Przedmiot specjalizacyjny do wyboru III - Poradnictwo filozoficzne i formacja Practical Philosophy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFH-F-L-05-W3I-PFFP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot specjalizacyjny do wyboru III - Poradnictwo filozoficzne i formacja Practical Philosophy |
Jednostka: | Wydział Filologiczno-Historyczny |
Grupy: |
WFH przedmioty do wyboru na 5 sem. F-L-TEO |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
C 1 Przedstawienie znaczenia wiedzy i kompetencji dotyczących idei poradnictwa filozoficznego oraz formacji practical philosophy C 2 Wskazanie praktyczno-egzystencjalnego znaczenia wiedzy i kompetencji z zakresu poradnictwa filozoficznego C 3 Przekazanie wiedzy i nauczenie zdolności interpretacji refleksji dotyczącej praktycznego znaczenia filozofii |
Pełny opis: |
W. 1 Złożoność doświadczenia egzystencjalnego współczesnego człowieka. „Filozofia akademicka” a filozofia praktyczna W. 2 Idee pragmatyzmu a filozofia praktyczna. Nurty filozoficzne nawiązujące do practical philosophy. Poradnictwo filozoficzne a inne nurty filozofii praktycznej W. 3 Poradnictwo zawodowe a poradnictwo życiowe. W. 4 Kontekst mądrościowy w doświadczeniu egzystencjalnym człowieka, sytuacje graniczne (Jaspers). Problem eutanazji i samobójstwa W. 5 Dzieje i tradycja idei pomocowej filozofii W. 6 Możliwości wykorzystania tradycyjnych idei filozoficznych (filozofia życia, fenomenologia, egzystencjalizm, filozofia dialogu, hermeneutyka) do poradnictwa filozoficznego W. 7 Coaching filozoficzny. Filozofowie w roli trenerów – inżynierów społecznych W. 8 Poradnictwo filozoficzne a idea zarządzania sobą. Świadome zdobywanie wiedzy o sobie i proces rozumienia siebie. W. 9 Poradnictwo filozoficzne a terapia psychologiczna W. 10 Postawy i procedury interpretacyjne filozofii (argumentacja, myślenie filozoficzne) a poradnictwo filozoficzne W. 11 Główne problemy poradnictwa filozoficznego W. 12 Poradnictwo filozoficzne a sztuka życia W. 13 Poradnictwo filozoficzne a edukacja filozoficzna. Metoda dociekań filozoficznych W. 14 Poradnictwo filozoficzne a etyka |
Literatura: |
1 A. Czerkawska, Poradnictwo egzystencjalne: założenia, inspiracje, rozwiązania praktyczne, Wyd. D.SzW, Wrocław 2013 2 P. Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, Fundacja Aletheia, Warszawa 2003 3 Gajda, J., Sofiści, Warszawa 1989 Literatura uzupełniająca 1 L. Ferry, Jak żyć? O praktycznym zastosowaniu filozofii, 2011 2 A. Różanek, Sztuka życia, Wrocław 2005 3 A.L. McGinnis, Sztuka życia, Warszawa 1998 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy. Student: EK-W 1 Dysponuje podstawową wiedzą z zakresu poradnictwa filozoficznego oraz formacji practical philosophy EK-W 2 Potrafi porównywać wiedzę filozoficzną z wiedzą z zakresu poradnictwa filozoficznego oraz formacji practical philosophy Efekty kształcenia w zakresie umiejętności. Student: EK-U 1 Rozpoznaje możliwości wykorzystania poradnictwa filozoficznego oraz formacji practical philosophy filozofii do własnego rozwoju EK-U 2 Wyjaśnia znaczenie refleksji z zakresu poradnictwa filozoficznego oraz formacji practical philosophy Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych i personalnych. Student: EK-KS 1 Przedstawia diagnozę własnej sytuacji egzystencjalnej oraz sytuacji społecznej w świetle refleksji wynikającej z zakresu poradnictwa filozoficznego oraz formacji practical philosophy EK-KS 2 Potrafi wykorzystać filozoficzne zagadnienia z zakresu poradnictwa filozoficznego oraz formacji practical philosophy do interpretacji wybranych problemów indywidualnych i społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
praca zaliczeniowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.