Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza produktów spożywczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMP-OS-M-03-EA-APS
Kod Erasmus / ISCED: 01.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza produktów spożywczych
Jednostka: Wydział Matematyczno-Przyrodniczy
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z metodami analizy i kontroli jakości produktów spożywczych oraz metodami wykrywania zafałszowań żywności.

Rozwijanie umiejętności analizy jakościowej i ilościowej produktów żywnościowych oraz interpretacji otrzymanych wyników.

Rozwijanie umiejętności pracy i podziału zadań w grupie.

Pełny opis:

Program wykładu:

Istota chemicznej analizy żywności, sposoby pobierania próbek i metody opracowania wyników. Klasyfikacja i charakterystyka metod stosowanych w analizie żywności – 2h

Fizykochemiczne metody analizy żywności: pomiary gęstości, lepkości i tekstury. Oznaczanie kwasowości surowców i produktów spożywczych, sposoby jej oznaczania i wyrażania. Oznaczanie zawartości wody i suchej substancji w żywności, rodzaje wody i jej występowanie w żywności, ekstrakt i jego oznaczanie – 2h

Oznaczanie zawartości tłuszczów, ocena fizycznych i chemicznych właściwości tłuszczów – 2h

Metody oznaczania zawartości związków azotowych ze szczególnym uwzględnieniem białek – 2h

Oznaczanie zawartości cukrów prostych i oligosacharydów. Oznaczanie zawartości polisacharydów (skrobi, pektyn i błonnika) – 2h

Oznaczanie zawartości substancji lotnych. Oznaczanie zawartości popiołu i jego charakterystyka, metody oznaczania wybranych składników mineralnych (Cl, Ca, P, K, Na, Mg) – 2h

Zasady analizy sensorycznej, warunki i sposób jej przeprowadzania – 2h

Zafałszowania żywności i metody ich wykrywania – 1h

Program laboratorium:

Ćwiczenia wstępne (zapoznanie z przepisami BHP i regulaminem pracowni; zapoznanie z programem ćwiczeń oraz z warunkami zaliczenia) – 2h

Oznaczanie zawartości wody i suchej masy w wybranych produktach. Oznaczanie kwasowości wybranych produktów spożywczych – 4h

Oznaczanie zawartości cukrów w produktach żywnościowych na przykładzie oznaczania laktozy w mleku metodą Bertranda – 4h

Oznaczanie zawartości tłuszczu w wybranych produktach. Kolokwium 1. – 8h

Oznaczanie zawartości białka w mleku metodą spektrofotometryczną – 4h

Oznaczanie całkowitej zawartości błonnika pokarmowego metodą enzymatyczno-grawimetryczną (AOAC 991.43) – 4h

Ćwiczenia zaliczeniowe. Poprawa niezaliczonych kolokwiów. Omówienie złożonych sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń. Wystawienie ocen z przedmiotu – 4h

Literatura:

1. Praca zbiorowa pod. red. Z.E. Sikorskiego, Chemia żywności, tom 1: Składniki żywności, tom 2: Sacharydy, lipidy i białka, tom 3: Odżywcze i zdrowotne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa 2007.

2. Praca zbiorowa pod. red. Z.E. Sikorskiego, Chemia żywności: skład, przemiany i właściwości żywności, WNT, Warszawa 2006.

3. Fortuna T., Juszczak L., Sobolewska-Zielińska J., Podstawy analizy żywności, Wyd. AR Kraków 2001.

4. Tajner-Czopek A., Kita A., Analiza żywności – jakość produktów spożywczych, Wyd. AR, Wrocław 2005.

5. Szłyk E. i inni, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2013.

6. Biotechnologia żywności, pod red. W. Bednarskiego i A. Repsa, WNT, Warszawa 2001.

7. J. Wierciński, Przewodnik do ćwiczeń z instrumentalnej analizy chemicznych składników żywności, Wyd. AR, Lublin 1999.

Efekty uczenia się:

Wiedza

EK1. Student zna skład chemiczny żywności, charakteryzuje podstawowe składniki żywności, zna przykłady przemian tych składników podczas przechowywania i przetwarzania żywności.

Umiejętności

EK2. Student zna i potrafi zastosować metody i techniki analizy żywności, planuje i przeprowadza analizę produktów spożywczych, interpretuje uzyskane wyniki badań i wyciąga wnioski.

EK3. Student wykorzystuje dostępną literaturę naukową, źródła elektroniczne oraz inne źródła informacji, a także wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji z tych źródeł.

Kompetencje społeczne

EK4. Student potrafi współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role.

EK5. Student zna i stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: wykład z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia laboratoryjne: projektowanie i wykonywanie doświadczeń w grupach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)