Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Budżet gospodarstwa domowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-RIP-R-03-W2W-BGD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Budżet gospodarstwa domowego
Jednostka: Wydział Prawa i Ekonomii
Grupy: 10 przedmioty do wyboru na 3 sem. RIP-R
Strona przedmiotu: https://enauka.ujd.edu.pl/course/view.php?id=1075
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Cele kształcenia określone dla przedmiotu

1. Edukacja finansowa

2. Alfabetyzacja finansowa osoby

3. Tworzenie budżetu gospodarstwa domowego

4. Nabycie przez studentów postaw sprzyjających orientacji w rzeczywistości gospodarczej

Pełny opis:

Gospodarstwo domowe i jego finanse

Podstawy budżetowania rodziny.

Metody prowadzenia budżetu rodzinnego

Tworzenie budżetu gospodarstwa domowego

Rezerwy zwiększenia przychodów budżetowych rodziny. Oszczędzanie wydatków budżetowych rodziny

Planowanie a inwestycje

Literatura:

1. Antonides G., Raaij W. F. 2003: Zachowania konsumenta. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

2. Banasiak M. 2005: Gospodarstwa domowe ludzi starszych w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem sfery żywności i żywienia. Praca doktorska. Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji, SGGW, Warszawa

3. Burgiel A. 2000: Kryteria podziału czynników zachowań konsumentów. (w) Kieżel E. (red.) Rynkowe zachowania konsumentów. Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego, Katowic

4. Bywalec Czesław. 2020 : Ekonomika i finanse gospodarstw domowych. Warszawa

5. Leszek Rudnicki. 2018 : Zarządzanie finansami w gospodarstwach domowych. https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-2544-6916-year-2018-issue-1_2018__2_-article-d9f453de-a672-3ce1-a9c6-c5eb0d71cc1e/c/5-70bdc6e9-8a7b-45aa-bf88-ad3114f6c41f.pdf.pdf

6. Niemczyk A. 2002: Proces zaspokajania potrzeb w gospodarstwach domowych. (w) Szromik A. (red.) Prace z zakresu konsumpcji. Zeszyty Naukowe nr 579, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków

7. Piskiewicz L. 2003: Wydatki konsumpcyjne gospodarstw domowych ludzi starszych. Handel Wewnętrzny, 2, 49

8. Szczepańska J. 2008: Wyposażenie gospodarstw domowych w dobra trwałego użytkowania. CBOS, Warszawa

9. Badanie budżetów gospodarstw domowych (BBGD) https://stat.gov.pl/badania-statystyczne/badania-ankietowe/badania-spoleczne/badanie-budzetow-gospodarstw-domowych-bbgd/

10. Budżety gospodarstw domowych w 2020 roku https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/dochody-wydatki-i-warunki-zycia-ludnosci/budzety-gospodarstw-domowych-w-2020-roku,9,15.html

Efekty uczenia się:

1. Efekty uczenia się w zakresie wiedzy.

Student/uczestnik:

Posługuje się wiedzą teoretyczną w praktyce tworzenia budżetu rodziny

Wykazuje umiejętność przeprowadzania analizy porównawczej w celach zestawienia dochodów i kosztów rodziny

2. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności.

Student/ uczestnik:

Wykorzystuje i stosuje metody oraz techniki systematycznej analizy zjawisk ekonomicznych zachodzących w gospodarce i ekonomicznych tendencji rozwojowych współczesnego świata

Wykazuje umiejętność przeprowadzania analizy porównawczej w celach zestawienia dochodów i kosztów rodziny

3. Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych i personalnych.

Student/ uczestnik:

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 2

Student nie osiągnął założonych dla przedmiotu efektów uczenia się. Jego wiedza mieści się w przedziale:

0%-50% odpowiadającym ocenia niedostatecznej

na ocenę 3

Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu dostatecznym albo dostatecznym plus. Jego wiedza mieści się w przedziale:

51% - 60% odpowiadającym ocenia dostatecznej albo

61% - 70% odpowiadającym ocenia dostatecznej plus.

na ocenę 4

Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu dobrym albo dobrym plus. Jego wiedza mieści się w przedziale:

71% - 80% odpowiadającym ocenia dobrej albo

81% - 90% odpowiadającym ocenia dobrej plus.

na ocenę 5

Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu bardzo dobrym. Jego wiedza mieści się w przedziale:

91% - 100% odpowiadającym ocenia bardzo dobrej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olena Ivashko
Prowadzący grup: Olena Ivashko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)