Historia średniowieczna - Historia średniowieczna powszechna [06-HIS-L-02-HSPOW]
Semestr letni rok akad. 2022/2023
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia średniowieczna - Historia średniowieczna powszechna [06-HIS-L-02-HSPOW] |
Zajęcia: |
Semestr letni rok akad. 2022/2023 [22/23L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 8 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Barbara Kowalska |
Literatura: |
Literatura podstawowa: R. Collins, Europa wczesnośredniowieczna 300-1000, Warszawa 1996; Ch. Brooke, Europa średniowieczna 962-1154, Warszawa 2001; D. Hay, Europa w XIV i XV wieku, Warszawa 2001; S. Kwiatkowski, Średniowieczne dzieje Europy, Warszawa 2006; Wielka historia świata, t. 4, Kształtowanie średniowiecza, red. M. Salamon, Kraków 2005; Wielka historia świata, t. 5, Późne średniowiecze, red. K. Baczkowski, Kraków 2005; S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2002; J. Wyrozumski, Historia Polski do roku 1505, Warszawa 1978 (i nast.); R. Grodecki, S. Zachorowski, J. Dąbrowski, Dzieje Polski średniowiecznej, t. 1- 2, Kraków 1995 (i inne); J. Wyrozumski, Dzieje Polski piastowskiej (VIII wiek-1370), Kraków 1999, t. 2 serii Wielka Historia Polski; K. Baczkowski, Dzieje Polski późnośredniowiecznej, Kraków 1999, t. 2 serii Wielka Historia Polski; Kościół w Polsce, t. I: Średniowiecze, red. J. Kłoczowski, Kraków 1966; Vademecum historyka mediewisty, red. J. Nikodem, D. A. Sikorski, Warszawa 2012; R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 2009; J. Strzelczyk, Historia powszechna: Średniowiecze, Poznań 2001; Średniowiecze polskie i powszechne, t. 1-4(8), red. I. Panic, J. Sperka, B. Czwojdrak, Katowice 1999-2012. Literatura uzupełniająca: T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa, różne wydania; B. Zientara, Historia powszechna średniowiecza, Warszawa, różne wydania. |
Zakres tematów: |
1. Średniowiecze - wprowadzenie do epoki; omówienie sylabusa i programu zajęć; 2. Wędrówki ludów i kształtowanie się średniowiecznej Europy; 3. Słowianie na mapie politycznej Europy; 4. Karol Wielki i jego państwo; 5. Początki Rusi Kijowskiej; 6. Iroszkoci w kulturze Europy; 7, 8. Wyprawy krzyżowe. Państwa łacińskie na Bliskim Wschodzie. Zakony rycerskie; 9. Spór cesarstwa z papiestwem 10. Rozbicie polityczne Polski i Rusi-próba porównania 11. Sądownictwo i system kar w średniowieczu na przykładzie Polski (na tle porównawczym) 12. Wojna stuletnia 13. Początki Imperium Osmańskiego 14. Upadek Konstantynopola 15. Zaliczenia. |
Metody dydaktyczne: |
metody: dyskusja, praca pod kierunkiem, elementy wykładu informacyjnego; analiza tekstu źródłowego, prezentacja multimedialna, praca z mapą; metoda projektów |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria: - na ocenę dostateczną (3,0): czynne uczestniczenie w zajęciach na ocenę dostateczną i zaliczenie 1 lektury; - na ocenę dostateczną + (3,5): czynne uczestniczenie w zajęciach na ocenę dostateczną + i zaliczenie 1 lektury; - na ocenę dobrą (4,0): czynne uczestniczenie w zajęciach na ocenę dobrą i zaliczenie 1 lektury; - na ocenę dobrą + (4,5): czynne uczestniczenie w zajęciach na ocenę dobrą + i zaliczenie 1 lektury; - na ocenę bardzo dobrą (5,0): czynne uczestniczenie w zajęciach na ocenę bardzo dobrą i zaliczenie 1 lektury; - przedstawienie referatu lub prezentacji multimedialnej i zaliczenie mapy dla chętnych w ramach premiowanej aktywności. Ocena semestralna Student: 5 (5.0) – osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w 90%- 100% 4+ (4.5) - osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w 80% - 90 % 4 (4.0) – osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w 70%- 80% 3+ (3.5) - osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w 60% - 70% 3 (3.0) – osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w 50% - 60 % 2 (2,0) – osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych poniżej 50% |
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.