Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie jakością

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-EKO-M-03-ZJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie jakością
Jednostka: Wydział Prawa i Ekonomii
Grupy: 10 przedmioty obowiązkowe na 3 sem EKO-M
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celami przedmiotu są:

- zapoznanie z pojęciem jakości, fazami kształtowania jakości w całym cyklu życia wyrobów oraz kosztami jakości,

- przedstawienie roli i znaczenia normalizacji oraz certyfikacji w systemie zarządzania jakością,

- zapoznanie z systemem zarządzania jakością wg norm serii ISO 9000:2015, działaniami odnoszącymi się do ryzyka i szans, procesowym podejściem do systemu oraz podstawowymi zasadami zarządzania jakością.

Pełny opis:

Wykłady:

Definicja jakości. Fazy kształtowania jakości a cykl życia produktu. Rola klienta w kształtowaniu jakości. Koszty jakości.

Normalizacja w systemie zarządzania jakością. Rozwój norm w zakresie kształtowania i doskonalenia jakości wyrobów i usług.

Certyfikacja systemu jakości i wyrobów. Certyfikacja w obszarze zharmonizowanym. Dobrowolna certyfikacja wyrobów.

Podejście procesowe i jego istota.

Ocena skuteczności systemu zapewnienia jakości – audyt wewnętrzny i zewnętrzny. Metodyka audytu. Warunki utrzymania i utraty certyfikatu. Audytor i kwalifikacja auditorów. Jednostki certyfikacyjne i ich rola w kształtowaniu jakości. Warunki i podstawy wdrażania zasad zarządzania jakością w organizacji opisanych w ISO 9000.

Warsztaty:

Wprowadzenie do oceny systemu zarządzania jakością w różnych jednostkach gospodarczych. Przedstawienie tematu projektu na zaliczenie wraz z omówieniem poszczególnych jego etapów.

Zarządzanie jakością w produkcji i w logistyce – studium przypadku.

Zarządzanie jakością w zarządzaniu zasobami ludzkimi – warsztaty prowadzone w formie dyskusji np. punktowanej.

Zarządzanie jakością w zaopatrzeniu, magazynowaniu, transporcie. Rozwiązywanie zadań problemowych z zastosowaniem analizy SWOT.

Narzędzia zarządzania jakością. Prezentacja i ocena przygotowanych projektów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Matuszak-Flejszman A., Zarządzanie jakością (e-book), Wyd. UE, Poznań 2022.

Wawak S., Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Onepress 2017.

Szczepańska K., Zasady zarządzania jakością, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca:

Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa 2013.

Bugdol M., System zarządzania jakością według normy ISO 9001:2015, Wyd. Onepress, 2018.

Urban W., Zarządzanie jakością usług, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2018.

Efekty uczenia się:

E 1 Rozumie pojęcie jakości, rozróżnia cechy i charakterystyki mające wpływ na postrzeganie jakości wyrobów i usług, zna wymagania przedstawione w normach serii ISO 9000, certyfikatu, podejścia procesowego, audytu.

E 2 Zna różne systemy i zasady zarządzania jakością, rozpoznaje ryzyko i podejścia procesowe w systemie zarządzania jakością.

E 3 Formułuje i objaśnia istotne cechy koncepcji i podejść związanych z zarządzaniem jakością.

E 4 Posiada umiejętność analizowania, dokonywania syntezy i oceny prawidłowości funkcjonowania systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwie. Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów z zakresu zarządzania, w tym zarządzania jakością.

E 5 Potrafi stosować wybrane metody i narzędzia doskonalenia jakości oraz wyciąga wnioski na podstawie osiągniętych wyników. Potrafi rozwiązywać problemy z zakresu zarządzania jakością w sposób profesjonalny i etyczny.

E 6 Potrafi ocenić skuteczność systemu zapewnienia jakości w organizacji. Posiada umiejętność opracowania podstawowej udokumentowanej informacji systemu zarządzania jakością.

E 7 Jest gotowy do samodzielnej, kreatywnej pracy (w tym pracy w zespole) oraz podejmowania wyzwań zawodowych.

E 8 Jest przygotowany do systematycznego samodzielnego zdobywania i doskonalenia wiedzy oraz umiejętności.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot ma charakter praktyczny, studenci w trakcie warsztatów wykonują różne zadania, które podlegają na bieżąco ocenie.

Ocena za samodzielną pracę z programem Enova365, Lex pod nadzorem nauczyciela.

Ocena za udział w dyskusji. Ocena za pracę w grupach.

Ocena za analizę studium przypadku, zadań problemowych i analizę SWOT.

Ocena poszczególnych etapów projektu wykonanego pod okiem nauczyciela akademickiego.

Ocena zaangażowania pracy studentów w trakcie zajęć.

Ocena wykonanego projektu - badanie poziomu jakości w organizacji oraz rozwiązanie zadania pisemnego.

