Proseminarium licencjackie [06-IBE-L-04-PL]
Semestr letni - rok akad. 2024/2025
Seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Proseminarium licencjackie [06-IBE-L-04-PL] |
Zajęcia: |
Semestr letni - rok akad. 2024/2025 [24/25L]
(w trakcie)
Seminarium [SEM], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 4 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anna Czerniecka-Haberko |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Formuła. Archetyp. Konwencja w źródle historycznym, red. A. Górak, K. Skupieński, Lublin-Radzyń Podlaski-Siedlce 2006 (wybrane artykuły); J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1996; Metodologiczne problemy narracji historycznej, red. J. Pomorski, Lublin 1990; B. Kürbis, Metody źródłoznawcze wczoraj i dziś, [w:] Pamiętnik XII Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich 17-20 IX 1979, cz. I-IV, Katowice 1979; G. Labuda, Rozwój metod dziejopisarskich od starożytności do współczesności, cz. I: do schyłku XIX wieku, Poznań 2003; W. Propp, Morfologia bajki, tłum. W. Wojtyga - Zagórska, Warszawa 1976; M. Cetwiński, Zając na polu walki. Motyw wędrowny i sytuacja typowa w narracji historiograficznej, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie ,,Zeszyty Historyczne”, z. VII: 2003, s. 21-24; Znak, styl, konwencja, tłum. K. Biskupski, Warszawa 1977; 1998; J. P. Roux, Król, mity i symbole, tłum. K. Marczewska, Warszawa 1998; J. P. Roux, Krew, mity, symbole, rzeczywistość, tłum. M. Perek, Kraków 1994; Pogranicza i konteksty literatury polskiego średniowiecza, red. T. Michałowska, Wrocław 1989 (wybrane artykuły); P. Bering, Struktury narracyjne w późnośredniowiecznych łacińskich kronikach regionalnych, Gniezno 2000; Tekst źródła, krytyka, interpretacja, red. B. Trelińska, Warszawa 2005 (wybrane artykuły); J. Dąbrowski, Dawne dziejopisarstwo polskie do roku 1480, Wrocław 1964; T. Michałowska, Średniowiecze, Warszawa 1995; W. Jurow, Praktyka pisarska i literackie tradycje żywotów świętych polskich do końca XVI wieku, ,,Przegląd Humanistyczny”, R. XIV: 1970, nr 6/81; E. Potkowski, Pisarz i jego dzieło w średniowiecznym społeczeństwie, [w:] Człowiek w społeczeństwie średniowiecznym, red. R. Michałowski, Warszawa 1997, s. 263-279; tenże, Problemy kultury piśmiennej łacińskiego średniowiecza, ,,Przegląd Humanistyczny”, t. 38: 1994, nr 3, s. 21-40; A. H. R. Marques, Historia Portugalii. T. 1: Do XVII w. Warszawa 1987; A. H. R. Marques, Historia Portugalii. T. 2: XVII-XX w. Warszawa 1987; T. Miłkowski Historia Hiszpanii, Wrocław 2009; A. Elbanowski, Świadectwa, metafory, fabulacje: współczesna literatura Ameryki Łacińskiej, Warszawa 2013. VI. Literatura uzupełniająca: E. A. Mierzwa, Historyka. Wstęp do badań historycznych, Piotrków Trybunalski 2001; B. Miśkiewicz, Wprowadzenie do badań historycznych, Poznań 1993; B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1974 i n.; W. Moszczeńska, Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1985; P. Oliver, Jak pisać prace na studiach uniwersyteckich. Poradnik dla studentów, Kraków 1999; M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych. Skrypt dla studentów I roku historii, Bydgoszcz 1999; A, Świeżawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001; J. Topolski, Metodologia historii, Warszawa 1984; J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998; K. Woźniak, O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Łódź 1998. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wstępne: określenie specyfiki pól zainteresowań właściwych dla seminarium, prezentacja wymogów związanych z pracą licencjacką, ujawnienie właściwych dla seminarium celów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji personalno-społecznych; przedyskutowanie rygorów edukacyjnych. 2. Przypomnienie przybliżonych tematów prac licencjackich/przypomnienie wybranych tematów; 3. Konstrukcja pracy licencjackiej, charakterystyka zadań związanych z poszczególnymi częściami pracy; 4-6. Analiza opracowanych przez studentów wstępów pod kątem ich merytorycznej zasadności i poprawności kompozycji 7-9. Kwerenda bibliograficzna 10. Analiza opracowanych przez studentów bibliografii prac 11-15. Przypomnienie wiadomości z zakresu aparatu naukowego, doskonalenie przypisów |
Metody dydaktyczne: |
metody: prezentacja prac proseminaryjnych, praca pod kierunkiem, elementy wykładu informacyjnego, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
metody: prezentacja prac proseminaryjnych, praca pod kierunkiem, elementy wykładu informacyjnego, dyskusja kryteria oceny: czynny udział w zajęciach, prace pisemne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.