Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody uczenia się i studiowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-PRA-W-01-MUIS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody uczenia się i studiowania
Jednostka: Wydział Prawa i Ekonomii
Grupy: 10 przedmioty obowiązkowe na 1 sem. PRA-W
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z systemem szkolnictwa wyższego oraz przygotowanie do świadomego studiowania. Przedmiot ma na celu także ułatwienie pokonywania trudności wynikających z przejścia z etapu szkolnego uczenia się do uniwersyteckiego studiowania. Dzięki świadomości rangi i znaczenia studiów wyższych dla osobistego rozwoju i indywidualnej ścieżki kariery student w czasie zajęć uświadamia sobie potrzebę uczenia się przez całe życie.

Pełny opis:

Wykłady

1. Struktura uczelni. Umiejscowienie studiowanego kierunku w strukturze Uczelni. Topografia uczelni. Anonimowa ankieta (załącznik 2).

2. Plan i program studiów. Rodzaje zajęć, formy zaliczeń przedmiotów. System punktacji ECTS. Karty przedmiotów. Efekty uczenia się i ich weryfikacja. Wybór przedmiotów.

3. Regulamin studiów, regulamin dyplomowania i inne akty prawne obowiązujące w uczelni, w tym: polityka antymobbingowa i antykorupcyjna.

4. Prezentacja systemu jakości kształcenia w Uczelni, sposobów jej ewaluacji i form udziału studentów w działaniach doskonalących jakość kształcenia w Uczelni.

5. Regulamin pomocy materialnej dla studentów i sprawy socjalne studentów. Zasady funkcjonowania samorządu studenckiego.

6. Na czym polega studiowanie? Sposoby uczenia się i efektywna praca umysłowa. Sposoby przekazywania wiedzy.

7. Idea i potrzeba uczenia się przez całe życie, kształtowanie indywidualnej ścieżki rozwoju. Formy wsparcia udzielanego studentom przez Biuro Karier.

8. Metoda tutoringu akademickiego i tutoringu rozwojowego.

9. Mobilność krajowa i międzynarodowa studentów, program Erasmus +.

10. Kształcenie na odległość.

11. Dziekanat i Wirtualny Dziekanat (USOS web); ankieta (załącznik nr 3).

12. Etyka i społeczna odpowiedzialność, w tym etyka i społeczna odpowiedzialność biznesu, zrównoważony rozwój oraz innowacje społeczne.

13. Zajęcia z przysposobienia bibliotecznego (przy współpracy z Biblioteką Uniwersytecką UJD).

14. Prawo autorskie i prawa pokrewne. Źródła informacji i intelektualne

przetwarzanie danych.

15. Test sprawdzający wiedzę z zakresu pojęć dotyczących szkolnictwa wyższego oraz praw autorskich i praw pokrewnych (przykładowy test załącznik nr 4), wypełnienie kwestionariusza samooceny studenta (załącznik 5); zaliczenie przedmiotu.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Cotrell S., Podręcznik umiejętności studiowania, Poznań 2007.

2. Metodyka studiowania, red. A. Andrzejczak, Poznań 2011.

3. Sarnat-Ciastko A., Tutoring w polskiej szkole, Warszawa 2015.

4. Tutoring: teoria, praktyka, studia przypadków, red. P. Czekierda, B. Fingas, M. Szala, Warszawa 2015.

5. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Literatura uzupełniająca

1. Corey G., Schneider Corey M., Mamy wybór. Zgłębianie osobistego rozwoju, Poznań 2002.

2. Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2003.

3. Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się w zakresie wiedzy.

EU-W 1 Zna akty prawne i zasady regulujące proces studiowania i uczenia się w szkole wyższej;

EU-W 2 Zna zasady funkcjonowania samorządu studenckiego

EU-W 3 Zna formy udziału studentów w działaniach doskonalących jakość kształcenia w Uczelni

EU-W 4 Zna zasady prawa autorskiego i praw pokrewnych

EU-W 5 Zna i rozumie podstawowe pojęcia, związane ze studiami w szkole wyższej

EU-W 6 Zna formy wsparcia udzielanego studentom przez Biuro Karier

EU-W 7 Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu etyki i społecznej odpowiedzialności, zrównoważonego rozwoju i innowacji społecznych

Efekty uczenia się w zakresie umiejętności.

EU-U 1 Potrafi analizować program studiów, tok studiów, kartę przedmiotu

EU-U 2 Korzysta efektywnie z infrastruktury Uczelni

EU-U 3 Potrafi dobierać adekwatne do swoich możliwości i potrzeb metody uczenia się

Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych i personalnych.

