Zarządzanie jakością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-EKO-M-03-ZJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie jakością |
Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
Grupy: |
10 przedmioty obowiązkowe na 3 sem EKO-M |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celami przedmiotu są: - zapoznanie z pojęciem jakości, fazami kształtowania jakości w całym cyklu życia wyrobów oraz kosztami jakości, - przedstawienie roli i znaczenia normalizacji oraz certyfikacji w systemie zarządzania jakością, - zapoznanie z systemem zarządzania jakością wg norm serii ISO 9000:2015, działaniami odnoszącymi się do ryzyka i szans, procesowym podejściem do systemu oraz podstawowymi zasadami zarządzania jakością. |
Pełny opis: |
Wykłady: Definicja jakości. Fazy kształtowania jakości a cykl życia produktu. Rola klienta w kształtowaniu jakości. Koszty jakości. Normalizacja w systemie zarządzania jakością. Rozwój norm w zakresie kształtowania i doskonalenia jakości wyrobów i usług. Certyfikacja systemu jakości i wyrobów. Certyfikacja w obszarze zharmonizowanym. Dobrowolna certyfikacja wyrobów. Podejście procesowe i jego istota. Ocena skuteczności systemu zapewnienia jakości – audyt wewnętrzny i zewnętrzny. Metodyka audytu. Warunki utrzymania i utraty certyfikatu. Audytor i kwalifikacja auditorów. Jednostki certyfikacyjne i ich rola w kształtowaniu jakości. Warunki i podstawy wdrażania zasad zarządzania jakością w organizacji opisanych w ISO 9000. Warsztaty: Wprowadzenie do oceny systemu zarządzania jakością w różnych jednostkach gospodarczych. Przedstawienie tematu projektu na zaliczenie wraz z omówieniem poszczególnych jego etapów. Zarządzanie jakością w produkcji i w logistyce – studium przypadku. Zarządzanie jakością w zarządzaniu zasobami ludzkimi – warsztaty prowadzone w formie dyskusji np. punktowanej. Zarządzanie jakością w zaopatrzeniu, magazynowaniu, transporcie. Rozwiązywanie zadań problemowych z zastosowaniem analizy SWOT. Narzędzia zarządzania jakością. Prezentacja i ocena przygotowanych projektów. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Matuszak-Flejszman A., Zarządzanie jakością (e-book), Wyd. UE, Poznań 2022. Wawak S., Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Onepress 2017. Szczepańska K., Zasady zarządzania jakością, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa 2013. Bugdol M., System zarządzania jakością według normy ISO 9001:2015, Wyd. Onepress, 2018. Urban W., Zarządzanie jakością usług, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2018. |
Efekty uczenia się: |
E 1 Rozumie pojęcie jakości, rozróżnia cechy i charakterystyki mające wpływ na postrzeganie jakości wyrobów i usług, zna wymagania przedstawione w normach serii ISO 9000, certyfikatu, podejścia procesowego, audytu. E 2 Zna różne systemy i zasady zarządzania jakością, rozpoznaje ryzyko i podejścia procesowe w systemie zarządzania jakością. E 3 Formułuje i objaśnia istotne cechy koncepcji i podejść związanych z zarządzaniem jakością. E 4 Posiada umiejętność analizowania, dokonywania syntezy i oceny prawidłowości funkcjonowania systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwie. Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów z zakresu zarządzania, w tym zarządzania jakością. E 5 Potrafi stosować wybrane metody i narzędzia doskonalenia jakości oraz wyciąga wnioski na podstawie osiągniętych wyników. Potrafi rozwiązywać problemy z zakresu zarządzania jakością w sposób profesjonalny i etyczny. E 6 Potrafi ocenić skuteczność systemu zapewnienia jakości w organizacji. Posiada umiejętność opracowania podstawowej udokumentowanej informacji systemu zarządzania jakością. E 7 Jest gotowy do samodzielnej, kreatywnej pracy (w tym pracy w zespole) oraz podejmowania wyzwań zawodowych. E 8 Jest przygotowany do systematycznego samodzielnego zdobywania i doskonalenia wiedzy oraz umiejętności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot ma charakter praktyczny, studenci w trakcie warsztatów wykonują różne zadania, które podlegają na bieżąco ocenie. Ocena za samodzielną pracę z programem Enova365, Lex pod nadzorem nauczyciela. Ocena za udział w dyskusji. Ocena za pracę w grupach. Ocena za analizę studium przypadku, zadań problemowych i analizę SWOT. Ocena poszczególnych etapów projektu wykonanego pod okiem nauczyciela akademickiego. Ocena zaangażowania pracy studentów w trakcie zajęć. Ocena wykonanego projektu - badanie poziomu jakości w organizacji oraz rozwiązanie zadania pisemnego. Wykłady: zaliczenie na ocenę Skala ocen: na ocenę 2: Student nie osiągnął założonych dla przedmiotu efektów uczenia się. