Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizacja i zarządzanie w przedsiębiorstwie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-RIP-R-03-OIZWP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Organizacja i zarządzanie w przedsiębiorstwie
Jednostka: Wydział Prawa i Ekonomii
Grupy: 10 przedmioty obowiązkowe na 3 sem. RIP-R
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Wprowadzenie i omówienie podstawowych pojęć i procesów z zakresu problematyki zarządzania organizacjami wraz z ich praktycznymi implikacjami

Wskazanie znaczenia zastosowania odpowiednich metod i technik zarządzania w celu uzyskania efektywnego działania przedsiębiorstwa

Przedstawienie podstawowych aspektów organizacji i zarządzania istotnych dla realizacji zadań przedsiębiorstwa

Pełny opis:

Wykłady

1. Pojęcie i funkcje zarządzania.

2. Organizacja w otoczeniu jako obiekt zarządzania.

3. Planowanie jako funkcja zarządzania.

4. Organizowanie jako funkcja zarządzania.

5. Kierowanie ludźmi jako funkcja zarządzania.

6. Kontrola jako funkcja zarządzania.

7. Społeczna odpowiedzialność organizacji.

8. Elementy organizacji – ludzie, technologie, procesy.

9. Metody zarządzania.

10. Metody twórczego myślenia.

Ćwiczenia

1. Organizacja – funkcje, znaczenie, cechy. Otoczenie organizacji.

2. Przedsiębiorstwo jako organizacja gospodarcza.

3. Zarządzanie – definicja, istota i znaczenie. Poziomy zarządzania. Praca w programach Revas, Comarch (Biuro Rachunkowe – Analizy).

4. Struktury organizacyjne.

5. Motywowanie, jako funkcja zarządzania. Teorie motywacji.

6. Cechy przywódcze. Style zarządzania. Kompetencje menedżerskie.

7. Istota pracy kierowniczej, umiejętności kierownicze.

8. Zarządzanie w warunkach globalizacji. Międzynarodowe zarządzanie.

9. Kolokwium.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Michalski E., Zarządzanie przedsiębiorstwem. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2021.

2. Malewska K., Roszyk-Kowalska G, Organizacja i zarządzania. Studia przypadków, Wyd. Tnoik, 2020.

3. Zajkowska M., Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach zmienności i otoczenia, CeDeWu 2017.

4. Griffin Ricy W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2020.

Literatura uzupełniająca

1. Janasz K., Wiśniewska J., Zarządzanie przedsiębiorstwem przemysłowym we współczesnej gospodarce, CeDeWu, 2017.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się w zakresie wiedzy.

EU-W 1 w zaawansowanym stopniu zna i rozumie istotę i mechanizmy funkcjonowania organizacji, procesy zarządzania oraz zasady, prawidłowości i instrumenty zarządzania

EU-W 2 zna i rozumie role kierowników organizacji oraz istotę pracy kierowniczej, rozpoznaje cechy efektywnego zespołu, omawia narzędzia motywowania pracowników oraz podstawowe strategie motywacji

EU-W 3 zna i rozumie zasady tworzenia stanowisk pracy oraz projektowania komórek organizacyjnych i budowy struktury organizacyjnej, identyfikuje obszary kontroli zarządczej oraz opisuje poszczególne rodzaje kontroli

Efekty uczenia się w zakresie umiejętności.

EU-U 1 umie analizować i diagnozować problemy zarządzania, związane z: planowaniem, organizowaniem, przewodzeniem, kontrolą oraz formułowaniem i stosowaniem strategii działania do realizacji zmian organizacyjnych oraz identyfikuje cechy i błędy planowania

EU-U 2 korzystając z różnych źródeł przygotowuje prace pisemne z zakresu organizacji i zarządzania w przedsiębiorstwie, prezentuje i bierze aktywny udział w debacie

Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych i personalnych.

EU-KS 1 ma świadomość wielokierunkowych i złożonych powiązań między przedsiębiorstwem a jego zewnętrznym i wewnętrznym otoczeniem oraz jest przekonany o społecznej odpowiedzialności organizacji i jej roli w społeczeństwie

EU-KS 2 wykazuje sprawność organizacyjną w podejmowaniu działań, jest otwarty na różne sytuacje decyzyjne, wykorzystuje funkcje zarządzania dla skutecznego i sprawnego zarządzania organizacją

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ze wskazanego materiału - weryfikujący efekty uczenia się, egzamin w formie testu wielokrotnego wyboru.

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych.

Ocenianie formujące stosowane w trakcie trwania zajęć: Ocena za aktywność na zajęciach, pracę w grupach i udział w dyskusji. Ocena z analizy SWOT. Ocena za przygotowanie i prezentacje projektu. Ocena za pracę w programie Revas, Comarch (Biuro Rachunkowe – Analizy).

