Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Regulacje wyznaniowe w Rzeczypospolitej Polskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFH-ADM-S-01-W1I-RWR
Kod Erasmus / ISCED: 10.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Regulacje wyznaniowe w Rzeczypospolitej Polskiej
Jednostka: Wydział Filologiczno-Historyczny
Grupy: WFH przedmioty do wyboru na 1 sem. ADM-S
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów ze zjawiskiem religijnym w polskiej rzeczywistości historyczno-socjologicznej.

Ukazuje miejsce prawa wyznaniowego w systemie prawa świeckiego oraz jego źródeł, przedstawia podobieństwa i różnice między prawem wyznaniowym i kanonicznym.

Zapoznaje studentów z usystematyzowaną wiedzą dotyczącą administracji wyznaniowej oraz publicznej działalności Kościołów i związków wyznaniowych w polskiej rzeczywistości ze szczególnym uwzględnieniem roli Kościoła katolickiego.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia w zakresie wiedzy. Student:

- Wykazuje się wiedzą na temat wolności sumienia, jak też sytuacji dziejowej Kościołów, związków wyznaniowych oraz sekt w Polsce.

- Zna źródła prawa wyznaniowego oraz podobieństwa i różnice między prawem wyznaniowym i kanonicznym.

- Opisuje prawne aspekty funkcjonowania Kościołów i związków wyznaniowych.

- Charakteryzuje administrację wyznaniową oraz publiczną działalność Kościołów i związków wyznaniowych.

Efekty kształcenia w zakresie umiejętności. Student:

- Uzupełnia i rozszerza swoją wiedzę i umiejętności z zakresu wolności sumienia, wolności religijnej i regulacji wyznaniowych w Polsce.

- Jest w stanie formułować samodzielne opinie i wnioski na temat sytuacji historyczno-prawnej Kościołów, związków wyznaniowych oraz sekt.

- Reaguje na przestępczą i patologiczną działalność tzw. sekt.

Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych i personalnych. Student:

- Popiera konieczność przestrzegania wolności sumienia i wyznania.

- Odnosi się z szacunkiem i tolerancją do Kościołów i związków wyznaniowych prawnie działających w III RP.

Metody i kryteria oceniania:

Dyskusja i aktywność podczas wykładów. Kolokwium.

Na ocenę 2: Student nie ma wiedzy na temat zjawiska religijnego w aspekcie historyczno-socjologicznym, nie jest w stanie wskazać kształtowania się prawa do wolności religijnej oraz prawa wyznaniowego w dziejach Polski, nie zna różnic i podobieństw pomiędzy prawem wyznaniowym, a kanonicznym, nie umie przedstawić prawnych aspektów funkcjonowania oraz publicznej działalności Kościołów i związków wyznaniowych w Polsce, nie potrafi opisać administracji wyznaniowej oraz pozaprawnych i przestępczych działań sekt

Na ocenę 3: Student ma szczątkową wiedzę na temat zjawiska religijnego w aspekcie historyczno-socjologicznym, połowicznie przedstawia kształtowania się prawa do wolności religijnej oraz prawa wyznaniowego w dziejach Polski, wybiórczo wskazuje na różnice i podobieństwa pomiędzy prawem wyznaniowym, a kanonicznym, selektywnie przedstawia prawne aspekty funkcjonowania oraz publicznej działalności Kościołów i związków wyznaniowych w Polsce, opisuje tylko częściowo administrację wyznaniową oraz pozaprawną i przestępczą działalność seky.

Na ocenę 4: Student ma wiedzę na temat zjawiska religijnego w aspekcie historyczno-socjologicznym, przedstawia kształtowanie się prawa do wolności religijnej oraz prawa wyznaniowego w dziejach Polski, zna różnice i podobieństwa pomiędzy prawem wyznaniowym, a kanonicznym, przedstawia prawne aspekty funkcjonowania oraz publicznej działalności Kościołów i związków wyznaniowych w Polsce, opisuje administrację wyznaniową oraz pozaprawną i przestępczą działalność sekt .

Na ocenę 5: Student ma poszerzoną wiedzę na temat zjawiska religijnego w aspekcie historyczno-socjologicznym, dokładnie przedstawia kształtowanie się prawa do wolności religijnej oraz prawa wyznaniowego w dziejach Polski, szczegółowo wymienia różnice i podobieństwa pomiędzy prawem wyznaniowym, a kanonicznym, wnikliwie przedstawia prawne aspekty funkcjonowania oraz publicznej działalności Kościołów i związków wyznaniowych w Polsce, dokładnie opisuje administrację wyznaniową oraz pozaprawną i przestępczą działalność sekt.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)