Wybrane problemy współczesnej antropologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-EKO-M-01-WH-WPWA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane problemy współczesnej antropologii |
Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
Grupy: |
10 przedmioty do wyboru na 1 sem. EKO-M |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z wiadomościami dotyczącymi współczesnej antropologii i jej metodami badawczymi. Historyczna prezentacja podstawowych teorii z zakresu współczesnej antropologii. Omówienie najważniejszych obszarów problemowych współczesnej antropologii. |
Pełny opis: |
Zapoznanie z zagadnieniami związanymi z problematyką antropologii, jako dyscypliny filozoficznej, poszukującej odpowiedzi na pytanie o istotę człowieka, jego miejsce w przyrodzie, kosmosie i kulturze. Omówienie podstawowych pojęć i historycznie ukształtowanych problemów z zakresu antropologii. Przedstawienie głównych koncepcji antropologii współczesnej, w tym kwestii związanych z: homo sapiens, homo-oeconomicus, homo socius, homo politicus i homo moralis. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Galarowicz J., Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kęty 2017. Arendt H., Kondycja ludzka, Warszawa 2020. Horodecka A., Obraz człowieka we współczesnej ekonomii, Warszawa, 2018. Literatura uzupełniająca: Hostyński L., Karnawał czy post? O moralnych zagrożeniach w świecie konsumpcji, Warszawa 2015. Michalski R., Homo defectus w kulturze późnej nowoczesności, Toruń 2013. Płóciennik M., Czy można nauczyć się być człowiekiem? Częstochowa 2021. Michalski J., Wolińska M., Człowiek, duchowość, ekonomia, Warszawa 2020. |
Efekty uczenia się: |
E 1 Student zna podstawowe zagadnienia, pojęcia i problemy filozofii człowieka. E 2 Zna koncepcje homo socio-oeconomicus i jej miejsce w kręgu zainteresowań współczesnej ekonomii. E 3 Stosuje terminologię filozoficzną w wypowiedziach ustnych i pisemnych w odniesieniu do problemów antropologii filozoficznej. E 4 Prezentuje argumenty filozoficzne w kontekście tez i założeń danej koncepcji antropologii filozoficznej. E 5 Ma świadomość aktualności pytań i koncepcji antropologii filozoficznej dla problematyki społecznej i kulturowej czasów współczesnych. E 6 Uczestniczy w interakcjach społecznych współczesnego świata wykorzystując wiedzę o ich historycznych uwarunkowaniach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Esej. Ocena dyskusji za pomocą przyznawanych punktów za udział w debacie oksfordzkiej. Ocena dyskusji prowadzonej metodą punktową i okrągłego stołu. Ocena za pracę w grupach. Skala ocen: na ocenę 2: Student nie osiągnął założonych dla przedmiotu efektów uczenia się. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale: poniżej 50% odpowiadającym ocenie niedostatecznej. na ocenę 3: Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu dostatecznym albo dostatecznym plus. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale: od 50% - 60% odpowiadającym ocenie dostatecznej albo powyżej 60% - 70% odpowiadającym ocenie dostatecznej plus. na ocenę 4: Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu dobrym albo dobrym plus. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale: powyżej 70% - 80% odpowiadającym ocenie dobrej albo powyżej 80% - 90% odpowiadającym ocenie dobrej plus. na ocenę 5: Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu bardzo dobrym. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale: powyżej 90% - 100% odpowiadającym ocenie bardzo dobrej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Oziębłowski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Oziębłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie z zagadnieniami związanymi z problematyką antropologii, jako dyscypliny filozoficznej, poszukującej odpowiedzi na pytanie o istotę człowieka, jego miejsce w przyrodzie, kosmosie i kulturze. Omówienie podstawowych pojęć i historycznie ukształtowanych problemów z zakresu antropologii. Przedstawienie głównych koncepcji antropologii współczesnej, w tym kwestii związanych z: homo sapiens, homo-oeconomicus, homo socius, homo politicus i homo moralis. |
|
Pełny opis: |
Konwersatoria Wstęp do antropologii współczesnej - pojęcie, przedmiot i metoda, problemy i historia antropologii filozoficznej. Klasyczna a współczesna filozofia człowieka. Człowiek w świecie przyrody. W stronę zwierzęcej natury człowieka. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i dyskusji okrągłego stołu. Omówienie zasad pisania i oceny eseju jako metody kształcenia studentów. Homo sapiens, cywilizacja i kultura – duchowość. Człowieczeństwo - współczesne spory w wymiarze antropologicznym. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i dyskusji punktowanej. Antropologia ciała - ciało w perspektywie samoświadomości. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i dyskusji punktowanej. Antropologia płci. