Estetyka nowych mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-ADM-S-01-W1H-ENM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Estetyka nowych mediów |
Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
Grupy: |
10 przedmioty do wyboru na 1 sem. ADM-S |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Cele kształcenia. C 1 Przedstawienie podstawowych wiadomości o przedmiocie i metodach badawczych estetyki nowych mediów C 2 Prezentacja podstawowych kategorii estetyki nowych mediów C 3 Omówienie najważniejszych obszarów problemowych estetyki nowych mediów |
Pełny opis: |
1 Przedmiot, zakres i metody estetyki. Gołaszewska M., Zarys estetyki, Warszawa 1984, rozdział I [Estetyka jako nauka] 2 Pojęcie sztuki, definicje dzieła sztuki. Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, PWN 2006, rozdział I [Sztuka: dzieje pojęcia.] 3 Kategoria piękna. Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć; PWN 2006, rozdziały IV, V [Piękno: Dzieje pojęcia; Piękno: Dzieje kategorii ], Gołaszewska M., Zarys estetyki, Warszawa 1984 rozdział II [Piękno i rzeczywistość] 4 Sztuka jako mimesis. Arystoteles, Poetyka, [różne wydania] [Rozdziały: I – XVII] 5 Autonomizacja sztuki. Gautier T., Ze «Wstępu» do «Panny de Maupin», [w:] Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce, Część 2, 1700-1870, Warszawa 1974, ss. 395 – 409, Tołstoj L. Co to jest sztuka?, przeł. Leśniewska M., Kraków 1980 [rozdziały: VIII, IX, XI, XII] 6 Idea geniuszu. Schopenhauer A., Świat jako wola i przedstawienie, przeł. Garewicz J., tom I, Warszawa 1994, [Księga trzecia, paragrafy: 34 -38] 7 Kultura jako przemysł. Horkheimer M, Adorno T. W., Dialektyka oświecenia, przeł. Łukasiewicz M., Warszawa 1994, [Przemysł kulturalny. Oświecenie jako masowe oszustwo] 8 Nowe społeczeństwo a nowe media. Bauman Z, Społeczeństwo w stanie oblężenia, przeł. Margański J., Warszawa 2007 [ Ani mieć ani być, Szczęśliwe (jednorazowe) zobowiązania, Jak w telewizji, Szybko versus powoli, Prywatne versus publiczne, Autorytet versus idolatria, Zdarzenie versus polityka] ss. 175-208. 9 Integrująca funkcja nowych mediów. Horton D., Wohl R.R., Komunikacja masowa i paraspołeczna interakcja. Uwagi o intymności na odległość, przeł. Piskorz A. [w:] Pejzaże audiowizualne. Telewizja. Wideo. Komputer, Gwóźdź A (red.), Kraków 1997, ss. 63 – 89. 10 Globalizacja rozumu. Kerckhove de Derrick, Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, przeł. Sikorski W., Nowakowski P., Warszawa 1996, [17. Inteligencja zbiorowa, 18. Przemiana umysłów] ss. 177 – 197. 11 Cyfrowe dzieło sztuki. Ostrowicki M., Wirtualne realis. Estetyka w epoce elektroniki, Kraków 2006, [Immaterialny wymiar sztuki, Interaktywność jako manifestacja dynamiki układów, Zjawisko interaktywności w sztuce] ss. 145 – 178. 12 Postęp technologiczny jako kulturowa dewastacja. Virilio P., Bomba informacyjna, przeł. Królak S., Warszawa 2006, [V, VI, VII, XIII, XIV]. 13 Test 14 Poprawa testu |
Literatura: |
31. Literatura podstawowa 1 R.W. Kluszczyński, Film, wideo, multimedia: sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa 1999 2 M. Ostrowicki, Wirtualne realis: estetyka w epoce elektroniki, Kraków 2006 3 M. Ostrowicki, Estetyka wirtualności, Kraków 2005 32. Literatura uzupełniająca 1 D. de Kerckhove, Powłoka kultury: odkrywanie nowej, elektronicznej rzeczywistości, Warszawa 1996 2 A. Gwóźdź (red), Pejzaże audiowizualne. Telewizja, wideo, komputer, Kraków 1997 3 A. Gwóźdź (red), Po kinie...? audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, Kraków 1994 4 Baudrillard J., Symulakry i symulacja, przeł. Królak S., Warszawa 2005 5 A Zeidler-Janiszewska (red.), Problemy ponowoczesnej pluralizacji kultury. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, cz. I, Poznań 1998. |
Efekty uczenia się: |
