Orzeczenia prejudycjalne TSUE w polskich sprawach administracyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-ADM-S-03-W2K-OP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Orzeczenia prejudycjalne TSUE w polskich sprawach administracyjnych |
Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
Grupy: |
10 przedmioty do wyboru na 3 sem. ADM-S |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w problematykę europejskiej wykładni prawa. Przedstawienie instytucji i kompetencji Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, omówienie wykorzystywanych przezeń dyrektyw i narzędzi stosowanych w wykładni przepisów o charakterze administracyjnym. Analiza orzecznictwa Trybunału w sprawach polskich. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: 1. Wprowadzenie - proces stosowania prawa i jego etapy. Typy stosowania prawa. Administracyjny typ stosowania prawa. 2. Repetytorium podstawowych wiadomości z zakresu wykładni prawa. Pojęcie wykładni. Koncepcje wykładni prawa. 3. Charakterystyka Trybunału Sprawiedliwości UE - skład, funkcje, prawne podstawy funkcjonowania 4. Specyfika wykładni dokonywanej przez TSUE. Wykładnia przyjazna, 5. Orzecznictwo TSUE w polskich sprawach administracyjnych -sprawy podatkowe i celne 6. Orzecznictwo TSUE w innych polskich sprawach administracyjnych 7. wielojęzyczność w TSUE 8. kolokwium zaliczeniowe |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Komisja Europejska, K. Borchardt, ABC prawa europejskiego. Brussels 2017, https://op.europa.eu/pl/publication-detail/-/publication/5d4f8cde-de25-11e7-a506-01aa75ed71a1/language-pl (fragmenty) R. Grzeszczak, Pytania prejudycjalne w obszarze praw człowieka – podręcznik praktyczny dla pełnomocników stron, Warszawa 2019 Wybrane orzecznictwo TSUE, WSA i NSA Wykładnia prawa Unii Europejskiej. System Prawa Unii Europejskiej. Tom 3 pod red. L. Leszczyńskiego, Warszawa 2019 (fragmenty) Literatura uzupełniająca K. Paluszek, Komparatystyka językowa jako narzędzie interpretacyjne TSUE, Warszawa 2019 (fragmenty). A. Kalisz, Wykładnia i stosowanie prawa wspólnotowego, Warszawa 2007 |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy. Student/uczestnik Ma poszerzoną i usystematyzowaną wiedzę odnoszącą się do podstaw i zasad funkcjonowania władzy sądowniczej, w szczególności Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat norm, instytucji i reguł występujących w prawie i europejskim oraz relacji tych systemów do prawa polskiego. Klasyfikuje, opisuje i wyjaśnia podstawowe pojęcia prawne, strukturę systemu prawnego, pojęcie norm prawnych, zasady rozumowań i wnioskowań prawniczych, wykładni prawa charakterystyczne dla prawa UE. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności. Student/ uczestnik: Posiada umiejętność odpowiedniego doboru i stosowania zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych w celu interpretacji norm oraz analizy problemów (kazusów) prawnych. Umie identyfikować, interpretować i wyjaśniać różnorodne zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi, jak również rozwiązać praktyczne problemy z wykorzystaniem wiedzy z różnych gałęzi prawa. Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych i personalnych. Student/ uczestnik: Jest gotów do zajmowania krytycznego podejścia odnośnie do oceny odbieranych treści w zakresie studiowanej dyscypliny naukowej. Ma świadomość uznawania znaczenia wiedzy prawniczej w rozwiązywaniu złożonych problemów (kazusów) prawnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
metody dydaktyczne: Ćwiczenia indywidualne, praca w grupach, kartkówki, zadania domowe. Zaliczenie końcowe: Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej lub ustnej – do ustalenia ze Studentami na pierwszych zajęciach Skala ocen na ocenę 2 Student nie osiągnął założonych dla przedmiotu efektów uczenia się. Jego wiedza mieści się w przedziale poniżej 50% odpowiadającym ocenie niedostatecznej. na ocenę 3 Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu dostatecznym albo dostatecznym plus. Jego wiedza mieści się w przedziale: od 50% do 60% odpowiadającym ocenie dostatecznej albo powyżej 60% do 70% odpowiadającym ocenie dostatecznej plus. na ocenę 4 Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu dobrym albo dobrym plus. Jego wiedza mieści się w przedziale: powyżej 70% do 80% odpowiadającym ocenie dobrej albo powyżej 80% do 90% odpowiadającym ocenie dobrej plus. na ocenę 5 Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu bardzo dobrym. Jego wiedza mieści się w przedziale: powyżej 90% do 100% odpowiadającym ocenie bardzo dobrej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
N KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Paluszek | |
Prowadzący grup: | Karolina Paluszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.