Podstawy socjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-ADM-L-01-PS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy socjologii |
Jednostka: | Wydział Prawa i Ekonomii |
Grupy: |
10 przedmioty obowiązkowe na 1 sem. ADM-L |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów ze specyfiką socjologicznego opisu, analizy i interpretacji rzeczywistości Analiza i konfrontacja różnych stanowisk teoretycznych i metodologicznych udzielających odpowiedzi na pytania stawiane przez socjologię tak, aby student mógł śledzić różne sposoby dowodzenia i ustalania odpowiedzi Ukazywanie związków między wiedzą i badaniami socjologicznymi a działaniami praktycznymi i społeczną przydatnością |
Pełny opis: |
Proces wyodrębniania się socjologii jako dziedziny naukowej. Główni przedstawiciele socjologii. Przedmiot zainteresowania socjologii i definiowanie socjologii jako dziedziny naukowej Socjologia a inne dyscypliny naukowe. Subdyscypliny socjologii. Interdyscyplinarny charakter socjologii. Klasycy socjologii. Główne pojęcia w obrębie socjologii. Specyfika języka socjologicznego Zagadnienie kultury w socjologii. System wartości i składniki kultury Kontrola społeczna i jej istota. Rodzaje kontroli społecznej Mikrostruktury i makrostruktury społeczne. Zbiorowość społeczna. Zagadnienie grupy społecznej. Spójność grupy, struktury wewnątrzgrupowe i pośrednie Istota roli społecznej i statusu w grupie. Konflikty ról społecznych i sposoby ich rozwiązywania Rodzina w socjologii - jako grupa społeczna i instytucja. typologia rodziny. Przemiany we współczesnej rodzinie |
Literatura: |
Literatura podstawowa Aronson Elliot, Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa 1978 Elliot Anthony, Współczesna teoria społeczna: wprowadzenie, PWN, Warszawa 2011 Giddens Anthony, Socjologia, PWN, Warszawa 2010 Klasyczne teorie socjologiczne:wybór tekstów, red. Paweł Śpiewak, Wyd. 1-1 dodr.- PWN, Warszawa 2008 Literatura uzupełniająca Cialdini Robert, wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1995 Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej, cz. 1 i 2, PWN, Warszawa 1981 Szczepański Jan, Elementarne pojęcia socjologii, PWN, Warszawa 1970 Touraine Alain, O socjologii, PWN, Warszawa 2010 |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy. Student/uczestnik: EU-W 1 Zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne. EU-W 2 Posiada wiedzę o klasycznych koncepcjach socjologicznych. EU-W 3 Zna prawidłowości zachowań społecznych i rozumie działania instytucji społecznych. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności. Student/ uczestnik: EU-U 1 Interpretuje zdarzenia społeczne opisywane w mediach i analizuje ich kulturowe uwarunkowania. EU-U 2 Argumentuje na rzecz określonego stanowiska. Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych i personalnych. Student/ uczestnik: EU-KS 1 Rozumie znaczenie zaangażowania społecznego. EU-KS 2 Jest empatyczny i tolerancyjny w kontaktach społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia ustalana ze Studentami na pierwszych zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Rodzik | |
Prowadzący grup: | Jarosław Rodzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów ze specyfiką socjologicznego opisu, analizy i interpretacji rzeczywistości Analiza i konfrontacja różnych stanowisk teoretycznych i metodologicznych udzielających odpowiedzi na pytania stawiane przez socjologię tak, aby student mógł śledzić różne sposoby dowodzenia i ustalania odpowiedzi Ukazywanie związków między wiedzą i badaniami socjologicznymi a działaniami praktycznymi i społeczną przydatnością |
|
Pełny opis: |
