Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Estetyka nowych mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-ADM-S-01-W1H-ENM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Estetyka nowych mediów
Jednostka: Wydział Prawa i Ekonomii
Grupy: 10 przedmioty do wyboru na 1 sem. ADM-S
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Cele kształcenia.

C 1 Przedstawienie podstawowych wiadomości o przedmiocie i metodach badawczych estetyki nowych mediów

C 2 Prezentacja podstawowych kategorii estetyki nowych mediów

C 3 Omówienie najważniejszych obszarów problemowych estetyki nowych mediów

Pełny opis:

1 Przedmiot, zakres i metody estetyki. Gołaszewska M., Zarys estetyki, Warszawa 1984, rozdział I [Estetyka jako nauka]

2 Pojęcie sztuki, definicje dzieła sztuki. Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, PWN 2006, rozdział I [Sztuka: dzieje pojęcia.]

3 Kategoria piękna. Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć; PWN 2006, rozdziały IV, V [Piękno: Dzieje pojęcia; Piękno: Dzieje kategorii ], Gołaszewska M., Zarys estetyki, Warszawa 1984 rozdział II [Piękno i rzeczywistość]

4 Sztuka jako mimesis. Arystoteles, Poetyka, [różne wydania] [Rozdziały: I – XVII]

5 Autonomizacja sztuki. Gautier T., Ze «Wstępu» do «Panny de Maupin», [w:] Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce, Część 2, 1700-1870, Warszawa 1974, ss. 395 – 409, Tołstoj L. Co to jest sztuka?, przeł. Leśniewska M., Kraków 1980 [rozdziały: VIII, IX, XI, XII]

6 Idea geniuszu. Schopenhauer A., Świat jako wola i przedstawienie, przeł. Garewicz J., tom I, Warszawa 1994, [Księga trzecia, paragrafy: 34 -38]

7 Kultura jako przemysł. Horkheimer M, Adorno T. W., Dialektyka oświecenia, przeł. Łukasiewicz M., Warszawa 1994, [Przemysł kulturalny. Oświecenie jako masowe oszustwo]

8 Nowe społeczeństwo a nowe media. Bauman Z, Społeczeństwo w stanie oblężenia, przeł. Margański J., Warszawa 2007 [ Ani mieć ani być, Szczęśliwe (jednorazowe) zobowiązania, Jak w telewizji, Szybko versus powoli, Prywatne versus publiczne, Autorytet versus idolatria, Zdarzenie versus polityka] ss. 175-208.

9 Integrująca funkcja nowych mediów. Horton D., Wohl R.R., Komunikacja masowa i paraspołeczna interakcja. Uwagi o intymności na odległość, przeł. Piskorz A. [w:] Pejzaże audiowizualne. Telewizja. Wideo. Komputer, Gwóźdź A (red.), Kraków 1997, ss. 63 – 89.

10 Globalizacja rozumu. Kerckhove de Derrick, Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, przeł. Sikorski W., Nowakowski P., Warszawa 1996, [17. Inteligencja zbiorowa, 18. Przemiana umysłów] ss. 177 – 197.

11 Cyfrowe dzieło sztuki. Ostrowicki M., Wirtualne realis. Estetyka w epoce elektroniki, Kraków 2006, [Immaterialny wymiar sztuki, Interaktywność jako manifestacja dynamiki układów, Zjawisko interaktywności w sztuce] ss. 145 – 178.

12 Postęp technologiczny jako kulturowa dewastacja. Virilio P., Bomba informacyjna, przeł. Królak S., Warszawa 2006, [V, VI, VII, XIII, XIV].

13 Test

14 Poprawa testu

Literatura:

31. Literatura podstawowa

1 R.W. Kluszczyński, Film, wideo, multimedia: sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa 1999

2 M. Ostrowicki, Wirtualne realis: estetyka w epoce elektroniki, Kraków 2006

3 M. Ostrowicki, Estetyka wirtualności, Kraków 2005

32. Literatura uzupełniająca

1 D. de Kerckhove, Powłoka kultury: odkrywanie nowej, elektronicznej rzeczywistości, Warszawa 1996

2 A. Gwóźdź (red), Pejzaże audiowizualne. Telewizja, wideo, komputer, Kraków 1997

3 A. Gwóźdź (red), Po kinie...? audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, Kraków 1994

4 Baudrillard J., Symulakry i symulacja, przeł. Królak S., Warszawa 2005

5 A Zeidler-Janiszewska (red.), Problemy ponowoczesnej pluralizacji kultury. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, cz. I, Poznań 1998.

Efekty uczenia się:

25. Efekty kształcenia w zakresie wiedzy.

Student:

EK-W 1 Opisuje zakres przedmiotowy estetyki nowych mediów

EK-W 2 Rozpoznaje znaczenia podstawowych kategorii estetyki nowych mediów

EK-W 3 Referuje treść głównych problemów estetyki nowych mediów

26. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności.

