Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot do wyboru I - Analiza podstawowych problemów filozofii: wolność

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFH-F-L-03-W1I-APW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot do wyboru I - Analiza podstawowych problemów filozofii: wolność
Jednostka: Wydział Filologiczno-Historyczny
Grupy: WFH przedmioty do wyboru na 3 sem. F-L-FKS
WFH przedmioty do wyboru na 3 sem. F-L-TEO
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot ma charakter proseminarium, na którym analizowane będą i dyskutowane najważniejsze dwudziestowieczne teksty filozoficzne, poświęcone problemowi wolności. Celem przedmiotu jest odróżnienie rozmaitych postaci wolności i odseperowanie wolności autentycznej od pseudowolności.

Pełny opis:

Podczas zajęć analizowane będą następujące teksty

1. Hannah Arendt "Co to jest wolność?"

2. Max Scheler "Z fenomenologii i metafizyki wolności"

3. Karl Jaspers "Wolność"

4. Karl Jaspers "Filozoficzne pojęcie wolności"

5. Jean-Paul Sartre "Wolność kartezjańska"

6. Isaiah Berlin, "Wolność pozytywna i negatywna"

7. Emmanuel Levinas "Wolność usprawiedliwiona"

Literatura:

H. Arendt, "Co to jest wolność", w: taż, "Między czasem minionym a przyszłym", tłum. M. Godyń, W. Madej, Warszawa 1994, s. 175-208

M. Scheler, " Z fenomenologii i metafizyki wolności", w: tenże, "Wolność, miłość, świętość", tłum. A. Węgrzecki, Kraków 2004, 77-103

K. Jaspers, "Wolność", w: tenże, "Filozofia egzystencji", tłum. D. Lachowska, A. Wołkowicz, Warszawa 1990, s. 163-194

K. Jaspers, "Filozoficzne pojęcie wolności", w: tenże, "O źródle i celu historii", tłum. J. Marzęcki, Kęty 2006, s. 152-156

J.-P. Sartre, "Wolność kartezjańska", tłum. I. Tarłowska, w: "Filozofia i socjologia XX wieku", Cz. II, red. B. Baczko, Warszawa 1965, s. 309-330

I. Berlin, "Wolność pozytywna i negatywna", tłum. D. Lachowska, w: tenże, "Cztery eseje o wolności", Warszawa 1994, s. 33-59

E. Levinas, "Wolność usprawiedliwiona", w: tenże, "Całość i nieskończoność", tłum. M. Kowalska, Warszawa 1998, s. 363-367

Efekty uczenia się:

Pożądanym efektem zajęć jest odróżnianie wolności od samowoli i rozumienie, iż wolność zgoła nie jest atrybutem pojedynczej woli, która jest "sama" (to właśnie samo-wola), lecz realizuje się w relacji z innymi ludźmi. Widziana z tej perspektywy wolność jest zarazem odpowiedzialnością.

Metody i kryteria oceniania:

Kryterium oceniania stanowi aktywne uczestnictwo w zajęciach i poświadczona w wypowiedziach zdolność rozumienia dyskutowanych kwestii.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)