Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot specjalizacyjny do wyboru III - Poradnictwo filozoficzne i formacja Practical Philosophy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFH-F-L-05-W3I-PFFP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot specjalizacyjny do wyboru III - Poradnictwo filozoficzne i formacja Practical Philosophy
Jednostka: Wydział Filologiczno-Historyczny
Grupy: WFH przedmioty do wyboru na 5 sem. F-L-TEO
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

C 1 Przedstawienie znaczenia wiedzy i kompetencji dotyczących idei poradnictwa filozoficznego oraz formacji practical philosophy

C 2 Wskazanie praktyczno-egzystencjalnego znaczenia wiedzy i kompetencji z zakresu poradnictwa filozoficznego

C 3 Przekazanie wiedzy i nauczenie zdolności interpretacji refleksji dotyczącej praktycznego znaczenia filozofii

Pełny opis:

W. 1 Złożoność doświadczenia egzystencjalnego współczesnego człowieka. „Filozofia akademicka” a filozofia praktyczna

W. 2 Idee pragmatyzmu a filozofia praktyczna. Nurty filozoficzne nawiązujące do practical philosophy. Poradnictwo filozoficzne a inne nurty filozofii praktycznej

W. 3 Poradnictwo zawodowe a poradnictwo życiowe.

W. 4 Kontekst mądrościowy w doświadczeniu egzystencjalnym człowieka, sytuacje graniczne (Jaspers). Problem eutanazji i samobójstwa

W. 5 Dzieje i tradycja idei pomocowej filozofii

W. 6 Możliwości wykorzystania tradycyjnych idei filozoficznych (filozofia życia, fenomenologia, egzystencjalizm, filozofia dialogu, hermeneutyka) do poradnictwa filozoficznego

W. 7 Coaching filozoficzny. Filozofowie w roli trenerów – inżynierów społecznych

W. 8 Poradnictwo filozoficzne a idea zarządzania sobą. Świadome zdobywanie wiedzy o sobie i proces rozumienia siebie.

W. 9 Poradnictwo filozoficzne a terapia psychologiczna

W. 10 Postawy i procedury interpretacyjne filozofii (argumentacja, myślenie filozoficzne) a poradnictwo filozoficzne

W. 11 Główne problemy poradnictwa filozoficznego

W. 12 Poradnictwo filozoficzne a sztuka życia

W. 13 Poradnictwo filozoficzne a edukacja filozoficzna. Metoda dociekań filozoficznych

W. 14 Poradnictwo filozoficzne a etyka

Literatura:

1 A. Czerkawska, Poradnictwo egzystencjalne: założenia, inspiracje, rozwiązania praktyczne, Wyd. D.SzW, Wrocław 2013

2 P. Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, Fundacja Aletheia, Warszawa 2003

3 Gajda, J., Sofiści, Warszawa 1989

Literatura uzupełniająca

1 L. Ferry, Jak żyć? O praktycznym zastosowaniu filozofii, 2011

2 A. Różanek, Sztuka życia, Wrocław 2005

3 A.L. McGinnis, Sztuka życia, Warszawa 1998

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia w zakresie wiedzy.

Student:

EK-W 1 Dysponuje podstawową wiedzą z zakresu poradnictwa filozoficznego oraz formacji practical philosophy

EK-W 2 Potrafi porównywać wiedzę filozoficzną z wiedzą z zakresu poradnictwa filozoficznego oraz formacji practical philosophy

Efekty kształcenia w zakresie umiejętności.

Student:

EK-U 1 Rozpoznaje możliwości wykorzystania poradnictwa filozoficznego oraz formacji practical philosophy filozofii do własnego rozwoju

EK-U 2 Wyjaśnia znaczenie refleksji z zakresu poradnictwa filozoficznego oraz formacji practical philosophy

Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych i personalnych. Student:

EK-KS 1 Przedstawia diagnozę własnej sytuacji egzystencjalnej oraz sytuacji społecznej w świetle refleksji wynikającej z zakresu poradnictwa filozoficznego oraz formacji practical philosophy

EK-KS 2 Potrafi wykorzystać filozoficzne zagadnienia z zakresu poradnictwa filozoficznego oraz formacji practical philosophy do interpretacji wybranych problemów indywidualnych i społecznych

Metody i kryteria oceniania:

praca zaliczeniowa

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)