25. Efekty kształcenia w zakresie wiedzy. Student: EK-W 1 Opisuje zakres przedmiotowy estetyki nowych mediów EK-W 2 Rozpoznaje znaczenia podstawowych kategorii estetyki nowych mediów EK-W 3 Referuje treść głównych problemów estetyki nowych mediów 26. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności. Student: EK-U 1 Stosuje współczesną terminologię filozoficzną w odniesieniu do problemów estetycznych EK-U 2 Prezentuje argumenty filozoficzne w kontekście tez i założeń danej koncepcji estetycznej 27. Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych i personalnych. Student: EK-KS 1 Opisuje formy działań artystycznych sztuki nowych mediów przy użyciu stosownych kategorii estetycznych EK-KS 2 Identyfikuje problemy teoretyczne występujące w sztuce nowych mediów |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: • Obecność na zajęciach (nie więcej niż 1 nieobecność - powyżej konieczność zaliczenia) • Zaliczenie testu - z całości omawianego materiału Sposób oceniania: Ocena końcowa jest wypadkową ocen: • Oceny aktywności na zajęciach; jedna aktywność na zajęciach to 0,25 pkt. • Oceny uzyskanej na podstawie testu; 1 punkt oceny z testu = 1 punkt • Sumy punktów uzyskanych za pytania kontrolne; 200 punktów procentowych za pytania kontrolne = 1 punkt 3 pkt. – dostateczny; 5 pkt. – dostateczny +; 7 pkt. – dobry; 9 pkt. – dobry +; 11 pkt. – bardzo dobry |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
N KON
KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Oziębłowski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Oziębłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
26.11.2023 2 godz. I. POJĘCIE SZTUKI 1. Przedmiot, zakres i metody estetyki • Gołaszewska M., Zarys estetyki, Warszawa 1984, rozdział I [Estetyka jako nauka] 2. Pojęcie sztuki, definicje dzieła sztuki. • Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, PWN 2006, rozdział I [Sztuka: dzieje pojęcia.] 10.12.2023 4 godz. II. TRADYCYJNE PROBLEMY ESTETYKI 3. Sztuka jako mimesis • Arystoteles, Poetyka, [różne wydania], [Rozdziały: I – XVII] 4. Autonomizacja sztuki • Gautier T., Ze «Wstępu» do «Panny de Maupin», [w:] Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce, Część 2, 1700-1870, Warszawa 1974, ss. 395 – 409 • Tołstoj L. Co to jest sztuka?, przeł. Leśniewska M., Kraków 1980, [rozdziały: VIII, IX, XI, XII] 5. Idea geniuszu • Schopenhauer A., Świat jako wola i przedstawienie, przeł. Garewicz J., tom I, Warszawa 1994, [Księga trzecia, paragrafy: 34 -38] III. SZTUKA W SPOŁECZEŃSTWIE WSPÓŁCZESNYM 6. Kultura jako przemysł • Horkheimer M, Adorno T. W., Dialektyka oświecenia, przeł. Łukasiewicz M., Warszawa 1994, [Przemysł kulturalny. Oświecenie jako masowe oszustwo] 7. Nowe społeczeństwo a nowe media • Bauman Z, Społeczeństwo w stanie oblężenia, przeł. Margański J., Warszawa 2007 [ Ani mieć ani być, Szczęśliwe (jednorazowe) zobowiązania, Jak w telewizji, Szybko versus powoli, Prywatne versus publiczne, Autorytet versus idolatria, Zdarzenie versus polityka] ss. 175-208 27.01.2023 4 godz. IV. NOWE MEDIA 8. Integrująca funkcja nowych mediów • Horton D., Wohl R.R., Komunikacja masowa i paraspołeczna interakcja. Uwagi o intymności na odległość, przeł. Piskorz A. [w:] Pejzaże audiowizualne. Telewizja. Wideo. Komputer, Gwóźdź A (red.), Kraków 1997, ss. 63 – 89. 9. Globalizacja rozumu • Kerckhove de Derrick, Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, przeł. Sikorski W., Nowakowski P., Warszawa 1996, [17. Inteligencja zbiorowa, 18. Przemiana umysłów] ss. 177 – 197. V. KULTURA CYBERNETYCZNA 10. Test 11. Postęp technologiczny jako kulturowa dewastacja • Virilio P., Bomba informacyjna, przeł. Królak S., Warszawa 2006, [V, VI, VII, XIII, XIV] |
|
Uwagi: |
Warunki zaliczenia: • Obecność na zajęciach (nie więcej niż 1 nieobecność - powyżej konieczność zaliczenia) • Zaliczenie testu - z całości omawianego materiału Sposób oceniania: Ocena końcowa jest wypadkową ocen: • Oceny aktywności na zajęciach; jedna aktywność na zajęciach to 0,25 pkt. • Oceny uzyskanej na podstawie testu; 1 punkt oceny z testu = 1 punkt • Sumy punktów uzyskanych za pytania kontrolne; 200 punktów procentowych za pytania kontrolne = 1 punkt 3 pkt. – dostateczny; 5 pkt. – dostateczny +; 7 pkt. – dobry; 9 pkt. – dobry +; 11 pkt. – bardzo dobry |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.