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i dyskusji punktowanej. Człowiek w świecie konsumpcji. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i dyskusji punktowanej. Homo sapiens, cywilizacja i kultura – duchowość. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego. Antropologia wolności, władzy, przywództwa, autorytetu. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i dyskusji punktowanej. Homo moralis - antropologia sumienia, moralności, wartości. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i dyskusji punktowanej. Człowiek i czas, spór o tożsamość człowieka. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i dyskusji punktowanej. Samotność - gnuśność - twórczość – sposoby egzystencji. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i dyskusji punktowanej. Człowiek wobec śmierci. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i debaty oxfordzkiej. Człowiek w sieci mediów i techniki. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i debaty oxfordzkiej. Transhumanizm – utopia czy powołanie człowieka? Omówienie i ocena esejów przy użyciu karty oceny. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Galarowicz J., Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kęty 2017. Arendt H., Kondycja ludzka, Warszawa 2020. Horodecka A., Obraz człowieka we współczesnej ekonomii, Warszawa, 2018. Literatura uzupełniająca Hostyński L., Karnawał czy post? O moralnych zagrożeniach w świecie konsumpcji, Warszawa 2015. Michalski R., Homo defectus w kulturze późnej nowoczesności, Toruń 2013. Płóciennik M., Czy można nauczyć się być człowiekiem? Częstochowa 2021. Michalski J., Wolińska M., Człowiek, duchowość, ekonomia, Warszawa 2020. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Grzyb, Mariusz Oziębłowski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Oziębłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie z zagadnieniami związanymi z problematyką antropologii, jako dyscypliny filozoficznej, poszukującej odpowiedzi na pytanie o istotę człowieka, jego miejsce w przyrodzie, kosmosie i kulturze. Omówienie podstawowych pojęć i historycznie ukształtowanych problemów z zakresu antropologii. Przedstawienie głównych koncepcji antropologii współczesnej, w tym kwestii związanych z: homo sapiens, homo-oeconomicus, homo socius, homo politicus i homo moralis. |
|
Pełny opis: |
Konwersatoria: Wstęp do antropologii współczesnej - pojęcie, przedmiot i metoda, problemy i historia antropologii filozoficznej. Klasyczna a współczesna filozofia człowieka. Człowiek w świecie przyrody. W stronę zwierzęcej natury człowieka. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i dyskusji okrągłego stołu. Omówienie zasad pisania i oceny eseju jako metody kształcenia studentów. Homo sapiens, cywilizacja i kultura – duchowość. Człowieczeństwo - współczesne spory w wymiarze antropologicznym. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i dyskusji punktowanej. Antropologia ciała - ciało w perspektywie samoświadomości. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i dyskusji punktowanej. Antropologia płci. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i dyskusji punktowanej. Człowiek w świecie konsumpcji. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i dyskusji punktowanej. Homo sapiens, cywilizacja i kultura – duchowość. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego. Antropologia wolności, władzy, przywództwa, autorytetu. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i dyskusji punktowanej. Homo moralis - antropologia sumienia, moralności, wartości. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i dyskusji punktowanej. Człowiek i czas, spór o tożsamość człowieka. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i dyskusji punktowanej. Samotność - gnuśność - twórczość – sposoby egzystencji. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i dyskusji punktowanej. Człowiek wobec śmierci. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i debaty oxfordzkiej. Człowiek w sieci mediów i techniki. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i debaty oxfordzkiej. Transhumanizm – utopia czy powołanie człowieka? Omówienie i ocena esejów przy użyciu karty oceny. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Galarowicz J., Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kęty 2017. Arendt H., Kondycja ludzka, Warszawa 2020. Horodecka A., Obraz człowieka we współczesnej ekonomii, Warszawa, 2018. Literatura uzupełniająca: Hostyński L., Karnawał czy post? O moralnych zagrożeniach w świecie konsumpcji, Warszawa 2015. Michalski R., Homo defectus w kulturze późnej nowoczesności, Toruń 2013. Płóciennik M., Czy można nauczyć się być człowiekiem? Częstochowa 2021. Michalski J., Wolińska M., Człowiek, duchowość, ekonomia, Warszawa 2020. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Oziębłowski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Oziębłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.