Prawa człowieka i ich ochrona
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-PRA-W-10-PCIIO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawa człowieka i ich ochrona |
Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
Grupy: |
10 przedmioty obowiązkowe na 10 sem. PRA-W |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Założeniem warsztatów z zakresu "Prawa człowieka i ich ochrona" jest umożliwienie studentom rozwiązywania konkretnych problemów prawnych najważniejszych zagadnień z zakresu praw człowieka oraz systemów ich ochrony zarówno w prawie wewnętrznym, jak i Unii Europejskiej. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne oraz wprowadzenie do tematyki praw człowieka oraz przedstawienie podstawowych wiadomości o ochronie praw człowieka. Przesłanki kształtowania się treści i zakresu praw człowieka. 2. Źródła i klasyfikacja praw człowieka (krajowy, międzynarodowy i europejski system ochrony praw człowieka). 3. Konstytucyjna regulacja wolności i praw człowieka w RP – praca z tekstem Konstytucji RP, analiza orzecznictwa, rozwiązywanie kazusów. 4. Konstytucyjne środki i organy ochrony praw człowieka w RP – analiza orzecznictwa, rozwiązywanie kazusów. 5. Prawo do sądu w świetle Konstytucji RP. Analiza wybranego orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, rozwiązywanie kazusów. 6. Prawo do skargi konstytucyjnej w świetle art. 79 Konstytucji RP (zakres przedmiotowy i podmiotowy skargi konstytucyjnej). Analiza wybranego orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, rozwiązywanie kazusów. 7. Konstrukcja skargi konstytucyjnej – elementy praktyczne. Przygotowanie projektu skargi konstytucyjnej. 8. Prawo do wystąpienia z wnioskiem do Rzecznika Praw Obywatelskich - analiza orzecznictwa, rozwiązywanie kazusów, przygotowanie projektu wniosku do Rzecznika Praw Obywatelskich. 9. Prawo do wystąpienia z wnioskiem do Rzecznika Praw Dziecka - analiza orzecznictwa, rozwiązywanie kazusów, przygotowanie projektu zgłoszenia Rzecznikowi Praw Dziecka naruszenia praw i dobra dziecka. 10.System i hierarchia źródeł prawa UE oraz orzecznictwo TSUE- praca z tekstem traktatów oraz z przykładowymi orzeczeniami TSUE. 11. Powtórka materiału, dyskusja i kolokwium w formie pisemnej. |
Literatura: |
I. Literatura podstawowa: 1. J.Hołda, Z.Hołda, D.Ostrowska, J.A.Rybczyńska, Prawa człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2014. 2. B.Banaszak, A.Bisztyga, K.Complak, M.Jabłoński, R.Wieruszewski, K.Wójtowicz, System ochrony praw człowieka, Kraków 2005. Konstytucja RP oraz wybrane akty prawne. Wybrane orzecznictwo. Źródła elektroniczne. II. Literatura uzupełniająca: 1. M.Jabłoński,S.Jarosz-Żukowska, Prawa człowieka i systemy ich ochrony. Zarys wykładu, Wrocław 2004. 2. J.Bodio, G.Borkowski, T.Demendecki, Ustrój organów ochrony prawnej. Część szczegółowa, Warszawa 2013. 3. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2011. 4. Adam Łazowski, Anna Zawidzka-Łojek, Instytucje i porządek prawny Unii Europejskiej, EuroPrawo, Warszawa 2015. 5. Izabela Malinowska, Prawa człowieka w Unii Europejskiej, Warszawa 2005. 6. Maria Kenig-Witkowska, Adam Łazowski, Rudolf Ostrihansky, Prawo instytucjonalne Unii Europejskiej, CH Beck, Warszawa 2017. 7. L.Wiśniewski (red.), Podstawowe prawa jednostki i ich sądowa ochrona, Warszawa 1997. 8. L.Bosek, M.Wild, Kontrola konstytucyjności prawa. Zagadnienia ustrojowe, procesowe i materialnoprawne, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
