Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-HIS-M-02-SM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
06 przedm. obowiązk. na 2 sem HIS-M-A 06 przedm. obowiązk. na 2 sem HIS-M-NA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Seminarium magisterskie umożliwia pogłębianie szeroko pojętej wiedzy historycznej oraz zdobycie uporządkowanej tematycznie i chronologicznie wiedzy historycznej z zakresu średniowiecza, umożliwia specjalizację w danej, wybranej przez studenta problematyce. Przekazuje wiadomości dotyczące podstawowych pojęć teoretycznych niezbędnych do zrozumienia podstaw badania historycznego. Doskonali warsztat badawczy historyka. Pomaga rozwinąć umiejętności niezbędne w samodzielnej pracy badawczej. Pogłębia wiedzę niezbędną do przeprowadzania analizy i interpretacji średniowiecznych źródeł historycznych oraz wyrabia umiejętność krytycznej analizy i interpretacji tychże źródeł. Zwraca uwagę na nowoczesne metody pozyskiwania i wykorzystywania informacji. |
Pełny opis: |
Seminarium magisterskie umożliwia pogłębianie szeroko pojętej wiedzy historycznej oraz zdobycie uporządkowanej tematycznie i chronologicznie wiedzy historycznej z zakresu średniowiecza, umożliwia specjalizację w danej, wybranej przez studenta problematyce. Przekazuje wiadomości dotyczące podstawowych pojęć teoretycznych niezbędnych do zrozumienia podstaw badania historycznego. Doskonali warsztat badawczy historyka. Pomaga rozwinąć umiejętności niezbędne w samodzielnej pracy badawczej. Pogłębia wiedzę niezbędną do przeprowadzania analizy i interpretacji średniowiecznych źródeł historycznych oraz wyrabia umiejętność krytycznej analizy i interpretacji tychże źródeł. Zwraca uwagę na nowoczesne metody pozyskiwania i wykorzystywania informacji. Celem zajęć będzie: 1. uściślenie zainteresowań naukowych studentów (nakreślenie granic obszaru badawczego) w odniesieniu do ich przyszłej pracy magisterskiej 2. wypracowanie koncepcji danej pracy – tematu i struktury). 3. pisanie pracy i jej publiczna prezentacja |
Literatura: |
Literatura podstawowa • G. Gambarelli, Z. Łucki, Jak przygotować pracę dyplomową i doktorską. Wybór tematu, pisanie, prezentowanie, publikowanie, Kraków 2001. • A.F. Grabski, Zarys historii historiografii polskiej, Poznań 2000. • J. Serczyk, 25 wieków historii. Historycy i ich dzieła, Toruń 1994. • S. Swieżawski, Warsztat pracy historyka. Wstęp do badań historycznych, wyd. II, Częstochowa 1999; • J. Poliński, ABC magistranta. Poradnik, Siedlce 1991. • J. Weiner, Technika pisania i prezentowania prac naukowych. Publikacja Naukowa, praca seminaryjna, praca magisterska, referat, poster, Kraków 1992. Literatura uzupełniająca: • Archiwa Kościoła katolickiego w Polsce. Informator, Kielce 2002. • T. Buksiński, Metodologiczne problemy uzasadniania wiedzy historycznej, Warszawa-Poznań 1982. • F. Furet, Od opowieści historycznej do historii problemowej, [w:] Historia i nowoczesność. Problemy unowocześnienia metodologii i warsztatu badawczego historyka, red. Janina Leskiewiczowa, Stefania Kowalska-Glikman, Wrocław 1974, s. 13-22. • Metodologiczne problemy narracji historycznej, pod red. J. Pomorskiego, Lublin 1990. • E. Nagel, Struktura nauki. Zagadnienia logiki wyjaśnień naukowych, Warszawa 1970, s. 469-518. • T. Srogosz, Między biologiczną egzystencją człowieka w dziejach a historią nauki, Częstochowa 2003. • J. Topolski, Spory o wyjaśnianie historyczne, [w:] Swoistości poznania historycznego, red. Z. Drozdowicz, J. Topolski, W. Wrzosek, Poznań 1990 • J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998 • H. White, Tekst historyczny jako artefakt literacki, [w:] tegoż, Poetyka pisarstwa historycznego, Kraków 2000, s. 79-109. • M.E. Wyczawski, Przygotowanie do studiów w archiwach kościelnych, Kalwaria Zebrzydowska 1989. |
