Czytanie filmu [06-FP-L-04-FR-CZF]
Semestr letni - rok akad. 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Czytanie filmu [06-FP-L-04-FR-CZF] |
Zajęcia: |
Semestr letni - rok akad. 2024/2025 [24/25L]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Agnieszka Pobratyn |
Literatura: |
Arijon D., Gramatyka języka filmowego, przeł. F. Forbert-Kaniewski, Warszawa 2008. Bellantoni P., Jeśli to fiolet, to ktoś umrze: teoria koloru w filmie, przeł. M. Dańczyszyn, Warszawa 2016. Aumont Jacques, Marie Michel, Analiza filmu, tłum. M. Zawadzka, Warszawa 2011. Bordwell D., Thompson K., Film Art: sztuka filmowa: wprowadzenie, tł. B. Rosińska, Warszawa 2011. Estetyka i film, pod red. A. Helman, Warszawa 1972. Gruszczyk Tomasz, Czytanie filmu – oglądanie literatury. Propozycje interpretacji do spotkań edukacyjnych, Katowice 2015. Kompendium terminologii filmowej, oprac. W. Dąbal, P. Andrzejew, Warszawa 2005. Ogonowska Agnieszka, Tekst filmowy we współczesnym pejzażu kulturowy, Kraków 2004. Rose Gillian, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, tłum. E. Klekot. Warszawa 2010. Rychcik Marcin, Kręcone siekierą. 9 seansów Smarzowskiego, Warszawa 2019. Słownik filmu, red. R. Syski, Kraków 2005. Teoria obrazu w naukach humanistycznych, red. K. Chmielecki, B. Lisowska, Łódź 2015. |
Zakres tematów: |
Film jako sztuka intermedialna i intertekstualna. Od pomysłu na scenariusz do filmu. Etapy produkcji filmowej. Gramatyka obrazu filmowego. Jak „czytać” film? Wprowadzenie do prawidłowej analizy dzieła filmowego. Interpretacja dzieła filmowego przez pryzmat wybranych kierunków badawczych. Gatunki i rodzaje filmowe. Projekcja w ramach zajęć i analiza wybranych przez studentów filmów krótkometrażowych. |
Metody dydaktyczne: |
Metody oglądowe, analiza tekstów naukowych, dyskusja, studium przypadku. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu będzie aktywne uczestnictwo w zajęciach, bieżące przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie pracy zaliczeniowej będącej analizą wybranego obrazu filmowego. |
Uwagi: |
W ramach zajęć przewidziane jest wyjście do kina. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.