Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Chemia żywności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMP-D-R-02-CHZ-W
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Chemia żywności
Jednostka: Wydział Matematyczno-Przyrodniczy
Grupy: WMP przedmioty obowiązkowe na 2 sem. D-R
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

Wykład (18h):

1. Zakres chemii żywności. Budowa i skład chemiczny żywności

2. Woda jako składnik żywności. Woda pitna

3. Sacharydy w żywności i ich właściwości funkcjonalne

4. Tłuszcze, ich charakterystyka i właściwości tłuszczów jadalnych

5. Białka i surowce białkowe

6. Niebiałkowe związki azotowe. Składniki mineralne

7. Barwniki. Substancje zapachowe

8. Związki prozdrowotne i antyżywieniowe

9. Polifenole. Dodatki do żywności

10. Witaminy. Tłuszcz mleczny

11. Alergeny żywności

12. Skażenia żywności

13. Mutagenne i rakotwórcze składniki żywności

14. Interakcje składników żywności.

15. Zmiany zachodzące podczas przechowywania i przetwarzania żywności

Literatura:

Praca zbiorowa pod. red. Z.E. Sikorskiego: Chemia żywności., tom 1. Składniki żywności, tom 2. Sacharydy, lipidy i białka, tom 3. Odżywcze i zdrowotne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 2012

Praca zbiorowa pod. red. Z.E. Sikorskiego: Chemia żywności: skład, przemiany i właściwości żywności, WNT, Warszawa, 2006

McMurry J., Chemia organiczna, t. 1-5, PWN, Warszawa, 2010

A. Tajner-Czopek, A. Kita, Analiza żywności - jakość produktów spożywczych, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław; 2005

Najnowsze artykuły z czasopism naukowych i branżowych, np. „Przemysł Spożywczy”

Efekty uczenia się:

Wiedza:

EK1. Student zna budowę i skład chemiczny żywności, charakteryzuje podstawowe składniki żywności, zna ich właściwości funkcjonalne (M13_1)

EK2. Student zna przemiany biochemiczne i chemiczne składników żywności oraz zna możliwe interakcje między składnikami żywności (M13_2)

EK3. Student zna reakcje charakterystyczne wybranych składników żywności, ich właściwości fizyko-chemiczne i metody ich badania (M13_3)

EK4. Student ma podstawową wiedzę na temat skażeń żywności, mutagennych i rakotwórczych składników żywności (M13_4)

Metody i kryteria oceniania:

Formy zaliczenia przedmiotu:

Egzamin pisemny

Warunki zaliczenia przedmiotu:

Zdanie na pozytywną ocenę egzaminu pisemnego.

Student otrzymuje pozytywną ocenę w przypadku, gdy dla każdego z wymaganych efektów kształcenia uzyskał ocenę co najmniej dostateczną.

Ocena końcowa z egzaminu zostanie wyliczona następująco:

0,3 EK1 + 0,3 EK2 + 0,3 EK3 + 0,1 EK4

Kryteria zaliczenia:

EK1:

na ocenę 2.0 student nie ma podstawowej wiedzy na temat budowy i składu chemicznego żywności, nie potrafi charakteryzować podstawowych składników żywności oraz nie zna ich właściwości funkcjonalnych

na ocenę 3.0 student w podstawowym (45-56%) zakresie zna budowę i skład chemiczny żywności, charakteryzuje podstawowe składniki żywności, zna ich właściwości funkcjonalne

na ocenę 3.5 student w rozszerzonym (57-67%) zakresie zna budowę i skład chemiczny żywności, charakteryzuje podstawowe składniki żywności, zna ich właściwości funkcjonalne

na ocenę 4.0 student w dużym (68-78%) zakresie zna budowę i skład chemiczny żywności, charakteryzuje podstawowe składniki żywności, zna ich właściwości funkcjonalne

na ocenę 4.5 student w bardzo dużym (79-89%) zakresie zna budowę i skład chemiczny żywności, charakteryzuje podstawowe składniki żywności, zna ich właściwości funkcjonalne

na ocenę 5.0 student w pełnym (90-100%) zakresie zna budowę i skład chemiczny żywności, charakteryzuje podstawowe składniki żywności, zna ich właściwości funkcjonalne