Efekty uczenia się: |
- w zakresie wiedzy: • posiada poszerzoną wiedzę na temat rozwoju nauki historycznej • dysponuje wiedzą na temat teorii, metod i praktyki badawczej. • zwraca uwagę na konstrukcję kulturowe konstruujące narracje. - w zakresie umiejętności: • potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz • wyszukuje, gromadzi, selekcjonuje i wykorzystuje informacji z różnych źródeł wiedzy • w dyskursie dobiera odpowiednie argumenty i wysuwa wnioski - w zakresie kompetencji personalnych i społecznych: • przestrzega norm etycznych • przestrzega zasad prawa autorskiego • prowadzi dyskurs naukowy z osobami o odmiennych poglądach społecznych, politycznych i konfesyjnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria zaliczenia przedmiotu: Metody nauczania: Praca pod kierunkiem, praca z tekstem, metoda problemowa, „burza mózgów” Kryteria oceny: Podstawą zaliczenia jest: - doprecyzowanie i uszczegółowienie planu pracy magisterskiej wraz zestawieniem literatury i źródeł, przygotowanego w I semestrze (jeśli taka potrzeba zachodzi) - przygotowanie wstępu pracy, zawierającego przedstawienie badanego problemu oraz omówienie zebranego materiału źródłowego i literatury, a także prezentację metod badawczych mających zostać zastosowanych w pracy - ocena dostateczna – przygotowanie planu pracy, opanowanie podstaw warsztatu badawczego - ocena dobra – przygotowanie planu pracy, dobre opanowanie warsztatu badawczego - ocena bardzo dobra – przygotowanie planu pracy, bardzo dobre opanowanie warsztatu badawczego Szczegółowe kryteria oceny pracy to: 1. Konstrukcja i styl wypowiedzi (0 - 6 p.) a) całkowita zgodność z tematem – 2 p. b) częściowa zgodność z tematem – 1 p. c) klarowny, logiczny przebieg narracji – 2 p. d) przejrzysta kompozycja eksponująca wstęp pracy, rozwinięcie i zakończenie zawierające wnioski i konkluzje końcowe autora – 2 p. 2. Treść ( 0 - 16 p.) a) formułowanie tezy lub hipotezy do rozważań – 2 p. b) bogata, samodzielna argumentacja – 2 p. c) uzasadniony tematem, trafny dobór materiału rzeczowego wywodu odwołujący się do właściwego owładnięcia literaturą przedmiotu oraz źródłami – 4 p. d) wykorzystanie adekwatnych do tematu źródeł i rzetelna ich analiza – 4 p. c) oryginalność i dojrzałość sądów – 2 p. d) podsumowanie, ciekawe wnioski – 2 p. 3. Forma pracy (0 – 5) a) atrakcyjna forma pracy (użycie fotografii, diagramów, tabel, rysunków, prezentacje multimedialne) – 3 p. b) poprawne posługiwanie się przypisami i bibliografią – 2 p. 4. Język (0-3) a) stosowanie komunikatywnej, poprawnej polszczyzny – 3 p. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Spyra | |
