Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologie informacyjne [06-HIS-L-02-TI] Semestr letni - rok akad. 2024/2025
Laboratorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Technologie informacyjne [06-HIS-L-02-TI]
Zajęcia: Semestr letni - rok akad. 2024/2025 [24/25L] (w trakcie)
Laboratorium [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (nieparzyste), 13:30 - 15:00
sala DE-117
Budynek wydziałowy - AK 36 A jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Norbert Morawiec
Literatura:

Literatura podstawowa:

• Lambert J., Microsoft Word 2016. Krok po kroku, Warszawa 2016.

• Frye C., Microsoft Excel 2016. Krok po kroku, Warszawa 2016.

• Gogołek W., Informatyka dla humanistów, Warszawa 2012.

• Nelson S. L., Microsoft Excel 2000 PL przewodnik od A do Z, Warszawa 1999.

• Lambert J., PowerPoint 2016 PL., Warszawa 2016.

• Lambert J., Frye C., Microsoft Office 2016. Krok po kroku, Warszawa 2009.

• Lambert J., Microsoft Outlook 2016. Krok po kroku, Warszawa 2016.

Literatura uzupełniająca:

• Batorski, D., Korzystanie z Internetu – przemiany i konsekwencje dla użytkowników. [w:] Łukasz Jonak i inni (red.). Re: Internet – społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006, s. 119-152.

• Filiciak M., Ptaszek G., Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych, Warszawa 2009.

• Gogołek W., Technologie Informacyjne Mediów, wyd. 2, Warszawa 2006.

• Kowalczyk G., MS Word Pl 2016. Ćwiczenia praktyczne, Gliwice 2016.

• Levinson P., Nowe nowe media, Kraków 2010.

• Mendrala D., Szeliga M., ABC systemu Windows 7 PL. eBook. Pdf, Helion, Gliwice 2011.

• Mieścicki J., Wstęp do informatyki nie tylko dla informatyków, Legionowo 2013.

• Nelson L. S., Word XP Od A do Z, Kraków 2003.

• Osiński Z., Internetowe źródła informacji dla historyka najnowszych dziejów Polski. [w] Biblioteka, książka, informacja i Internet 2010, red. Z. Osiński, Lublin 2010, s. 8-26.

• Sikorski W., Excel dla studentów, Warszawa 2017.

• Sikorski W., Windows 10 dla każdego, Warszawa 2017.

• Sikorski W., Wykłady z podstaw informatyki, Warszawa 2013.

• Sokół M., Podstawy obsługi komputera. Ilustrowany przewodnik. Wydanie III (ebook), Gliwice 2013.

• Sokół M. Sokół R., Internet. Jak surfować bezpiecznie Gliwice 2005.

• Suma Ł., Facebook. Daj się poznać (ebook), Gliwice 2011.

• Szwedowski P., Opcje graficzne w Word XP, Warszawa 2003.

• Technologie informacyjne dla studentów, red. Sikorski W., Treichel W., Przeździecki K., Warszawa 2017.

• Tomaszewska A., ABC Word 2016 PL (ebook), Gliwice 2015.

• Unsworth A., Access 2007 PL. Seria praktyk, Helion, Gliwice 2009.

• Wimmer P., Akademickie narzędzia Microsoft Word. e-book 2012.

• Wróblewski P., ABC komputera. Wydanie XI, Gliwice 2017.

Zakres tematów:

1.Komputer i jego zastosowanie. Przypomnienie wiadomości o systemach operacyjnych

2. Przegląd podstawowych programów komputerowych.

3-5. Edytor tekstu Microsoft Word

6-8. Grafika i jej elementy

9-11. Arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel

12-13, Microsoft Access

14-15. Prezentacja projektów multimedialnych.

Metody dydaktyczne:

Multimedialne portfolio, praca pod kierunkiem, praca z materiałem multimedialnym

Metody i kryteria oceniania:

1. Czynny udział w zajęciach

Student na ocenę:

bardzo dobra; dobra plus (5.0; 4.5) - prezentuje wypowiedź bardzo merytoryczną, związaną z tematem, dowodzącą znajomości literatury przedmiotu i samodzielnej jej analizy

dobra (4.0)- przedstawia wypowiedź poprawną merytorycznie, sygnalizującą zapoznanie się z głównymi materiałami ćwiczeń

dostateczna plus, dostateczna (3.5; 3.0) - formułuje wypowiedź nieco powierzchowną, niezbyt wyczerpującą choć dowodzącą właściwego zrozumienia dyskutowanego problemu oraz opanowania zadowalającej wiedzy na dany temat

niedostateczna (2.0) - wypowiada się stosując znikomą ilość informacji lub nie udziela odpowiedzi

2. Zaliczenie przygotowanego multimedialnego portfolio na ocenę

Multimedialne portfolio oceniane będzie według następujących kryteriów

1. Konstrukcja (0 - 6 p.)

a) całkowita zgodność z tematem - 2 p.

b) częściowa zgodność z tematem - 1 p.

c) klarowny, logiczny przebieg narracji/wizualizacji – 2 p.

d) przejrzysta kompozycja eksponująca wstęp pracy, rozwinięcie i zakończenie zawierające wnioski i konkluzje końcowe autora – 2 p.

2. Treść ( 0 - 16 p.)

a) formułowanie tezy lub hipotezy do rozważań – 2 p.

b) bogata, samodzielna argumentacja – 2 p.

c) uzasadniony tematem, trafny dobór materiału rzeczowego wywodu odwołujący się do właściwego owładnięcia literaturą przedmiotu oraz źródłami – 4 p.

d) wykorzystanie adekwatnych do tematu źródeł i rzetelna ich analiza – 4 p.

c) oryginalność i dojrzałość sądów – 2 p.

d) podsumowanie, ciekawe wnioski - 2 p.

3. Forma pracy (0 – 5)

a) atrakcyjna forma pracy (użycie fotografii, diagramów, tabel, rysunków, prezentacje multimedialne) – 3 p.

b) poprawne posługiwanie się przypisami i bibliografią – 2 p.

4. Język (0-3)

a) stosowanie komunikatywnej, poprawnej polszczyzny – 3 p.

bardzo dobry (5,0) – 30-25 pkt.

dobry plus (4,5) – 24-20 pkt.

dobry (4,0) – 19-15 pkt.

dostateczny plus (3,5) – 14-10 pkt.

Dostateczny (3,0) – 9-5 pkt.

Niedostateczny – 4-0 pkt.

Ocena semestralna = Ad1. + Ad. 2 (50% + 50%)

5 (5.0) – osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w 91%- 100%

4+ (4.5) - osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w 81% - 90 %

4 (4.0) – osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w 71%- 80%

3+ (3.5) - osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w 61% - 70%

3 (3.0) – osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w 51% - 60 %

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
ul. Waszyngtona 4/8 42-217 Częstochowa tel: +48 34 3784 100 https://ujd.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)