Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia średniowieczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-HIS-L-02-HSR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia średniowieczna
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: 06 przedm. obowiązk. na 2 sem. HIS-L
Punkty ECTS i inne: 8.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Historia średniowieczna

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z cechami charakterystycznymi epoki, z najważniejszymi procesami z zakresu historii politycznej, społecznej, gospodarczej i kulturalnej. Przedstawienie dziejów Polski na szerokim tle porównawczym, zapoznanie z głównymi typami źródeł średniowiecznych i ukazanie ich miejsca i roli w kulturze epoki. Przygotowanie studentów do samodzielnego wyszukiwania informacji w literaturze naukowej oraz interpretowania tekstów źródłowych pod kierunkiem prowadzącego. Pogłębienie u studentów świadomości ciągłości historycznej dziejów Polski i Europy, poczucia uczestnictwa w europejskim i polskim dziedzictwie kulturowym i zrozumienie potrzeby prowadzenia badań historycznych w zakresie średniowiecza.

Literatura:

H.H. Mundy, Europa średniowieczna 1150-1309, Warszawa 2001

D. Hay, Europa XIV i XV wieku, Warszawa 2001

S. Kwiatkowski, Średniowieczne dzieje Europy Warszawa 2006.

Wielka historia świata, t. 4 Kształtowanie się średniowiecza, , red. M. Salamon, Kraków 2005.

Wielka historia świata, t. 5 Późne średniowiecze, red. K. Baczkowski, Kraków 2005.

B. Zientara, Historia powszechna średniowiecza, różne wydania.

R. Collins, Europa wczesnośredniowieczna 300 – 1000, Warszawa 1996.

Efekty uczenia się:

-w zakresie wiedzy:

- opanował w stopniu zaawansowanym terminologię w zakresie historii średniowiecznej oraz szeroko rozumianych nauk humanistycznych i społecznych

- posiada zaawansowaną, uporządkowaną tematycznie i chronologicznie wiedzę historyczną na temat procesów politycznych, ustrojowych, wojskowych, administracyjnych, gospodarczych, społecznych i kulturalnych regionu oraz Polski w średniowieczu

- ma zaawansowaną, uporządkowaną tematycznie i chronologicznie wiedzę na temat wybranych zagadnień z historii powszechnej średniowiecza

w zakresie umiejętności:

- wyszukuje, ocenia, selekcjonuje, gromadzi i wykorzystuje informacje z różnych źródeł wiedzy, niezbędne do poznania procesu historycznego

- poprawnie komunikuje się w mowie i w piśmie z zastosowaniem terminologii historycznej związanej z historią średniowieczną (tj. feudalizm, inwestytura, beneficjum, lenno, prawo rycerskie, etos rycerski, patrymonium) oraz terminologii innych nauk.

Metody i kryteria oceniania:

Metody: Dyskusja, analiza tekstu źródłowego, elementy wykładu informacyjnego, prezentacja multimedialna, praca z mapą.

Obecność na zajęciach – dozwolona jedna nieobecność w ciągu semestru, powyżej jednej nieobecności student ma obowiązek zaliczyć podczas konsultacji w formie ustnej materiał omawiany na zajęciach, w terminie dwóch tygodni od zaistniałej nieobecności.

Kryteria zaliczenia przedmiotu:

Ocena 3: Uczestnictwo w dyskusji, wypowiedzi, na podstawie których można ocenić przygotowanie studenta do zajęć, umiejętność analizy źródeł z epoki średniowiecza oraz umiejętność posługiwania się mapą. Zaliczenie sprawdzianu z zakresu tematyki omawianej na zajęciach na ocenę dostateczną (51-69% wiedzy).

Ocena 4: Aktywne uczestnictwo w dyskusji, formułowanie poprawnych, logicznych wypowiedzi, umiejętność analizy źródeł z epoki średniowiecza, umiejętność posługiwania się mapą. Zaliczenie sprawdzianu z zakresu tematyki omawianej na zajęciach na ocenę dobrą (70-89% wiedzy).

