Projektowanie uniwersalne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-RIP-L-06-PROJ-PU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie uniwersalne |
Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
Grupy: |
10 przedmioty do wyboru na 6 sem. RIP-L |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Rozwinięcie umiejętności projektowania i realizowania działań wspierających osoby o specjalnych potrzebach Wdrożenie studenta do samodzielnej pracy oraz ciągłego planowania własnego rozwoju zawodowego w kontekście projektowania uniwersalnego |
Pełny opis: |
Funkcjonowanie osób ze specjalnymi potrzebami. Panel dyskusyjny z osobami z różnymi niepełnosprawnościami oraz przedstawicielami instytucji reprezentujących te osoby. Standardy dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej. Panel dyskusyjny z osobami z różnymi niepełnosprawnościami oraz przedstawicielami instytucji reprezentujących te osoby. Czynności życia codziennego osób ze specjalnymi potrzebami z wykorzystaniem symulatorów i specjalistycznego sprzętu. Rozwiązania technologiczne w administracji wspomagające orientacje i poruszanie się w otwartej przestrzeni. Funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością wzroku. Warsztaty z wykorzystaniem symulatorów wad wzroku. Funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością słuchu. Warsztaty z wykorzystaniem symulatorów wad słuchu. Funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością ruchową. Warsztaty z wykorzystaniem wózka inwalidzkiego i balkonika. Funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Funkcjonowanie osób starszych. Warsztaty z wykorzystaniem symulatorów niepełnosprawności narządów ruchu. Trening wybranych sytuacji funkcjonowania osób ze szczególnymi potrzebami, z zachowaniem odpowiedniej komunikacji. |
Literatura: |
1. Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, Warszawa 2008; 2. Bąbka J., Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia, Warszawa 2004; 3. Błaszak M., Przybylski Ł., Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Warszawa 2010; 4. Cybulska R., Hanna Derewlana, Kacprzak A., Pęczek K., Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, Warszawa 2017; 5. Dykcik W., Pedagogika specjalna, Poznań 2001; 6. Jasiak A., Swereda D., Ergonomia osób niepełnosprawnych, Poznań 2009; 7. Kowalski K., Włącznik – projektowanie bez barier, Warszawa 2018; 8. Malec M., Edukacyjne, kulturowe i społeczne konteksty starości, Wrocław 2011; 9. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków 2018; 1. Netografia: 1. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wsparcie-uczniow-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi 2. https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-europejskie-bez-barier/informacja-dla-projektodawcow/ 3. https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/13608/Broszura_fundusze_bez_barier_internet.pdf 4. file:///C:/Users/AIrasiak/AppData/Local/Temp/Olszewski.pdf |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się w zakresie umiejętności: Student potrafi pracować w zespole, prowadzić debatę pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych i personalnych słuchacz: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania z uwzględnieniem różnych grup społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
dyskusja, projekt - sprawozdanie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WAR
WAR
WT WAR
WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bartnik | |
Prowadzący grup: | Monika Bartnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.