Analiza rynku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-EKO-R-04-PIR-AR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza rynku |
Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
Grupy: |
10 przedmioty obowiązkowe na 4 sem. EKO-R-PRW |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Treści programowe przedmiotu obejmują zagadnienia dotyczące podstaw analizy rynku. W trakcie zajęć studenci poznają sposoby analizy otoczenia przedsiębiorstwa, konkurencji, analizy rozwoju zjawisk rynkowych w czasie. Poszerzą swoją wiedzę o badanie inercyjności i adaptacyjności zjawisk rynkowych. Zapoznają się z analizą zależności przyczynowo-skutkowych zjawisk rynkowych oraz poznają różne metody analizy rynku, jak np. macierz BCG, czy analizę SWOT. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1) Podstawowe pojęcia dotyczące rynku i jego rynku. Informacyjne podstawy analizy rynku. 2) Analiza rozwoju zjawisk rynkowych w czasie. Analiza zależności przyczynowo-skutkowych zjawisk rynkowych. Pojemność i chłonność rynku. 3) Badanie pozycji przedsiębiorstwa na rynku. 4) Badanie zachowań konsumentów na rynku. 5) Wybrane metody analizy otoczenia przedsiębiorstwa, konkurencji i rynku (m.in. macierz BCG, analiza SWOT, analiza 5 sił Portera, metody scenariuszowe). Warsztaty: - Analiza makrootoczenia - Analiza PEST - Analiza SPACE - Analiza SWOT - Macierz BCG - Metoda 5 sił Portera - Cykl życia produktu - Analiza pojemności i chłonności - Analiza wahań okresowych - Wskaźnik konsumenta CSI, metoda IPA |
Literatura: |
1) G. Rosa, A. Smalec, Analiza i funkcjonowanie rynku na przykładach, Wyd. Naukowe US, Szczecin 2000. 2) G. Gierszewska, A. Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2002. 3) E. Multan, E. Bombiak, M. Chyłek, Analiza strategiczna w przedsiębiorstwie. Zagadnienia teoretyczna i studia przypadków, Uniwerstytet Humanistyczno-Przyrodniczy w Siedlcach, Siedlce 2014. 4) I. Penc-Pietrzak, Analiza strategiczna w zarządzaniu firmą. Koncepcja i stosowanie, C.H. Beck, Warszawa 2003. 5) E. Kowalska-Napora, Anatomia rynku, Wyd, Narek Derewiecki, Kęty 2016. 6) W. Wrzosek, Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa 2002. 7) J. Stępak, E. Bombiak, M. Chyłek, E. Multan, Metody analiza makrootoczenia, Akademia Podlaska, Siedlce 2004. 8) H. Mruk, Analiza rynku, PWE, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
STUDENT: E1: definiuje podstawowe zagadnienia z zakresu analizy rynku. E2: dobiera odpowiednie metody badawcze do analizy zjawisk rynkowych. E3: analizuje zjawiska i procesy zachodzące na rynku w oparciu o znaną wiedzę ekonomiczną. E4: potrafi pozyskiwać i analizować dane dotyczące procesów rynkowych. E5: projektuje proste zadania badawcze i proponuje sposoby ich realizacji. E6: współpracuje w zespole, realizując postawione zadania i wskazuje własne propozycje w zakresie rozstrzygnięcia problemu. E7:rozumie potrzebę kształcenia się przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Ocena za udział w dyskusji problemowej, za analizę i rozwiązanie studium przypadku. - Ocena poszczególnych etapów projektu wykonanego pod okiem nauczyciela akademickiego. - Ocena zaangażowania pracy studentów w trakcie zajęć. - Egzamin ze wskazanego materiału weryfikujący efekty uczenia się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni - rok akad. 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-28 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WAR
WAR
N WAR
WYK
WAR
WYK
WAR
WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Biel | |
Prowadzący grup: | Magdalena Biel, Kamila Kowalik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Treści programowe przedmiotu obejmują zagadnienia dotyczące podstaw analizy rynku. W trakcie zajęć studenci poznają sposoby analizy otoczenia przedsiębiorstwa, konkurencji, analizy rozwoju zjawisk rynkowych w czasie. Poszerzą swoją wiedzę o badanie inercyjności i adaptacyjności zjawisk rynkowych. Zapoznają się z analizą zależności przyczynowo-skutkowych zjawisk rynkowych oraz poznają różne metody analizy rynku, jak np. macierz BCG, czy analizę SWOT. |
|
Pełny opis: |
Wykłady: 1) Podstawowe pojęcia dotyczące rynku i jego rynku. Informacyjne podstawy analizy rynku. 2) Analiza rozwoju zjawisk rynkowych w czasie. Analiza zależności przyczynowo-skutkowych zjawisk rynkowych. Pojemność i chłonność rynku. 3) Badanie pozycji przedsiębiorstwa na rynku. 4) Badanie zachowań konsumentów na rynku. 5) Wybrane metody analizy otoczenia przedsiębiorstwa, konkurencji i rynku (m.in. macierz BCG, analiza SWOT, analiza 5 sił Portera, metody scenariuszowe). Warsztaty: - Analiza makrootoczenia - Analiza PEST - Analiza SPACE - Analiza SWOT - Macierz BCG - Metoda 5 sił Portera - Cykl życia produktu - Analiza pojemności i chłonności - Analiza wahań okresowych - Wskaźnik konsumenta CSI, metoda IPA |
|
Literatura: |
1) G. Rosa, A. Smalec, Analiza i funkcjonowanie rynku na przykładach, Wyd. Naukowe US, Szczecin 2000. 2) G. Gierszewska, A. Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2002. 3) E. Multan, E. Bombiak, M. Chyłek, Analiza strategiczna w przedsiębiorstwie. Zagadnienia teoretyczna i studia przypadków, Uniwerstytet Humanistyczno-Przyrodniczy w Siedlcach, Siedlce 2014. 4) I. Penc-Pietrzak, Analiza strategiczna w zarządzaniu firmą. Koncepcja i stosowanie, C.H. Beck, Warszawa 2003. 5) E. Kowalska-Napora, Anatomia rynku, Wyd, Narek Derewiecki, Kęty 2016. 6) W. Wrzosek, Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa 2002. 7) J. Stępak, E. Bombiak, M. Chyłek, E. Multan, Metody analiza makrootoczenia, Akademia Podlaska, Siedlce 2004. 8) H. Mruk, Analiza rynku, PWE, Warszawa 2003. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.