Ocena 5: Aktywne uczestnictwo w dyskusji, formułowanie logicznych, dojrzałych i wyczerpujących wypowiedzi, wykazanie się przygotowaniem merytorycznym z zakresu literatury uzupełniającej, umiejętność analizy źródeł z epoki średniowiecza oraz umiejętność posługiwania się mapą. Przygotowanie prezentacji multimedialnej. Zaliczenie sprawdzianu z zakresu tematyki omawianej na zajęciach na ocenę bardzo dobrą (90-100% wiedzy).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Kowalska
Prowadzący grup: Barbara Kowalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Cele kształcenia:

- zapoznanie studentów z podstawowymi rodzajami średniowiecznych źródeł

- ukazanie szeregu uwarunkowań powstawania źródeł średniowiecznych i ich funkcjonowania w kulturze piśmiennej średniowiecza

- zaznajomienie studentów ze specyfiką epoki, z procesami i kierunkami rozwoju dziejowego z zakresu historii kultury i społeczno-politycznej

- ukazanie historii Polski jako integralnie związanej z dziejami Europy

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z cechami charakterystycznymi epoki, z najważniejszymi procesami z zakresu historii politycznej, społecznej, gospodarczej i kulturalnej. Przedstawienie dziejów Polski na szerokim tle porównawczym, zapoznanie z głównymi typami źródeł średniowiecznych i ukazanie ich miejsca i roli w kulturze epoki. Przygotowanie studentów do samodzielnego wyszukiwania informacji w literaturze naukowej oraz interpretowania tekstów źródłowych pod kierunkiem prowadzącego. Pogłębienie u studentów świadomości ciągłości historycznej dziejów Polski i Europy, poczucia uczestnictwa w europejskim i polskim dziedzictwie kulturowym i zrozumienie potrzeby prowadzenia badań historycznych w zakresie średniowiecza.

Literatura:

Literatura podstawowa: R. Collins, Europa wczesnośredniowieczna 300-1000, Warszawa 1996; Ch. Brooke, Europa średniowieczna 962-1154, Warszawa 2001; D. Hay, Europa w XIV i XV wieku, Warszawa 2001; S. Kwiatkowski, Średniowieczne dzieje Europy, Warszawa 2006; Wielka historia świata, t. 4, Kształtowanie średniowiecza, red. M. Salamon, Kraków 2005; Wielka historia świata, t. 5, Późne średniowiecze, red. K. Baczkowski, Kraków 2005; S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2002; J. Wyrozumski, Historia Polski do roku 1505, Warszawa 1978 (i nast.); R. Grodecki, S. Zachorowski, J. Dąbrowski, Dzieje Polski średniowiecznej, t. 1- 2, Kraków 1995 (i inne); J. Wyrozumski, Dzieje Polski piastowskiej (VIII wiek-1370), Kraków 1999, t. 2 serii Wielka Historia Polski; K. Baczkowski, Dzieje Polski późnośredniowiecznej, Kraków 1999, t. 2 serii Wielka Historia Polski; Vademecum historyka mediewisty, red. J. Nikodem, D.A. Sikorski, Warszawa 2012; R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 2009; J. Strzelczyk, Historia powszechna: Średniowiecze, Poznań 2001; Średniowiecze polskie i powszechne, t. 1-4(8), red. I. Panic, J. Sperka, B. Czwojdrak, Katowice 1999–2012; O.G. Oexle, Społeczeństwo średniowiecza – mentalność –grupy społeczne – formy życia, Toruń 2000.

Literatura uzupełniająca: T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa, różne wydania; B. Zientara, Historia powszechna średniowiecza, Warszawa, różne wydania.

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Kowalska
Prowadzący grup: Barbara Kowalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Cele kształcenia:

- zapoznanie studentów z podstawowymi rodzajami średniowiecznych źródeł

- ukazanie szeregu uwarunkowań powstawania źródeł średniowiecznych i ich funkcjonowania w kulturze piśmiennej średniowiecza

- zaznajomienie studentów ze specyfiką epoki, z procesami i kierunkami rozwoju dziejowego z zakresu historii kultury i społeczno-politycznej

- ukazanie historii Polski jako integralnie związanej z dziejami Europy

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z cechami charakterystycznymi epoki, z najważniejszymi procesami z zakresu historii politycznej, społecznej, gospodarczej i kulturalnej. Przedstawienie dziejów Polski na szerokim tle porównawczym, zapoznanie z głównymi typami źródeł średniowiecznych i ukazanie ich miejsca i roli w kulturze epoki. Przygotowanie studentów do samodzielnego wyszukiwania informacji w literaturze naukowej oraz interpretowania tekstów źródłowych pod kierunkiem prowadzącego. Pogłębienie u studentów świadomości ciągłości historycznej dziejów Polski i Europy, poczucia uczestnictwa w europejskim i polskim dziedzictwie kulturowym i zrozumienie potrzeby prowadzenia badań historycznych w zakresie średniowiecza.

