Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-HIS-M-02-SM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: 06 przedm. obowiązk. na 2 sem HIS-M-A
06 przedm. obowiązk. na 2 sem HIS-M-NA
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Seminarium magisterskie umożliwia pogłębianie szeroko pojętej wiedzy historycznej oraz zdobycie uporządkowanej tematycznie i chronologicznie wiedzy historycznej z zakresu średniowiecza, umożliwia specjalizację w danej, wybranej przez studenta problematyce. Przekazuje wiadomości dotyczące podstawowych pojęć teoretycznych niezbędnych do zrozumienia podstaw badania historycznego. Doskonali warsztat badawczy historyka. Pomaga rozwinąć umiejętności niezbędne w samodzielnej pracy badawczej. Pogłębia wiedzę niezbędną do przeprowadzania analizy i interpretacji średniowiecznych źródeł historycznych oraz wyrabia umiejętność krytycznej analizy i interpretacji tychże źródeł. Zwraca uwagę na nowoczesne metody pozyskiwania i wykorzystywania informacji.

Pełny opis:

Seminarium magisterskie umożliwia pogłębianie szeroko pojętej wiedzy historycznej oraz zdobycie uporządkowanej tematycznie i chronologicznie wiedzy historycznej z zakresu średniowiecza, umożliwia specjalizację w danej, wybranej przez studenta problematyce. Przekazuje wiadomości dotyczące podstawowych pojęć teoretycznych niezbędnych do zrozumienia podstaw badania historycznego. Doskonali warsztat badawczy historyka. Pomaga rozwinąć umiejętności niezbędne w samodzielnej pracy badawczej. Pogłębia wiedzę niezbędną do przeprowadzania analizy i interpretacji średniowiecznych źródeł historycznych oraz wyrabia umiejętność krytycznej analizy i interpretacji tychże źródeł. Zwraca uwagę na nowoczesne metody pozyskiwania i wykorzystywania informacji. Celem zajęć będzie:

1. uściślenie zainteresowań naukowych studentów (nakreślenie granic obszaru badawczego) w odniesieniu do ich przyszłej pracy

magisterskiej

2. wypracowanie koncepcji danej pracy – tematu i struktury).

3. pisanie pracy i jej publiczna prezentacja

Literatura:

Literatura podstawowa

• G. Gambarelli, Z. Łucki, Jak przygotować pracę dyplomową i doktorską. Wybór tematu, pisanie, prezentowanie, publikowanie, Kraków 2001.

• A.F. Grabski, Zarys historii historiografii polskiej, Poznań 2000.

• J. Serczyk, 25 wieków historii. Historycy i ich dzieła, Toruń 1994.

• S. Swieżawski, Warsztat pracy historyka. Wstęp do badań historycznych, wyd. II, Częstochowa 1999;

• J. Poliński, ABC magistranta. Poradnik, Siedlce 1991.

• J. Weiner, Technika pisania i prezentowania prac naukowych. Publikacja Naukowa, praca seminaryjna, praca magisterska, referat, poster, Kraków 1992.

Literatura uzupełniająca:

• Archiwa Kościoła katolickiego w Polsce. Informator, Kielce 2002.

• T. Buksiński, Metodologiczne problemy uzasadniania wiedzy historycznej, Warszawa-Poznań 1982.

• F. Furet, Od opowieści historycznej do historii problemowej, [w:] Historia i nowoczesność. Problemy unowocześnienia metodologii i warsztatu badawczego historyka, red. Janina Leskiewiczowa, Stefania Kowalska-Glikman, Wrocław 1974, s. 13-22.

• Metodologiczne problemy narracji historycznej, pod red. J. Pomorskiego, Lublin 1990.

• E. Nagel, Struktura nauki. Zagadnienia logiki wyjaśnień naukowych, Warszawa 1970, s. 469-518.

• T. Srogosz, Między biologiczną egzystencją człowieka w dziejach a historią nauki, Częstochowa 2003.

