Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Techniki negocjacji i mediacji w administracji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-ADM-L-06-TNIMWA
Kod Erasmus / ISCED: 10.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Techniki negocjacji i mediacji w administracji
Jednostka: Wydział Prawa i Ekonomii
Grupy: 10 przedmioty obowiązkowe na 6 sem. ADM-L
Strona przedmiotu: https://enauka.ujd.edu.pl/course/view.php?id=843
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zapoznanie studentów administracji z traktowaną zazwyczaj raczej marginalnie problematyką negocjacji i mediacji podczas rozwiązywania sporów prawnych

Przekazanie wiedzy na temat podstaw teorii konfliktu, podstaw teorii komunikacji, kulturowych i etycznych uwarunkowań negocjacji rozumianej jako proces komunikacji, sytuacji negocjacyjnej i jej podłoża (konflikt a kooperacja), oraz pozajurysdykcyjnych form rozwiązywania sporów w postępowaniu administracyjnym i sądowo-administracyjnym

Umiejętność traktowania sytuacji kooperacji i konfliktu w strukturach organizacyjnych władzy publicznej jako sytuacji negocjacyjnych; umiejętność skutecznego komunikowania się w różnorodnych sytuacjach; wstępne przygotowanie do pełnienia roli negocjatora/mediatora; znajomość technik wykorzystywanych w procesach negocjacji i mediacji i umiejętność operowania nimi w rozmaitych okolicznościach życiowych, zawodowych i społecznych

Pełny opis:

Teoria konfliktu

a) Pojęcie konfliktu, jako jednej z podstawowych relacji społecznych;

b) Rodzaje konfliktów i fazy konfliktu;

c) Sposoby reagowania na konflikt;

d) Czynniki mające wpływ na przebieg konfliktu;

e) Rozstrzyganie a rozwiązywanie sporów;

f) Sądowy i administracyjny typ podejmowania decyzji.

Alternatywne rozwiązywanie sporów (ADR-Alternative Dispute Resolution)

a) Geneza powstania i historia rozwoju ADR;

b) Formy ADR (podstawowe i złożone);

c) Przyczyny upowszechniania się ADR jako alternatywy dla procesów sądowych.

Komunikacja

a) Istota i zasady skutecznej komunikacji;

b) Style komunikacji;

c) Bariery w komunikacji;

d) Strategie komunikacji asertywnej;

e) Komunikacja niewerbalna.

Negocjacje

a) Istota i model negocjacji;

b) Negocjacje pozycyjne;

c) Negocjacje integracyjne;

d) Obszary negocjacyjne w prawie polskim;

e) Techniki negocjacji

Mediacje

a) Istota mediacji (mediacja jako „negocjacje wzbogacone”);

b) Cechy i model przebiegu mediacji;

c) Style prowadzenia mediacji;

d) Złote zasady mediacji;

e) Techniki mediacyjne;

f) Obszary mediacyjne (mediacja cywilna, gospodarcza, prawa pracy, karna, rodzinna, administracyjna)

g) Zawód mediatora;

h) Praktyka mediacji w Polsce.

Powtórka materiału i zaliczenie ćwiczeń

Literatura:

Literatura podstawowa

E. Gmurzyńska, R. Morek, Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2018

Literatura uzupełniająca

M. Tabernacka, Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Warszawa 2018

A. Kocot-Łaszczyca, G. Łaszczyca, Mediacja w ogólnym postępowaniu

administracyjnym, Warszawa 2018

D. Doliński, Techniki wpływu społecznego, Warszawa 2019

K. Płeszka, J. Czapska, M. Araszkiewicz, M. Pękala, Mediacja. Teoria,

normy, praktyka, Warszawa 2017

A. Binsztok, Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji.

Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne, Wrocław 2013

A. Kalisz, A. Zienkiewicz, Mediacja sądowa i pozasądowa, Warszawa 2014

Ch. Moore, Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów,

Warszawa 2016

R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Sopot 2019

R. Fisher, W. Ury, Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się,

Warszawa 2016

R. Adler, L. Rosenfeld, R. Proctor, Relacje interpersonalne. Proces

porozumiewania się, Poznań 2018

Efekty uczenia się:

E 1 Wykazuje znajomość terminologii fachowej z zakresu z zakresu teorii konfliktu i komunikacji

E 2 Zna zasady prawidłowej i logicznej komunikacji, retoryki klasycznej i rozróżnia podstawowe formy alternatywnego rozwiązywania sporów; nazywa różnego instytucje ADR w ramach poszczególnych gałęzi prawa oraz poszczególnych instytucji w odniesieniu do wybranych struktur i zjawisk społecznych

E 3 identyfikuje i rozumie zasady negocjacji i strategie negocjacyjne oraz zasady i strategie z zakresu mediacji; zna sposoby i metody zdobywania wiedzy o aktualnym stanie prawnym, w szczególności w zakresie administracji publicznej i wskazuje profesjonalne narzędzia wyszukiwawcze ukierunkowane na poszczególne gałęzie prawa i akty normatywne, zna podstawowe procedury dotyczące procesów stosowania prawa w ramach jego poszczególnych gałęzi (zwłaszcza procedurę administracyjną)

E 4 samodzielnie poszukuje, interpretuje, ocenia, selekcjonuje, gromadzi i wykorzystuje informacje z różnych źródeł wiedzy, niezbędne do prawidłowego i pogłębionego rozumienia zagadnień dotyczących komunikacji, negocjacji i mediacji; analizuje i interpretuje wybrane fragmenty aktów prawnych pod kątem regulacji mediacyjnych (i – szczątkowych – regulacji prawnych dotyczących negocjacji)

