Prawne formy prowadzenia działalności gospodarczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-RIP-L-04-PFPDG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawne formy prowadzenia działalności gospodarczej |
Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
Grupy: |
10 przedmioty obowiązkowe na 4 sem. RIP-L |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi terminami z zakresu prawa handlowego – pojęcie prawa handlowego, działalności gospodarczej, definicja przedsiębiorcy, przedsiębiorstwa, konsumenta Zapoznanie studentów z przepisami ustawy prawo przedsiębiorców Zapoznanie studentów z zasadami rejestrowania przedsiębiorców i skutki wpisów. Wyrobienie umiejętności posługiwania się przepisami dotyczącymi konkurencji, nieuczciwej konkurencji, nieuczciwych praktyk rynkowych oraz zakazu konkurencji Wyrobienie umiejętności analizy przepisów prawnych dotyczących spółki cywilnej oraz spółek handlowych |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Zagadnienia ogólne prawa handlowego - definicja i źródła 2. Zakres definicyjny przedsiębiorca, przedsiębiorca, konsument 3. Zasady rejestrowania przedsiębiorców i skutki wpisów – KRS oraz Centralna Ewidencja i Informacja Działalności 4. Dobra osobiste przedsiębiorców oraz zasady występowania przedsiębiorców w obrocie 5. Ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej 6. Konkurencja, nieuczciwa konkurencja, nieuczciwe praktyki rynkowe oraz zakaz konkurencji 7. Przedsiębiorcy i instytucje not for profit Warsztaty 1. Spółka cywilna 2. Spółki handlowe – przepisy ogólne. Spółki osobowe i spółki kapitałowe 3. Spółka jawna 4. Spółka partnerska 5. Spółka komandytowa 6. Spółka komandytowo - akcyjna 7. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością 8. Spółka akcyjna |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Prawo handlowe Andrzej Kidyba, C.H.BECK, Warszawa 2018r. Strzyczkowski K., Prawo gospodarcze publiczne, wyd. 4, Warszawa 2008 Bernatt M., Jurkowska A., Skoczny T., Ochrona konkurencji i konsumentów (Skrypt dla studentów ekonomii, zarządzania, marketingu, finansów i kierunków pokrewnych), Warszawa 200 Prawo gospodarcze. Zagadnienia administracyjnoprawne, pod red. H. Gronkiewicz - Waltz i M. Wierzbowskiego, LexisNexis, Warszawa 2017. G. Kozieł (red.), Prawo przedsiębiorców Przepisy wprowadzające do Konstytucji Biznesu, Warszawa 2019. Instytucje prawa handlowego w kodeksie cywilnym, J. Frąckowiak, Rej. 2003, Nr 6 Literatura uzupełniająca: Będkowski-Kozioł M., Chojnacki K., Floriańczyk M., Prawo publiczne gospodarcze. Kazusy, (red. Strzyczkowski K.), Warszawa 2008 Ustawa z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2018 r. poz. 646 ze zm.), Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 184 z późn. zm.), Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 505) |
Efekty uczenia się: |
EU-W 1 Ma wiedzę na temat przepisów ustawy prawo przedsiębiorców EU-W 2 Zna podstawowe aspekty związane z przepisami dotyczącymi konkurencji, nieuczciwej konkurencji, nieuczciwej praktyki rynkowej oraz zakazu konkurencji EU-W 3 Posiada wiedzę na spółki cywilnej oraz spółek prawa handlowego EU-U 1 Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną do interpretacji tekstów prawnych. EU-U 2 Potrafi samodzielnie omówić przepisy dotyczące spółki cywilnej oraz spółek prawa handlowego EU-U 3 Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się na tematy z zakresu zagadnień omawianych w trakcie zajęć EU-U 3 Umie dokonać analizy przepisów prawnych dotyczących omawianych obszarów problemowych EU-KS 1 Ma świadomość zakresu posiadanej przez siebie wiedzy w przedmiocie prawne formy prowadzenia działalności gospodarczej EU-KS 2 Ma świadomość konieczności poszerzenia nabytej wiedzy oraz jej uaktualniania EU-KS 3 Jest świadomy w zakresie zdobytej wiedzy. Potrafi myśleć i podejmować decyzje w sposób przedsiębiorczy |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie pisemnej lub ustnej. Do uzgodnienia pomiędzy studentami a prowadzącym na pierwszych zajęciach Zaliczenie warsztatów w formie pisemnej lub ustnej. Do uzgodnienia pomiędzy studentami a prowadzącym na pierwszych zajęciach. Ocena za analizę aktów normatywnych, sporządzanie pism/wypełnianie formularzy, udział w dyskusji |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wojtkowiak | |
Prowadzący grup: | Karolina Gębka, Anna Wojtkowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi terminami z zakresu prawa handlowego – pojęcie prawa handlowego, działalności gospodarczej, definicja przedsiębiorcy, przedsiębiorstwa, konsumenta Zapoznanie studentów z przepisami ustawy prawo przedsiębiorców Zapoznanie studentów z zasadami rejestrowania przedsiębiorców i skutki wpisów. Wyrobienie umiejętności posługiwania się przepisami dotyczącymi konkurencji, nieuczciwej konkurencji, nieuczciwych praktyk rynkowych oraz zakazu konkurencji Wyrobienie umiejętności analizy przepisów prawnych dotyczących spółki cywilnej oraz spółek handlowych |
|
Pełny opis: |
Wykłady 1. Zagadnienia ogólne prawa handlowego - definicja i źródła 2. Zakres definicyjny przedsiębiorca, przedsiębiorca, konsument 3. Zasady rejestrowania przedsiębiorców i skutki wpisów – KRS oraz Centralna Ewidencja i Informacja Działalności 4. Dobra osobiste przedsiębiorców oraz zasady występowania przedsiębiorców w obrocie 5. Ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej 6. Konkurencja, nieuczciwa konkurencja, nieuczciwe praktyki rynkowe oraz zakaz konkurencji 7. Przedsiębiorcy i instytucje not for profit Warsztaty 1. Spółka cywilna 2. Spółki handlowe – przepisy ogólne. Spółki osobowe i spółki kapitałowe 3. Spółka jawna 4. Spółka partnerska 5. Spółka komandytowa 6. Spółka komandytowo - akcyjna 7. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością 8. Spółka akcyjna |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Prawo handlowe Andrzej Kidyba, C.H.BECK, Warszawa 2018r. Strzyczkowski K., Prawo gospodarcze publiczne, wyd. 4, Warszawa 2008 Bernatt M., Jurkowska A., Skoczny T., Ochrona konkurencji i konsumentów (Skrypt dla studentów ekonomii, zarządzania, marketingu, finansów i kierunków pokrewnych), Warszawa 200 Prawo gospodarcze. Zagadnienia administracyjnoprawne, pod red. H. Gronkiewicz - Waltz i M. Wierzbowskiego, LexisNexis, Warszawa 2017. G. Kozieł (red.), Prawo przedsiębiorców Przepisy wprowadzające do Konstytucji Biznesu, Warszawa 2019. Instytucje prawa handlowego w kodeksie cywilnym, J. Frąckowiak, Rej. 2003, Nr 6 Literatura uzupełniająca: Będkowski-Kozioł M., Chojnacki K., Floriańczyk M., Prawo publiczne gospodarcze. Kazusy, (red. Strzyczkowski K.), Warszawa 2008 Ustawa z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2018 r. poz. 646 ze zm.), Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 184 z późn. zm.), Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 505) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.