Prawo medyczne w ujęciu historycznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-ADM-R-02-WSW-PMUH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawo medyczne w ujęciu historycznym |
Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
Grupy: |
10 przedmioty do wyboru na 2 sem. ADM-R |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie słuchaczy z kształtowaniem, rozwojem prawa medycznego w okresie czasy starożytne po pocz. XX wieku. |
Pełny opis: |
- Wprowadzenie do historii medycyny; medycyna prehistoryczna - Medycyna starożytna: pojęcie zdrowia i choroby w starożytnym Egipcie i Mezopotamii; poziom wiedzy medycznej w starożytnych Chinach, Indiach; medycyna grecka i rzymska Prawo medyczne; status prawny lekarza; - Medycyna średniowieczna: narodziny medycyny uniwersyteckiej; medycyna arabska; rozwój szpitalnictwa; stan wiedzy z zakresu stomatologii w wiekach średnich; regulacje prawne; - Medycyna epoki nowożytnej i jej najważniejsze osiągnięcia, ze szczególnym uwzględnieniem stomatologii; pozycja prawna lekarzy; Rozwój specjalności lekarskich - Medycyna polska od czasów najdawniejszych do XX wieku |
Literatura: |
1. Literatura podstawowa 1. Brzeziński T. (red.): Historia medycyny, PZWL, Warszawa 1995, 2000 2. Seyda B.: Dzieje medycyny w zarysie, PZWL, Warszawa 1973. 3. Szumowski W.: Historia medycyny, Sanmedia, Warszawa, 1994. 4.Rembieliński R., Kuźnicka B.: Historia farmacji, PZWL, Warszawa 1987. 2. Literatura uzupełniająca 1. Thorwald J.: Dawna medycyna. 2. Thowald J.: Stulecie chirurgów. 3. Szumowski W., Historia medycyny filozoficznie ujęta, wyd. III; Warszawa 1994; 4. igarello G., Historia zdrowia i choroby - od średniowiecza do współczesności; Warszawa 1997. |
Efekty uczenia się: |
1. Cele kształcenia określone dla przedmiotu C 1 Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu historii. C 2 Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami zachodzącymi w społeczeństwie. C 3 Zapoznanie studentów z metodami wykorzystywanymi w badaniach przez historyków. 2. Efekty uczenia się w zakresie wiedzy. Student/uczestnik: EU-W 1 Zna i rozumie podstawowe pojęcia historyczne. EU-W 2 Posiada wiedzę o podstawowych procesach historycznych EU-W 3 Zna prawidłowości zachowań społecznych i rozumie działania instytucji medycznych. 3. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności. Student/ uczestnik: EU-U 1 Interpretuje zdarzenia historyczne. EU-U 2 Argumentuje na rzecz określonego stanowiska. EU-U 3 Potrafi praktycznie zastosować terminologię prawa medycznego. 4. Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych i personalnych. Student/ uczestnik: EU-KS 1 Potrafi pracować w grupie, jest otwarty na współpracę i budowanie relacji. EU-KS 2 Wypełnia powierzone do realizacji zadania, w tym rozwijające innowacyjność, przedsiębiorczość i kreatywność |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia audytoryjne, referowanie, praca z tekstem - eksplikacja, analiza, dyskusja, projekt praktyczny, metody eksponujące, konsultacje, analiza przypadków, analiza zdarzeń krytycznych, rozwiązywanie zadań. Podręczniki i publikacje naukowe tematycznie związane z przedmiotem, sprzęt audiowizualny. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Szulc | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Szulc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni - rok akad. 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Szulc | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Szulc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.