EU-KS 1 Jest świadomy rangi i znaczenia studiów wyższych dla osobistego rozwoju i indywidualnej ścieżki kariery;

EU-KS 2 Jest świadomy potrzeby uczenia się przez całe życie

EU-KS 3 Jest świadomy etyki i społecznej odpowiedzialności, w tym etyki i społecznej odpowiedzialności biznesu, zrównoważonego rozwoju i innowacji społecznych

Metody i kryteria oceniania:

Efekty z zakresu wiedzy weryfikowane są na podstawie testu dotyczącego znajomości odstawowych zapisów wewnętrznych aktów prawnych regulujących proces studiowania i uczenia się w szkole wyższej, najważniejszych zadań samorządu studenckiego, form udziału studentów w działaniach doskonalących jakość kształcenia w Uczelni, formy wsparcia udzielanego studentom przez Biuro Karier oraz prawa autorskiego Efekty z zakresu umiejętności weryfikowane są na podstawie zadań wyznaczonych przez nauczyciela w trakcie semestru i dotyczących korzystania z infrastruktury Uczelni (biblioteka, dziekanat, platforma e-learningowa), a także podczas dyskusji. Efekty z zakresu kompetencji społecznych weryfikowane są na podstawie kwestionariusza samooceny studenta.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Makuch
Prowadzący grup: Michał Makuch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Bartnik, Michał Makuch
Prowadzący grup: Michał Makuch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z systemem szkolnictwa wyższego oraz przygotowanie do świadomego studiowania. Przedmiot ma na celu także ułatwienie pokonywania trudności wynikających z przejścia z etapu szkolnego uczenia się do uniwersyteckiego studiowania. Dzięki świadomości rangi i znaczenia studiów wyższych dla osobistego rozwoju i indywidualnej ścieżki kariery student w czasie zajęć uświadamia sobie potrzebę uczenia się przez całe życie.

Pełny opis:

Wykłady

1. Struktura uczelni. Umiejscowienie studiowanego kierunku w strukturze Uczelni. Topografia uczelni. Anonimowa ankieta (załącznik 2).

2. Plan i program studiów. Rodzaje zajęć, formy zaliczeń przedmiotów. System punktacji ECTS. Karty przedmiotów. Efekty uczenia się i ich weryfikacja. Wybór przedmiotów.

3. Regulamin studiów, regulamin dyplomowania i inne akty prawne obowiązujące w uczelni, w tym: polityka antymobbingowa i antykorupcyjna.

4. Prezentacja systemu jakości kształcenia w Uczelni, sposobów jej ewaluacji i form udziału studentów w działaniach doskonalących jakość kształcenia w Uczelni.

5. Regulamin pomocy materialnej dla studentów i sprawy socjalne studentów. Zasady funkcjonowania samorządu studenckiego.

6. Na czym polega studiowanie? Sposoby uczenia się i efektywna praca umysłowa. Sposoby przekazywania wiedzy.

7. Idea i potrzeba uczenia się przez całe życie, kształtowanie indywidualnej ścieżki rozwoju. Formy wsparcia udzielanego studentom przez Biuro Karier.

8. Metoda tutoringu akademickiego i tutoringu rozwojowego.

9. Mobilność krajowa i międzynarodowa studentów, program Erasmus +.

10. Kształcenie na odległość.

11. Dziekanat i Wirtualny Dziekanat (USOS web); ankieta (załącznik nr 3).

12. Etyka i społeczna odpowiedzialność, w tym etyka i społeczna odpowiedzialność biznesu, zrównoważony rozwój oraz innowacje społeczne.

13. Zajęcia z przysposobienia bibliotecznego (przy współpracy z Biblioteką Uniwersytecką UJD).

14. Prawo autorskie i prawa pokrewne. Źródła informacji i intelektualne

przetwarzanie danych.

15. Test sprawdzający wiedzę z zakresu pojęć dotyczących szkolnictwa wyższego oraz praw autorskich i praw pokrewnych (przykładowy test załącznik nr 4), wypełnienie kwestionariusza samooceny studenta (załącznik 5); zaliczenie przedmiotu.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Cotrell S., Podręcznik umiejętności studiowania, Poznań 2007.

