Techniki negocjacji i mediacji w administracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-ADM-L-06-TNIMWA |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.6
|
Nazwa przedmiotu: | Techniki negocjacji i mediacji w administracji |
Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
Grupy: |
10 przedmioty obowiązkowe na 6 sem. ADM-L |
Strona przedmiotu: | https://enauka.ujd.edu.pl/course/view.php?id=843 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów administracji z traktowaną zazwyczaj raczej marginalnie problematyką negocjacji i mediacji podczas rozwiązywania sporów prawnych Przekazanie wiedzy na temat podstaw teorii konfliktu, podstaw teorii komunikacji, kulturowych i etycznych uwarunkowań negocjacji rozumianej jako proces komunikacji, sytuacji negocjacyjnej i jej podłoża (konflikt a kooperacja), oraz pozajurysdykcyjnych form rozwiązywania sporów w postępowaniu administracyjnym i sądowo-administracyjnym Umiejętność traktowania sytuacji kooperacji i konfliktu w strukturach organizacyjnych władzy publicznej jako sytuacji negocjacyjnych; umiejętność skutecznego komunikowania się w różnorodnych sytuacjach; wstępne przygotowanie do pełnienia roli negocjatora/mediatora; znajomość technik wykorzystywanych w procesach negocjacji i mediacji i umiejętność operowania nimi w rozmaitych okolicznościach życiowych, zawodowych i społecznych |
Pełny opis: |
Teoria konfliktu a) Pojęcie konfliktu, jako jednej z podstawowych relacji społecznych; b) Rodzaje konfliktów i fazy konfliktu; c) Sposoby reagowania na konflikt; d) Czynniki mające wpływ na przebieg konfliktu; e) Rozstrzyganie a rozwiązywanie sporów; f) Sądowy i administracyjny typ podejmowania decyzji. Alternatywne rozwiązywanie sporów (ADR-Alternative Dispute Resolution) a) Geneza powstania i historia rozwoju ADR; b) Formy ADR (podstawowe i złożone); c) Przyczyny upowszechniania się ADR jako alternatywy dla procesów sądowych. Komunikacja a) Istota i zasady skutecznej komunikacji; b) Style komunikacji; c) Bariery w komunikacji; d) Strategie komunikacji asertywnej; e) Komunikacja niewerbalna. Negocjacje a) Istota i model negocjacji; b) Negocjacje pozycyjne; c) Negocjacje integracyjne; d) Obszary negocjacyjne w prawie polskim; e) Techniki negocjacji Mediacje a) Istota mediacji (mediacja jako „negocjacje wzbogacone”); b) Cechy i model przebiegu mediacji; c) Style prowadzenia mediacji; d) Złote zasady mediacji; e) Techniki mediacyjne; f) Obszary mediacyjne (mediacja cywilna, gospodarcza, prawa pracy, karna, rodzinna, administracyjna) g) Zawód mediatora; h) Praktyka mediacji w Polsce. Powtórka materiału i zaliczenie ćwiczeń |
Literatura: |
Literatura podstawowa E. Gmurzyńska, R. Morek, Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2018 Literatura uzupełniająca M. Tabernacka, Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Warszawa 2018 A. Kocot-Łaszczyca, G. Łaszczyca, Mediacja w ogólnym postępowaniu administracyjnym, Warszawa 2018 D. Doliński, Techniki wpływu społecznego, Warszawa 2019 K. Płeszka, J. Czapska, M. Araszkiewicz, M. Pękala, Mediacja. Teoria, normy, praktyka, Warszawa 2017 A. Binsztok, Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne, Wrocław 2013 A. Kalisz, A. Zienkiewicz, Mediacja sądowa i pozasądowa, Warszawa 2014 Ch. Moore, Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2016 R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Sopot 2019 R. Fisher, W. Ury, Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 2016 R. Adler, L. Rosenfeld, R. Proctor, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2018 |
Efekty uczenia się: |
E 1 Wykazuje znajomość terminologii fachowej z zakresu z zakresu teorii konfliktu i komunikacji E 2 Zna zasady prawidłowej i logicznej komunikacji, retoryki klasycznej i rozróżnia podstawowe formy alternatywnego rozwiązywania sporów; nazywa różnego instytucje ADR w ramach poszczególnych gałęzi prawa oraz poszczególnych instytucji w odniesieniu do wybranych struktur i zjawisk społecznych E 3 identyfikuje i rozumie zasady negocjacji i strategie negocjacyjne oraz zasady i strategie z zakresu mediacji; zna sposoby i metody zdobywania wiedzy o aktualnym stanie prawnym, w szczególności w zakresie administracji publicznej i wskazuje profesjonalne narzędzia wyszukiwawcze ukierunkowane na poszczególne gałęzie prawa i akty normatywne, zna podstawowe procedury dotyczące procesów stosowania prawa w ramach jego poszczególnych gałęzi (zwłaszcza procedurę administracyjną) E 4 samodzielnie poszukuje, interpretuje, ocenia, selekcjonuje, gromadzi i wykorzystuje informacje z różnych źródeł wiedzy, niezbędne do prawidłowego i pogłębionego rozumienia zagadnień dotyczących komunikacji, negocjacji i mediacji; analizuje i interpretuje wybrane fragmenty aktów prawnych pod kątem regulacji mediacyjnych (i – szczątkowych – regulacji prawnych dotyczących negocjacji) E 