EK2:

na ocenę 2.0: student nie zna przemian biochemicznych i chemicznych składników żywności oraz nie zna możliwych interakcji między składnikami żywności

na ocenę 3.0 student w podstawowym (45-56%) zakresie zna przemiany biochemiczne i chemiczne składników żywności oraz zna możliwe interakcje między składnikami żywności

na ocenę 3.5 student w rozszerzonym (57-67%) zakresie zna przemiany biochemiczne i chemiczne składników żywności oraz zna możliwe interakcje między składnikami żywności

na ocenę 4.0 student w dużym (68-78%) zakresie zna przemiany biochemiczne i chemiczne składników żywności oraz zna możliwe interakcje między składnikami żywności

na ocenę 4.5 student w bardzo dużym (79-89%) zakresie zna przemiany biochemiczne i chemiczne składników żywności oraz zna możliwe interakcje między składnikami żywności

na ocenę 5.0 student w pełnym (90-100%) zakresie zna przemiany biochemiczne i chemiczne składników żywności oraz zna możliwe interakcje między składnikami żywności

EK3:

na ocenę 2.0: student nie zna reakcji charakterystycznych wybranych składników żywności, ich właściwości fizyko-chemicznych i metod ich badania

na ocenę 3.0 student w podstawowym (45-56%) zakresie zna reakcje charakterystyczne wybranych składników żywności, ich właściwości fizyko-chemiczne i metody ich badania

na ocenę 3.5 student w rozszerzonym (57-67%) zakresie zna reakcje charakterystyczne wybranych składników żywności, ich właściwości fizyko-chemiczne i metody ich badania

na ocenę 4.0 student w dużym (68-78%) zakresie zna reakcje charakterystyczne wybranych składników żywności, ich właściwości fizyko-chemiczne i metody ich badania

na ocenę 4.5 student w bardzo dużym (79-89%) zakresie zna reakcje charakterystyczne wybranych składników żywności, ich właściwości fizyko-chemiczne i metody ich badania

na ocenę 5.0 student w pełnym (90-100%) zakresie zna reakcje charakterystyczne wybranych składników żywności, ich właściwości fizyko-chemiczne i metody ich badania

EK4:

na ocenę 2.0: student nie ma podstawowej wiedzyna temat skażeń żywności, mutagennych i rakotwórczych składników żywności

na ocenę 3.0 student w podstawowym (45-56%) zakresie ma wiedzę na temat najważniejszych skażeń żywności, mutagennych i rakotwórczych składników żywności

na ocenę 3.5 student w rozszerzonym (57-67%) zakresie ma wiedzę na temat najważniejszych skażeń żywności, mutagennych i rakotwórczych składników żywności

na ocenę 4.0 student w dużym (68-78%) zakresie ma wiedzę na temat najważniejszych skażeń żywności, mutagennych i rakotwórczych składników żywności

na ocenę 4.5 student w bardzo dużym (79-89%) zakresie ma wiedzę na temat najważniejszych skażeń żywności, mutagennych i rakotwórczych składników żywności

na ocenę 5.0 student w pełnym (90-100%) zakresie ma wiedzę na temat najważniejszych skażeń żywności, mutagennych i rakotwórczych składników żywności

Uzyskana ocena z poszczególnych efektów odpowiada stopniowi realizacji efektu zgodnie z obowiązującym Regulaminem Studiów:

bardzo dobra - 90% - 100%

dobra plus - 79% - 89%

dobra - 68% - 78%

dostateczna plus - 57% - 67%

dostateczna - 46% - 56%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)