Prowadzący grup: | Janusz Spyra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Durbas | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Durbas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Seminarium magisterskie umożliwia pogłębianie szeroko pojętej wiedzy historycznej oraz zdobycie uporządkowanej tematycznie i chronologicznie wiedzy historycznej z zakresu średniowiecza, umożliwia specjalizację w danej, wybranej przez studenta problematyce. Przekazuje wiadomości dotyczące podstawowych pojęć teoretycznych niezbędnych do zrozumienia podstaw badania historycznego. Doskonali warsztat badawczy historyka. Pomaga rozwinąć umiejętności niezbędne w samodzielnej pracy badawczej. Pogłębia wiedzę niezbędną do przeprowadzania analizy i interpretacji średniowiecznych źródeł historycznych oraz wyrabia umiejętność krytycznej analizy i interpretacji tychże źródeł. Zwraca uwagę na nowoczesne metody pozyskiwania i wykorzystywania informacji. |
|
Pełny opis: |
Seminarium magisterskie umożliwia pogłębianie szeroko pojętej wiedzy historycznej oraz zdobycie uporządkowanej tematycznie i chronologicznie wiedzy historycznej z zakresu średniowiecza, umożliwia specjalizację w danej, wybranej przez studenta problematyce. Przekazuje wiadomości dotyczące podstawowych pojęć teoretycznych niezbędnych do zrozumienia podstaw badania historycznego. Doskonali warsztat badawczy historyka. Pomaga rozwinąć umiejętności niezbędne w samodzielnej pracy badawczej. Pogłębia wiedzę niezbędną do przeprowadzania analizy i interpretacji średniowiecznych źródeł historycznych oraz wyrabia umiejętność krytycznej analizy i interpretacji tychże źródeł. Zwraca uwagę na nowoczesne metody pozyskiwania i wykorzystywania informacji. Celem zajęć będzie: 1. uściślenie zainteresowań naukowych studentów (nakreślenie granic obszaru badawczego) w odniesieniu do ich przyszłej pracy magisterskiej 2. wypracowanie koncepcji danej pracy – tematu i struktury). 3. pisanie pracy i jej publiczna prezentacja |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa • G. Gambarelli, Z. Łucki, Jak przygotować pracę dyplomową i doktorską. Wybór tematu, pisanie, prezentowanie, publikowanie, Kraków 2001. • A.F. Grabski, Zarys historii historiografii polskiej, Poznań 2000. • J. Serczyk, 25 wieków historii. Historycy i ich dzieła, Toruń 1994. • S. Swieżawski, Warsztat pracy historyka. Wstęp do badań historycznych, wyd. II, Częstochowa 1999; • J. Poliński, ABC magistranta. Poradnik, Siedlce 1991. • J. Weiner, Technika pisania i prezentowania prac naukowych. Publikacja Naukowa, praca seminaryjna, praca magisterska, referat, poster, Kraków 1992. Literatura uzupełniająca: • Archiwa Kościoła katolickiego w Polsce. Informator, Kielce 2002. • T. Buksiński, Metodologiczne problemy uzasadniania wiedzy historycznej, Warszawa-Poznań 1982. • F. Furet, Od opowieści historycznej do historii problemowej, [w:] Historia i nowoczesność. Problemy unowocześnienia metodologii i warsztatu badawczego historyka, red. Janina Leskiewiczowa, Stefania Kowalska-Glikman, Wrocław 1974, s. 13-22. • Metodologiczne problemy narracji historycznej, pod red. J. Pomorskiego, Lublin 1990. • E. Nagel, Struktura nauki. Zagadnienia logiki wyjaśnień naukowych, Warszawa 1970, s. 469-518. • T. Srogosz, Między biologiczną egzystencją człowieka w dziejach a historią nauki, Częstochowa 2003. • J. Topolski, Spory o wyjaśnianie historyczne, [w:] Swoistości poznania historycznego, red. Z. Drozdowicz, J. Topolski, W. Wrzosek, Poznań 1990 • J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998 • H. White, Tekst historyczny jako artefakt literacki, [w:] tegoż, Poetyka pisarstwa historycznego, Kraków 2000, s. 79-109. • M.E. Wyczawski, Przygotowanie do studiów w archiwach kościelnych, Kalwaria Zebrzydowska 1989. |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.