Status kobiet w prawie polskim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-ADM-L-05-W2K-SKWP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Status kobiet w prawie polskim |
Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
Grupy: |
10 przedmioty do wyboru na 5 sem. ADM-L |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest : 1. Przedstawienie ewolucji procesów społeczno-prawnych związanych ze statusem kobiet w społeczeństwie 2. Przedstawienie zasady równouprawnienia na gruncie prawa europejskiego i polskiego 3. Zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi aspektami prawa administracyjnego, cywilnego, karnego w zakresie statusu kobiet w społeczeństwie |
Pełny opis: |
Przykładowe zagadnienia 1. Wyjaśnienie podstawowych zagadnień dotyczących statusu kobiet w prawie 2. Światowe i europejskie akty prawne podejmowane w sprawie równego traktowania kobiet i mężczyzn; Prawa kobiet wynikające z Konstytucji RP 3. Podmioty i organy stojące na straży równouprawnienia: Komitet ONZ ds Likwidacji Dyskryminacji Kobiet; Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn; Pełnomocnik Rządu ds. Równego Traktowania 4. Uwzględnianie kobiet w ogólnym prawodawstwie – rys historyczny 5. Prawa człowieka z perspektywy równości płci 6. „Społeczne” prawa kobiet: obywatelstwo, nazwisko 7. „Polityczne” prawa kobiet – udział kobiet w procesie politycznym i decyzyjnym, parytety 8. Prawa kobiet w stosunkach zatrudnienia: uregulowania wynikające z ustawy o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania oraz Kodeksu Pracy;Zasada równego traktowania w zatrudnieniu Uprawnienia pracowników związane z rodzicielstwem: urlopy macierzyńskie i wychowawcze, zasiłki macierzyńskie 9. Żłobki, przedszkola i kluby dziecięce – instytucje mające wpływ na sytuację kobiet na rynku pracy: zadania samorządów 10. Zawody zdominowane przez mężczyzn i możliwość pracy kobiet w tych zawodach - uwarunkowania prawne i społeczne 11. Zawody zdominowane przez kobiety i możliwość pracy mężczyzn w tych zawodach – uwarunkowania prawne i społeczne 12. Sytuacja kobiet i mężczyzn na rynku pracy – analizy statystyczne dot. bezrobocia, wynagrodzenia 13. Udział kobiet w gospodarce i handlu – dane statystyczne 14. Regulacje prawne szczególnie istotne dla kobiet wynikające z kodeksu cywilnego, rodzinnego i opiekuńczego: Majątek małżonków, wspólność i rozdzielność majątkowa Pochodzenie dziecka, uznanie ojcostwa, zaprzeczenie macierzyństwa, ojcostwa, alimenty 15. Regulacje prawne szczególnie istotne dla kobiet wynikające z kodeksu karnego: przestępstwa przeciwko kobietom. Przemoc seksualna i gwałt, znęcanie się, przemoc w rodzinie, bigamia, handel kobietami 16. Instytucje rządowe i pozarządowe wspomagające osoby pokrzywdzone 17. Zdrowie kobiety: ciąża i możliwość jej przerywania, polskie i europejskie uwarunkowania prawne; środki antykoncepcyjne, in vitro 18. Dostęp dziewcząt i kobiet do edukacji i nauki 19. Kobieta w podręcznikach szkolnych i mediach – działania Ministerstwa Edukacji Narodowej, ustawa o KRRiT |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Kobieta w prawie, red. K. Kowalczewska, J. Uchańska, Kraków 2012 Uzupełniająca: 1. G. Krawiec, Koncepcje płci a prawo administracyjne, Warszawa 2015 2. M. Smoiln, Zasada równości płci. Studium komparatystyczne standardów rady Europy i Unii Europejskiej, Warszawa 2013 3. Prawa kobiet we współczesnym świecie, red. L. Kondratiewa-Bryzik, W. Sokolewicz, Warszawa 2011 4. J. Helios, W. Jedlecka, Wpływ feminizmu na sytuację społeczno-prawną kobiet, Wrocław 2016 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy. Student: 1. Ma podstawową wiedzę o systemie prawnym obowiązującym w Rzeczpospolitej Polskiej oraz o systemie organów władzy publicznej w Polsce, Europie i na świecie stojących na straży równouprawnienia kobiet i mężczyzn; zna ich strukturę, kompetencje oraz zasady działania 2. Przedstawia genezę, ewolucję i podstawowe regulacje prawa administracyjnego w zakresie prawnego statusu kobiet 3. Zna metody, narzędzia i sposoby pozyskiwania danych w administracji, zna podstawowe procesy demograficzne, w szczególności charakteryzujące pozycję kobiet w społeczeństwie 4. Ma podstawową wiedzę o stosunkach prawnych z zakresu prawa cywilnego (w tym prawa pracy) i karnego i ich podmiotach, jakimi są kobiety W zakresie umiejętności. Student: 1. Potrafi prawidłowo zinterpretować, dokonywać prognozy, wyjaśniać, a także reagować na zjawiska społeczne, kulturowe, polityczne, wpływające na działania administracji publicznej i prywatnej w zakresie dążenia do równouprawnienia płci 2. Wyszukuje samodzielnie informacje, uzupełnia i rozszerza swoją wiedzę i umiejętności, przeprowadza kwerendę źródłową posługując się bibliografiami, bazami danych itp. 3. Prezentuje posiadaną wiedzę w formie ustnej i pisemnej, formułując samodzielne opinie i wnioski na temat kluczowych zagadnień z zakresu równouprawnienia płci W zakresie kompetencji społecznych i personalnych. Student: 1. Jest zdolny do rozwiązywania problemów wymagających zastosowania wiedzy interdyscyplinarnej 2. Przeciwstawia się instrumentalizacji administracji, zachowując samodzielność przekonań i akceptując prawa innych, jest świadomym uczestnikiem życia publicznego 3. Jest wrażliwy na problemy społeczne, etyczne, ekonomiczne i prawne kobiet i mężczyzn 4. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz konieczność ustawicznego, samodzielnego i krytycznego uzupełniana wiedzy z uwagi na zmiany kulturowe, społeczne i prawne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Praca kontrolna w temacie ustalonym ze studentami na pierwszych zajęciach. Na ocenę 2: Student nie osiągnął założonych dla przedmiotu efektów uczenia się. Jego wiedza mieści się w przedziale: 0%-49% odpowiadającym ocenia niedostatecznej Na ocenę 3: Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu dostatecznym albo dostatecznym plus. Jego wiedza mieści się w przedziale: 50% - 60% odpowiadającym ocenia dostatecznej albo 61% - 70% odpowiadającym ocenia dostatecznej plus. Na ocenę 4: Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu dobrym albo dobrym plus. Jego wiedza mieści się w przedziale: 71% - 80% odpowiadającym ocenia dobrej albo 81% - 90% odpowiadającym ocenia dobrej plus Na ocenę 5: Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu bardzo dobrym. Jego wiedza mieści się w przedziale: 91% - 100% odpowiadającym ocenia bardzo dobrej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Żelasko-Makowska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Żelasko-Makowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Żelasko-Makowska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Żelasko-Makowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Żelasko-Makowska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Żelasko-Makowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.