Kreatywna i agresywna rachunkowość
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-EKO-M-03-MKR-KiAR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kreatywna i agresywna rachunkowość |
Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
Grupy: |
10 przedmioty do wyboru na 3 sem EKO-M |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celami przedmiotu są: - ugruntowanie wiedzy z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości finansowej w odniesieniu do podstawowych aktów prawnych regulujących rachunkowość w jednostkach, opanowanie przez studentów umiejętności rozróżnienia rachunkowości kreatywnej od agresywnej, - opanowanie przez studentów umiejętności wykrywania i zapobiegania nieprawidłowościom księgowym, - wyrobienie nawyku ciągłego dokształcania się ze względu na zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą. |
Pełny opis: |
Istota rachunkowości. Sprawozdawczość finansowa. Rachunkowość agresywna i kreatywna – pojęcia, różnice. Kreatywna rachunkowość – aspekt pozytywny, metody. Rachunkowość agresywna – negatywny aspekt kreatywnej rachunkowości, przykłady. Granice między rachunkowością agresywną a zwykłym oszustwem. Okoliczności i sposoby fałszowania sprawozdań finansowych. Zapobieganie i wykrywanie nieprawidłowości księgowych. Rola kontroli wewnętrznej, audytu wewnętrznego, audytu zewnętrznego. Etyka i odpowiedzialność karna. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Hołda A., Oszustwa i manipulacje księgowe a rachunkowość kreatywna, PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2021. 2. Dobija M., Rachunkowość zarządcza i controlling, Wyd. PWN, Warszawa 2022. 3. Nowak E., Zaawansowana rachunkowość zarządcza, PWE, Warszawa 2021. Literatura uzupełniająca: 1. Stanisławska M., Kreatywna rachunkowość a manipulacja danymi, Wyd. Drugie, Warszawa 2019. 2. Kiziukiewicz T., Sawicki K., Rachunkowość mikro i małych przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2016. 3. Świderska G. K., Controlling kosztów i rachunkowość zarządcza, Difin, Warszawa 2017. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy: EU-W 1. Student zna podstawy prawne systemu rachunkowości w oparciu o rozwiązania krajowe i międzynarodowe. EU-W 2. Student posiada pogłębioną wiedzę na temat roli audytu finansowego w uwiarygodnianiu informacji ekonomicznej i realizacji procesów decyzyjnych. Student zna definicję audytu, podział na audyt wewnętrzny i zewnętrzny, dostrzega różnicę między rachunkowością kreatywną a agresywną. EU-W 3. Student ma zaawansowaną wiedzę z analizy treści sprawozdań finansowych w wybranych obszarach. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności: EU-U 1. Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do interpretowania zdarzeń gospodarczych, klasyfikowania, ewidencjonowania zmian (w oparciu o właściwe dowody księgowe) oraz wyceny poszczególnych składników majątku jednostek gospodarczych oraz źródeł ich finansowania z uwzględnieniem obowiązujących przepisów. EU-U 2. Student potrafi przeprowadzić analizę ryzyka procesów w firmie z punktu widzenia audytu. Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych i personalnych: EU-KS 1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i konieczności odpowiedzialnego pełnienia przyszłej roli zawodowej. EU-KS 2. Student rozumie konieczność ciągłego dokształcania się. EU-KS 3. Student jest chętny do pracy w grupie i do dochodzenia do wniosków w grupie. Jest w stanie obronić swoje racje wykorzystując dane obliczeniowe. Jest świadomy wyborów podejmowanych w trakcie oceny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot ma charakter praktyczny, studenci w trakcie warsztatów wykonują różne zadania, które podlegają na bieżąco ocenie. Zaliczenie na ocenę. Ocena za samodzielną pracę z wykorzystaniem programu Lefthand do pełnej księgowości, Doctor Coster®, Lex pod nadzorem nauczyciela. Ocena za udział w quizie sprawdzającym wiedzę o rachunkowości. Ocena za udział w dyskusji grupowej (np. problemowej, debacie oksfordzkiej, dyskusji „okrągłego stołu”). Ocena za analizę studium przypadku. Ocena za rozwiązywanie zadań sytuacyjnych. Ocena za opracowanie projektu. Ocena za rozwiązanie zadań związanych z tematyką warsztatów. Ocena za pracę w grupach. Skala ocen: na ocenę 2: Student nie osiągnął założonych dla przedmiotu efektów uczenia się. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale: poniżej 50% odpowiadającym ocenie niedostatecznej. na ocenę 3: Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu dostatecznym albo dostatecznym plus. