Dyplomacja polska w polityce europejskiej XX-lecia międzywojennego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-ADM-S-04-W1H-DPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dyplomacja polska w polityce europejskiej XX-lecia międzywojennego |
Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
Grupy: |
10 przedmioty do wyboru na 4 sem. ADM-S |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem prowadzonego przedmiotu jest zapoznanie studentów z: - Zapoznanie studentów z problematyką związaną z protokołem dyplomatycznym oraz pracą dyplomacji w okresie lat 1918-1939. - Poszerzenie wiedzy na temat instytucji międzynarodowych, w szczególności obejmujących zagadnienia dyplomacji. - Ugruntowanie zdobytej wiedzy z części historii Polski i historii powszechnej początków XX wieku |
Pełny opis: |
Organizacja aparatu dyplomatycznego Polski w latach 1918-1939 Kształtowanie się państwa polskiego 1918-1921 Stabilizacja pozycji Polski na płaszczyźnie międzynarodowej 1921-1923 Dyplomacja w latach 1923-1932 Samodzielność i stabilizacja polityki polskiej w Europie 1932-1935 Koncepcja Międzymorza i taktyka balansowania Dyplomacja w obliczu wojny |
Literatura: |
Literatura podstawowa Garlicki, Pierwsze lata Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 1989 M. Kamiński, M. Zacharias, Polityka zagraniczna Rzeczypospolitej Polskiej 1918 – 1939, Warszawa 1998 P. Łossowski, Dyplomacja polska 1918 – 1939, Warszawa 2001 Literatura uzupełniająca G. Labuda, W.Michowicz (red.), Historia dyplomacji polskiej X-XX w., Warszawa 2002 O. Terlecki, Z dziejów Drugiej Rzeczypospolitej, Kraków 1985 R. Frelek, Dzieje dyplomacji, Toruń 2007 |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy. Student/uczestnik: EK-W 1 Zna w stopniu pogłębionym historię dyplomacji oraz rozumie ewolucję ustroju państw EK-W 2 Zna w stopniu pogłębionym historię dyplomacji oraz rozumie ewolucję ustroju państw EK-W 3 Klasyfikuje, opisuje i wyjaśnia podstawowe pojęcia z związane dyplomacją. Stosuje fachową terminologię. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności. Student/ uczestnik: EK-U 1 Umie dokonać właściwej interpretacji roli dyplomacji, wykorzystując w tym celu wszystkie znane metody. EK-U 2 Potrafi rozwiązywać dylematy dyplomatyczne EK-U 3 Umie identyfikować, interpretować i wyjaśniać różnorodne zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych i personalnych. Student/ uczestnik: EK-KS 1 Jest wrażliwy na aktualne problemy społeczne, wobec czego jest w stanie wykorzystać posiadaną wiedzę i umiejętności w celu podjęcia działań na rzecz interesu publicznego. EK-KS 2 Ma świadomość konieczności respektowania norm i standardów etycznych oraz czynnie propaguje te postawy w każdej sferze życia. EK-KS 3 Ma świadomość roli jaką w życiu społecznym odgrywa dyplomacja |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej lub ustnej – do ustalenia na pierwszych zajęciach, obecność na zajęciach, przygotowanie i zreferowanie wskazanych treści. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.