• J. Topolski, Spory o wyjaśnianie historyczne, [w:] Swoistości poznania historycznego, red. Z. Drozdowicz, J. Topolski, W. Wrzosek, Poznań 1990

• J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998

• H. White, Tekst historyczny jako artefakt literacki, [w:] tegoż, Poetyka pisarstwa historycznego, Kraków 2000, s. 79-109.

• M.E. Wyczawski, Przygotowanie do studiów w archiwach kościelnych, Kalwaria Zebrzydowska 1989.

Efekty uczenia się:

- w zakresie wiedzy:

• posiada poszerzoną wiedzę na temat rozwoju nauki historycznej

• dysponuje wiedzą na temat teorii, metod i praktyki badawczej.

• zwraca uwagę na konstrukcję kulturowe konstruujące narracje.

- w zakresie umiejętności:

• potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz

• wyszukuje, gromadzi, selekcjonuje i wykorzystuje informacji z różnych źródeł wiedzy

• w dyskursie dobiera odpowiednie argumenty i wysuwa wnioski

- w zakresie kompetencji personalnych i społecznych:

• przestrzega norm etycznych

• przestrzega zasad prawa autorskiego

• prowadzi dyskurs naukowy z osobami o odmiennych poglądach społecznych, politycznych i konfesyjnych

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria zaliczenia przedmiotu:

Metody nauczania:

Praca pod kierunkiem, praca z tekstem, metoda problemowa, „burza mózgów”

Kryteria oceny:

Podstawą zaliczenia jest:

- doprecyzowanie i uszczegółowienie planu pracy magisterskiej wraz zestawieniem literatury i źródeł, przygotowanego w I semestrze (jeśli taka potrzeba zachodzi)

- przygotowanie wstępu pracy, zawierającego przedstawienie badanego problemu oraz omówienie zebranego materiału źródłowego i literatury, a także prezentację metod badawczych mających zostać zastosowanych w pracy

- ocena dostateczna – przygotowanie planu pracy, opanowanie podstaw warsztatu badawczego

- ocena dobra – przygotowanie planu pracy, dobre opanowanie warsztatu badawczego

- ocena bardzo dobra – przygotowanie planu pracy, bardzo dobre opanowanie warsztatu badawczego

Szczegółowe kryteria oceny pracy to:

1. Konstrukcja i styl wypowiedzi (0 - 6 p.)

a) całkowita zgodność z tematem – 2 p.

b) częściowa zgodność z tematem – 1 p.

c) klarowny, logiczny przebieg narracji – 2 p.

d) przejrzysta kompozycja eksponująca wstęp pracy, rozwinięcie i zakończenie zawierające wnioski i konkluzje końcowe autora – 2 p.

2. Treść ( 0 - 16 p.)

a) formułowanie tezy lub hipotezy do rozważań – 2 p.

b) bogata, samodzielna argumentacja – 2 p.

c) uzasadniony tematem, trafny dobór materiału rzeczowego wywodu odwołujący się do właściwego owładnięcia literaturą przedmiotu oraz źródłami – 4 p.

d) wykorzystanie adekwatnych do tematu źródeł i rzetelna ich analiza – 4 p.

c) oryginalność i dojrzałość sądów – 2 p.

d) podsumowanie, ciekawe wnioski – 2 p.

3. Forma pracy (0 – 5)

a) atrakcyjna forma pracy (użycie fotografii, diagramów, tabel, rysunków, prezentacje multimedialne) – 3 p.

b) poprawne posługiwanie się przypisami i bibliografią – 2 p.