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale: od 50% - 60% odpowiadającym ocenie dostatecznej albo powyżej 60% - 70% odpowiadającym ocenie dostatecznej plus. na ocenę 4: Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu dobrym albo dobrym plus. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale: powyżej 70% - 80% odpowiadającym ocenie dobrej albo powyżej 80% - 90% odpowiadającym ocenie dobrej plus. na ocenę 5: Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu bardzo dobrym. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale: powyżej 90% - 100% odpowiadającym ocenie bardzo dobrej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Grzyb, Leszek Michalczyk | |
Prowadzący grup: | Leszek Michalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celami przedmiotu są: - ugruntowanie wiedzy z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości finansowej w odniesieniu do podstawowych aktów prawnych regulujących rachunkowość w jednostkach, opanowanie przez studentów umiejętności rozróżnienia rachunkowości kreatywnej od agresywnej, - opanowanie przez studentów umiejętności wykrywania i zapobiegania nieprawidłowościom księgowym, - wyrobienie nawyku ciągłego dokształcania się ze względu na zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą. |
|
Pełny opis: |
Istota rachunkowości. Sprawozdawczość finansowa. Rachunkowość agresywna i kreatywna – pojęcia, różnice. Kreatywna rachunkowość – aspekt pozytywny, metody. Rachunkowość agresywna – negatywny aspekt kreatywnej rachunkowości, przykłady. Granice między rachunkowością agresywną a zwykłym oszustwem. Okoliczności i sposoby fałszowania sprawozdań finansowych. Zapobieganie i wykrywanie nieprawidłowości księgowych. Rola kontroli wewnętrznej, audytu wewnętrznego, audytu zewnętrznego. Etyka i odpowiedzialność karna. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Hołda A., Oszustwa i manipulacje księgowe a rachunkowość kreatywna, PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2021. 2. Dobija M., Rachunkowość zarządcza i controlling, Wyd. PWN, Warszawa 2022. 3. Nowak E., Zaawansowana rachunkowość zarządcza, PWE, Warszawa 2021. Literatura uzupełniająca: 1. Stanisławska M., Kreatywna rachunkowość a manipulacja danymi, Wyd. Drugie, Warszawa 2019. 2. Kiziukiewicz T., Sawicki K., Rachunkowość mikro i małych przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2016. 3. Świderska G. K., Controlling kosztów i rachunkowość zarządcza, Difin, Warszawa 2017. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Janik | |
Prowadzący grup: | Kamil Janik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celami przedmiotu są: - ugruntowanie wiedzy z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości finansowej w odniesieniu do podstawowych aktów prawnych regulujących rachunkowość w jednostkach, opanowanie przez studentów umiejętności rozróżnienia rachunkowości kreatywnej od agresywnej, - opanowanie przez studentów umiejętności wykrywania i zapobiegania nieprawidłowościom księgowym, - wyrobienie nawyku ciągłego dokształcania się ze względu na zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą. |
|
Pełny opis: |
Istota rachunkowości. Sprawozdawczość finansowa. Rachunkowość agresywna i kreatywna – pojęcia, różnice. Kreatywna rachunkowość – aspekt pozytywny, metody. Rachunkowość agresywna – negatywny aspekt kreatywnej rachunkowości, przykłady. Granice między rachunkowością agresywną a zwykłym oszustwem. Okoliczności i sposoby fałszowania sprawozdań finansowych. Zapobieganie i wykrywanie nieprawidłowości księgowych. Rola kontroli wewnętrznej, audytu wewnętrznego, audytu zewnętrznego. Etyka i odpowiedzialność karna. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Hołda A., Oszustwa i manipulacje księgowe a rachunkowość kreatywna, PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2021. 2. Dobija M., Rachunkowość zarządcza i controlling, Wyd. PWN, Warszawa 2022. 3. Nowak E., Zaawansowana rachunkowość zarządcza, PWE, Warszawa 2021. Literatura uzupełniająca: 1. Stanisławska M., Kreatywna rachunkowość a manipulacja danymi, Wyd. Drugie, Warszawa 2019. 2. Kiziukiewicz T., Sawicki K., Rachunkowość mikro i małych przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2016. 3. Świderska G. K., Controlling kosztów i rachunkowość zarządcza, Difin, Warszawa 2017. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.