Proces wyodrębniania się socjologii jako dziedziny naukowej. Główni przedstawiciele socjologii. Przedmiot zainteresowania socjologii i definiowanie socjologii jako dziedziny naukowej Socjologia a inne dyscypliny naukowe. Subdyscypliny socjologii. Interdyscyplinarny charakter socjologii. Klasycy socjologii. Główne pojęcia w obrębie socjologii. Specyfika języka socjologicznego Zagadnienie kultury w socjologii. System wartości i składniki kultury Kontrola społeczna i jej istota. Rodzaje kontroli społecznej Mikrostruktury i makrostruktury społeczne. Zbiorowość społeczna. Zagadnienie grupy społecznej. Spójność grupy, struktury wewnątrzgrupowe i pośrednie Istota roli społecznej i statusu w grupie. Konflikty ról społecznych i sposoby ich rozwiązywania Rodzina w socjologii - jako grupa społeczna i instytucja. typologia rodziny. Przemiany we współczesnej rodzinie |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2016 2. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003 3. Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków 2002 4. N. Goodmann „Wstęp do socjologii” Warszawa 2000 5. J. Szacki „Historia myśli socjologicznej”. Warszawa 2002 6. Z. Bauman „Socjologia”, Warszawa 2004 7. B. Szacka „Wstęp do socjologii”, Warszawa 2003 8. J. Szmatka „Małe struktury społeczne” Warszawa 2007 9. Berger P., L., Zaproszenie do socjologii. Warszawa 2007Literatura Uzupełniająca 1. Encyklopedia socjologii T.I-VII 2. Sztompka P., M. Kucia (red.), Socjologia – lektury, Kraków, 2009. 3. Nijakowski L., Podstawy socjologii i psychologii społecznej. Warszawa 2009 4. Turner J. H., Socjologia. Koncepcje i zastosowanie. Poznań 1998 |
|
Uwagi: |
Kompetencje które powinien posiąść student W zakresie wiedzy: Zna rodzaje więzi społecznych występujących w podmiotach gospodarczych oraz rządzące nimi prawidłowości Przywołuje wiedzę o roli człowieka i społeczeństwa w procesie tworzenia i funkcjonowania systemu finansowego Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w zakresie pracy zawodowej W zakresie umiejętności:Prawidłowo interpretuje i wyjaśnia zjawiska ekonomiczno-finansowe oraz wzajemne relacje między nimi Posiada umiejętność interpretacji, rozumienia i analizowania podstawowych procesów i zjawisk ekonomicznych z uwzględnieniem różnych poglądów i szkół naukowych Rozumie istotę i mechanizmy funkcjonowania organizacji i znaczenie jakie mają w nich instrumenty zarządzania W zakresie kompetencji społecznych i personalnych:Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, zarówno członka, jak i lidera; jest otwarty na współpracę i budowę relacji, wypełnia powierzone (przyjęte do realizacji) zadania (projekty), w tym rozwijające innowacyjność, przedsiębiorczość i kreatywność Świadomie stosuje przepisy prawa w praktyce gospodarczej i relacjach społecznych Forma zaliczenia przedmiotu- prezentacja multimedialna z wystąpienie publicznym. Kryteria oceny kryteria oceny: Na ocenę 2- Brak wiedzy ze strony studenta w zakresie podstawowych pojęć i definicji przedmiotu. Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy w celu rozwiązywania problemów występujących w organizacji Na ocenę 3 - Student posiadł cząstkową wiedzę w zakresie zagadnień poruszanych na wykładzie. Nie potrafi w pełni wykorzystać zdobytej wiedzy do opisu i analizy konkretnych przypadków rozwiązywania problemów występujących w organizacji Na ocenę 4 -Student posiadł umiejętność wskazania i nazwania podstawowych koncepcji socjologicznych. Potrafi zdiagnozować procesy społeczne zachodzące i potrafi nazwać rodzaje i przyczyny powstawania konfliktów społecznych. Dysponuje wiedzą umożliwiającąodpowiednie kojarzenie zależności pomiędzy zjawiskami społecznymi a procesami ekonomicznymi Na ocenę 5 -Potrafi swobodnie poruszać się w zakresie treści realizowanych na wykładach i ćwiczeniach. Uwzględniając fakt, że jest to wiedza o szerokim zakresie problemowym wykazuje się zdolnością syntezy. Jest w stanie wykorzystać nabytą wiedzę w procesie analizy konkretnych przypadków zachodzących w społeczeństwie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bartnik, Jarosław Rodzik | |
Prowadzący grup: | Jarosław Rodzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów ze specyfiką socjologicznego opisu, analizy i interpretacji rzeczywistości Analiza i konfrontacja różnych stanowisk teoretycznych i metodologicznych udzielających odpowiedzi na pytania stawiane przez socjologię tak, aby student mógł śledzić różne sposoby dowodzenia i ustalania odpowiedzi Ukazywanie związków między wiedzą i badaniami socjologicznymi a działaniami praktycznymi i społeczną przydatnością |
|
Pełny opis: |
