Metody uczenia się i studiowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-PRA-W-01-MUIS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody uczenia się i studiowania |
Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
Grupy: |
10 przedmioty obowiązkowe na 1 sem. PRA-W |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z systemem szkolnictwa wyższego oraz przygotowanie do świadomego studiowania. Przedmiot ma na celu także ułatwienie pokonywania trudności wynikających z przejścia z etapu szkolnego uczenia się do uniwersyteckiego studiowania. Dzięki świadomości rangi i znaczenia studiów wyższych dla osobistego rozwoju i indywidualnej ścieżki kariery student w czasie zajęć uświadamia sobie potrzebę uczenia się przez całe życie. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Struktura uczelni. Umiejscowienie studiowanego kierunku w strukturze Uczelni. Topografia uczelni. Anonimowa ankieta (załącznik 2). 2. Plan i program studiów. Rodzaje zajęć, formy zaliczeń przedmiotów. System punktacji ECTS. Karty przedmiotów. Efekty uczenia się i ich weryfikacja. Wybór przedmiotów. 3. Regulamin studiów, regulamin dyplomowania i inne akty prawne obowiązujące w uczelni, w tym: polityka antymobbingowa i antykorupcyjna. 4. Prezentacja systemu jakości kształcenia w Uczelni, sposobów jej ewaluacji i form udziału studentów w działaniach doskonalących jakość kształcenia w Uczelni. 5. Regulamin pomocy materialnej dla studentów i sprawy socjalne studentów. Zasady funkcjonowania samorządu studenckiego. 6. Na czym polega studiowanie? Sposoby uczenia się i efektywna praca umysłowa. Sposoby przekazywania wiedzy. 7. Idea i potrzeba uczenia się przez całe życie, kształtowanie indywidualnej ścieżki rozwoju. Formy wsparcia udzielanego studentom przez Biuro Karier. 8. Metoda tutoringu akademickiego i tutoringu rozwojowego. 9. Mobilność krajowa i międzynarodowa studentów, program Erasmus +. 10. Kształcenie na odległość. 11. Dziekanat i Wirtualny Dziekanat (USOS web); ankieta (załącznik nr 3). 12. Etyka i społeczna odpowiedzialność, w tym etyka i społeczna odpowiedzialność biznesu, zrównoważony rozwój oraz innowacje społeczne. 13. Zajęcia z przysposobienia bibliotecznego (przy współpracy z Biblioteką Uniwersytecką UJD). 14. Prawo autorskie i prawa pokrewne. Źródła informacji i intelektualne przetwarzanie danych. 15. Test sprawdzający wiedzę z zakresu pojęć dotyczących szkolnictwa wyższego oraz praw autorskich i praw pokrewnych (przykładowy test załącznik nr 4), wypełnienie kwestionariusza samooceny studenta (załącznik 5); zaliczenie przedmiotu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Cotrell S., Podręcznik umiejętności studiowania, Poznań 2007. 2. Metodyka studiowania, red. A. Andrzejczak, Poznań 2011. 3. Sarnat-Ciastko A., Tutoring w polskiej szkole, Warszawa 2015. 4. Tutoring: teoria, praktyka, studia przypadków, red. P. Czekierda, B. Fingas, M. Szala, Warszawa 2015. 5. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych Literatura uzupełniająca 1. Corey G., Schneider Corey M., Mamy wybór. Zgłębianie osobistego rozwoju, Poznań 2002. 2. Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2003. 3. Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy. EU-W 1 Zna akty prawne i zasady regulujące proces studiowania i uczenia się w szkole wyższej; EU-W 2 Zna zasady funkcjonowania samorządu studenckiego EU-W 3 Zna formy udziału studentów w działaniach doskonalących jakość kształcenia w Uczelni EU-W 4 Zna zasady prawa autorskiego i praw pokrewnych EU-W 5 Zna i rozumie podstawowe pojęcia, związane ze studiami w szkole wyższej EU-W 6 Zna formy wsparcia udzielanego studentom przez Biuro Karier EU-W 7 Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu etyki i społecznej odpowiedzialności, zrównoważonego rozwoju i innowacji społecznych Efekty uczenia się w zakresie umiejętności. EU-U 1 Potrafi analizować program studiów, tok studiów, kartę przedmiotu EU-U 2 Korzysta efektywnie z infrastruktury Uczelni EU-U 3 Potrafi