Przedmiot do wyboru I - Analiza podstawowych problemów filozofii: wolność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFH-F-L-03-W1I-APW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot do wyboru I - Analiza podstawowych problemów filozofii: wolność |
Jednostka: | Wydział Filologiczno-Historyczny |
Grupy: |
WFH przedmioty do wyboru na 3 sem. F-L-FKS WFH przedmioty do wyboru na 3 sem. F-L-TEO |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma charakter proseminarium, na którym analizowane będą i dyskutowane najważniejsze dwudziestowieczne teksty filozoficzne, poświęcone problemowi wolności. Celem przedmiotu jest odróżnienie rozmaitych postaci wolności i odseperowanie wolności autentycznej od pseudowolności. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć analizowane będą następujące teksty 1. Hannah Arendt "Co to jest wolność?" 2. Max Scheler "Z fenomenologii i metafizyki wolności" 3. Karl Jaspers "Wolność" 4. Karl Jaspers "Filozoficzne pojęcie wolności" 5. Jean-Paul Sartre "Wolność kartezjańska" 6. Isaiah Berlin, "Wolność pozytywna i negatywna" 7. Emmanuel Levinas "Wolność usprawiedliwiona" |
Literatura: |
H. Arendt, "Co to jest wolność", w: taż, "Między czasem minionym a przyszłym", tłum. M. Godyń, W. Madej, Warszawa 1994, s. 175-208 M. Scheler, " Z fenomenologii i metafizyki wolności", w: tenże, "Wolność, miłość, świętość", tłum. A. Węgrzecki, Kraków 2004, 77-103 K. Jaspers, "Wolność", w: tenże, "Filozofia egzystencji", tłum. D. Lachowska, A. Wołkowicz, Warszawa 1990, s. 163-194 K. Jaspers, "Filozoficzne pojęcie wolności", w: tenże, "O źródle i celu historii", tłum. J. Marzęcki, Kęty 2006, s. 152-156 J.-P. Sartre, "Wolność kartezjańska", tłum. I. Tarłowska, w: "Filozofia i socjologia XX wieku", Cz. II, red. B. Baczko, Warszawa 1965, s. 309-330 I. Berlin, "Wolność pozytywna i negatywna", tłum. D. Lachowska, w: tenże, "Cztery eseje o wolności", Warszawa 1994, s. 33-59 E. Levinas, "Wolność usprawiedliwiona", w: tenże, "Całość i nieskończoność", tłum. M. Kowalska, Warszawa 1998, s. 363-367 |
Efekty uczenia się: |
Pożądanym efektem zajęć jest odróżnianie wolności od samowoli i rozumienie, iż wolność zgoła nie jest atrybutem pojedynczej woli, która jest "sama" (to właśnie samo-wola), lecz realizuje się w relacji z innymi ludźmi. Widziana z tej perspektywy wolność jest zarazem odpowiedzialnością. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryterium oceniania stanowi aktywne uczestnictwo w zajęciach i poświadczona w wypowiedziach zdolność rozumienia dyskutowanych kwestii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.