4. Język (0-3)

a) stosowanie komunikatywnej, poprawnej polszczyzny – 3 p.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Spyra
Prowadzący grup: Janusz Spyra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Durbas
Prowadzący grup: Małgorzata Durbas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Seminarium magisterskie umożliwia pogłębianie szeroko pojętej wiedzy historycznej oraz zdobycie uporządkowanej tematycznie i chronologicznie wiedzy historycznej z zakresu średniowiecza, umożliwia specjalizację w danej, wybranej przez studenta problematyce. Przekazuje wiadomości dotyczące podstawowych pojęć teoretycznych niezbędnych do zrozumienia podstaw badania historycznego. Doskonali warsztat badawczy historyka. Pomaga rozwinąć umiejętności niezbędne w samodzielnej pracy badawczej. Pogłębia wiedzę niezbędną do przeprowadzania analizy i interpretacji średniowiecznych źródeł historycznych oraz wyrabia umiejętność krytycznej analizy i interpretacji tychże źródeł. Zwraca uwagę na nowoczesne metody pozyskiwania i wykorzystywania informacji.

Pełny opis:

Seminarium magisterskie umożliwia pogłębianie szeroko pojętej wiedzy historycznej oraz zdobycie uporządkowanej tematycznie i chronologicznie wiedzy historycznej z zakresu średniowiecza, umożliwia specjalizację w danej, wybranej przez studenta problematyce. Przekazuje wiadomości dotyczące podstawowych pojęć teoretycznych niezbędnych do zrozumienia podstaw badania historycznego. Doskonali warsztat badawczy historyka. Pomaga rozwinąć umiejętności niezbędne w samodzielnej pracy badawczej. Pogłębia wiedzę niezbędną do przeprowadzania analizy i interpretacji średniowiecznych źródeł historycznych oraz wyrabia umiejętność krytycznej analizy i interpretacji tychże źródeł. Zwraca uwagę na nowoczesne metody pozyskiwania i wykorzystywania informacji. Celem zajęć będzie:

1. uściślenie zainteresowań naukowych studentów (nakreślenie granic obszaru badawczego) w odniesieniu do ich przyszłej pracy

magisterskiej

2. wypracowanie koncepcji danej pracy – tematu i struktury).

3. pisanie pracy i jej publiczna prezentacja

Literatura:

Literatura podstawowa

• G. Gambarelli, Z. Łucki, Jak przygotować pracę dyplomową i doktorską. Wybór tematu, pisanie, prezentowanie, publikowanie, Kraków 2001.

• A.F. Grabski, Zarys historii historiografii polskiej, Poznań 2000.

• J. Serczyk, 25 wieków historii. Historycy i ich dzieła, Toruń 1994.

• S. Swieżawski, Warsztat pracy historyka. Wstęp do badań historycznych, wyd. II, Częstochowa 1999;

• J. Poliński, ABC magistranta. Poradnik, Siedlce 1991.

• J. Weiner, Technika pisania i prezentowania prac naukowych. Publikacja Naukowa, praca seminaryjna, praca magisterska, referat, poster, Kraków 1992.

Literatura uzupełniająca:

• Archiwa Kościoła katolickiego w Polsce. Informator, Kielce 2002.

• T. Buksiński, Metodologiczne problemy uzasadniania wiedzy historycznej, Warszawa-Poznań 1982.

• F. Furet, Od opowieści historycznej do historii problemowej, [w:] Historia i nowoczesność. Problemy unowocześnienia metodologii i warsztatu badawczego historyka, red. Janina Leskiewiczowa, Stefania Kowalska-Glikman, Wrocław 1974, s. 13-22.

• Metodologiczne problemy narracji historycznej, pod red. J. Pomorskiego, Lublin 1990.

• E. Nagel, Struktura nauki. Zagadnienia logiki wyjaśnień naukowych, Warszawa 1970, s. 469-518.

• T. Srogosz, Między biologiczną egzystencją człowieka w dziejach a historią nauki, Częstochowa 2003.

• J. Topolski, Spory o wyjaśnianie historyczne, [w:] Swoistości poznania historycznego, red. Z. Drozdowicz, J. Topolski, W. Wrzosek, Poznań 1990

• J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998

• H. White, Tekst historyczny jako artefakt literacki, [w:] tegoż, Poetyka pisarstwa historycznego, Kraków 2000, s. 79-109.

• M.E. Wyczawski, Przygotowanie do studiów w archiwach kościelnych, Kalwaria Zebrzydowska 1989.

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)