Warsztat naukowy historyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFH-HIS-M-02-WNH |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat naukowy historyka |
Jednostka: | Wydział Filologiczno-Historyczny |
Grupy: |
WFH przedm. obowiązk. na 2 sem HIS-M-A WFH przedm. obowiązk. na 2 sem HIS-M-NA WFH-przedm. obowiazk. na 2 sem HIS-M-AH |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Moduł zawiera przedmioty stanowiące podstawę warsztatu naukowego historyka. Umożliwia nabywanie wiedzy z zakresu: Warsztatu naukowego historyka, nauk pomocniczych historii oraz języka łacińskiego. Zapoznaje studenta z niezbędnymi (podstawowymi) pojęciami teoretycznymi ułatwiającymi zrozumienie podstaw badania historycznego. Umożliwia opanowanie w stopniu podstawowym warsztatu naukowego historyka. Zapoznaje studenta z podstawami gramatycznymi języka łacińskiego. |
Pełny opis: |
Moduł zawiera przedmioty stanowiące podstawę warsztatu naukowego historyka. Umożliwia nabywanie wiedzy z zakresu: Warsztatu naukowego historyka, nauk pomocniczych historii oraz języka łacińskiego. Zapoznaje studenta z niezbędnymi (podstawowymi) pojęciami teoretycznymi ułatwiającymi zrozumienie podstaw badania historycznego. Umożliwia opanowanie w stopniu podstawowym warsztatu naukowego historyka. Zapoznaje studenta z podstawami gramatycznymi języka łacińskiego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Swieżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001. Literatura uzupełniająca: Antczak M., Nowacka A., Przypisy, powołania, bibliografia załącznikowa: jak tworzyć i stosować: podręcznik, Warszawa 2008. Dominiczak H., Przygotowanie pracy magisterskiej, Częstochowa 1996. Informator o studiach na kierunku historia z uwzględnieniem systemu ECTS, oprac. M. Antoniewicz, R. Majzner, W. Palus, K. Spruch, Częstochowa 2004. Ładoński W., Urban S., Jak napisać dobrą pracę magisterską, Wrocław 1994. Statut Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Strona internetowa uczelni – www.ajd.czest.pl Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2001. Wrzosek W., Zaradnik, Poznań 1998. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: - w zakresie wiedzy: - zna podstawowe pojęcia z zakresu nauk historycznych (historia, historiografia, nauki wspomagające historię, nauki pomocnicze historii, aparat naukowy) - opanowanie warsztatu naukowego historyka. Umie poprawnie sporządzić przypisy oraz bibliografię. Umie zgromadzić literaturę przedmiotu - zna klasyfikację nauk. Rozumie znaczenie nauk historycznych w obrębie nauk humanistycznych i społecznych. Rozumie współzależności występujące między historią, a naukami wspomagającymi oraz historią, a naukami pomocniczymi. - w zakresie umiejętności: - poprawnie gromadzi, selekcjonuje i wykorzystuje fakty historyczne - poprawnie wykorzystuje poznaną terminologię historyczną - umie w formie ustnej i pisemnej (stosując właściwy aparat naukowy) zaprezentować wyniki swoich badań - w zakresie kompetencji personalnych i społecznych: - posiada umiejętność organizacji własnej pracy, wykazując się umiejętnością samokształcenia. Potrafi krytycznie ocenić efekty swych działań - rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych i standardów jakości w swojej pracy - umie uszanować odmienność przekonań |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena dostateczna – obecność, aktywność, zaliczenie kolokwium Ocena dobra – obecność, aktywność, zaliczenie kolokwium, zaliczenie lektury Ocena bardzo dobra – obecność, aktywność, zaliczenie kolokwium, zaliczenie lektury, napisanie pracy semestralnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.