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale: poniżej 50% odpowiadającym ocenie niedostatecznej. na ocenę 3: Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu dostatecznym albo dostatecznym plus. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale: od 50% - 60% odpowiadającym ocenie dostatecznej albo powyżej 60% - 70% odpowiadającym ocenie dostatecznej plus. na ocenę 4: Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu dobrym albo dobrym plus. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale: powyżej 70% - 80% odpowiadającym ocenie dobrej albo powyżej 80% - 90% odpowiadającym ocenie dobrej plus. na ocenę 5: Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu bardzo dobrym. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale: powyżej 90% - 100% odpowiadającym ocenie bardzo dobrej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
WYK
WAR
WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Grzyb, Katarzyna Hampel | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Hampel, Kamila Kowalik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celami przedmiotu są: - zapoznanie z pojęciem jakości, fazami kształtowania jakości w całym cyklu życia wyrobów oraz kosztami jakości, - przedstawienie roli i znaczenia normalizacji oraz certyfikacji w systemie zarządzania jakością, - zapoznanie z systemem zarządzania jakością wg norm serii ISO 9000:2015, działaniami odnoszącymi się do ryzyka i szans, procesowym podejściem do systemu oraz podstawowymi zasadami zarządzania jakością. |
|
Pełny opis: |
Definicja jakości. Fazy kształtowania jakości a cykl życia produktu. Rola klienta w kształtowaniu jakości. Koszty jakości. Normalizacja w systemie zarządzania jakością. Rozwój norm w zakresie kształtowania i doskonalenia jakości wyrobów i usług. Certyfikacja systemu jakości i wyrobów. Certyfikacja w obszarze zharmonizowanym. Dobrowolna certyfikacja wyrobów. Podejście procesowe i jego istota. Ocena skuteczności systemu zapewnienia jakości – audyt wewnętrzny i zewnętrzny. Metodyka audytu. Warunki utrzymania i utraty certyfikatu. Audytor i kwalifikacja auditorów. Jednostki certyfikacyjne i ich rola w kształtowaniu jakości. Warunki i podstawy wdrażania zasad zarządzania jakością w organizacji opisanych w ISO 9000. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Matuszak-Flejszman A., Zarządzanie jakością (e-book), Wyd. UE, Poznań 2022. Wawak S., Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Onepress 2017. Szczepańska K., Zasady zarządzania jakością, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa 2013. Bugdol M., System zarządzania jakością według normy ISO 9001:2015, Wyd. Onepress, 2018. Urban W., Zarządzanie jakością usług, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2018. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
WAR
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Hampel | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Hampel, Kamila Kowalik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celami przedmiotu są: - zapoznanie z pojęciem jakości, fazami kształtowania jakości w całym cyklu życia wyrobów oraz kosztami jakości, - przedstawienie roli i znaczenia normalizacji oraz certyfikacji w systemie zarządzania jakością, - zapoznanie z systemem zarządzania jakością wg norm serii ISO 9000:2015, działaniami odnoszącymi się do ryzyka i szans, procesowym podejściem do systemu oraz podstawowymi zasadami zarządzania jakością. |
|
Pełny opis: |
Definicja jakości. Fazy kształtowania jakości a cykl życia produktu. Rola klienta w kształtowaniu jakości. Koszty jakości. Normalizacja w systemie zarządzania jakością. Rozwój norm w zakresie kształtowania i doskonalenia jakości wyrobów i usług. Certyfikacja systemu jakości i wyrobów. Certyfikacja w obszarze zharmonizowanym. Dobrowolna certyfikacja wyrobów. Podejście procesowe i jego istota. Ocena skuteczności systemu zapewnienia jakości – audyt wewnętrzny i zewnętrzny. Metodyka audytu. Warunki utrzymania i utraty certyfikatu. Audytor i kwalifikacja auditorów. Jednostki certyfikacyjne i ich rola w kształtowaniu jakości. Warunki i podstawy wdrażania zasad zarządzania jakością w organizacji opisanych w ISO 9000 |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Matuszak-Flejszman A., Zarządzanie jakością (e-book), Wyd. UE, Poznań 2022. Wawak S., Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Onepress 2017. Szczepańska K., Zasady zarządzania jakością, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa 2013. Bugdol M., System zarządzania jakością według normy ISO 9001:2015, Wyd. Onepress, 2018. Urban W., Zarządzanie jakością usług, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2018 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.