Praktyki zawodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-RIP-R-04-PRAK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyki zawodowe |
Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
Grupy: |
10 przedmioty obowiązkowe na 4 sem. RIP-R |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest: Zapoznanie studenta ze specyfiką funkcjonowania środowiska zawodowego Nabycie przez studenta umiejętności wykonywania czynności zawodowych z wykorzystaniem posiadanego uprzednio przygotowania teoretycznego i praktycznego. Zaznajomienie studenta ze specyfiką miejsca odbywania praktyki, zasadami jego działania i organizacją wewnętrzną. |
Pełny opis: |
Praktyka 1. Zapoznanie z obowiązującymi przepisami BHP, ochrony środowiska, przeciwpożarowymi itp. – szkolenia wstępne u pracodawcy. 180 h 180 h 2. Zapoznanie ze specyfiką organizacji, jej strukturą, uwarunkowaniami rynkowymi, otoczeniem itp. 3. Zapoznanie ze specyfiką polityki kadrowej organizacji, w tym m.in. z: organizacją stanowisk pracy, projektami rekrutacyjnymi, polityką szkoleń i rozwoju pracowników, instrumentami motywacyjnymi, ewidencją czasu pracy, ocenianiem pracowników, derekrutacją itp. 4. Organizacja i funkcjonowanie komórki personalnej pracodawcy. 5. Zadania formułowane przez opiekuna praktyki w organizacji, umożliwiające studentowi nabycie założonych kompetencji w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych. 6. Poznanie i obsługa podstawowego i specjalistycznego oprogramowania stosowanego w danym zakładzie pracy, praktyczne wykorzystanie narzędzi i technik komputerowych. 7. Nabycie pogłębionych umiejętności organizatorskich, takich jak: organizacja i planowanie pracy własnej, sumienność, otwartość na zmiany oraz odpowiedzialność za powierzone zadania. 8. Poznanie zasad wykorzystania posiadanej pogłębionej wiedzy teoretycznej związanej ze studiowanym kierunkiem, analizowaniem, wnioskowaniem i kompleksowym opracowaniem rozwiązań o charakterze praktycznym związanych ze studiowanym kierunkiem – rachunkowość i podatki. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: materiały informacyjne dotyczące pracodawcy, w której odbywana jest praktyka oraz dokumentacja wewnętrzna podmiotu (np. regulamin pracy, regulamin wynagradzania, wewnętrzne procedury, zasady korzystania ze sprzętu firmowego, układy zakładowe itp.) Literatura uzupełniająca Literatura uzupełniające i poszerzająca tematykę związana z odbywaną praktyką |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy. EU-W 1 zna strukturę pracy instytucji, w której odbywa praktykę zawodową EU-W 2 wie, jaka jest specyfika pracy poszczególnych osób, jaka jest hierarchia ich zadań i delegowanie uprawnień EU-W 3 orientuje się w wewnętrznej organizacji i zarządzaniu w instytucji, w której odbywa praktykę Efekty uczenia się w zakresie umiejętności. EU-U 1 aktywnie uczestniczy w przydzielonych mu w ramach praktyki zawodowej przedsięwzięciach, poprawnie komunikuje się z otoczeniem oraz planuje własny rozwój osobisty opierając go na podnoszeniu własnych kompetencji EU-U 2 pomaga opiekunowi praktyk i współpracuje z nim, podejmuje różnorodne działania indywidualne i zespołowe Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych i personalnych. EU-KS 1 jest w swoich działaniach kompetentny, samodzielny, odpowiedzialny, aktywny i kreatywny; przestrzega norm etycznych podczas wykonywania powierzonej mu pracy EU-KS 2 jest empatyczny i otwarty w relacjach międzyludzkich, potrafi nawiązywać kontakty społeczne i pracować nad ich jakością, wykazując się starannością i zdyscyplinowaniem |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Ocenianie formujące stosowane w trakcie trwania zajęć: Bieżąca ocena postępów praktykanta przez opiekuna w placówce, w której odbywa praktykę. Obserwacja jego pracy indywidualnej. Bieżąca kontrola prawidłowości wykonywania powierzonych zadań i obowiązków. Kontrola odbywania praktyki i jej poprawności przez uczelnianego opiekuna praktyk. Ocena końcowa wystawiana na podstawie analizy dziennika praktyk, oceny opiekuna praktyk wystawionej przez pracodawcę oraz rozmowa ze studentem na temat praktyki. Skala ocen na ocenę 2 Student nie osiągnął założonych dla przedmiotu efektów uczenia się. Jego wiedza mieści się w przedziale: poniżej 50% odpowiadającym ocenie niedostatecznej na ocenę 3 Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu dostatecznym albo dostatecznym plus. Jego wiedza mieści się w przedziale: powyżej 50% - 60% odpowiadającym ocenie dostatecznej albo powyżej 60% - 70% odpowiadającym ocenie dostatecznej plus. na ocenę 4 Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu dobrym albo dobrym plus. Jego wiedza mieści się w przedziale: powyżej 70% - 80% odpowiadającym ocenie dobrej albo powyżej 80% - 90% odpowiadającym ocenie dobrej plus. na ocenę 5 Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu bardzo dobrym. Jego wiedza mieści się w przedziale: powyżej 90% - 100% odpowiadającym ocenie bardzo dobrej. |
Praktyki zawodowe: |
