Podstawy zarządzania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-EKO-R-01-PZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy zarządzania |
Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
Grupy: |
10 przedmioty obowiązkowe na 1 sem EKO-R |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Wiodącym celem zajęć jest nabycie wiedzy dotyczącej podstawowych pojęć z zakresu zarządzania oraz praktycznych umiejętności związanych z funkcjonowaniem i problematyką współczesnych organizacji Zajęcia sprzyjają rozwijaniu umiejętności identyfikowania i analizowania problemów występujących w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem i wykorzystaniu narzędzi umożliwiających rozwiązywanie tych problemów. Osiągnięcie tych umiejętności umożliwi kształtowanie kooperatywnych postaw i praktycznych kompetencji przygotowujących przyszłych absolwentów kierunku do pracy na stanowisku kierowniczym. |
Pełny opis: |
1 Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie podstawowych pojęć, istoty i znaczenia zarządzania. 2 Zapoznanie z podstawowymi procesami i funkcjami zarządzania. 3 Procesy organizowania. Organizowanie w wymiarze klasycznym. 4 Przedstawienie struktur organizacyjnych współczesnych przedsiębiorstw. Proces budowy organizacji. 5 Procesy i etapy planowania. 6 Procesy decyzyjne w naukach o zarządzaniu. 7 Podstawowe style kierowania i umiejętności kierownicze. Współczesny menedżer. Przywództwo w organizacji. 8 Funkcja przewodzenia (motywowania) i kontroli - mechanizmy działania. 9 Współczesne koncepcje zarządzania. 10 Istota zarządzania strategicznego. 11 Podstawy zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji. 12 Marketing w naukach o zarządzaniu - istota, znaczenie. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Strużycki M. (red.), Podstawy zarządzania, Wyd. SGH w Warszawie, Warszawa 2008. Koźmiński A.K., Piotrowski W. (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2022. Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2021. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Jasiński L.J., Ekonomiczne podstawy zarządzania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2022. Korzeniowski L., Podstawy zarządzania organizacjami, Difin, Warszawa 2019. Zakrzewska-Bielawska A. (red.), Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia., Wyd. Nieoczywiste 2021. |
Efekty uczenia się: |
EU-W 1 dostrzega istotę i mechanizmy funkcjonowania organizacji, a także rozumie podstawowe pojęcia, prawidłowości i instrumenty zarządzania EU-W 2 dokonuje charakterystyki otoczenia przedsiębiorstwa, wyjaśnia jego wpływ na procesy zarządzania, rozumie znaczenie komunikacji w skutecznym zarządzaniu organizacją, przedstawia istotę kultury organizacyjnej oraz zna czynniki kształtujące ją EU-W 3 rozpoznaje i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania procesów zarządzania we współczesnych organizacjach, związanych z globalizacją, wielokulturowością i społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstw EU-U 1 ma umiejętność postrzegania organizacji jako złożonego systemu, w którym zachodzi szereg powiązanych procesów, odróżnia i stosuje poszczególne instrumenty zarządzania, posiada umiejętność projektowania i wdrażania struktur organizacyjnych EU-U 2 umie analizować i diagnozować problemy zarządzania, związane z: planowaniem, organizowaniem, przewodzeniem, kontrolą oraz formułowaniem i stosowaniem strategii działania do realizacji zmian organizacyjnych oraz identyfikuje cechy i błędy planowania EU-KS 1 ma świadomość wielokierunkowych i złożonych powiązań między przedsiębiorstwem a jego zewnętrznym i wewnętrznym otoczeniem oraz jest przekonany o społecznej odpowiedzialności organizacji i jej roli w społeczeństwie EU-KS 2 wykazuje sprawność organizacyjną w podejmowaniu działań, jest otwarty na różne sytuacje decyzyjne, wykorzystuje funkcje zarządzania dla skutecznego i sprawnego zarządzania organizacją |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin ze wskazanego materiału - weryfikujący efekty uczenia się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
WYK
WYK
KON
KON
N KON
WYK
KON
WYK
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iryna Moiseienko | |
Prowadzący grup: | Kamila Kowalik, Iryna Moiseienko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
KON
WYK
KON
WYK
KON
N KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Hampel | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Hampel, Kamila Kowalik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wiodącym celem zajęć jest nabycie wiedzy dotyczącej podstawowych pojęć z zakresu zarządzania oraz praktycznych umiejętności związanych z funkcjonowaniem i problematyką współczesnych organizacji Zajęcia sprzyjają rozwijaniu umiejętności identyfikowania i analizowania problemów występujących w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem i wykorzystaniu narzędzi umożliwiających rozwiązywanie tych problemów. Osiągnięcie tych umiejętności umożliwi kształtowanie kooperatywnych postaw i praktycznych kompetencji przygotowujących przyszłych absolwentów kierunku do pracy na stanowisku kierowniczym. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe przedmiotu obejmować będą wiedzę dotyczącą pojęć z zakresu organizacji i zarządzania. Zajęcia sprzyjają rozwijaniu umiejętności identyfikowania i analizowania problemów występujących w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem i wykorzystania narzędzi umożliwiających rozwiązywanie tych problemów. Umiejętności te będą możliwe do osiągnięcia dzięki omawianiu licznych praktycznych przypadków, jak również dzięki samodzielnej pracy studentów w trakcie zajęć, które przybiera różne formy. Sposób prowadzenia zajęć daje studentom możliwość aktywnie uczestniczyć w dyskusjach i w zespołowym analizowaniu problemu. Wpływa to na kształtowanie postaw kooperatywnych i rozwijaniu kompetencji przygotowujących do pracy na stanowisku kierowniczym. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Strużycki M. (red.), Podstawy zarządzania, Wyd. SGH w Warszawie, Warszawa 2008. Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2021. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Jasiński L.J., Ekonomiczne podstawy zarządzania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2022. Korzeniowski L., Podstawy zarządzania organizacjami, Difin, Warszawa 2019. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.