Wykłady: zaliczenie na ocenę

Skala ocen:

na ocenę 2:

Student nie osiągnął założonych dla przedmiotu efektów uczenia się. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale:

poniżej 50% odpowiadającym ocenie niedostatecznej.

na ocenę 3:

Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu dostatecznym albo dostatecznym plus. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale:

od 50% - 60% odpowiadającym ocenie dostatecznej albo

powyżej 60% - 70% odpowiadającym ocenie dostatecznej plus.

na ocenę 4:

Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu dobrym albo dobrym plus. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale:

powyżej 70% - 80% odpowiadającym ocenie dobrej albo

powyżej 80% - 90% odpowiadającym ocenie dobrej plus.

na ocenę 5:

Student osiągnął założone dla przedmiotu efekty uczenia się w stopniu bardzo dobrym. Osiągnięte efekty uczenia się mieszczą się w przedziale:

powyżej 90% - 100% odpowiadającym ocenie bardzo dobrej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Grzyb, Katarzyna Hampel
Prowadzący grup: Katarzyna Hampel, Kamila Kowalik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celami przedmiotu są:

- zapoznanie z pojęciem jakości, fazami kształtowania jakości w całym cyklu życia wyrobów oraz kosztami jakości,

- przedstawienie roli i znaczenia normalizacji oraz certyfikacji w systemie zarządzania jakością,

- zapoznanie z systemem zarządzania jakością wg norm serii ISO 9000:2015, działaniami odnoszącymi się do ryzyka i szans, procesowym podejściem do systemu oraz podstawowymi zasadami zarządzania jakością.

Pełny opis:

Definicja jakości. Fazy kształtowania jakości a cykl życia produktu. Rola klienta w kształtowaniu jakości. Koszty jakości.

Normalizacja w systemie zarządzania jakością. Rozwój norm w zakresie kształtowania i doskonalenia jakości wyrobów i usług.

Certyfikacja systemu jakości i wyrobów. Certyfikacja w obszarze zharmonizowanym. Dobrowolna certyfikacja wyrobów.

Podejście procesowe i jego istota.

Ocena skuteczności systemu zapewnienia jakości – audyt wewnętrzny i zewnętrzny. Metodyka audytu. Warunki utrzymania i utraty certyfikatu. Audytor i kwalifikacja auditorów. Jednostki certyfikacyjne i ich rola w kształtowaniu jakości. Warunki i podstawy wdrażania zasad zarządzania jakością w organizacji opisanych w ISO 9000.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Matuszak-Flejszman A., Zarządzanie jakością (e-book), Wyd. UE, Poznań 2022.

Wawak S., Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Onepress 2017.

Szczepańska K., Zasady zarządzania jakością, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca:

Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa 2013.

Bugdol M., System zarządzania jakością według normy ISO 9001:2015, Wyd. Onepress, 2018.

Urban W., Zarządzanie jakością usług, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2018.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Hampel
Prowadzący grup: Katarzyna Hampel, Kamila Kowalik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celami przedmiotu są:

- zapoznanie z pojęciem jakości, fazami kształtowania jakości w całym cyklu życia wyrobów oraz kosztami jakości,

- przedstawienie roli i znaczenia normalizacji oraz certyfikacji w systemie zarządzania jakością,

- zapoznanie z systemem zarządzania jakością wg norm serii ISO 9000:2015, działaniami odnoszącymi się do ryzyka i szans, procesowym podejściem do systemu oraz podstawowymi zasadami zarządzania jakością.

Pełny opis:

Definicja jakości. Fazy kształtowania jakości a cykl życia produktu. Rola klienta w kształtowaniu jakości. Koszty jakości. Normalizacja w systemie zarządzania

jakością. Rozwój norm w zakresie kształtowania i doskonalenia jakości wyrobów i usług. Certyfikacja systemu jakości i wyrobów. Certyfikacja w obszarze zharmonizowanym. Dobrowolna certyfikacja wyrobów. Podejście procesowe i jego istota. Ocena skuteczności systemu zapewnienia jakości – audyt wewnętrzny i zewnętrzny. Metodyka audytu. Warunki utrzymania i utraty certyfikatu. Audytor i kwalifikacja auditorów. Jednostki certyfikacyjne i ich rola w kształtowaniu jakości. Warunki i podstawy wdrażania zasad zarządzania jakością w organizacji opisanych w ISO 9000

Literatura:

Literatura podstawowa:

Matuszak-Flejszman A., Zarządzanie jakością (e-book), Wyd. UE, Poznań 2022.

Wawak S., Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Onepress 2017.

Szczepańska K., Zasady zarządzania jakością, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca:

Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa 2013.

Bugdol M., System zarządzania jakością według normy ISO 9001:2015, Wyd. Onepress, 2018.

Urban W., Zarządzanie jakością usług, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2018

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
ul. Waszyngtona 4/8 42-217 Częstochowa tel: +48 34 3784 100 https://ujd.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)