Skala ocen

na ocenę 2

Student nie osiągnął założonych dla przedmiotu efektów uczenia się. Jego wiedza mieści się w przedziale:

poniżej 50% odpowiadającym ocenie niedostatecznej

na ocenę 3

Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu dostatecznym albo dostatecznym plus. Jego wiedza mieści się w przedziale:

powyżej 50% - 60% odpowiadającym ocenie dostatecznej albo

powyżej 60% - 70% odpowiadającym ocenie dostatecznej plus.

na ocenę 4

Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu dobrym albo dobrym plus. Jego wiedza mieści się w przedziale:

powyżej 70% - 80% odpowiadającym ocenie dobrej albo

powyżej 80% - 90% odpowiadającym ocenie dobrej plus.

na ocenę 5

Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu bardzo dobrym. Jego wiedza mieści się w przedziale:

powyżej 90% - 100% odpowiadającym ocenie bardzo dobrej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Hampel
Prowadzący grup: Katarzyna Hampel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Wprowadzenie i omówienie podstawowych pojęć i procesów z zakresu problematyki zarządzania organizacjami wraz z ich praktycznymi implikacjami. Wskazanie znaczenia zastosowania odpowiednich metod i technik zarządzania w celu uzyskania efektywnego działania przedsiębiorstw. Przedstawienie podstawowych aspektów organizacji i zarządzania istotnych dla realizacji zadań przedsiębiorstwa. Analiza elementów zarządzania: ludzie, technologie, procesy. Podkreślenie roli człowieka w procesie zarządzania. Kierownictwo i przywództwo.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Pojęcie i funkcje organizacji i zarządzania.

2. Podejmowanie decyzji.

3. Planowanie jako funkcja zarządzania.

4. Organizowanie jako funkcja zarządzania.

5. Kierowanie ludźmi jako funkcja zarządzania.

6. Kontrola jako funkcja zarządzania.

7. Społeczna odpowiedzialność organizacji.

8. Elementy organizacji – ludzie, technologie, procesy.

9. Metody zarządzania.

10. Organizacja w otoczeniu jako obiekt zarządzania.

Ćwiczenia:

1. Organizacja – funkcje, znaczenie, cechy. Otoczenie organizacji.

2. Przedsiębiorstwo jako organizacja gospodarcza.

3. Zarządzanie – definicja, istota i znaczenie. Poziomy zarządzania

4. Struktury organizacyjne.

5. Motywowanie, jako funkcja zarządzania. Teorie motywacji.

6. Cechy przywódcze. Style zarządzania. Kompetencje menedżerskie.

7. Istota pracy kierowniczej, umiejętności kierownicze.

8. Zarządzanie w warunkach globalizacji. Międzynarodowe zarządzanie.

9. Kolokwium

Literatura:

Eugeniusz Michalski, Zarządzanie przedsiębiorstwem. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2013.

Literatura uzupełniająca:

J. Wiktor (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym. Integracja różnorodności, C.H.Beck, 2017.

Strategor, Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, 2004.

R.W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2020.

Uwagi:

Efekty uczenia się:

E 1 przedstawia istotę i mechanizmy funkcjonowania organizacji, interpretuje i potrafi wyjaśnić proces zarządzania oraz rozumie zasady, prawidłowości i instrumenty zarządzania

E 2 identyfikuje umiejętności i role kierowników organizacji oraz rozumie istotę pracy kierowniczej, charakteryzuje cechy efektywnego zespołu, omawia narzędzia motywowania pracowników oraz podstawowe strategie motywacji

E 3 zna zasady tworzenia stanowisk pracy oraz projektowania komórek organizacyjnych i budowy struktury organizacyjnej, identyfikuje obszary kontroli zarządczej oraz opisuje poszczególne rodzaje kontroli

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iryna Moiseienko
Prowadzący grup: Katarzyna Hampel, Iryna Moiseienko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Wprowadzenie i omówienie podstawowych pojęć i procesów z zakresu problematyki zarządzania organizacjami wraz z ich praktycznymi implikacjami

Wskazanie znaczenia zastosowania odpowiednich metod i technik zarządzania w celu uzyskania efektywnego działania przedsiębiorstwa

Przedstawienie podstawowych aspektów organizacji i zarządzania istotnych dla realizacji zadań przedsiębiorstwa

Pełny opis:

Wykłady

1. Pojęcie i funkcje zarządzania.

2. Organizacja w otoczeniu jako obiekt zarządzania.

3. Planowanie jako funkcja zarządzania.

4. Organizowanie jako funkcja zarządzania.

5. Kierowanie ludźmi jako funkcja zarządzania.

6. Kontrola jako funkcja zarządzania.

7. Społeczna odpowiedzialność organizacji.

8. Elementy organizacji – ludzie, technologie, procesy.

9. Metody zarządzania.

10. Metody twórczego myślenia.

Ćwiczenia

1. Organizacja – funkcje, znaczenie, cechy. Otoczenie organizacji.

2. Przedsiębiorstwo jako organizacja gospodarcza.

3. Zarządzanie – definicja, istota i znaczenie. Poziomy zarządzania. Praca w programach Revas, Comarch (Biuro Rachunkowe – Analizy).

4. Struktury organizacyjne.

5. Motywowanie, jako funkcja zarządzania. Teorie motywacji.

6. Cechy przywódcze. Style zarządzania. Kompetencje menedżerskie.

7. Istota pracy kierowniczej, umiejętności kierownicze.

8. Zarządzanie w warunkach globalizacji. Międzynarodowe zarządzanie.

9. Kolokwium.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Michalski E., Zarządzanie przedsiębiorstwem. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2021.

2. Malewska K., Roszyk-Kowalska G, Organizacja i zarządzania. Studia przypadków, Wyd. Tnoik, 2020.

3. Zajkowska M., Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach zmienności i otoczenia, CeDeWu 2017.

4. Griffin Ricy W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2020.

Literatura uzupełniająca

1. Janasz K., Wiśniewska J., Zarządzanie przedsiębiorstwem przemysłowym we współczesnej gospodarce, CeDeWu, 2017.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
ul. Waszyngtona 4/8 42-217 Częstochowa tel: +48 34 3784 100 https://ujd.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)