E 5 jest w stanie przeprowadzić prosty proces negocjacyjny i mediacyjny oraz posiada umiejętność traktowania sytuacji kooperacji i konfliktu jako sytuacji negocjacyjnych oraz umiejętności skutecznego komunikowania się w różnorodnych sytuacjach, posiada także wstępne przygotowanie do pełnienia roli negocjatora/mediatora oraz znajomość technik wykorzystywanych w procesach negocjacji i mediacji

E 6 uświadamia sobie potrzebę uczenia się przez całe życie i konieczności poszerzania i uzupełniania wiedzy oraz pogłębiania swoich kompetencji z zakresu komunikacji i polubownego rozwiązywania konfliktów i sporów

E 7 organizuje własną pracę w sposób prawidłowy, efektywnie planuje i zarządza czasem, potrafi ocenić efekty swych działań, w szczególności umie zaplanować i przeprowadzić poprawny akt komunikacyjny oraz używać w praktyce kompetencji logicznych, negocjacyjnych i mediacyjnych; potrafi pracować w zespole;

E 8 umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania, angażuje się we współpracę, szczególnie przy rozwiązywaniu problemów z zakresu administracji

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie zajęć: forma ustna lub pisemna do uzgodnienia z prowadzącym i studentami.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Bartnik, Ewa Drzewiecka
Prowadzący grup: Ewa Drzewiecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Drzewiecka
Prowadzący grup: Ewa Drzewiecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni - rok akad. 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-28 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Drzewiecka
Prowadzący grup: Ewa Drzewiecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zapoznanie studentów administracji z traktowaną zazwyczaj raczej marginalnie problematyką negocjacji i mediacji podczas rozwiązywania sporów prawnych

Przekazanie wiedzy na temat podstaw teorii konfliktu, podstaw teorii komunikacji, kulturowych i etycznych uwarunkowań negocjacji rozumianej jako proces komunikacji, sytuacji negocjacyjnej i jej podłoża (konflikt a kooperacja), oraz pozajurysdykcyjnych form rozwiązywania sporów w postępowaniu administracyjnym i sądowo-administracyjnym

Umiejętność traktowania sytuacji kooperacji i konfliktu w strukturach organizacyjnych władzy publicznej jako sytuacji negocjacyjnych; umiejętność skutecznego komunikowania się w różnorodnych sytuacjach; wstępne przygotowanie do pełnienia roli negocjatora/mediatora; znajomość technik wykorzystywanych w procesach negocjacji i mediacji i umiejętność operowania nimi w rozmaitych okolicznościach życiowych, zawodowych i społecznych

Pełny opis:

Teoria konfliktu

a) Pojęcie konfliktu, jako jednej z podstawowych relacji społecznych;

b) Rodzaje konfliktów i fazy konfliktu;

c) Sposoby reagowania na konflikt;

d) Czynniki mające wpływ na przebieg konfliktu;

e) Rozstrzyganie a rozwiązywanie sporów;

f) Sądowy i administracyjny typ podejmowania decyzji.

Alternatywne rozwiązywanie sporów (ADR-Alternative Dispute Resolution)

a) Geneza powstania i historia rozwoju ADR;

b) Formy ADR (podstawowe i złożone);

c) Przyczyny upowszechniania się ADR jako alternatywy dla procesów sądowych.

Komunikacja

a) Istota i zasady skutecznej komunikacji;

b) Style komunikacji;

c) Bariery w komunikacji;

d) Strategie komunikacji asertywnej;

e) Komunikacja niewerbalna.

Negocjacje

a) Istota i model negocjacji;

b) Negocjacje pozycyjne;

c) Negocjacje integracyjne;

d) Obszary negocjacyjne w prawie polskim;

e) Techniki negocjacji

Mediacje

a) Istota mediacji (mediacja jako „negocjacje wzbogacone”);

b) Cechy i model przebiegu mediacji;

c) Style prowadzenia mediacji;

d) Złote zasady mediacji;

e) Techniki mediacyjne;

f) Obszary mediacyjne (mediacja cywilna, gospodarcza, prawa pracy, karna, rodzinna, administracyjna)

g) Zawód mediatora;

h) Praktyka mediacji w Polsce.

Powtórka materiału i zaliczenie ćwiczeń

Literatura:

Literatura podstawowa

E. Gmurzyńska, R. Morek, Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2018

Literatura uzupełniająca

M. Tabernacka, Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Warszawa 2018

A. Kocot-Łaszczyca, G. Łaszczyca, Mediacja w ogólnym postępowaniu

administracyjnym, Warszawa 2018

D. Doliński, Techniki wpływu społecznego, Warszawa 2019

K. Płeszka, J. Czapska, M. Araszkiewicz, M. Pękala, Mediacja. Teoria,

normy, praktyka, Warszawa 2017

A. Binsztok, Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji.

Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne, Wrocław 2013

A. Kalisz, A. Zienkiewicz, Mediacja sądowa i pozasądowa, Warszawa 2014

Ch. Moore, Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów,

Warszawa 2016

R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Sopot 2019

R. Fisher, W. Ury, Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się,

Warszawa 2016

R. Adler, L. Rosenfeld, R. Proctor, Relacje interpersonalne. Proces

porozumiewania się, Poznań 2018

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
ul. Waszyngtona 4/8 42-217 Częstochowa tel: +48 34 3784 100 https://ujd.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)