Literatura:

Literatura podstawowa: R. Collins, Europa wczesnośredniowieczna 300-1000, Warszawa 1996; Ch. Brooke, Europa średniowieczna 962-1154, Warszawa 2001; D. Hay, Europa w XIV i XV wieku, Warszawa 2001; S. Kwiatkowski, Średniowieczne dzieje Europy, Warszawa 2006; Wielka historia świata, t. 4, Kształtowanie średniowiecza, red. M. Salamon, Kraków 2005; Wielka historia świata, t. 5, Późne średniowiecze, red. K. Baczkowski, Kraków 2005; S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2002; J. Wyrozumski, Historia Polski do roku 1505, Warszawa 1978 (i nast.); R. Grodecki, S. Zachorowski, J. Dąbrowski, Dzieje Polski średniowiecznej, t. 1- 2, Kraków 1995 (i inne); J. Wyrozumski, Dzieje Polski piastowskiej (VIII wiek-1370), Kraków 1999, t. 2 serii Wielka Historia Polski; K. Baczkowski, Dzieje Polski późnośredniowiecznej, Kraków 1999, t. 2 serii Wielka Historia Polski; Vademecum historyka mediewisty, red. J. Nikodem, D.A. Sikorski, Warszawa 2012; R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 2009; J. Strzelczyk, Historia powszechna: Średniowiecze, Poznań 2001; Średniowiecze polskie i powszechne, t. 1-4(8), red. I. Panic, J. Sperka, B. Czwojdrak, Katowice 1999–2012; O.G. Oexle, Społeczeństwo średniowiecza – mentalność –grupy społeczne – formy życia, Toruń 2000.

Literatura uzupełniająca: T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa, różne wydania; B. Zientara, Historia powszechna średniowiecza, Warszawa, różne wydania.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni - rok akad. 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-28 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Kowalska
Prowadzący grup: Barbara Kowalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z cechami charakterystycznymi epoki, z najważniejszymi procesami z zakresu historii politycznej, społecznej, gospodarczej i kulturalnej. Przedstawienie dziejów Polski na szerokim tle porównawczym, zapoznanie z głównymi typami źródeł średniowiecznych i ukazanie ich miejsca i roli w kulturze epoki. Przygotowanie studentów do samodzielnego wyszukiwania informacji w literaturze naukowej oraz interpretowania tekstów źródłowych pod kierunkiem prowadzącego. Pogłębienie u studentów świadomości ciągłości historycznej dziejów Polski i Europy, poczucia uczestnictwa w europejskim i polskim dziedzictwie kulturowym i zrozumienie potrzeby prowadzenia badań historycznych w zakresie średniowiecza.

Pełny opis:

. Cele kształcenia:

- zapoznanie studentów z podstawowymi rodzajami średniowiecznych źródeł

- ukazanie szeregu uwarunkowań powstawania źródeł średniowiecznych i ich funkcjonowania w kulturze piśmiennej średniowiecza

- zaznajomienie studentów ze specyfiką epoki, z procesami i kierunkami rozwoju dziejowego z zakresu historii kultury i społeczno-politycznej

- ukazanie historii Polski jako integralnie związanej z dziejami Europy

Literatura:

Literatura podstawowa: R. Collins, Europa wczesnośredniowieczna 300-1000, Warszawa 1996; Ch. Brooke, Europa średniowieczna 962-1154, Warszawa 2001; D. Hay, Europa w XIV i XV wieku, Warszawa 2001; S. Kwiatkowski, Średniowieczne dzieje Europy, Warszawa 2006; Wielka historia świata, t. 4, Kształtowanie średniowiecza, red. M. Salamon, Kraków 2005; Wielka historia świata, t. 5, Późne średniowiecze, red. K. Baczkowski, Kraków 2005; S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2002; J. Wyrozumski, Historia Polski do roku 1505, Warszawa 1978 (i nast.); R. Grodecki, S. Zachorowski, J. Dąbrowski, Dzieje Polski średniowiecznej, t. 1- 2, Kraków 1995 (i inne); J. Wyrozumski, Dzieje Polski piastowskiej (VIII wiek-1370), Kraków 1999, t. 2 serii Wielka Historia Polski; K. Baczkowski, Dzieje Polski późnośredniowiecznej, Kraków 1999, t. 2 serii Wielka Historia Polski; Vademecum historyka mediewisty, red. J. Nikodem, D.A. Sikorski, Warszawa 2012; R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 2009; J. Strzelczyk, Historia powszechna: Średniowiecze, Poznań 2001; Średniowiecze polskie i powszechne, t. 1-4(8), red. I. Panic, J. Sperka, B. Czwojdrak, Katowice 1999–2012; O.G. Oexle, Społeczeństwo średniowiecza – mentalność –grupy społeczne – formy życia, Toruń 2000.

Literatura uzupełniająca: T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa, różne wydania; B. Zientara, Historia powszechna średniowiecza, Warszawa, różne wydania.

IV. Treści programowe:

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
ul. Waszyngtona 4/8 42-217 Częstochowa tel: +48 34 3784 100 https://ujd.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)