbiorców. Świadome wywieranie wpływu – umiejętność manipulowania otoczeniem (reguły wywierania wpływu wg. Roberta Cialdiniego), pojęcie kompetencji społecznych. Taktyki autoprezentacyjne: asertywno-zdobywcze i obronne. Kultura i etykieta w rozmowie. Cechy dobrej autoprezentacji. Struktura prezentacji |
|
Pełny opis: |
Definicje pojęć: autoprezentacja, autowizerunek, atrybucja, strategia, technika – definicje pojęć. Główne koncepcje autoprezentacji. Elementy wizerunku własnego, m.in. wygląd zewnętrzny makijaż (wygląd fizyczny człowieka, fryzura, sylwetka, wzrost, aparycja, ubiór, itp.), komunikaty werbalne, komunikacja niewerbalna (mimika, gestykulacja, kinezjetyka, proksemika oraz parajęzyk). Rola pierwszego wrażenia i prawidłowości jego tworzenia. Audytorium – nawiązanie kontaktu z grupą słuchaczy oraz kontrolowanie przebiegu i dynamiki wystąpienia, dopasowania treści i języka wystąpienia do specyfiki odbiorców. Świadome wywieranie wpływu – umiejętność manipulowania otoczeniem (reguły wywierania wpływu wg. Roberta Cialdiniego), pojęcie kompetencji społecznych. Taktyki autoprezentacyjne: asertywno-zdobywcze i obronne. Kultura i etykieta w rozmowie. Cechy dobrej autoprezentacji. Struktura prezentacji |
|
Literatura: |
M. Leary M. Wywieranie wrażenia na innych, przeł. A. Kacmajor Gdańsk 2003; - M. Rusinek, Między retoryką a retorycznością, Kraków 2003; - - M. Bachtin, Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Warszawa 1986; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Czajkowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Czajkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Definicje pojęć: autoprezentacja, autowizerunek, atrybucja, strategia, technika – definicje pojęć. Główne koncepcje autoprezentacji. Elementy wizerunku własnego, m.in. wygląd zewnętrzny makijaż (wygląd fizyczny człowieka, fryzura, sylwetka, wzrost, aparycja, ubiór, itp.), komunikaty werbalne, komunikacja niewerbalna (mimika, gestykulacja, kinezjetyka, proksemika oraz parajęzyk). Rola pierwszego wrażenia i prawidłowości jego tworzenia. Audytorium – nawiązanie kontaktu z grupą słuchaczy oraz kontrolowanie przebiegu i dynamiki wystąpienia, dopasowania treści i języka wystąpienia do specyfiki odbiorców. Świadome wywieranie wpływu – umiejętność manipulowania otoczeniem (reguły wywierania wpływu wg. Roberta Cialdiniego), pojęcie kompetencji społecznych. Taktyki autoprezentacyjne: asertywno-zdobywcze i obronne. Kultura i etykieta w rozmowie. Cechy dobrej autoprezentacji. Struktura prezentacji |
|
Pełny opis: |
Definicje pojęć: autoprezentacja, autowizerunek, atrybucja, strategia, technika – definicje pojęć. Główne koncepcje autoprezentacji. Elementy wizerunku własnego, m.in. wygląd zewnętrzny makijaż (wygląd fizyczny człowieka, fryzura, sylwetka, wzrost, aparycja, ubiór, itp.), komunikaty werbalne, komunikacja niewerbalna (mimika, gestykulacja, kinezjetyka, proksemika oraz parajęzyk). Rola pierwszego wrażenia i prawidłowości jego tworzenia. Audytorium – nawiązanie kontaktu z grupą słuchaczy oraz kontrolowanie przebiegu i dynamiki wystąpienia, dopasowania treści i języka wystąpienia do specyfiki odbiorców. Świadome wywieranie wpływu – umiejętność manipulowania otoczeniem (reguły wywierania wpływu wg. Roberta Cialdiniego), pojęcie kompetencji społecznych. Taktyki autoprezentacyjne: asertywno-zdobywcze i obronne. Kultura i etykieta w rozmowie. Cechy dobrej autoprezentacji. Struktura prezentacji |
|
Literatura: |
- M. Leary M. Wywieranie wrażenia na innych, przeł. A. Kacmajor Gdańsk 2003; - M. Rusinek, Między retoryką a retorycznością, Kraków 2003; - - M. Bachtin, Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Warszawa 1986; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Zaborski | |
Prowadzący grup: | Piotr Zaborski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Definicje pojęć: autoprezentacja, autowizerunek, atrybucja, strategia, technika – definicje pojęć. Główne koncepcje autoprezentacji. Elementy wizerunku własnego, m.in. wygląd zewnętrzny makijaż (wygląd fizyczny człowieka, fryzura, sylwetka, wzrost, aparycja, ubiór, itp.), komunikaty werbalne, komunikacja niewerbalna (mimika, gestykulacja, kinezjetyka, proksemika oraz parajęzyk). Rola pierwszego wrażenia i prawidłowości jego tworzenia. Audytorium – nawiązanie kontaktu z grupą słuchaczy oraz kontrolowanie przebiegu i dynamiki wystąpienia, dopasowania treści i języka wystąpienia do specyfiki odbiorców. Świadome wywieranie wpływu – umiejętność manipulowania otoczeniem (reguły wywierania wpływu wg. Roberta Cialdiniego), pojęcie kompetencji społecznych. Taktyki autoprezentacyjne: asertywno-zdobywcze i obronne. Kultura i etykieta w rozmowie. Cechy dobrej autoprezentacji. Struktura prezentacji |
|
Pełny opis: |
Definicje pojęć: autoprezentacja, autowizerunek, atrybucja, strategia, technika – definicje pojęć. Główne koncepcje autoprezentacji. Elementy wizerunku własnego, m.in. wygląd zewnętrzny makijaż (wygląd fizyczny człowieka, fryzura, sylwetka, wzrost, aparycja, ubiór, itp.), komunikaty werbalne, komunikacja niewerbalna (mimika, gestykulacja, kinezjetyka, proksemika oraz parajęzyk). Rola pierwszego wrażenia i prawidłowości jego tworzenia. Audytorium – nawiązanie kontaktu z grupą słuchaczy oraz kontrolowanie przebiegu i dynamiki wystąpienia, dopasowania treści i języka wystąpienia do specyfiki odbiorców. Świadome wywieranie wpływu – umiejętność manipulowania otoczeniem (reguły wywierania wpływu wg. Roberta Cialdiniego), pojęcie kompetencji społecznych. Taktyki autoprezentacyjne: asertywno-zdobywcze i obronne. Kultura i etykieta w rozmowie. Cechy dobrej autoprezentacji. Struktura prezentacji |
|
Literatura: |
- M. Leary M. Wywieranie wrażenia na innych, przeł. A. Kacmajor Gdańsk 2003; - M. Rusinek, Między retoryką a retorycznością, Kraków 2003; - - M. Bachtin, Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Warszawa 1986; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-03-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Czajkowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Czajkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.