5 jest w stanie przeprowadzić prosty proces negocjacyjny i mediacyjny oraz posiada umiejętność traktowania sytuacji kooperacji i konfliktu jako sytuacji negocjacyjnych oraz umiejętności skutecznego komunikowania się w różnorodnych sytuacjach, posiada także wstępne przygotowanie do pełnienia roli negocjatora/mediatora oraz znajomość technik wykorzystywanych w procesach negocjacji i mediacji E 6 uświadamia sobie potrzebę uczenia się przez całe życie i konieczności poszerzania i uzupełniania wiedzy oraz pogłębiania swoich kompetencji z zakresu komunikacji i polubownego rozwiązywania konfliktów i sporów E 7 organizuje własną pracę w sposób prawidłowy, efektywnie planuje i zarządza czasem, potrafi ocenić efekty swych działań, w szczególności umie zaplanować i przeprowadzić poprawny akt komunikacyjny oraz używać w praktyce kompetencji logicznych, negocjacyjnych i mediacyjnych; potrafi pracować w zespole; E 8 umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania, angażuje się we współpracę, szczególnie przy rozwiązywaniu problemów z zakresu administracji |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć: forma ustna lub pisemna do uzgodnienia z prowadzącym i studentami. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bartnik, Ewa Drzewiecka | |
Prowadzący grup: | Ewa Drzewiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Drzewiecka | |
Prowadzący grup: | Ewa Drzewiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni - rok akad. 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-28 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Drzewiecka | |
Prowadzący grup: | Ewa Drzewiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów administracji z traktowaną zazwyczaj raczej marginalnie problematyką negocjacji i mediacji podczas rozwiązywania sporów prawnych Przekazanie wiedzy na temat podstaw teorii konfliktu, podstaw teorii komunikacji, kulturowych i etycznych uwarunkowań negocjacji rozumianej jako proces komunikacji, sytuacji negocjacyjnej i jej podłoża (konflikt a kooperacja), oraz pozajurysdykcyjnych form rozwiązywania sporów w postępowaniu administracyjnym i sądowo-administracyjnym Umiejętność traktowania sytuacji kooperacji i konfliktu w strukturach organizacyjnych władzy publicznej jako sytuacji negocjacyjnych; umiejętność skutecznego komunikowania się w różnorodnych sytuacjach; wstępne przygotowanie do pełnienia roli negocjatora/mediatora; znajomość technik wykorzystywanych w procesach negocjacji i mediacji i umiejętność operowania nimi w rozmaitych okolicznościach życiowych, zawodowych i społecznych |
|
Pełny opis: |
Teoria konfliktu a) Pojęcie konfliktu, jako jednej z podstawowych relacji społecznych; b) Rodzaje konfliktów i fazy konfliktu; c) Sposoby reagowania na konflikt; d) Czynniki mające wpływ na przebieg konfliktu; e) Rozstrzyganie a rozwiązywanie sporów; f) Sądowy i administracyjny typ podejmowania decyzji. Alternatywne rozwiązywanie sporów (ADR-Alternative Dispute Resolution) a) Geneza powstania i historia rozwoju ADR; b) Formy ADR (podstawowe i złożone); c) Przyczyny upowszechniania się ADR jako alternatywy dla procesów sądowych. Komunikacja a) Istota i zasady skutecznej komunikacji; b) Style komunikacji; c) Bariery w komunikacji; d) Strategie komunikacji asertywnej; e) Komunikacja niewerbalna. Negocjacje a) Istota i model negocjacji; b) Negocjacje pozycyjne; c) Negocjacje integracyjne; d) Obszary negocjacyjne w prawie polskim; e) Techniki negocjacji Mediacje a) Istota mediacji (mediacja jako „negocjacje wzbogacone”); b) Cechy i model przebiegu mediacji; c) Style prowadzenia mediacji; d) Złote zasady mediacji; e) Techniki mediacyjne; f) Obszary mediacyjne (mediacja cywilna, gospodarcza, prawa pracy, karna, rodzinna, administracyjna) g) Zawód mediatora; h) Praktyka mediacji w Polsce. Powtórka materiału i zaliczenie ćwiczeń |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa E. Gmurzyńska, R. Morek, Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2018 Literatura uzupełniająca M. Tabernacka, Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Warszawa 2018 A. Kocot-Łaszczyca, G. Łaszczyca, Mediacja w ogólnym postępowaniu administracyjnym, Warszawa 2018 D. Doliński, Techniki wpływu społecznego, Warszawa 2019 K. Płeszka, J. Czapska, M. Araszkiewicz, M. Pękala, Mediacja. Teoria, normy, praktyka, Warszawa 2017 A. Binsztok, Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne, Wrocław 2013 A. Kalisz, A. Zienkiewicz, Mediacja sądowa i pozasądowa, Warszawa 2014 Ch. Moore, Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2016 R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Sopot 2019 R. Fisher, W. Ury, Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 2016 R. Adler, L. Rosenfeld, R. Proctor, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2018 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.