Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie uniwersalne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-RIP-L-06-PROJ-PU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projektowanie uniwersalne
Jednostka: Wydział Prawa i Ekonomii
Grupy: 10 przedmioty do wyboru na 6 sem. RIP-L
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Rozwinięcie umiejętności projektowania i realizowania działań wspierających osoby o specjalnych potrzebach

Wdrożenie studenta do samodzielnej pracy oraz ciągłego planowania własnego rozwoju zawodowego w kontekście projektowania uniwersalnego

Pełny opis:

Funkcjonowanie osób ze specjalnymi potrzebami.

Panel dyskusyjny z osobami z różnymi niepełnosprawnościami oraz przedstawicielami instytucji reprezentujących te osoby.

Standardy dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej.

Panel dyskusyjny z osobami z różnymi niepełnosprawnościami oraz przedstawicielami instytucji reprezentujących te osoby.

Czynności życia codziennego osób ze specjalnymi potrzebami z wykorzystaniem symulatorów i specjalistycznego sprzętu.

Rozwiązania technologiczne w administracji wspomagające orientacje

i poruszanie się w otwartej przestrzeni.

Funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością wzroku. Warsztaty

z wykorzystaniem symulatorów wad wzroku.

Funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością słuchu. Warsztaty

z wykorzystaniem symulatorów wad słuchu.

Funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością ruchową. Warsztaty

z wykorzystaniem wózka inwalidzkiego i balkonika.

Funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Funkcjonowanie osób starszych. Warsztaty z wykorzystaniem symulatorów niepełnosprawności narządów ruchu.

Trening wybranych sytuacji funkcjonowania osób ze szczególnymi potrzebami, z zachowaniem odpowiedniej komunikacji.

Literatura:

1. Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, Warszawa 2008;

2. Bąbka J., Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia, Warszawa 2004;

3. Błaszak M., Przybylski Ł., Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Warszawa 2010;

4. Cybulska R., Hanna Derewlana, Kacprzak A., Pęczek K., Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, Warszawa 2017;

5. Dykcik W., Pedagogika specjalna, Poznań 2001;

6. Jasiak A., Swereda D., Ergonomia osób niepełnosprawnych, Poznań 2009;

7. Kowalski K., Włącznik – projektowanie bez barier, Warszawa 2018;

8. Malec M., Edukacyjne, kulturowe i społeczne konteksty starości, Wrocław 2011;

9. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków 2018;

1. Netografia:

1. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wsparcie-uczniow-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi

2. https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-europejskie-bez-barier/informacja-dla-projektodawcow/

3. https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/13608/Broszura_fundusze_bez_barier_internet.pdf

4. file:///C:/Users/AIrasiak/AppData/Local/Temp/Olszewski.pdf

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się w zakresie umiejętności: Student potrafi pracować w zespole, prowadzić debatę pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych

Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych i personalnych

słuchacz:

ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia

odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania z uwzględnieniem różnych grup społecznych

Metody i kryteria oceniania:

dyskusja, projekt - sprawozdanie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Bartnik
Prowadzący grup: Monika Bartnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)