Administracja ochrony środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-ADM-S-04-AOS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Administracja ochrony środowiska |
Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
Grupy: |
10 przedmioty obowiązkowe na 4 sem. ADM-S 10 przedmioty obowiązkowe na 4 sem. ADM-S-AO |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poszerzenie i uporządkowanie wiedzy z zakresu prawa ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem zadań i prawnych form działania organów administracji.Zapoznanie studentów z podstawowymi rozwiązaniami normatywnymi wyznaczającymi zadania organów administracji środowiskiem. Wskazanie zależności między ochroną środowiska a rozwojem gospodarczym.Uzyskanie wiedzy na temat ustroju, organizacji i funkcji organów administracji w zakresie ochrony środowiska. |
Pełny opis: |
1. Geneza i rozwój prawa ochrony środowiska. 2. Źródła prawa ochrony środowiska. 3. Pojęcie organu administracji publicznej i podstawowe zasady jego funkcjonowania, w tym weryfikacji podejmowanych działań. 4. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska; Regionalni dyrektorzy ochrony środowiska (miejsce w systemie organów państwa, charakter, zadania, prawne formy działania). 5. Zadania gmin i ich organów w zakresie ochrony środowiska; utrzymanie czystości i porządku (miejsce w systemie organów państwa, charakter, zadania, prawne formy działania, obowiązki gmin oraz ich organów, regulamin utrzymania czystości i porządku, obowiązki właścicieli nieruchomości) 6. Zadania organów samorządu województwa w zakresie ochrony środowiska (miejsce w systemie organów państwa, charakter, zadania, prawne formy działania). 7. Organy inspekcji sanitarnej (miejsce w systemie organów państwa, charakter, zadania, prawne formy działania) 8. Organy ochrony weterynaryjnej (miejsce w systemie organów państwa, charakter, zadania, prawne formy działania) 9. Organy nadzoru górniczego (miejsce w systemie organów państwa, charakter, zadania, prawne formy działania) 10. Gospodarka łowiecka (pojęcie i prawny status zwierzyny łownej, prawo polowania i przesłanki jego wykonywania, szkody łowieckie) 11. Organy administracji wodnej; prawne instrumenty gospodarki wodnej (struktura, charakter, prawne formy korzystania z wód, ochrona jakościowa wód, ochrona przed powodzią, zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków) 12. Odpady (prawne pojęcie odpadu, prawne zasady postępowania z odpadami, odzysk odpadów, unieszkodliwianie odpadów) 13. Prawno – ekonomiczne instrumenty ochrony środowiska (opłaty i kary) 14. Organizacje społeczne w ochronie środowiska. 15. Zadania organów właściwych do udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie 16. Międzynarodowa ochrona środowiska – zasoby naturalne dzielone, obszary morskie i ich status, obszary okołobiegunowe) |
Literatura: |
M. Górski (red.), Prawo ochrony środowiska. Wyd. 4. Wolters Kluwer, Warszawa 2021 M. Górski, Usuwanie odpadów. Wolters Kluwer, Warszawa 2021 D. Danecka, W. Radecki, Inspekcja ochrony środowiska. Komentarz. Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2020. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy. Student: Wykazuje się znajomością podstawowej terminologii fachowej z zakresu prawa ochrony środowiska, podstawową wiedzą umożliwiającą charakterystykę gałęzi prawa ochrony środowiska, rozpoznaje i definiuje zasady prawa ochrony środowiska. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasady dotyczącej budowy aparatu administracyjnego właściwego w zakresie ochrony środowiska. Potrafi wymieniać podstawowe zadania i kompetencje poszczególnych organów administracji publicznej właściwych w zakresie ochrony środowiska Efekty uczenia się w zakresie umiejętności. Student: Potrafi samodzielnie dokonać porównania podstawowych zadań i kompetencji poszczególnych organów administracji publicznej właściwych w zakresie ochrony środowiska. Potrafi rozwiązać problemy wymagające zastosowania podstawowej wiedzy z zakresu prawa ochrony środowiska oraz uzasadnić swoje stanowisko. Potrafi wskazać na podstawowe problemy związane z szeroko rozumianą ochroną środowiska, określać mechanizmy ich rozwiązywania. Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych i personalnych. Student: Jest świadomy problemów prawnych i społecznych związanych z wymaganiami ochrony środowiska. Potrafi rozwiązywać problemy prawne związane z szeroko rozumianą ochroną środowiska. Jest świadom ciągłych zmian prawnego modelu ochrony środowiska oraz konieczności ciągłej aktualizacji wiedzy z tego zakresu |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: referowanie, praca z tekstem, analiza, dyskusja, analiza przypadków Narzędzia: Podręczniki. Sprzęt audiowizualny, Dokumenty źródłowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Walczak-Kowalik | |
Prowadzący grup: | Beata Walczak-Kowalik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni - rok akad. 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Walczak-Kowalik | |
Prowadzący grup: | Beata Walczak-Kowalik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.