Student:

EK-U 1 Stosuje współczesną terminologię filozoficzną w odniesieniu do problemów estetycznych

EK-U 2 Prezentuje argumenty filozoficzne w kontekście tez i założeń danej koncepcji estetycznej

27. Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych i personalnych. Student:

EK-KS 1 Opisuje formy działań artystycznych sztuki nowych mediów przy użyciu stosownych kategorii estetycznych

EK-KS 2 Identyfikuje problemy teoretyczne występujące w sztuce nowych mediów

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

• Obecność na zajęciach (nie więcej niż 1 nieobecność - powyżej konieczność zaliczenia)

• Zaliczenie testu - z całości omawianego materiału

Sposób oceniania:

Ocena końcowa jest wypadkową ocen:

• Oceny aktywności na zajęciach; jedna aktywność na zajęciach to 0,25 pkt.

• Oceny uzyskanej na podstawie testu; 1 punkt oceny z testu = 1 punkt

• Sumy punktów uzyskanych za pytania kontrolne; 200 punktów procentowych za pytania kontrolne = 1 punkt

3 pkt. – dostateczny; 5 pkt. – dostateczny +; 7 pkt. – dobry; 9 pkt. – dobry +; 11 pkt. – bardzo dobry

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Oziębłowski
Prowadzący grup: Mariusz Oziębłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

26.11.2023

2 godz.

I. POJĘCIE SZTUKI

1. Przedmiot, zakres i metody estetyki

• Gołaszewska M., Zarys estetyki, Warszawa 1984, rozdział I [Estetyka jako nauka]

2. Pojęcie sztuki, definicje dzieła sztuki.

• Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, PWN 2006, rozdział I [Sztuka: dzieje pojęcia.]

10.12.2023

4 godz.

II. TRADYCYJNE PROBLEMY ESTETYKI

3. Sztuka jako mimesis

• Arystoteles, Poetyka, [różne wydania], [Rozdziały: I – XVII]

4. Autonomizacja sztuki

• Gautier T., Ze «Wstępu» do «Panny de Maupin», [w:] Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce, Część 2, 1700-1870, Warszawa 1974, ss. 395 – 409

• Tołstoj L. Co to jest sztuka?, przeł. Leśniewska M., Kraków 1980, [rozdziały: VIII, IX, XI, XII]

5. Idea geniuszu

• Schopenhauer A., Świat jako wola i przedstawienie, przeł. Garewicz J., tom I, Warszawa 1994, [Księga trzecia, paragrafy: 34 -38]

III. SZTUKA W SPOŁECZEŃSTWIE WSPÓŁCZESNYM

6. Kultura jako przemysł

• Horkheimer M, Adorno T. W., Dialektyka oświecenia, przeł. Łukasiewicz M., Warszawa 1994, [Przemysł kulturalny. Oświecenie jako masowe oszustwo]

7. Nowe społeczeństwo a nowe media

• Bauman Z, Społeczeństwo w stanie oblężenia, przeł. Margański J., Warszawa 2007 [ Ani mieć ani być, Szczęśliwe (jednorazowe) zobowiązania, Jak w telewizji, Szybko versus powoli, Prywatne versus publiczne, Autorytet versus idolatria, Zdarzenie versus polityka] ss. 175-208

27.01.2023

4 godz.

IV. NOWE MEDIA

8. Integrująca funkcja nowych mediów

• Horton D., Wohl R.R., Komunikacja masowa i paraspołeczna interakcja. Uwagi o intymności na odległość, przeł. Piskorz A. [w:] Pejzaże audiowizualne. Telewizja. Wideo. Komputer, Gwóźdź A (red.), Kraków 1997, ss. 63 – 89.

9. Globalizacja rozumu

• Kerckhove de Derrick, Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, przeł. Sikorski W., Nowakowski P., Warszawa 1996, [17. Inteligencja zbiorowa, 18. Przemiana umysłów] ss. 177 – 197.

V. KULTURA CYBERNETYCZNA

10. Test

11. Postęp technologiczny jako kulturowa dewastacja

• Virilio P., Bomba informacyjna, przeł. Królak S., Warszawa 2006, [V, VI, VII, XIII, XIV]

Uwagi:

Warunki zaliczenia:

• Obecność na zajęciach (nie więcej niż 1 nieobecność - powyżej konieczność zaliczenia)

• Zaliczenie testu - z całości omawianego materiału

Sposób oceniania:

Ocena końcowa jest wypadkową ocen:

• Oceny aktywności na zajęciach; jedna aktywność na zajęciach to 0,25 pkt.

• Oceny uzyskanej na podstawie testu; 1 punkt oceny z testu = 1 punkt

• Sumy punktów uzyskanych za pytania kontrolne; 200 punktów procentowych za pytania kontrolne = 1 punkt

3 pkt. – dostateczny; 5 pkt. – dostateczny +; 7 pkt. – dobry; 9 pkt. – dobry +; 11 pkt. – bardzo dobry

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)