Instytucjonalne uwarunkowania biogospodarki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-EKO-M-03-MZG-IUB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Instytucjonalne uwarunkowania biogospodarki |
Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
Grupy: |
10 przedmioty do wyboru na 3 sem EKO-M |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot ukierunkowany jest na: - zapoznanie studentów z zagadnieniami praktycznymi z zakresu dostarczania dóbr publicznych i problemów zarządzania wspólną własnością (dobrami wspólnymi), - zapoznanie studentów z praktycznymi założeniami i narzędziami polityki Unii Europejskiej w zakresie biogospodarki, - pokazanie studentom celu, metod i zakresu działania w praktyce różnych organizacji międzynarodowych i krajowych w obszarze biogospodarki. |
Pełny opis: |
Dobra publiczne i wspólne - charakterystyka, rodzaje, problemy. Ocena realizacji celów strategii w Polsce na tle innych krajów europejskich, takich jak: ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 20 %, zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii w całkowitym zużyciu energii do 20 % oraz zwiększenie efektywności wykorzystania energii o 20 %. Monitorowanie i mierniki postępu w zakresie efektywnego korzystania z zasobów: dostępność zasobów naturalnych, ich lokalizacja, efektywność wykorzystywania, współczynniki wytwarzania odpadów i recyklingu oraz skutki dla środowiska i różnorodności biologicznej. Polski program rządowy tzw. Krajowych Inteligentnych Specjalizacji w tym specjalizacja: Biogospodarka rolno-spożywcza, leśno-drzewna i środowiskowa. Cele i instrumenty działań w obszarach: innowacyjne technologie, procesy i produkty sektora rolno-spożywczego i leśno-drzewnego; zdrowa żywność. Wycena dóbr publicznych. Analiza celów i działań różnego typu organizacji w zakresie dóbr publicznych i wspólnych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Patricia E., Norris, Paul B. Thompson, Sustainability, 2021. 2. Marsden T., Morley A., Sustainable Food Systems: Building a New Paradigm (Earthscan Food and Agriculture), Routledge 2014. 3. Ostrom E., Dysponowanie wspólnymi zasobami, Wyd. Nieoczywiste, Warszawa 2013. Literatura uzupełniająca: 1. Mazur-Wierzbicka E., Ochrona środowiska a integracja Europejska. Doświadczenia polskie, Difin, Warszawa 2012. 2. Pink M., Dysponowanie wspólnymi zasobami, Wyd. Nieoczywiste, Warszawa 2013. 3. COM (2012) Komunikat KE do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Innowacje w służbie zrównoważonego wzrostu: biogospodarka dla Europy, Bruksela, dnia 13.2.2012 r. 4. Polskie prawo energetyczne, prawo ochrony środowiska i akty wykonawcze |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy: EU-W 1. Student zna i rozumie praktyczne problemy dostarczania dóbr publicznych. EU-W 2. Student zna i rozumie praktyczne problemy rozwiązywania problemów generowanych przez wspólną własność. EU-W 3. Student zna i rozumie pogłębione cele, zakres i zasady działania organizacji z otoczenia biogospodarki. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności: EU-U 1. Student analizuje relacje między zjawiskami ekonomicznymi a unormowaniami prawnymi w celu rozwiązania konkretnych problemów (zadań) z zakresu bioekonomii. EU-U 2. Student potrafi wykorzystać wiedzę o narzędziach polityki Unii Europejskiej wobec biogospodarki w praktyce. EU-U 3. Student potrafi dokonać interdyscyplinarnej analizy rożnych aspektów biogospodarki i jej związków z makrootoczeniem. Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych i personalnych: EU-KS 1. Student ma zdolność do działania w grupie i reagowania na zmieniające się normy prawne oraz warunki gospodarcze. EU-KS 2. Student jest świadomy konieczności samodzielnego uzupełniania posiadanej wiedzy i podnoszenie własnych kwalifikacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot ma charakter praktyczny, studenci w trakcie warsztatów wykonują różne zadania, które podlegają na bieżąco ocenie. Ocena za samodzielną pracę z systemem Lex, Gofin pod nadzorem nauczyciela. Ocena za analizę studium przypadku. Ocena za pracę w grupach. Ocena za udział w dyskusjach grupowych okrągłego stołu za pomocą przyznawanych punktów. Ocena za aktywność podczas obserwacji. Zaliczenie pisemne w formie opisowej i ustnej. Student musi wyrazić opinię na temat instytucjonalnych uwarunkowań polskiej biogospodarki na arenie międzynarodowej. Skala ocen: na ocenę 2: Student nie osiągnął założonych dla przedmiotu efektów uczenia się. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale: poniżej 50% odpowiadającym ocenie niedostatecznej. na ocenę 3: Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu dostatecznym albo dostatecznym plus. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale: od 50% - 60% odpowiadającym ocenie dostatecznej albo powyżej 60% - 70% odpowiadającym ocenie dostatecznej plus. na ocenę 4: Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu dobrym albo dobrym plus. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale: powyżej 70% - 80% odpowiadającym ocenie dobrej albo powyżej 80% - 90% odpowiadającym ocenie dobrej plus. na ocenę 5: Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu bardzo dobrym. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale: powyżej 90% - 100% odpowiadającym ocenie bardzo dobrej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Grabara, Marta Grzyb | |
Prowadzący grup: | Janusz Grabara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ukierunkowany jest na: - zapoznanie studentów z zagadnieniami praktycznymi z zakresu dostarczania dóbr publicznych i problemów zarządzania wspólną własnością (dobrami wspólnymi), - zapoznanie studentów z praktycznymi założeniami i narzędziami polityki Unii Europejskiej w zakresie biogospodarki, - pokazanie studentom celu, metod i zakresu działania w praktyce różnych organizacji międzynarodowych i krajowych w obszarze biogospodarki. |
|
Pełny opis: |
Dobra publiczne i wspólne - charakterystyka, rodzaje, problemy. Ocena realizacji celów strategii w Polsce na tle innych krajów europejskich, takich jak: ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 20 %, zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii w całkowitym zużyciu energii do 20 % oraz zwiększenie efektywności wykorzystania energii o 20 %. Monitorowanie i mierniki postępu w zakresie efektywnego korzystania z zasobów: dostępność zasobów naturalnych, ich lokalizacja, efektywność wykorzystywania, współczynniki wytwarzania odpadów i recyklingu oraz skutki dla środowiska i różnorodności biologicznej. Polski program rządowy tzw. Krajowych Inteligentnych Specjalizacji w tym specjalizacja: Biogospodarka rolno-spożywcza, leśno-drzewna i środowiskowa. Cele i instrumenty działań w obszarach: innowacyjne technologie, procesy i produkty sektora rolno-spożywczego i leśno-drzewnego; zdrowa żywność. Wycena dóbr publicznych. Analiza celów i działań różnego typu organizacji w zakresie dóbr publicznych i wspólnych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Patricia E., Norris, Paul B. Thompson, Sustainability, 2021. 2. Marsden T., Morley A., Sustainable Food Systems: Building a New Paradigm (Earthscan Food and Agriculture), Routledge 2014. 3. Ostrom E., Dysponowanie wspólnymi zasobami, Wyd. Nieoczywiste, Warszawa 2013. Literatura uzupełniająca: 1. Mazur-Wierzbicka E., Ochrona środowiska a integracja Europejska. Doświadczenia polskie, Difin, Warszawa 2012. 2. Pink M., Dysponowanie wspólnymi zasobami, Wyd. Nieoczywiste, Warszawa 2013. 3. COM (2012) Komunikat KE do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Innowacje w służbie zrównoważonego wzrostu: biogospodarka dla Europy, Bruksela, dnia 13.2.2012 r. 4. Polskie prawo energetyczne, prawo ochrony środowiska i akty wykonawcze |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.