Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań naukowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WP-F-L-03-MBN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań naukowych
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy: WP przedmioty obowiązkowe na 3 sem. F-L
WP przedmioty obowiązkowe na 3 sem. F-L-FS
WP przedmioty obowiązkowe na 3 sem. F-L-SMF
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

1.Zapoznanie z podstawowymi standardami(formalnymi i metodologicznymi, jakie stawiane są pracom naukowym oraz z zasadami postępowania badawczego,ze szczególnym uwzględnieniem nauk o zdrowiu i kulturze fizycznej ( w odniesieniu do pracy własnej studentów )

2.Przygotowanie do poprawnego zaplanowania i przeprowadzenia samodzielnego badania empirycznego (w odniesieniu do pracy własnej studentów)

Pełny opis:

1. Czym jest nauka i w jaki sposób metoda badań wyznacza kryterium naukowości-wiedza potoczna i naukowa. Statyczne i procesualne pojęcie nauki. Uniwersalne założenia nauki. Funkcje nauki. Różne klasyfikacje nauk (w tym Ministerstwa Nauki Szkolnictwa Wyższego).

2. Metodologia – podstawowe pojęcia, cel i metoda poznania naukowego.

3. Etapy postępowania badawczego, tok postępowania naukowego/badawczego.

4. Przegląd podstawowych metod, technik i narzędzi badawczych najczęściej wykorzystywanych w fizjoterapii. Wykorzystanie badań naukowych w fizjoterapii. Zasady pracy naukowej, etyka w nauce. Przegląd wybranej literatury przedmiotu jako przykład poznania głównych kierunków badań naukowych

5. Formułowanie przedmiotu, celu badań, problemów badawczych. Formułowanie hipotez badawczych. Źródła informacji naukowej, bazy danych, przygotowanie wykazu bibliograficznego

6. Proces badawczy w naukach empirycznych(ze szczególnym uwzględnieniem nauk o zdrowiu i kulturze fizycznej)-pojęcie procesu badawczego. Problem badawczy-rodzaje i sposób formułowania. Hipotezy badawcze -ich źródła, modele weryfikacji. 1. Czym jest nauka i w jaki sposób metoda badań wyznacza kryterium naukowości-wiedza potoczna i naukowa. Statyczne i procesualne pojęcie nauki. Uniwersalne założenia nauki. Funkcje nauki. Różne klasyfikacje nauk (w tym Ministerstwa Nauki Szkolnictwa Wyższego).

2. Metodologia – podstawowe pojęcia, cel i metoda poznania naukowego.

3. Etapy postępowania badawczego, tok postępowania naukowego/badawczego.

4. Przegląd podstawowych metod, technik i narzędzi badawczych najczęściej wykorzystywanych w fizjoterapii. Wykorzystanie badań naukowych w fizjoterapii. Zasady pracy naukowej, etyka w nauce. Przegląd wybranej literatury przedmiotu jako przykład poznania głównych kierunków badań naukowych

5. Formułowanie przedmiotu, celu badań, problemów badawczych. Formułowanie hipotez badawczych. Źródła informacji naukowej, bazy danych, przygotowanie wykazu bibliograficznego

6. Proces badawczy w naukach empirycznych(ze szczególnym uwzględnieniem nauk o zdrowiu i kulturze fizycznej)-pojęcie procesu badawczego. Problem badawczy-rodzaje i sposób formułowania. Hipotezy badawcze -ich źródła, modele weryfikacji. 1. Czym jest nauka i w jaki sposób metoda badań wyznacza kryterium naukowości-wiedza potoczna i naukowa. Statyczne i procesualne pojęcie nauki. Uniwersalne założenia nauki. Funkcje nauki. Różne klasyfikacje nauk (w tym Ministerstwa Nauki Szkolnictwa Wyższego).

2. Metodologia – podstawowe pojęcia, cel i metoda poznania naukowego.

3. Etapy postępowania badawczego, tok postępowania naukowego/badawczego.

4. Przegląd podstawowych metod, technik i narzędzi badawczych najczęściej wykorzystywanych w fizjoterapii. Wykorzystanie badań naukowych w fizjoterapii. Zasady pracy naukowej, etyka w nauce. Przegląd wybranej literatury przedmiotu jako przykład poznania głównych kierunków badań naukowych

5. Formułowanie przedmiotu, celu badań, problemów badawczych. Formułowanie hipotez badawczych. Źródła informacji naukowej, bazy danych, przygotowanie wykazu bibliograficznego

6. Proces badawczy w naukach empirycznych(ze szczególnym uwzględnieniem nauk o zdrowiu i kulturze fizycznej)-pojęcie procesu badawczego. Problem badawczy-rodzaje i sposób formułowania. Hipotezy badawcze -ich źródła, modele weryfikacji.

Błędy w badaniach naukowych. Przykłady zmiennych w badaniach swoistych dla fizjoterapii .Zmienne zależne, zmienne niezależne.

7. Przydatność określonych metod badań naukowych w fizjoterapii, zasady konstrukcji narzędzi badawczych. Zasady zbierania, interpretacji, wnioskowania oraz publikowania wyników badań naukowych.Korzystanie z dostępnych baz bibliograficznych

8. Rodzaje i charakter prac naukowych ,przykłady opracowań naukowych,redagowanie prac naukowych

9. Korzystanie z dostępnych baz bibliograficznych

10. .Budowa i składowe różnych prac naukowych: badawczych, poglądowych, kazuistycznych

Błędy w badaniach naukowych. Przykłady zmiennych w badaniach swoistych dla fizjoterapii .Zmienne zależne, zmienne niezależne.

