Instytucje ombudsmanów w Polsce i w Unii Europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-ADM-S-04-AO-IO |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.5
|
Nazwa przedmiotu: | Instytucje ombudsmanów w Polsce i w Unii Europejskiej |
Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
Grupy: |
10 przedmioty obowiązkowe na 4 sem. ADM-S-AO |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Założeniem wykładów z przedmiotu: „Instytucje Ombudsmanów w Polsce i Unii Europejskiej" jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat instytucji ombudsmana w Polsce i Unii Europejskiej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na: system ochrony praw i wolności jednostki (pojęcie praw człowieka), istotę instytucji ombudsmana, typologię instytucji ombudsmana, Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka w Polsce. |
Pełny opis: |
I. Uwagi wprowadzające w tematykę przedmiotu. Pojęcie systemu ochrony praw i wolności jednostki. Istota i elementy systemu ochrony praw i wolności. II. Istota instytucji ombudsmana. Typologia instytucji ombudsmana, III. Geneza, rozwój i status prawnoustrojowy Rzecznika Praw Obywatelskich w Polsce. IV. Rzecznik Praw Dziecka i jego rola w zakresie ochrony praw dzieci. V. Prawo skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich UE. VI. Wybrane instytucje ombudsmańskie w Polsce – Powiatowy (miejski) rzecznik praw konsumentów, Rzecznik Finansowy, Rzecznik Praw Pacjenta, Rzecznik Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, Państwowa Inspekcja Pracy, Rzecznik Praw Studenta. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Jabłoński M., Jarosz-Żukowska S., Prawa człowieka i systemy ich ochrony. Zarys wykładu, Wrocław 2004. 2. Garlicki L. Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016. 3. Bodio J., Borkowski G., Demendecki T., Ustrój organów ochrony i pomocy prawnej. Część szczegółowa, Warszawa 2013. 4. Serafin S., Szmulik B., Organy ochrony prawnej RP, Warszawa 2010. Górecki D., Polskie prawo konstytucyjne, Warszawa 2015. Akty normatywne: 1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 443, ze zm.) 2. ustawa z dnia 6 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka (Dz. U. z 2000 r. Nr 6, poz. 69, ze zm.) 3. ustawa z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz. U. z 2001 r. Nr 14, poz. 147, ze zm. - j.t.); 4. ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U.2015 poz. 184 ze zm.); 5. ustawa o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz.U.2015 poz. 1348 ze zm.); 6. ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U.2016 poz. 186 ze zm.); 7. ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U.2011 Nr 231 poz. 1375 ze zm.); 8. ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz.U.2015 poz. 640 ze zm.). Orzecznictwo sądowe. Źródła elektroniczne. II. Literatura uzupełniająca: 1. Banaszak B., Prawo konstytucyjne, Warszawa 2015. 2. Domańska A., Pozycja ustrojowo-prawna Rzecznika Praw Obywatelskich, Łódź 2012. 3. Gajda A., Kierunki rozwoju instytucji Rzecznika Praw Obywatelskich w Polsce, Warszawa 2013. 4. Miłkowski T. M., Obrońca Ludu jako strażnik praw podstawowych w Konstytucji Hiszpanii, Warszawa 2013. 5. Malinowska I., Rzecznik Praw Obywatelskich w systemie ochrony praw i wolności w Polsce, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
I. Efekty uczenia się w zakresie wiedzy: 1. Posiada podstawową wiedzę o systemie ochrony wolności i praw jednostki. 2. Rozpoznaje, rozróżnia i potrafi scharakteryzować różne rodzaje instytucji ombudsmana. 3. Zna i rozumie zasady działania instytucji Rzecznika Praw Obywatelskich w Polsce. II. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności: 1. Prezentuje rolę i znaczenie systemu ochrony wolności i praw jednostki. 2. Umiejętnie korzysta z przepisów prawa krajowego i europejskiego w ramach poszukiwania podstaw przysługującej jednostce ochrony prawnej, w szczególności w zakresie skorzystania z prawa zwrócenia się z wnioskiem do instytucji ombudsmana. 3. Potrafi wskazać różne rodzaje instytucji ombudsmana. III. Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych i personalnych: 1. Ma świadomość funkcjonowania mechanizmów ochrony i pomocy prawnej, w szczególności instytucji ombudsmana, 2. Czynnie i świadomie uczestniczy w życiu publicznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin (forma do ustalenia na pierwszych zajęciach). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Białogłowski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Białogłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
WYK
SO N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Moulin-Stożek | |
Prowadzący grup: | Maria Moulin-Stożek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni - rok akad. 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Deryng-Dziuk | |
Prowadzący grup: | Anna Deryng-Dziuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.