Elementy bioekonomii i biogospodarki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-EKO-M-02-MZG-EBiB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy bioekonomii i biogospodarki |
Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
Grupy: |
10 przedmioty do wyboru na 2 sem EKO-M |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celami przedmiotu są: - zapoznanie studentów z aspektami bioekonomii i jej praktycznym zastosowaniem, - zapoznanie studentów z powiązaniami i synergiami bioekonomii z innymi dziedzinami nauki, służącymi do ich praktycznego zastosowania, - zapoznanie studentów z korzyściami i kosztami oraz wyzwaniami zastosowań bioekonomii, które będą wykorzystywać w praktyce. |
Pełny opis: |
Systemowy charakter bioekonomii. Rolnictwo i leśnictwo jako podstawa bioekonomii. Rodzaje bioekonomii. Wykorzystanie bioekonomii w różnych gałęziach gospodarki: żywność, przemysł, medycyna. Korzyści i koszty bioekonomii. Szanse i zagrożenia wynikające z zastosowań bioekonomii. Wizyta studyjna. Scenariusze rozwoju bioekonomii. Podsumowanie rozważań. Zaliczenie przedmiotu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Viaggi D., The Bioeconomy: Delivering Sustainable Green Growth, CABI Publ. 2019. 2. Styhre, A., Sundgren, M., Venturing into the Bioeconomy: Professions, Innovation, Identity, Wyd. Palgrave Macmillan, Sztokholm 2011. 3. Maciejczak M., Hofreiter K., How to define bioeconomy, Roczniki Naukowe SERIA, XV (4), 2013. 4. Maciejczak M., Bioeconomy as a complex adaptive system of sustainable development, Journal of International Business 2017. Literatura uzupełniająca: 1. Maciejczak M., How to analyze bioeconomy? RN SERiA, 2015, XVII (6), 2015 2. Wicki L., Wicka A., Bio-economy sector in Poland and its importance in the economy, [in:] Economic science for rural development No 41, Jelgava, LLU ESAF, 21-22 April 2016. 3. Adamowicz M., Biogospodarka – koncepcja, zastosowanie i perspektywy, Zagadnienia Ekonomiki Rolnej 1(350), 2017. 4. Gołębiewski J., Biogospodarka jako inteligentna specjalizacja regionów w Polsce, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Tom XV, Zeszyt 8, część I, 2014. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy: EU-W 1. Student zna i rozumie istotę bioekonomii i rozumie jej kluczowe obszary problemowe. EU-W 2. Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie prawa i polityki bioekonomii. EU-W 3. Student zna i rozumie systemowy charakter procesów biogospodarki. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności: EU-U 1. Student analizuje relacje między zjawiskami ekonomicznymi a unormowaniami prawnymi, w celu rozwiązania praktycznych problemów (zadań) z zakresu bioekonomii. EU-U 2. Student prawidłowo eliminuje problemy z zakresu bioekonomii, dokonuje ich krytycznej i twórczej oceny oraz formułuje właściwe rozwiązania. Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych i personalnych: EU-KS 1. Student samodzielnie i krytycznie uzupełnia wiedzę i umiejętności, w szczególności w zakresie nowelizacji obowiązujących krajowych przepisów prawnych oraz harmonizacji i standaryzacji przepisów międzynarodowych. EU-KS 2. Student podejmuje działania zespołowe w sposób przedsiębiorczy w zakresie tworzenia rozwiązań na rzecz zrównoważonego rozwoju biogospodarki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot ma charakter praktyczny, studenci w trakcie warsztatów wykonują różne zadania, które podlegają na bieżąco ocenie. Ocena za samodzielną pracę z programem Enova365 pod nadzorem nauczyciela. Ocena za opracowanie projektu. Ocena za analizę studium przypadku. Ocena za pracę w grupach. Ocena za dyskusje grupowe za pomocą przyznawanych punktów za udział w debacie oksfordzkiej. Ocena uzyskana na podstawie dziennika z wizyty studyjnej (przygotowanie na temat organizacji, zadawane pytania, dyskusja w grupie). Ocena przygotowanego i wygłoszonego referatu. Ocena przygotowanych przez studentów indywidualnych projektów studenckich pt. ”Prawdopodobne scenariusze rozwoju bioekonomii”. Skala ocen: na ocenę 2: Student nie osiągnął założonych dla przedmiotu efektów uczenia się. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale: poniżej 50% odpowiadającym ocenie niedostatecznej. na ocenę 3: Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu dostatecznym albo dostatecznym plus. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale: od 50% - 60% odpowiadającym ocenie dostatecznej albo powyżej 60% - 70% odpowiadającym ocenie dostatecznej plus. na ocenę 4: Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu dobrym albo dobrym plus. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale: powyżej 70% - 80% odpowiadającym ocenie dobrej albo powyżej 80% - 90% odpowiadającym ocenie dobrej plus. na ocenę 5: Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu bardzo dobrym. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale: powyżej 90% - 100% odpowiadającym ocenie bardzo dobrej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Grabara, Marta Grzyb | |