Proces wyodrębniania się socjologii jako dziedziny naukowej. Główni przedstawiciele socjologii. Przedmiot zainteresowania socjologii i definiowanie socjologii jako dziedziny naukowej Socjologia a inne dyscypliny naukowe. Subdyscypliny socjologii. Interdyscyplinarny charakter socjologii. Klasycy socjologii. Główne pojęcia w obrębie socjologii. Specyfika języka socjologicznego Zagadnienie kultury w socjologii. System wartości i składniki kultury Kontrola społeczna i jej istota. Rodzaje kontroli społecznej Mikrostruktury i makrostruktury społeczne. Zbiorowość społeczna. Zagadnienie grupy społecznej. Spójność grupy, struktury wewnątrzgrupowe i pośrednie Istota roli społecznej i statusu w grupie. Konflikty ról społecznych i sposoby ich rozwiązywania Rodzina w socjologii - jako grupa społeczna i instytucja. typologia rodziny. Przemiany we współczesnej rodzinie |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2016 2. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003 3. Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków 2002 4. N. Goodmann „Wstęp do socjologii” Warszawa 2000 5. J. Szacki „Historia myśli socjologicznej”. Warszawa 2002 6. Z. Bauman „Socjologia”, Warszawa 2004 7. B. Szacka „Wstęp do socjologii”, Warszawa 2003 8. J. Szmatka „Małe struktury społeczne” Warszawa 2007 9. Literatura Uzupełniająca 1. Encyklopedia socjologii T.I-VII 2. Sztompka P., M. Kucia (red.), Socjologia – lektury, Kraków, 2009. 3. Nijakowski L., Podstawy socjologii i psychologii społecznej. Warszawa 2009 4. Turner J. H., Socjologia. Koncepcje i zastosowanie. Poznań 1998 P., L., Zaproszenie do socjologii. Warszawa 2007 |
|
Uwagi: |
Kompetencje które powinien posiąść student W zakresie wiedzy: Zna rodzaje więzi społecznych występujących w podmiotach gospodarczych oraz rządzące nimi prawidłowości Przywołuje wiedzę o roli człowieka i społeczeństwa w procesie tworzenia i funkcjonowania systemu finansowego Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w zakresie pracy zawodowej W zakresie umiejętności:Prawidłowo interpretuje i wyjaśnia zjawiska ekonomiczno-finansowe oraz wzajemne relacje między nimi Posiada umiejętność interpretacji, rozumienia i analizowania podstawowych procesów i zjawisk ekonomicznych z uwzględnieniem różnych poglądów i szkół naukowych Rozumie istotę i mechanizmy funkcjonowania organizacji i znaczenie jakie mają w nich instrumenty zarządzania W zakresie kompetencji społecznych i personalnych:Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, zarówno członka, jak i lidera; jest otwarty na współpracę i budowę relacji, wypełnia powierzone (przyjęte do realizacji) zadania (projekty), w tym rozwijające innowacyjność, przedsiębiorczość i kreatywność Świadomie stosuje przepisy prawa w praktyce gospodarczej i relacjach społecznych Forma zaliczenia przedmiotu- prezentacja multimedialna z wystąpienie publicznym. Kryteria oceny kryteria oceny: Na ocenę 2- Brak wiedzy ze strony studenta w zakresie podstawowych pojęć i definicji przedmiotu. Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy w celu rozwiązywania problemów występujących w organizacji Na ocenę 3 - Student posiadł cząstkową wiedzę w zakresie zagadnień poruszanych na wykładzie. Nie potrafi w pełni wykorzystać zdobytej wiedzy do opisu i analizy konkretnych przypadków rozwiązywania problemów występujących w organizacji Na ocenę 4 -Student posiadł umiejętność wskazania i nazwania podstawowych koncepcji socjologicznych. Potrafi zdiagnozować procesy społeczne zachodzące i potrafi nazwać rodzaje i przyczyny powstawania konfliktów społecznych. Dysponuje wiedzą umożliwiającąodpowiednie kojarzenie zależności pomiędzy zjawiskami społecznymi a procesami ekonomicznymi Na ocenę 5 -Potrafi swobodnie poruszać się w zakresie treści realizowanych na wykładach i ćwiczeniach. Uwzględniając fakt, że jest to wiedza o szerokim zakresie problemowym wykazuje się zdolnością syntezy. Jest w stanie wykorzystać nabytą wiedzę w procesie analizy konkretnych przypadków zachodzących w społeczeństwie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Paradowski, Jarosław Rodzik | |
Prowadzący grup: | Jarosław Rodzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów ze specyfiką socjologicznego opisu, analizy i interpretacji rzeczywistości. Analiza i konfrontacja różnych stanowisk teoretycznych i metodologicznych udzielających odpowiedzi na pytania stawiane przez socjologię tak, aby student mógł śledzić różne sposoby dowodzenia i ustalania odpowiedzi. Ukazywanie związków między wiedzą i badaniami socjologicznymi a działaniami praktycznymi i społeczną przydatnością socjologii. |