I. Wiedza: E1. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu praw człowieka. E2. Rozpoznaje poszczególne prawa człowieka. E 3 Określa zadania i kompetencje organów konstytucyjnych II. Umiejętności: E4. Identyfikuje rodzaje aktów normatywnych dotyczących ochrony praw człowieka. E5. Odróżnia organy stojące na straży praw człowieka. E6. Dostrzega konstytucyjny katalog praw człowieka. III. Kompetencje społeczne i personalne: E7. Jest świadomy znaczenia praw człowieka i instytucji służących ich ochronie. E8. Wykazuje się umiejętnością samokształcenia i umiejętnością propagowania praw człowieka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: kolokwium/a; analiza orzecznictwa, dyskusja, analiza i ocena stanów faktycznych; case study Zaliczenie na ocenę. Pisemna albo ustna forma do uzgodnienia ze studentami na pierwszych zajęciach . |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WAR
WAR
WAR
N WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bartnik, Lena Mirowska | |
Prowadzący grup: | Lena Mirowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Założeniem warsztatów z zakresu "Prawa człowieka i ich ochrona" jest umożliwienie studentom rozwiązywania konkretnych problemów prawnych najważniejszych zagadnień z zakresu praw człowieka oraz systemów ich ochrony zarówno w prawie wewnętrznym, jak i Unii Europejskiej. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne oraz wprowadzenie do tematyki praw człowieka oraz przedstawienie podstawowych wiadomości o ochronie praw człowieka. Przesłanki kształtowania się treści i zakresu praw człowieka. 2. Źródła i klasyfikacja praw człowieka (krajowy, międzynarodowy i europejski system ochrony praw człowieka). 3. Konstytucyjna regulacja wolności i praw człowieka w RP – praca z tekstem Konstytucji RP, analiza orzecznictwa, rozwiązywanie kazusów. 4. Konstytucyjne środki i organy ochrony praw człowieka w RP – analiza orzecznictwa, rozwiązywanie kazusów. 5. Prawo do sądu w świetle Konstytucji RP. Analiza wybranego orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, rozwiązywanie kazusów. 6. Prawo do skargi konstytucyjnej w świetle art. 79 Konstytucji RP (zakres przedmiotowy i podmiotowy skargi konstytucyjnej). Analiza wybranego orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, rozwiązywanie kazusów. 7. Konstrukcja skargi konstytucyjnej – elementy praktyczne. Przygotowanie projektu skargi konstytucyjnej. 8. Prawo do wystąpienia z wnioskiem do Rzecznika Praw Obywatelskich - analiza orzecznictwa, rozwiązywanie kazusów, przygotowanie projektu wniosku do Rzecznika Praw Obywatelskich. 9. Prawo do wystąpienia z wnioskiem do Rzecznika Praw Dziecka - analiza orzecznictwa, rozwiązywanie kazusów, przygotowanie projektu zgłoszenia Rzecznikowi Praw Dziecka naruszenia praw i dobra dziecka. 10. Powtórka materiału, dyskusja i kolokwium w formie pisemnej. |
|
Literatura: |
1. J.Hołda, Z.Hołda, D.Ostrowska, J.A.Rybczyńska, Prawa człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2014. 2. B.Banaszak, A.Bisztyga, K.Complak, M.Jabłoński, R.Wieruszewski, K.Wójtowicz, System ochrony praw człowieka, Kraków 2005. 3. W. Brzozowski, A. Krzywoń, M.Wiącek, Prawa człowieka, Warszawa 2021, Wolters Kluwer. Konstytucja RP oraz wybrane akty prawne. Wybrane orzecznictwo. Źródła elektroniczne. II. Literatura uzupełniająca: 1. M.Jabłoński,S.Jarosz-Żukowska, Prawa człowieka i systemy ich ochrony. Zarys wykładu, Wrocław 2004. 2. J.Bodio, G.Borkowski, T.Demendecki, Ustrój organów ochrony prawnej. Część szczegółowa, Warszawa 2013. 3. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2011. 4. Adam Łazowski, Anna Zawidzka-Łojek, Instytucje i porządek prawny Unii Europejskiej, EuroPrawo, Warszawa 2015. 5. Izabela Malinowska, Prawa człowieka w Unii Europejskiej, Warszawa 2005. 6. Maria Kenig-Witkowska, Adam Łazowski, Rudolf Ostrihansky, Prawo instytucjonalne Unii Europejskiej, CH Beck, Warszawa 2017. 7. L.Wiśniewski (red.), Podstawowe prawa jednostki i ich sądowa ochrona, Warszawa 1997. 8. L.Bosek, M.Wild, Kontrola konstytucyjności prawa. Zagadnienia ustrojowe, procesowe i materialnoprawne, Warszawa 2011. |