Prowadzący grup: | Janusz Grabara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celami przedmiotu są: - zapoznanie studentów z aspektami bioekonomii i jej praktycznym zastosowaniem, - zapoznanie studentów z powiązaniami i synergiami bioekonomii z innymi dziedzinami nauki, służącymi do ich praktycznego zastosowania, - zapoznanie studentów z korzyściami i kosztami oraz wyzwaniami zastosowań bioekonomii, które będą wykorzystywać w praktyce. |
|
Pełny opis: |
Systemowy charakter bioekonomii. Rolnictwo i leśnictwo jako podstawa bioekonomii. Rodzaje bioekonomii. Wykorzystanie bioekonomii w różnych gałęziach gospodarki: żywność, przemysł, medycyna. Korzyści i koszty bioekonomii. Szanse i zagrożenia wynikające z zastosowań bioekonomii. Wizyta studyjna. Scenariusze rozwoju bioekonomii. Podsumowanie rozważań. Zaliczenie przedmiotu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Viaggi D., The Bioeconomy: Delivering Sustainable Green Growth, CABI Publ. 2019. 2. Styhre, A., Sundgren, M., Venturing into the Bioeconomy: Professions, Innovation, Identity, Wyd. Palgrave Macmillan, Sztokholm 2011. 3. Maciejczak M., Hofreiter K., How to define bioeconomy, Roczniki Naukowe SERIA, XV (4), 2013. 4. Maciejczak M., Bioeconomy as a complex adaptive system of sustainable development, Journal of International Business 2017. Literatura uzupełniająca: 1. Maciejczak M., How to analyze bioeconomy? RN SERiA, 2015, XVII (6), 2015 2. Wicki L., Wicka A., Bio-economy sector in Poland and its importance in the economy, [in:] Economic science for rural development No 41, Jelgava, LLU ESAF, 21-22 April 2016. 3. Adamowicz M., Biogospodarka – koncepcja, zastosowanie i perspektywy, Zagadnienia Ekonomiki Rolnej 1(350), 2017. 4. Gołębiewski J., Biogospodarka jako inteligentna specjalizacja regionów w Polsce, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Tom XV, Zeszyt 8, część I, 2014. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Grabara, Marta Grzyb | |
Prowadzący grup: | Janusz Grabara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celami przedmiotu są: - zapoznanie studentów z aspektami bioekonomii i jej praktycznym zastosowaniem, - zapoznanie studentów z powiązaniami i synergiami bioekonomii z innymi dziedzinami nauki, służącymi do ich praktycznego zastosowania, - zapoznanie studentów z korzyściami i kosztami oraz wyzwaniami zastosowań bioekonomii, które będą wykorzystywać w praktyce. |
|
Pełny opis: |
Systemowy charakter bioekonomii. Rolnictwo i leśnictwo jako podstawa bioekonomii. Rodzaje bioekonomii. Wykorzystanie bioekonomii w różnych gałęziach gospodarki: żywność, przemysł, medycyna. Korzyści i koszty bioekonomii. Szanse i zagrożenia wynikające z zastosowań bioekonomii. Wizyta studyjna. Scenariusze rozwoju bioekonomii. Podsumowanie rozważań. Zaliczenie przedmiotu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Viaggi D., The Bioeconomy: Delivering Sustainable Green Growth, CABI Publ. 2019. 2. Styhre, A., Sundgren, M., Venturing into the Bioeconomy: Professions, Innovation, Identity, Wyd. Palgrave Macmillan, Sztokholm 2011. 3. Maciejczak M., Hofreiter K., How to define bioeconomy, Roczniki Naukowe SERIA, XV (4), 2013. 4. Maciejczak M., Bioeconomy as a complex adaptive system of sustainable development, Journal of International Business 2017. Literatura uzupełniająca: 1. Maciejczak M., How to analyze bioeconomy? RN SERiA, 2015, XVII (6), 2015 2. Wicki L., Wicka A., Bio-economy sector in Poland and its importance in the economy, [in:] Economic science for rural development No 41, Jelgava, LLU ESAF, 21-22 April 2016. 3. Adamowicz M., Biogospodarka – koncepcja, zastosowanie i perspektywy, Zagadnienia Ekonomiki Rolnej 1(350), 2017. 4. Gołębiewski J., Biogospodarka jako inteligentna specjalizacja regionów w Polsce, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Tom XV, Zeszyt 8, część I, 2014. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni - rok akad. 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-28 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Grabara | |
Prowadzący grup: | Janusz Grabara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni - rok akad. 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.