Ustrój administracji publicznej
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | SP-10-AP-01-UAP |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Ustrój administracji publicznej |
| Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
| Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe w semestrze 1 studia podyplomowe AP |
| Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Skrócony opis: |
Ustrój administracji publicznej wprowadza w pojęcie administracji publicznej i miejsce ustrojowego prawa administracyjnego w systemie prawa. Przedmiot pokazuje relacje administracji do obywatela oraz jej usytuowanie w ramach trójpodziału władzy w RP. Omawia dualistyczny model administracji (rządowa i samorządowa) oraz zasady ustrojowe i zasady funkcjonowania administracji w państwie demokratycznym. Uczestnik poznaje podział terytorialny państwa i katalog podmiotów realizujących zadania publiczne. Analizowane są naczelne organy państwa, centralne organy administracji rządowej, działy administracji rządowej oraz terenowe organy administracji rządowej. Szczególne miejsce zajmuje administracja samorządowa jako wyraz decentralizacji zadań publicznych i odpowiedzialności lokalnej. Przedmiot kształci umiejętność rozumienia struktury administracji i powiązań między jej segmentami. |
| Pełny opis: |
Pojęcie administracji publicznej. Ustrojowe prawo administracyjne w ramach prawa administracyjnego. Obywatel a ustrojowe prawo administracyjne. Administracja w ramach trójpodziału władzy publicznej w RP. Dualistyczny model administracji publicznej RP. Zasady ustrojowe administracji publicznej. Zasady dotyczące funkcjonowania administracji publicznej RP. Podział terytorialny państwa. Podmioty realizujące zadania z zakresu administracji publicznej. Naczelne organy państwa. Centralne organy administracji rządowej. Działy administracji rządowej. Terenowe organy administracji rządowej. Administracja samorządowa. |
| Literatura: |
Literatura podstawowa: Zimmerman J., Prawo administracyjne, Warszawa 2022. Wierzbowski M. Jagielski J. (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2020. Literatura uzupełniająca Kmieciak Z., Ogólne zasady prawa i postępowania administracyjnego, Wyd. Prawnicze PWN, Warszawa 2000. Szałowski R., Zarys ustroju administracji publicznej RP, Wyd. WSH-E Łódź 2008. Ura E., Ura E. Prawo administracyjne, Wyd. Lexis Nexis, Warszawa 2009. |
| Efekty uczenia się: |
Wiedza: ma podstawowa wiedzę o relacjach miedzy strukturami i instytucjami społecznymi na płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej w kontekście ustroju administracji publicznej. zna normy organizujące struktury i instytucje w dziedzinie ustroju administracji publicznej i rządzące nimi prawidłowości oraz ich źródła, charakter, genezę i funkcjonowanie; Zna zasady działania administracji publicznej we współczesnym państwie Umiejętności: W oparciu o przepisy obowiązującego prawa potrafi samodzielnie określić relacje i więzi prawne łączące poszczególne organy administracji publicznej. Potrafi analizować przepisy i podawać rozwiązania konkretnych stanów faktycznych dotyczących funkcjonowania struktur administracji publicznej w Polsce. Ma umiejętność formułowania, wygłaszania i uzasadniania poglądów w zakresie organizacji i funkcjonowania struktur administracji publicznej. Kompetencje społeczne: Ma świadomość uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu złożonych problemów działalności administracji publicznej. Ma świadomość respektowania norm i standardów etycznych w sferze działalności administracji publicznej. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie kursu na ocenę w formie pisemnej lub ustnej. Do uzgodnienia pomiędzy uczestnikami a prowadzącym na pierwszych zajęciach. Efekty z zakresu wiedzy weryfikowane są na podstawie oceny wykonywanych zadań oraz zaliczenia końcowego konwersatoriów. Efekty z zakresu umiejętności i kompetencji społecznych weryfikowane są na podstawie różnorodnych zadań wyznaczonych przez nauczyciela w trakcietrwania kursu, a także podczas dyskusji. Sposoby weryfikacji: kolokwium; ćwiczenia aktywizujące, dyskusja, egzamin. Potwierdzeniem weryfikacji efektów uczenia się jest pozytywna ocena końcowa. Pozytywna ocena końcowa oznacza zweryfikowanie wszystkich efektów uczenia się określonych dla przedmiotu. Skala ocen odpowiada następującym wskaźnikom uzyskanym w procesie ewaluacji efektów uczenia się, zgodnie z systemem ECTS: • bardzo dobra (5,0) - powyżej 90% do100% • dobra plus (4,5) - powyżej 80% do 90% • dobra (4,0) - powyżej 70% do 80% • dostateczna plus (3,5) - powyżej 60% do 70% • dostateczna (3,0) - od 50% do 60% • niedostateczny (2,0) - poniżej 50 % |
| Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2022/2023" (zakończony)
| Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
WYK
KON
KON
N WYK
WYK
WYK
KON
|
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Mariusz Paradowski | |
| Prowadzący grup: | Mariusz Paradowski, Beata Walczak-Kowalik | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2025/2026" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-03-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
KON
WYK
WYK
KON
KON
N WYK
WYK
WYK
WYK
|
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Małgorzata Kuś, Michał Makuch | |
| Prowadzący grup: | Małgorzata Kuś | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
