Metodyka szkoleń BHP
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMP-IB-Z-06-ZB-MSBHP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka szkoleń BHP |
Jednostka: | Wydział Matematyczno-Przyrodniczy |
Grupy: |
WMP przedmioty obowiązkowe na 6 sem. IB-Z-ZB |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem metodyki szkoleń BHP jest zapoznanie studentów ze sposobami przekazywania wiedzy pracownikom w trakcie szkoleń BHP, z organizacja szkoleń oraz przygotowaniem dokumentacji m.in. programów szkoleń. |
Pełny opis: |
1. Uczeń dorosły. Indywidualizacja w zakresie szkolenia. 2. Rodzaje szkolenia. Etapy procesu szkolenia w dziedzinie BHP. 3. Planowanie szkolenia. Rola celów w procesie dydaktycznym. Cele kształcenia zawodowego, taksonomia celów dydaktycznych, formułowanie celów kształcenia. 4. Program szkolenia (konspekt szkolenia). Zasady realizacji szkoleń w dziedzinie BHP. Charakterystyka form szkoleń. 5. Metody szkolenia w dziedzinie BHP: wykład, pokaz, gry symulacyjne, dyskusja (np. panelowa, meta plan, analiza przypadku, metoda sytuacyjna). 6. Realizacja szkoleń. Ewaluacja szkoleń (kwestionariusz oceny szkolenia). Prowadzenie dokumentacji szkoleń. 7. Ramowe programy szkolenia BHP. 8. Przeprowadzenie przykładowego szkolenia, prezentacja konspektów przygotowanych przez studentów. |
Literatura: |
1. Lecyk K., Metody szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, Wyd. Ośrodek Szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy, Wrocław 2009 r. 2. Poradnik pedagogiczny. Metodyka instruktażu stanowiskowego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, Wyd. Sannort, Sandomierz 2007 3. Szkolenia bhp w firmie, Poradnik + płyta CD, Wyd. Wiedza i Praktyka, Warszawa 2011r. 4. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 27 lipca 2004 r. z późniejszymi zmianami w sprawie szkolenia bezpieczeństwa i higieny pracy. 5. Materiały dydaktyczne opracowane indywidualnie przez prowadzącego zajęcia. |
Efekty uczenia się: |
EK1 - Student zna rodzaje i formy szkoleń BHP EK2 - Student potrafi dokonać wyboru metody przekazywania wiedzy w trakcie szkoleń BHP EK3 - Student potrafi przygotować, zorganizować i przeprowadzić szkolenie BHP |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Test otwarty. Kryteria zaliczenia: Test składa się z pytań otwartych, student uzupełnia odpowiedź. Konwersatorium: Przygotowanie i przedstawienie konspektu szkolenia. Kryteria zaliczenia: Celem zajęć jest uzyskanie wiedzy dotyczącej poprawnie prowadzonego procesu dydaktycznego dotyczącego prowadzonych szkoleń z zakresu BHP. Konspekt oceniany jest indywidualnie z uwzględnieniem poprawności formy oraz możliwości zrealizowania założonych celów. EK1: Student zna rodzaje i formy szkoleń BHP na ocenę 2.0 – student nie potrafi wymienić rodzajów i form szkoleń BHP na ocenę 3.0 – student wymienia tylko wybrane rodzaje i formy szkoleń BHP na ocenę 3.5 – student opanował podstawowe wiadomości z zakresu rodzajów i form szkoleń BHP na ocenę 4.0 – student poprawnie wymienia rodzaje i formy szkoleń BHP na ocenę 4.5 – student poprawnie wymienia oraz potrafi scharakteryzować rodzaje i formy szkoleń BHP na ocenę 5.0 – student zna bardzo dobrze formy i rodzaje szkoleń BHP, potrafi omówić szczegółowo metodologię szkoleń BHP EK2 - Student potrafi dokonać wyboru metody przekazywania wiedzy w trakcie szkoleń BHP na ocenę 2.0 – student nie potrafi wybrać metody przekazywania wiedzy na potrzeby szkoleń BHP na ocenę 3.0 – student niezdecydowanie, bez uzasadnienia obiera metodę przekazywania wiedzy na potrzeby szkoleń BHP na ocenę 3.5 – student poprawnie wybiera metodę przekazywania wiedzy na potrzeby szkoleń BHP na ocenę 4.0 – student poprawnie wybiera metodę przekazywania wiedzy na potrzeby szkoleń BHP oraz potrafi uzasadnić jej wybór, dokonuje poprawnej interpretacji treści na ocenę 4.5 – student poprawnie, zdecydowanie wybiera metodę przekazywania wiedzy na potrzeby szkoleń BHP oraz potrafi uzasadnić jej wybór opierając się na głębszej analizie literatury przedmiotu na ocenę 5.0 – student zdecydowanie wybiera poprawną metodę przekazywania wiedzy na potrzeby szkoleń BHP oraz potrafi uzasadnić jej wybór, wykazuje głęboką znajomość literatury przedmiotu, potrafi wskazać negatywne i pozytywne aspekty swojego wyboru EK3 - Student potrafi przygotować, zorganizować i przeprowadzić szkolenie BHP na ocenę 2.0 – student nie potrafi przygotować, zorganizować i przeprowadzić szkolenia z zakresu BHP na ocenę 3.0 – student potrafi przygotować, zorganizować i przeprowadzić szkolenie z zakresu BHP w stopniu podstawowym na ocenę 3.5 – student potrafi przygotować, zorganizować i przeprowadzić szkolenie z zakresu BHP w stopniu ponadpodstawowym z użyciem nowoczesnych pomocy dydaktycznych na ocenę 4.0 – student potrafi przygotować, zorganizować i przeprowadzić szkolenie z zakresu BHP w stopniu ponadpodstawowym, wykorzystuje zaawansowane pomoce dydaktyczne, wprowadza metody aktywizujące na ocenę 4.5 – student potrafi przygotować, zorganizować i przeprowadzić szkolenie z zakresu BHP w stopniu zaawansowanym, wykorzystuje zaawansowane pomoce dydaktyczne, wprowadza metody aktywizujące, wykorzystuje sieć Internet na ocenę 5.0 – student wykazuje bardzo duże zaangażowanie w przygotowanie, zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia z zakresu BHP, wykorzystuje najnowocześniejsze pomoce naukowe, programy symulacyjne, sieć Internet oraz różnego rodzaju modele |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.