dobierać adekwatne do swoich możliwości i potrzeb metody uczenia się Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych i personalnych. EU-KS 1 Jest świadomy rangi i znaczenia studiów wyższych dla osobistego rozwoju i indywidualnej ścieżki kariery; EU-KS 2 Jest świadomy potrzeby uczenia się przez całe życie EU-KS 3 Jest świadomy etyki i społecznej odpowiedzialności, w tym etyki i społecznej odpowiedzialności biznesu, zrównoważonego rozwoju i innowacji społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty z zakresu wiedzy weryfikowane są na podstawie testu dotyczącego znajomości odstawowych zapisów wewnętrznych aktów prawnych regulujących proces studiowania i uczenia się w szkole wyższej, najważniejszych zadań samorządu studenckiego, form udziału studentów w działaniach doskonalących jakość kształcenia w Uczelni, formy wsparcia udzielanego studentom przez Biuro Karier oraz prawa autorskiego Efekty z zakresu umiejętności weryfikowane są na podstawie zadań wyznaczonych przez nauczyciela w trakcie semestru i dotyczących korzystania z infrastruktury Uczelni (biblioteka, dziekanat, platforma e-learningowa), a także podczas dyskusji. Efekty z zakresu kompetencji społecznych weryfikowane są na podstawie kwestionariusza samooceny studenta. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Makuch | |
Prowadzący grup: | Michał Makuch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
WYK
WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bartnik, Michał Makuch | |
Prowadzący grup: | Michał Makuch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z systemem szkolnictwa wyższego oraz przygotowanie do świadomego studiowania. Przedmiot ma na celu także ułatwienie pokonywania trudności wynikających z przejścia z etapu szkolnego uczenia się do uniwersyteckiego studiowania. Dzięki świadomości rangi i znaczenia studiów wyższych dla osobistego rozwoju i indywidualnej ścieżki kariery student w czasie zajęć uświadamia sobie potrzebę uczenia się przez całe życie. |
|
Pełny opis: |
Wykłady 1. Struktura uczelni. Umiejscowienie studiowanego kierunku w strukturze Uczelni. Topografia uczelni. Anonimowa ankieta (załącznik 2). 2. Plan i program studiów. Rodzaje zajęć, formy zaliczeń przedmiotów. System punktacji ECTS. Karty przedmiotów. Efekty uczenia się i ich weryfikacja. Wybór przedmiotów. 3. Regulamin studiów, regulamin dyplomowania i inne akty prawne obowiązujące w uczelni, w tym: polityka antymobbingowa i antykorupcyjna. 4. Prezentacja systemu jakości kształcenia w Uczelni, sposobów jej ewaluacji i form udziału studentów w działaniach doskonalących jakość kształcenia w Uczelni. 5. Regulamin pomocy materialnej dla studentów i sprawy socjalne studentów. Zasady funkcjonowania samorządu studenckiego. 6. Na czym polega studiowanie? Sposoby uczenia się i efektywna praca umysłowa. Sposoby przekazywania wiedzy. 7. Idea i potrzeba uczenia się przez całe życie, kształtowanie indywidualnej ścieżki rozwoju. Formy wsparcia udzielanego studentom przez Biuro Karier. 8. Metoda tutoringu akademickiego i tutoringu rozwojowego. 9. Mobilność krajowa i międzynarodowa studentów, program Erasmus +. 10. Kształcenie na odległość. 11. Dziekanat i Wirtualny Dziekanat (USOS web); ankieta (załącznik nr 3). 12. Etyka i społeczna odpowiedzialność, w tym etyka i społeczna odpowiedzialność biznesu, zrównoważony rozwój oraz innowacje społeczne. 13. Zajęcia z przysposobienia bibliotecznego (przy współpracy z Biblioteką Uniwersytecką UJD). 14. Prawo autorskie i prawa pokrewne. Źródła informacji i intelektualne przetwarzanie danych. 15. Test sprawdzający wiedzę z zakresu pojęć dotyczących szkolnictwa wyższego oraz praw autorskich i praw pokrewnych (przykładowy test załącznik nr 4), wypełnienie kwestionariusza samooceny studenta (załącznik 5); zaliczenie przedmiotu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Cotrell S., Podręcznik umiejętności studiowania, Poznań 2007. 2. Metodyka studiowania, red. A. Andrzejczak, Poznań 2011. 3. Sarnat-Ciastko A., Tutoring w polskiej szkole, Warszawa 2015. 4. Tutoring: teoria, praktyka, studia przypadków, red. P. Czekierda, B. Fingas, M. Szala, Warszawa 2015. 5. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych Literatura uzupełniająca 1. Corey G., Schneider Corey M., Mamy wybór. Zgłębianie osobistego rozwoju, Poznań 2002. 2. Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2003. 3. Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bartnik, Michał Makuch | |