|
Pełny opis: |
Proces wyodrębniania się socjologii jako dziedziny naukowej. Główni przedstawiciele socjologii. Przedmiot zainteresowania socjologii i definiowanie socjologii jako dziedziny naukowej. Socjologia a inne dyscypliny naukowe. Subdyscypliny socjologii. Interdyscyplinarny charakter socjologii. Klasycy socjologii. Główne pojęcia w obrębie socjologii. Specyfika języka socjologicznego. Zagadnienie kultury w socjologii. System wartości i składniki kultury. Kontrola społeczna i jej istota. Rodzaje kontroli społecznej. Mikrostruktury i makrostruktury społeczne. Zbiorowość społeczna. Zagadnienie grupy społecznej. Spójność grupy, struktury wewnątrzgrupowe i pośrednie. Istota roli społecznej i statusu w grupie. Konflikty ról społecznych i sposoby ich rozwiązywania. Rodzina w socjologii - jako grupa społeczna i instytucja. typologia rodziny. Przemiany we współczesnej rodzinie. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Giddens A., Socjologia, Warszawa 20162. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003 3. Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków 2002 4. N. Goodmann „Wstęp do socjologii” Warszawa 2000 5. J. Szacki „Historia myśli socjologicznej”. Warszawa 2002 6. Z. Bauman „Socjologia”, Warszawa 2004 7. B. Szacka „Wstęp do socjologii”, Warszawa 2003 8. J. Szmatka „Małe struktury społeczne” Warszawa 2007 9. Literatura Uzupełniająca 1. Encyklopedia socjologii T.I-VII 2. Sztompka P., M. Kucia (red.), Socjologia – lektury, Kraków, 2009. 3. Nijakowski L., Podstawy socjologii i psychologii społecznej. Warszawa 2009 4. Turner J. H., Socjologia. Koncepcje i zastosowanie. Poznań 1998 P., L., Zaproszenie do socjologii. Warszawa 2007 |
|
Uwagi: |
Kompetencje, które powinien posiąść student. W zakresie wiedzy: Zna rodzaje więzi społecznych występujących w podmiotach gospodarczych oraz rządzące nimi prawidłowości. Przywołuje wiedzę o roli człowieka i społeczeństwa w procesie tworzenia i funkcjonowania systemu finansowego. Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w zakresie pracy zawodowej. W zakresie umiejętności: prawidłowo interpretuje i wyjaśnia zjawiska ekonomiczno-finansowe oraz wzajemne relacje między nimi. Posiada umiejętność interpretacji, rozumienia i analizowania podstawowych procesów i zjawisk ekonomicznych z uwzględnieniem różnych poglądów i szkół naukowych. Rozumie istotę i mechanizmy funkcjonowania organizacji i znaczenie jakie mają w nich instrumenty zarządzania. W zakresie kompetencji społecznych i personalnych: Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, zarówno członka, jak i lidera; jest otwarty na współpracę i budowę relacji, wypełnia powierzone (przyjęte do realizacji) zadania (projekty), w tym rozwijające innowacyjność, przedsiębiorczość i kreatywność. Świadomie stosuje przepisy prawa w praktyce gospodarczej i relacjach społecznych Forma zaliczenia przedmiotu- prezentacja multimedialna z wystąpienie publicznym. Kryteria oceny kryteria oceny: Na ocenę 2- Brak wiedzy ze strony studenta w zakresie podstawowych pojęć i definicji przedmiotu. Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy w celu rozwiązywania problemów występujących w organizacji. Na ocenę 3 - Student posiadł cząstkową wiedzę w zakresie zagadnień poruszanych na wykładzie. Nie potrafi w pełni wykorzystać zdobytej wiedzy do opisu i analizy konkretnych przypadków rozwiązywania problemów występujących w organizacji. Na ocenę 4 -Student posiadł umiejętność wskazania i nazwania podstawowych koncepcji socjologicznych. Potrafi zdiagnozować procesy społeczne zachodzące i potrafi nazwać rodzaje i przyczyny powstawania konfliktów społecznych. Dysponuje wiedzą umożliwiającą odpowiednie kojarzenie zależności pomiędzy zjawiskami społecznymi a procesami ekonomicznymi. Na ocenę 5 -Potrafi swobodnie poruszać się w zakresie treści realizowanych na wykładach i ćwiczeniach. Uwzględniając fakt, że jest to wiedza o szerokim zakresie problemowym wykazuje się zdolnością syntezy. Jest w stanie wykorzystać nabytą wiedzę w procesie analizy konkretnych przypadków zachodzących w społeczeństwie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.