7. Przydatność określonych metod badań naukowych w fizjoterapii, zasady konstrukcji narzędzi badawczych. Zasady zbierania, interpretacji, wnioskowania oraz publikowania wyników badań naukowych.Korzystanie z dostępnych baz bibliograficznych

8. Rodzaje i charakter prac naukowych ,przykłady opracowań naukowych,redagowanie prac naukowych

9. Korzystanie z dostępnych baz bibliograficznych

10. .Budowa i składowe różnych prac naukowych: badawczych, poglądowych, kazuistycznych

Błędy w badaniach naukowych. Przykłady zmiennych w badaniach swoistych dla fizjoterapii .Zmienne zależne, zmienne niezależne.

7. Przydatność określonych metod badań naukowych w fizjoterapii, zasady konstrukcji narzędzi badawczych. Zasady zbierania, interpretacji, wnioskowania oraz publikowania wyników badań naukowych.Korzystanie z dostępnych baz bibliograficznych

8. Rodzaje i charakter prac naukowych ,przykłady opracowań naukowych,redagowanie prac naukowych

9. Korzystanie z dostępnych baz bibliograficznych

10. .Budowa i składowe różnych prac naukowych: badawczych, poglądowych, kazuistycznych

Błędy w badaniach naukowych. Przykłady zmiennych w badaniach swoistych dla fizjoterapii .Zmienne zależne, zmienne niezależne.

7. Przydatność określonych metod badań naukowych w fizjoterapii, zasady konstrukcji narzędzi badawczych. Zasady zbierania, interpretacji, wnioskowania oraz publikowania wyników badań naukowych.Korzystanie z dostępnych baz bibliograficznych

8. Rodzaje i charakter prac naukowych ,przykłady opracowań naukowych,redagowanie prac naukowych

9. Korzystanie z dostępnych baz bibliograficznych

10. .Budowa i składowe różnych prac naukowych: badawczych, poglądowych, kazuistycznych

Błędy w badaniach naukowych. Przykłady zmiennych w badaniach swoistych dla fizjoterapii .Zmienne zależne, zmienne niezależne.

7. Przydatność określonych metod badań naukowych w fizjoterapii, zasady konstrukcji narzędzi badawczych. Zasady zbierania, interpretacji, wnioskowania oraz publikowania wyników badań naukowych.Korzystanie z dostępnych baz bibliograficznych

8. Rodzaje i charakter prac naukowych ,przykłady opracowań naukowych,redagowanie prac naukowych

9. Korzystanie z dostępnych baz bibliograficznych

10. .Budowa i składowe różnych prac naukowych: badawczych, poglądowych, kazuistycznych

Błędy w badaniach naukowych. Przykłady zmiennych w badaniach swoistych dla fizjoterapii .Zmienne zależne, zmienne niezależne.

Literatura:

Literatura podstawowa

1.Kalina RM (2008) Podstawy metodologii badań w wychowaniu fizycznym sporcie i fizjoterapii. Tom I. Studia pierwszego stopnia. Wydawnictwo

Uniwersytetu Rzeszowskiego. Rzeszów

2.Groble A., Metodologia nauk. Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2006

3. Jankowski K., Lenartowicz M., Metodologia badań empirycznych , Wydawnictwo AWF, Warszawa 2005

4 Krajewski W. Prawa nauki. Przegląd zagadnień metodologicznych i filozoficznych. Książka i Wiedza, Warszawa, 1998.

5. Watała C. Biostatystyka – wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych. Bielsko-Biała, alfa-Medica Press, 2002.

Literatura uzupełniająca

Brzezinski J (1997) Metodologia badan psychologicznych. Wydawnictwo

Naukowe PWN. Warszawa

Hajduk Z (2002) Metodologia nauk przyrodniczych. Redakcja Wydawnictwo

Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Lublin

Kotarbinski T (1986) Elementy teorii poznania logiki formalnej i metodologii

nauk. Panstwowe Wydawnictwo Naukowe. Warszawa

Ryguła I (2003) Proces badawczy w naukach o sporcie. AWF Katowice

Efekty uczenia się:

K_W26 Zna i rozumie prawne aspekty i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego

K_W26 Zna i rozumie prawne aspekty i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego

Metody i kryteria oceniania:

2,0 niezadowalająca wiedza z zakresu podstawowej metodologii naukowej, nie umiejętność zastosowania zasad metodologii w rozwiązywaniu zadań, brak przygotowania praktycznego do rozwiązywania zadań teoretycznych

3,0 dostateczna wiedza z zakresu podstawowej metodologii naukowej, dostateczna umiejętność zastosowania zasad metodologii w rozwiązywaniu zadań, dostateczne przygotowanie praktyczne do rozwiązywania zadań teoretycznych

3,5 poprawna wiedza z zakresu podstawowej metodologii naukowej, poprawna umiejętność zastosowania zasad metodologii w rozwiązywaniu zadań, poprawne przygotowanie praktyczne do rozwiązywania zadań teoretycznych

4,0 dobra wiedza z zakresu podstawowej metodologii naukowej, dobra umiejętność zastosowania zasad metodologii w rozwiązywaniu zadań, dobre przygotowanie praktyczne do rozwiązywania zadań teoretycznych

4,5 ponadprzeciętna wiedza z zakresu podstawowej metodologii naukowej, ponadprzeciętna umiejętność zastosowania zasad metodologii w rozwiązywaniu zadań, dobre przygotowanie praktyczne do rozwiązywania zadań teoretycznych

5,0 celująca wiedza z zakresu podstawowej metodologii naukowej, celująca umiejętność zastosowania zasad metodologii w rozwiązywaniu zadań, celujące przygotowanie praktyczne do rozwiązywania zadań teoretycznych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)