Lekkoatletyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-WF-M-01-LEK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Lekkoatletyka |
Jednostka: | Collegium Medicum im. dr. Władysława Biegańskiego |
Grupy: |
WF przedmioty obowiązkowe na 1 sem. WF-M |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z teorią i metodyką nauczania lekkoatletyki oraz ukazanie jej miejsca i funkcji w programie powszechnej edukacji, programach wychowania fizycznego w szkole i systemie nauk o kulturze fizycznej, opanowanie przez studenta podstawowych umiejętności technicznych i uzyskanie wyznaczonych norm wybranych konkurencji lekkoatletycznych w poszczególnych blokach (rzuty, biegi, skoki). Opanowanie podstawowego zasobu ćwiczeń i metodyki nauczania oraz organizacji procesu nauczania, niezbędnych do podstawowego nauczania lekkoatletyki. Kształcenie logicznego oraz krytycznego myślenia w celowym doborze ćwiczeń metodycznych, jak również odkrywanie powiązań w nauczaniu różnych form ruchu. Wdrożenie studenta do samodzielnej pracy, ciągłego doskonalenia warsztatu pracy, stosowania w praktyce zasad czystej walki sportowej |
Pełny opis: |
Miejsce lekkoatletyki w systemie wychowania fizycznego. Ćwiczenia i zabawy lekkoatletyczne jako środek wspierający rozwój psychofizyczny człowieka.Umiejętności techniczno-taktyczne w lekkoatletyce – systematyka. Gry i zabawy wielobojowe.Dobór ćwiczeń dla poszczególnych grup wiekowych płci i stanu zdrowia.Historia, przepisy, metodyka nauczania i technika wykonania biegów krótkich i sztafetowych. Historia, przepisy, metodyka nauczania i technika wykonania biegów przez płotki. Historia, przepisy, metodyka nauczania i technika wykonania biegów średnich, długich i z przeszkodami. Historia, przepisy, metodyka nauczania i technika wykonania chodu sportowego.Historia, przepisy, metodyka nauczania i technika wykonania skoku w dal.Historia, przepisy, metodyka nauczania i technika wykonania trójskoku.Historia, przepisy, metodyka nauczania i technika wykonania skoku wzwyż.Historia, przepisy, metodyka nauczania i technika wykonania skoku o tyczce. Historia, przepisy, metodyka nauczania i technika wykonania pchnięcia kulą i rzutu oszczepem.Historia, przepisy, metodyka nauczania i technika wykonania rzutu młotem i dyskiem.Zaliczenie elementów techniki i uzyskanie wyznaczonych norm z wybranych konkurencji lekkoatletycznych w poszczególnych blokach (rzuty, biegi, skoki). Scenariusz zajęć z lekkoatletyki. Tok lekcji z lekkoatletyki dla szkoły podstawowej. Samodzielne przygotowanie scenariusza zajęć i prowadzenie lekcji lekkoatletyki przez studentów. |
Literatura: |
1. Socha S.: Lekkoatletyka. Technika, metodyka nauczania, podstawy treningu. Warszawa 1997. 2. Przepisy zawodów w Lekkiej Atletyce. PZLA, Warszawa 2006. 3. Mleczko E.: Lekkoatletyka, AWF Kraków 2007. 4. Ćwiczenia specjalistyczne z wybranych konkurencji lekkoatletycznych. AWF Gdańsk 1993. 5. Prus G., Raczek J.: W poszukiwaniu przesłanek do optymalizacji obciążeń treningowych w biegach lekkoatletycznych. AWF Katowice 1993. 6. Prus G.: Trening w biegach średnich i długich. Katowice 1997. 7. Szelest Z., Sulisz S.: Lekkoatletyka. Zbiór ćwiczeń ogólnych i specjalnych. Warszawa 1985. 8. Mleczko E.: Efektywność ekonomiki techniki biegu ciągłego dzieci na lekcjach szkolnych z wykorzystaniem zabaw bieżnych; w Mroczyński Z (red): Lekkoatletyka w teorii i praktyce. Gdańsk, AWF, 2001. 9. Iskra J. (red): Lekkoatletyka: podręcznik dla studentów. Katowice, AWF, 2004. 10. Iskra J.: Bieg przez płotki. Teoretyczne podstawy i praktyczne rozwiązania treningu. Katowice, AWF, 1998. 11. Iskra J., Szade B., Walaszczyk A.: Metodyka nauczania lekkoatletyki w szkole. Katowice, AWF, 2005. 12. Korzeniowski R.: ABC chodu sportowego. Warszawa, ABARIS, 2002. 13. Lasocki A.: Trening w skokach lekkoatletycznych. Warszawa, Sportpress, 2002. 14. Iskra J., Walaszczyk A., Juras B.: Lekkoatletyczne formy rekreacji ruchowej. AWF Katowice 2009 |
Efekty uczenia się: |