Warunkiem zaliczenia jest zrealizowanie przez studenta 180 godzin praktyki zawodowej w wybranej przez niego instytucji. Student dostarcza ocenę praktyki zawodowej wystawioną na odpowiednim formularzu przez opiekuna z placówki. Przedstawia ponadto do opiekuna praktyk prawidłowo wypełniony i podpisany przez opiekuna praktyki dziennik praktyk |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki, 180 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Hampel | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Hampel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyki - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Cele kształcenia: Zapoznanie studenta ze specyfiką funkcjonowania środowiska zawodowego Nabycie przez studenta umiejętności wykonywania czynności zawodowych z wykorzystaniem posiadanego uprzednio przygotowania teoretycznego i praktycznego. Zaznajomienie studenta ze specyfiką miejsca odbywania praktyki, zasadami jego działania i organizacją wewnętrzną. |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie z obowiązującymi przepisami BHP, ochrony środowiska, przeciwpożarowymi itp. – szkolenia wstępne u pracodawcy Zapoznanie ze specyfiką organizacji, jej strukturą, uwarunkowaniami rynkowymi, otoczeniem itp. Zapoznanie ze specyfiką polityki kadrowej organizacji, w tym m.in. z: organizacją stanowisk pracy, projektami rekrutacyjnymi, polityką szkoleń i rozwoju pracowników, instrumentami motywacyjnymi, ewidencją czasu pracy, ocenianiem pracowników, derekrutacją itp. Organizacja i funkcjonowanie komórki personalnej pracodawcy Zadania formułowane przez opiekuna praktyki w organizacji, umożliwiające studentowi nabycie założonych kompetencji w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych Poznanie i obsługa podstawowego i specjalistycznego oprogramowania stosowanego w danym zakładzie pracy, praktyczne wykorzystanie narzędzi i technik komputerowych. Nabycie pogłębionych umiejętności organizatorskich, takich jak: organizacja i planowanie pracy własnej, sumienność, otwartość na zmiany oraz odpowiedzialność za powierzone zadania. Poznanie zasad wykorzystania posiadanej pogłębionej wiedzy teoretycznej związanej ze studiowanym kierunkiem, analizowaniem, wnioskowaniem i kompleksowym opracowaniem rozwiązań o charakterze praktycznym związanych ze studiowanym kierunkiem – rachunkowość i podatki. Wykonywanie zadań z zakresu rachunkowości i podatków, uznanych przez osoby bezpośrednio nadzorujące przebieg praktyki za istotne z punktu widzenia specyfiki działalności instytucji, w której realizowana jest praktyka. Nabycie umiejętności utrzymywania właściwych relacji w środowisku zawodowym, w tym komunikacji z użyciem specjalistycznej terminologii. Nabycie praktycznych umiejętności związanych z analizowaniem, wnioskowaniem i opracowywaniem działań w przedsiębiorstwie przy wykorzystaniu wiedzy zdobytej w trakcie studiów. |
|
Literatura: |
Materiały informacyjne dotyczące pracodawcy, w której odbywana jest praktyka oraz dokumentacja wewnętrzna podmiotu (np. regulamin pracy, regulamin wynagradzania, wewnętrzne procedury, zasady korzystania ze sprzętu firmowego, układy zakładowe itp.) Literatura przedmiotowo związana z odbywaną praktyką Literatura uzupełniające i poszerzająca tematykę związana z odbywaną praktyką |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki, 180 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Makuch, Paulina Ucieklak-Jeż | |
Prowadzący grup: | Michał Makuch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyki - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest: Zapoznanie studenta ze specyfiką funkcjonowania środowiska zawodowego Nabycie przez studenta umiejętności wykonywania czynności zawodowych z wykorzystaniem posiadanego uprzednio przygotowania teoretycznego i praktycznego. Zaznajomienie studenta ze specyfiką miejsca odbywania praktyki, zasadami jego działania i organizacją wewnętrzną. |
|
Pełny opis: |
Praktyka 1. Zapoznanie z obowiązującymi przepisami BHP, ochrony środowiska, przeciwpożarowymi itp. – szkolenia wstępne u pracodawcy. 180 h 180 h 2. Zapoznanie ze specyfiką organizacji, jej strukturą, uwarunkowaniami rynkowymi, otoczeniem itp. 3. Zapoznanie ze specyfiką polityki kadrowej organizacji, w tym m.in. z: organizacją stanowisk pracy, projektami rekrutacyjnymi, polityką szkoleń i rozwoju pracowników, instrumentami motywacyjnymi, ewidencją czasu pracy, ocenianiem pracowników, derekrutacją itp. 4. Organizacja i funkcjonowanie komórki personalnej pracodawcy. 5. Zadania formułowane przez opiekuna praktyki w organizacji, umożliwiające studentowi nabycie założonych kompetencji w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych. 6. Poznanie i obsługa podstawowego i specjalistycznego oprogramowania stosowanego w danym zakładzie pracy, praktyczne wykorzystanie narzędzi i technik komputerowych. 7. Nabycie pogłębionych umiejętności organizatorskich, takich jak: organizacja i planowanie pracy własnej, sumienność, otwartość na zmiany oraz odpowiedzialność za powierzone zadania. 8. Poznanie zasad wykorzystania posiadanej pogłębionej wiedzy teoretycznej związanej ze studiowanym kierunkiem, analizowaniem, wnioskowaniem i kompleksowym opracowaniem rozwiązań o charakterze praktycznym związanych ze studiowanym kierunkiem – rachunkowość i podatki. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: materiały informacyjne dotyczące pracodawcy, w której odbywana jest praktyka oraz dokumentacja wewnętrzna podmiotu (np. regulamin pracy, regulamin wynagradzania, wewnętrzne procedury, zasady korzystania ze sprzętu firmowego, układy zakładowe itp.) Literatura uzupełniająca Literatura uzupełniające i poszerzająca tematykę związana z odbywaną praktyką |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni - rok akad. 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-28 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki, 180 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Wolna | |
Prowadzący grup: | Beata Wolna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.