Analiza produktów spożywczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMP-OS-M-03-EA-APS |
Kod Erasmus / ISCED: |
01.3
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza produktów spożywczych |
Jednostka: | Wydział Matematyczno-Przyrodniczy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z metodami analizy i kontroli jakości produktów spożywczych oraz metodami wykrywania zafałszowań żywności. Rozwijanie umiejętności analizy jakościowej i ilościowej produktów żywnościowych oraz interpretacji otrzymanych wyników. Rozwijanie umiejętności pracy i podziału zadań w grupie. |
Pełny opis: |
Program wykładu: Istota chemicznej analizy żywności, sposoby pobierania próbek i metody opracowania wyników. Klasyfikacja i charakterystyka metod stosowanych w analizie żywności – 2h Fizykochemiczne metody analizy żywności: pomiary gęstości, lepkości i tekstury. Oznaczanie kwasowości surowców i produktów spożywczych, sposoby jej oznaczania i wyrażania. Oznaczanie zawartości wody i suchej substancji w żywności, rodzaje wody i jej występowanie w żywności, ekstrakt i jego oznaczanie – 2h Oznaczanie zawartości tłuszczów, ocena fizycznych i chemicznych właściwości tłuszczów – 2h Metody oznaczania zawartości związków azotowych ze szczególnym uwzględnieniem białek – 2h Oznaczanie zawartości cukrów prostych i oligosacharydów. Oznaczanie zawartości polisacharydów (skrobi, pektyn i błonnika) – 2h Oznaczanie zawartości substancji lotnych. Oznaczanie zawartości popiołu i jego charakterystyka, metody oznaczania wybranych składników mineralnych (Cl, Ca, P, K, Na, Mg) – 2h Zasady analizy sensorycznej, warunki i sposób jej przeprowadzania – 2h Zafałszowania żywności i metody ich wykrywania – 1h Program laboratorium: Ćwiczenia wstępne (zapoznanie z przepisami BHP i regulaminem pracowni; zapoznanie z programem ćwiczeń oraz z warunkami zaliczenia) – 2h Oznaczanie zawartości wody i suchej masy w wybranych produktach. Oznaczanie kwasowości wybranych produktów spożywczych – 4h Oznaczanie zawartości cukrów w produktach żywnościowych na przykładzie oznaczania laktozy w mleku metodą Bertranda – 4h Oznaczanie zawartości tłuszczu w wybranych produktach. Kolokwium 1. – 8h Oznaczanie zawartości białka w mleku metodą spektrofotometryczną – 4h Oznaczanie całkowitej zawartości błonnika pokarmowego metodą enzymatyczno-grawimetryczną (AOAC 991.43) – 4h Ćwiczenia zaliczeniowe. Poprawa niezaliczonych kolokwiów. Omówienie złożonych sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń. Wystawienie ocen z przedmiotu – 4h |
Literatura: |
1. Praca zbiorowa pod. red. Z.E. Sikorskiego, Chemia żywności, tom 1: Składniki żywności, tom 2: Sacharydy, lipidy i białka, tom 3: Odżywcze i zdrowotne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa 2007. 2. Praca zbiorowa pod. red. Z.E. Sikorskiego, Chemia żywności: skład, przemiany i właściwości żywności, WNT, Warszawa 2006. 3. Fortuna T., Juszczak L., Sobolewska-Zielińska J., Podstawy analizy żywności, Wyd. AR Kraków 2001. 4. Tajner-Czopek A., Kita A., Analiza żywności – jakość produktów spożywczych, Wyd. AR, Wrocław 2005. 5. Szłyk E. i inni, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2013. 6. Biotechnologia żywności, pod red. W. Bednarskiego i A. Repsa, WNT, Warszawa 2001. 7. J. Wierciński, Przewodnik do ćwiczeń z instrumentalnej analizy chemicznych składników żywności, Wyd. AR, Lublin 1999. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza EK1. Student zna skład chemiczny żywności, charakteryzuje podstawowe składniki żywności, zna przykłady przemian tych składników podczas przechowywania i przetwarzania żywności. Umiejętności EK2. Student zna i potrafi zastosować metody i techniki analizy żywności, planuje i przeprowadza analizę produktów spożywczych, interpretuje uzyskane wyniki badań i wyciąga wnioski. EK3. Student wykorzystuje dostępną literaturę naukową, źródła elektroniczne oraz inne źródła informacji, a także wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji z tych źródeł. Kompetencje społeczne EK4. Student potrafi współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role. EK5. Student zna i stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia laboratoryjne: projektowanie i wykonywanie doświadczeń w grupach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.