zna systematykę elementów technicznych i opis podstawowych elementów technicznych w wybranych formach aktywności fizyczne, zna podstawowe przepisy z zakresu wybranych sportów indywidualnych i zespołowych oraz wybranych form aktywności fizycznej, zna podstawowe zasady metody formy i środki nauczania ruchu, posiada elementarne umiejętności techniczne w zakresie wybranych dyscyplin sportowych oraz wybranych form aktywności fizycznej, projektuje i prowadzi zajęcia wychowania fizycznego w szkole podstawowej w zakresie nauczania wybranych dyscyplin sportowych, diagnozuje umiejętności ruchowe stosuje właściwe metody formy i środki nauczania ruchu w wybranych formach aktywności fizycznej, sprawnie komunikuje się z jednostkami i grupami osób uczestniczących w edukacji fizycznej, wyszukuje gromadzi i krytycznie analizuje treści związane z doskonaleniem zawodowym z wykorzystaniem różnych źródeł informacji, właściwie posługuje się sprzętem sportowym i urządzeniami pomiarowymi wykorzystywanymi w sporcie, stosuje właściwe metody formy i środki kształtowania zdolności motorycznych, |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia praktyczne, prowadzenie zajęć, scenariusz, zaliczenie praktyczne, egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Michalski | |
Prowadzący grup: | Cezary Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z teorią i metodyką nauczania lekkoatletyki oraz ukazanie jej miejsca i funkcji w programie powszechnej edukacji, programach wychowania fizycznego w szkole i systemie nauk o kulturze fizycznej, opanowanie przez studenta podstawowych umiejętności technicznych i uzyskanie wyznaczonych norm wybranych konkurencji lekkoatletycznych w poszczególnych blokach (rzuty, biegi, skoki). Opanowanie podstawowego zasobu ćwiczeń i metodyki nauczania oraz organizacji procesu nauczania, niezbędnych do podstawowego nauczania lekkoatletyki. Kształcenie logicznego oraz krytycznego myślenia w celowym doborze ćwiczeń metodycznych, jak również odkrywanie powiązań w nauczaniu różnych form ruchu. Wdrożenie studenta do samodzielnej pracy, ciągłego doskonalenia warsztatu pracy, stosowania w praktyce zasad czystej walki sportowej |
|
Pełny opis: |
Miejsce lekkoatletyki w systemie wychowania fizycznego. Ćwiczenia i zabawy lekkoatletyczne jako środek wspierający rozwój psychofizyczny człowieka.Umiejętności techniczno-taktyczne w lekkoatletyce – systematyka. Gry i zabawy wielobojowe.Dobór ćwiczeń dla poszczególnych grup wiekowych płci i stanu zdrowia.Historia, przepisy, metodyka nauczania i technika wykonania biegów krótkich i sztafetowych. Historia, przepisy, metodyka nauczania i technika wykonania biegów przez płotki. Historia, przepisy, metodyka nauczania i technika wykonania biegów średnich, długich i z przeszkodami. Historia, przepisy, metodyka nauczania i technika wykonania chodu sportowego.Historia, przepisy, metodyka nauczania i technika wykonania skoku w dal.Historia, przepisy, metodyka nauczania i technika wykonania trójskoku.Historia, przepisy, metodyka nauczania i technika wykonania skoku wzwyż.Historia, przepisy, metodyka nauczania i technika wykonania skoku o tyczce. Historia, przepisy, metodyka nauczania i technika wykonania pchnięcia kulą i rzutu oszczepem.Historia, przepisy, metodyka nauczania i technika wykonania rzutu młotem i dyskiem.Zaliczenie elementów techniki i uzyskanie wyznaczonych norm z wybranych konkurencji lekkoatletycznych w poszczególnych blokach (rzuty, biegi, skoki). Scenariusz zajęć z lekkoatletyki. Tok lekcji z lekkoatletyki dla szkoły podstawowej. Samodzielne przygotowanie scenariusza zajęć i prowadzenie lekcji lekkoatletyki przez studentów. |
|
Literatura: |
1. Socha S.: Lekkoatletyka. Technika, metodyka nauczania, podstawy treningu. Warszawa 1997. 2. Przepisy zawodów w Lekkiej Atletyce. PZLA, Warszawa 2006. 3. Mleczko E.: Lekkoatletyka, AWF Kraków 2007. 4. Ćwiczenia specjalistyczne z wybranych konkurencji lekkoatletycznych. AWF Gdańsk 1993. 5. Prus G., Raczek J.: W poszukiwaniu przesłanek do optymalizacji obciążeń treningowych w biegach lekkoatletycznych. AWF Katowice 1993. 6. Prus G.: Trening w biegach średnich i długich. Katowice 1997. 7. Szelest Z., Sulisz S.: Lekkoatletyka. Zbiór ćwiczeń ogólnych i specjalnych. Warszawa 1985. 8. Mleczko E.: Efektywność ekonomiki techniki biegu ciągłego dzieci na lekcjach szkolnych z wykorzystaniem zabaw bieżnych; w Mroczyński Z (red): Lekkoatletyka w teorii i praktyce. Gdańsk, AWF, 2001. 9. Iskra J. (red): Lekkoatletyka: podręcznik dla studentów. Katowice, AWF, 2004. 10. Iskra J.: Bieg przez płotki. Teoretyczne podstawy i praktyczne rozwiązania treningu. Katowice, AWF, 1998. 11. Iskra J., Szade B., Walaszczyk A.: Metodyka nauczania lekkoatletyki w szkole. Katowice, AWF, 2005. 12. Korzeniowski R.: ABC chodu sportowego. Warszawa, ABARIS, 2002. 13. Lasocki A.: Trening w skokach lekkoatletycznych. Warszawa, Sportpress, 2002. 14. Iskra J., Walaszczyk A., Juras B.: Lekkoatletyczne formy rekreacji ruchowej. AWF Katowice 2009 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.