|
Uwagi: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WAR
WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Ruksza | |
Prowadzący grup: | Paweł Ruksza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni - rok akad. 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-28 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WAR
WAR
WAR
WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Doroszewska-Chyrowicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Doroszewska-Chyrowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Założeniem warsztatów z zakresu "Prawa człowieka i ich ochrona" jest umożliwienie studentom rozwiązywania konkretnych problemów prawnych najważniejszych zagadnień z zakresu praw człowieka oraz systemów ich ochrony zarówno w prawie wewnętrznym, jak i Unii Europejskiej. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne oraz wprowadzenie do tematyki praw człowieka oraz przedstawienie podstawowych wiadomości o ochronie praw człowieka. Przesłanki kształtowania się treści i zakresu praw człowieka. 2. Źródła i klasyfikacja praw człowieka (krajowy, międzynarodowy i europejski system ochrony praw człowieka). 3. Konstytucyjna regulacja wolności i praw człowieka w RP – praca z tekstem Konstytucji RP, analiza orzecznictwa, rozwiązywanie kazusów. 4. Konstytucyjne środki i organy ochrony praw człowieka w RP – analiza orzecznictwa, rozwiązywanie kazusów. 5. Prawo do sądu w świetle Konstytucji RP. Analiza wybranego orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, rozwiązywanie kazusów. 6. Prawo do skargi konstytucyjnej w świetle art. 79 Konstytucji RP (zakres przedmiotowy i podmiotowy skargi konstytucyjnej). Analiza wybranego orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, rozwiązywanie kazusów. 7. Konstrukcja skargi konstytucyjnej – elementy praktyczne. Przygotowanie projektu skargi konstytucyjnej. 8. Prawo do wystąpienia z wnioskiem do Rzecznika Praw Obywatelskich - analiza orzecznictwa, rozwiązywanie kazusów, przygotowanie projektu wniosku do Rzecznika Praw Obywatelskich. 9. Prawo do wystąpienia z wnioskiem do Rzecznika Praw Dziecka - analiza orzecznictwa, rozwiązywanie kazusów, przygotowanie projektu zgłoszenia Rzecznikowi Praw Dziecka naruszenia praw i dobra dziecka. 10.System i hierarchia źródeł prawa UE oraz orzecznictwo TSUE- praca z tekstem traktatów oraz z przykładowymi orzeczeniami TSUE. 11. Powtórka materiału, dyskusja i kolokwium w formie pisemnej. |
|
Literatura: |
I. Literatura podstawowa: 1. J.Hołda, Z.Hołda, D.Ostrowska, J.A.Rybczyńska, Prawa człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2014. 2. B.Banaszak, A.Bisztyga, K.Complak, M.Jabłoński, R.Wieruszewski, K.Wójtowicz, System ochrony praw człowieka, Kraków 2005. Konstytucja RP oraz wybrane akty prawne. Wybrane orzecznictwo. Źródła elektroniczne. II. Literatura uzupełniająca: 1. M.Jabłoński,S.Jarosz-Żukowska, Prawa człowieka i systemy ich ochrony. Zarys wykładu, Wrocław 2004. 2. J.Bodio, G.Borkowski, T.Demendecki, Ustrój organów ochrony prawnej. Część szczegółowa, Warszawa 2013. 3. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2011. 4. Adam Łazowski, Anna Zawidzka-Łojek, Instytucje i porządek prawny Unii Europejskiej, EuroPrawo, Warszawa 2015. 5. Izabela Malinowska, Prawa człowieka w Unii Europejskiej, Warszawa 2005. 6. Maria Kenig-Witkowska, Adam Łazowski, Rudolf Ostrihansky, Prawo instytucjonalne Unii Europejskiej, CH Beck, Warszawa 2017. 7. L.Wiśniewski (red.), Podstawowe prawa jednostki i ich sądowa ochrona, Warszawa 1997. 8. L.Bosek, M.Wild, Kontrola konstytucyjności prawa. Zagadnienia ustrojowe, procesowe i materialnoprawne, Warszawa 2011. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.