Prawda i mądrość
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-RIP-L-05-W1H-PIM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawda i mądrość |
Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
Grupy: |
10 przedmioty do wyboru na 5 sem. RIP-L |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć zostaną omówione dwie podstawowe kategorie filozofii, związki między nimi. Rola prawdy w życiu człowieka Mądrość jako podstawa filozofii życia Mądrość w świecie współczesnych mass mediów |
Pełny opis: |
Różne definicje mądrości. Mądrość teoretyczna, m. praktyczna, rozsądek Wartość. Elementy aksjologii Mądrość jako podstawy cel filozofii klasycznej. Człowiek w świecie współczesnych mass mediów Manipulacja w świecie współczesnym Mądrość jako obrona autonomii współczesnego człowieka Klasyczna i nieklasyczne definicje prawdy: oczywistości, konsensualna, konwencjonalna, utylitarna, koherencyjna Rola prawdy w życiu człowieka Absolutyzm a relatywizm Mądrość a nauka |
Literatura: |
S. Opara, Filozofia. Współczesne kierunki i problemy, W-wa 1999 W. Stróżewski, Ontologia, Kraków 2002 - Allen [1998] - R.C. Allen, Porozmawiajmy jeszcze o telewizji, przeł. E. Stawowczyk, [w:] Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych, pod red. R. C. Allena, red. nauk. i posł. do wyd. pol. A. Gwóźdź, Wyd. Zumacher, Kielce 1998, s. 7 - 34. - Corcoran [1994] - F. Corcoran, Telewizja jako Aparat Ideologiczny: Władza i Przyjemność, tł. A. Helman, [w:] Po kinie?... Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, wybór, wprowadzenie i opracowanie A. Gwóźdź, Wyd. Universitas, Kraków 1994, s. 95 - 116. - Cushman [1992] - P. Cushman, Dlaczego ja jest puste, tł. H. Grzegołowska-Klarkowska, “Nowiny Psychologiczne” 3 (1992), s. 27 - 65. - Goban-Klas [1999] - T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa-Kraków 1999. - - Miszczyński, Tarnopolski [2005] - Ryszard Miszczyński, Andrzej Tarnopolski, Filozofia a mass media, „Diametros” 2005, 4, (czerwiec 2005), http://www.diametros.iphils.uj.edu.pl/index.php/diametros/article/download/97/74. - Sartori [2000] - G. Sartori, Homo videns. Telewizja i post-myślenie - Szaniawski [1994] - K. Szaniawski, Nauka a mądrość, [w:] tenże, O nauce, rozumowaniu i wartościach. Pisma wybrane, wybr. i opr. J. Woleński, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1994, s. 3 - 7. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: Opisuje różne rodzaje mądrości Rozpoznaje najważniejsze stanowiska epistemologii Referuje treść głównych problemów tzw. filozofii sapiencjalnej Stosuje terminologię filozoficzną w odniesieniu do problemów reprezentatywnych dla refleksji mądrościowej Prezentuje argumenty filozoficzne w kontekście tez i założeń określonego modelu życia Rozpoznaje aktualność pytań i idei filozofii życia dla człowieka współczesnego Uczestniczy w interakcjach społecznych współczesnego świata, wykorzystując otrzymaną wiedzę |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność na zajęciach, znajomość i rozumienie materiału będącego przedmiotem wypowiedzi |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Henryk Popowski | |
Prowadzący grup: | Henryk Popowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.