Prowadzący grup: | Michał Makuch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z systemem szkolnictwa wyższego oraz przygotowanie do świadomego studiowania. Przedmiot ma na celu także ułatwienie pokonywania trudności wynikających z przejścia z etapu szkolnego uczenia się do uniwersyteckiego studiowania. Dzięki świadomości rangi i znaczenia studiów wyższych dla osobistego rozwoju i indywidualnej ścieżki kariery student w czasie zajęć uświadamia sobie potrzebę uczenia się przez całe życie. |
|
Pełny opis: |
Struktura uczelni. Umiejscowienie studiowanego kierunku w strukturze Uczelni. Topografia uczelni. Anonimowa ankieta (załącznik 2). Plan i program studiów. Rodzaje zajęć, formy zaliczeń przedmiotów. System punktacji ECTS. Karty przedmiotów. Efekty uczenia się i ich weryfikacja. Wybór przedmiotów. Regulamin studiów, regulamin dyplomowania i inne akty prawne obowiązujące w uczelni, w tym: polityka antymobbingowa i antykorupcyjna. Prezentacja systemu jakości kształcenia w Uczelni, sposobów jej ewaluacji i form udziału studentów w działaniach doskonalących jakość kształcenia w Uczelni. Regulamin pomocy materialnej dla studentów i sprawy socjalne studentów. Zasady funkcjonowania samorządu studenckiego. Na czym polega studiowanie? Sposoby uczenia się i efektywna praca umysłowa. Sposoby przekazywania wiedzy. Idea i potrzeba uczenia się przez całe życie, kształtowanie indywidualnej ścieżki rozwoju. Formy wsparcia udzielanego studentom przez Biuro Karier. Metoda tutoringu akademickiego i tutoringu rozwojowego. Mobilność krajowa i międzynarodowa studentów, program Erasmus +. Kształcenie na odległość. Dziekanat i Wirtualny Dziekanat (USOS web); ankieta (załącznik nr 3). Etyka i społeczna odpowiedzialność, w tym etyka i społeczna odpowiedzialność biznesu, zrównoważony rozwój oraz innowacje społeczne. Zajęcia z przysposobienia bibliotecznego (przy współpracy z Biblioteką Uniwersytecką UJD). Prawo autorskie i prawa pokrewne. Źródła informacji i intelektualne przetwarzanie danych. Test sprawdzający wiedzę z zakresu pojęć dotyczących szkolnictwa wyższego oraz praw autorskich i praw pokrewnych (przykładowy test załącznik nr 4), wypełnienie kwestionariusza samooceny studenta (załącznik 5); zaliczenie przedmiotu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Cotrell S., Podręcznik umiejętności studiowania, Poznań 2007. 2. Metodyka studiowania, red. A. Andrzejczak, Poznań 2011. 3. Sarnat-Ciastko A., Tutoring w polskiej szkole, Warszawa 2015. 4. Tutoring: teoria, praktyka, studia przypadków, red. P. Czekierda, B. Fingas, M. Szala, Warszawa 2015. 5. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych Literatura uzupełniająca 1. Corey G., Schneider Corey M., Mamy wybór. Zgłębianie osobistego rozwoju, Poznań 2002. 2. Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2003. 3. Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000. |
|
Uwagi: |
W ramach przedmiotu każdy student zobowiązany jest do zrealizowania obligatoryjnych szkoleń dostępnych na Platformie e-learningowej UJD. Dostęp do szkoleń wymaga logowania jak do systemu USOS.: 1. Szkolenia BHP, które jest realizowane w systemie e-learningowym (https://enauka.ujd.edu.pl); bezpośredni odnośnik do kursu: (https://enauka.ujd.edu.pl/enrol/index.php?id=21). 2. Szkolenia bibliotecznego dla studentów I roku które jest realizowane w systemie e-learningowym (https://enauka.ujd.edu.pl); bezpośredni odnośnik do kursu: (https://enauka.ujd.edu.pl/enrol/index.php?id=738). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.