2. Metodyka studiowania, red. A. Andrzejczak, Poznań 2011.

3. Sarnat-Ciastko A., Tutoring w polskiej szkole, Warszawa 2015.

4. Tutoring: teoria, praktyka, studia przypadków, red. P. Czekierda, B. Fingas, M. Szala, Warszawa 2015.

5. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Literatura uzupełniająca

1. Corey G., Schneider Corey M., Mamy wybór. Zgłębianie osobistego rozwoju, Poznań 2002.

2. Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2003.

3. Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Bartnik, Michał Makuch
Prowadzący grup: Michał Makuch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z systemem szkolnictwa wyższego oraz przygotowanie do świadomego studiowania. Przedmiot ma na celu także ułatwienie pokonywania trudności wynikających z przejścia z etapu szkolnego uczenia się do uniwersyteckiego studiowania. Dzięki świadomości rangi i znaczenia studiów wyższych dla osobistego rozwoju i indywidualnej ścieżki kariery student w czasie zajęć uświadamia sobie potrzebę uczenia się przez całe życie.

Pełny opis:

Struktura uczelni. Umiejscowienie studiowanego kierunku w strukturze Uczelni. Topografia uczelni. Anonimowa ankieta (załącznik 2).

Plan i program studiów. Rodzaje zajęć, formy zaliczeń przedmiotów. System punktacji ECTS. Karty przedmiotów. Efekty uczenia się i ich weryfikacja. Wybór przedmiotów.

Regulamin studiów, regulamin dyplomowania i inne akty prawne obowiązujące w uczelni, w tym: polityka antymobbingowa i antykorupcyjna.

Prezentacja systemu jakości kształcenia w Uczelni, sposobów jej ewaluacji i form udziału studentów w działaniach doskonalących jakość kształcenia w Uczelni.

Regulamin pomocy materialnej dla studentów i sprawy socjalne studentów. Zasady funkcjonowania samorządu studenckiego.

Na czym polega studiowanie? Sposoby uczenia się i efektywna praca umysłowa. Sposoby przekazywania wiedzy.

Idea i potrzeba uczenia się przez całe życie, kształtowanie indywidualnej ścieżki rozwoju. Formy wsparcia udzielanego studentom przez Biuro Karier.

Metoda tutoringu akademickiego i tutoringu rozwojowego.

Mobilność krajowa i międzynarodowa studentów, program Erasmus +.

Kształcenie na odległość.

Dziekanat i Wirtualny Dziekanat (USOS web); ankieta (załącznik nr 3).

Etyka i społeczna odpowiedzialność, w tym etyka i społeczna odpowiedzialność biznesu, zrównoważony rozwój oraz innowacje społeczne.

Zajęcia z przysposobienia bibliotecznego (przy współpracy z Biblioteką Uniwersytecką UJD).

Prawo autorskie i prawa pokrewne. Źródła informacji i intelektualne przetwarzanie danych.

Test sprawdzający wiedzę z zakresu pojęć dotyczących szkolnictwa wyższego oraz praw autorskich i praw pokrewnych (przykładowy test załącznik nr 4), wypełnienie kwestionariusza samooceny studenta (załącznik 5); zaliczenie przedmiotu.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Cotrell S., Podręcznik umiejętności studiowania, Poznań 2007.

2. Metodyka studiowania, red. A. Andrzejczak, Poznań 2011.

3. Sarnat-Ciastko A., Tutoring w polskiej szkole, Warszawa 2015.

4. Tutoring: teoria, praktyka, studia przypadków, red. P. Czekierda, B. Fingas, M. Szala, Warszawa 2015.

5. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Literatura uzupełniająca

1. Corey G., Schneider Corey M., Mamy wybór. Zgłębianie osobistego rozwoju, Poznań 2002.

2. Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2003.

3. Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.

Uwagi:

W ramach przedmiotu każdy student zobowiązany jest do zrealizowania obligatoryjnych szkoleń dostępnych na Platformie e-learningowej UJD. Dostęp do szkoleń wymaga logowania jak do systemu USOS.:

1. Szkolenia BHP, które jest realizowane w systemie e-learningowym (https://enauka.ujd.edu.pl); bezpośredni odnośnik do kursu: (https://enauka.ujd.edu.pl/enrol/index.php?id=21).

2. Szkolenia bibliotecznego dla studentów I roku które jest realizowane w systemie e-learningowym (https://enauka.ujd.edu.pl); bezpośredni odnośnik do kursu: (https://enauka.ujd.edu.pl/enrol/index.php?id=738).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
ul. Waszyngtona 4/8 42-217 Częstochowa tel: +48 34 3784 100 https://ujd.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)