Historia średniowieczna - Historia średniowieczna powszechna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-HIS-L-02-HSPOW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia średniowieczna - Historia średniowieczna powszechna |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
06 przedm. obowiązk. na 2 sem. HIS-L |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z cechami charakterystycznymi epoki, z najważniejszymi procesami z zakresu historii politycznej, społecznej, gospodarczej i kulturalnej. Przedstawienie okresu średniowiecza na szerokim tle porównawczym, zapoznanie z głównymi typami źródeł średniowiecznych i ukazanie ich miejsca i roli w kulturze epoki. Przygotowanie studentów do samodzielnego wyszukiwania informacji w literaturze naukowej oraz interpretowania tekstów źródłowych pod kierunkiem prowadzącego. Pogłębienie u studentów świadomości ciągłości historycznej dziejów Europy, poczucia uczestnictwa w europejskim i polskim dziedzictwie kulturowym i zrozumienie potrzeby prowadzenia badań historycznych w zakresie średniowiecza. |
Pełny opis: |
Opis modułu, planowane efekty kształcenia: Zapoznanie studentów z cechami charakterystycznymi epoki, z najważniejszymi procesami z zakresu historii politycznej, społecznej, gospodarczej i kulturalnej. Przedstawienie dziejów Polski na szerokim tle porównawczym, zapoznanie z głównymi typami źródeł średniowiecznych i ukazanie ich miejsca i roli w kulturze epoki. Przygotowanie studentów do samodzielnego wyszukiwania informacji w literaturze naukowej oraz interpretowania tekstów źródłowych pod kierunkiem prowadzącego. Pogłębienie u studentów świadomości ciągłości historycznej dziejów Polski i Europy, poczucia uczestnictwa w europejskim i polskim dziedzictwie kulturowym i zrozumienie potrzeby prowadzenia badań historycznych w zakresie średniowiecza. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa, różne wydania; B. Zientara, Historia powszechna średniowiecza, Warszawa, różne wydania; R. Collins, Europa wczesnośredniowieczna 300-1000, Warszawa 1996; Ch. Brooke, Europa średniowieczna 962-1154, Warszawa 2001; H. H. Mundy, Europa średniowieczna 1150-1309, Warszawa 2001; D. Hay, Europa w XIV i XV wieku, Warszawa 2001; S. Kwiatkowski, Średniowieczne dzieje Europy, Warszawa 2006; Wielka historia świata, t. 4, Kształtowanie średniowiecza, red. M. Salamon, Kraków 2005; Wielka historia świata, t. 5, Późne średniowiecze, red. K. Baczkowski, Kraków 2005; S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2002; J. Wyrozumski, Historia Polski do roku 1505, Warszawa 1978 (i nast.); R. Grodecki, S. Zachorowski, J. Dąbrowski, Dzieje Polski średniowiecznej, t. 1- 2, Kraków 1995 (i inne); J. Wyrozumski, Dzieje Polski piastowskiej (VIII wiek-1370), Kraków 1999, t. 2 serii Wielka Historia Polski; K. Baczkowski, Dzieje Polski późnośredniowiecznej, Kraków 1999, t. 2 serii Wielka Historia Polski; Kościół w Polsce, t. I: Średniowiecze, red. J. Kłoczowski, Kraków 1966; Vademecum historyka mediewisty, red. J. Nikodem, D. A. Sikorski, Warszawa 2012; R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 2009; J. Strzelczyk, Historia powszechna: Średniowiecze, Poznań 2001; Średniowiecze polskie i powszechne, t. 1-4(8), red. I. Panic, J. Sperka, B. Czwojdrak, Katowice 1999-2012. |
Efekty uczenia się: |
w zakresie wiedzy: - opanował w stopniu zaawansowanym terminologię w zakresie historii średniowiecznej oraz szeroko rozumianych nauk humanistycznych i społecznych - ma zaawansowaną, uporządkowaną tematycznie i chronologicznie wiedzę na temat wybranych zagadnień z historii powszechnej w średniowieczu w zakresie umiejętności: - wyszukuje, ocenia, selekcjonuje, gromadzi i wykorzystuje informacje z różnych źródeł wiedzy, niezbędne do poznania procesu historycznego - potrafi krytycznie analizować i interpretować źródła historyczne, stosując odpowiednie metody badawcze - poprawnie komunikuje się w mowie i w piśmie z zastosowaniem terminologii historycznej oraz terminologii innych nauk w zakresie kompetencji społecznych: - ma świadomość konieczności organizowania własnej pracy, efektywnego planowania i zarządzania czasem, krytycznego oceniania efektów swych działań. Dostrzega konieczność przedsiębiorczości i samokształcenia - ma świadomość znaczenia ciągłości historycznej (od czasu powstania społeczeństw po dzień dzisiejszy) w kształtowaniu więzi społecznych, co stwarza właściwą perspektywę rozumienia przemian zachodzących we współczesnym świecie |
Metody i kryteria oceniania: |
metody: dyskusja, praca pod kierunkiem, elementy wykładu informacyjnego; analiza tekstu źródłowego, prezentacja multimedialna, praca z mapą; kryteria: - na ocenę dostateczną (3,0): aktywność na zajęciach, zaliczenie sprawdzianu w formie testu na ocenę dostateczną; - na ocenę dobrą (4,0): aktywność na zajęciach, zaliczenie sprawdzianu w formie testu na ocenę dobrą; - na ocenę bardzo dobrą (5,0): aktywność na zajęciach, zaliczenie sprawdzianu w formie testu na ocenę bardzo dobrą, przedstawienie prezentacji multimedialnej; |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kowalska | |
Prowadzący grup: | Barbara Kowalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
I. Cele kształcenia: - zapoznanie studentów z podstawowymi rodzajami średniowiecznych źródeł - ukazanie szeregu uwarunkowań ich powstawania i funkcjonowania w kulturze piśmiennej średniowiecza - zaznajomienie studentów ze specyfiką epoki, z procesami i kierunkami rozwoju dziejowego z zakresu historii kultury i historii społeczno-politycznej - ukazanie wagi średniowiecznego dorobku kulturowego |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z cechami charakterystycznymi epoki, z najważniejszymi procesami z zakresu historii politycznej, społecznej, gospodarczej i kulturalnej. Przedstawienie dziejów Polski na szerokim tle porównawczym, zapoznanie z głównymi typami źródeł średniowiecznych i ukazanie ich miejsca i roli w kulturze epoki. Przygotowanie studentów do samodzielnego wyszukiwania informacji w literaturze naukowej oraz interpretowania tekstów źródłowych pod kierunkiem prowadzącego. Zapoznawanie studentów z badaniami z zakresu mediewistyki. Pogłębienie u studentów świadomości ciągłości historycznej dziejów Polski i Europy, poczucia uczestnictwa w europejskim i polskim dziedzictwie kulturowym i zrozumienie potrzeby prowadzenia badań historycznych w zakresie średniowiecza. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: R. Collins, Europa wczesnośredniowieczna 300-1000, Warszawa 1996; Ch. Brooke, Europa średniowieczna 962-1154, Warszawa 2001; D. Hay, Europa w XIV i XV wieku, Warszawa 2001; S. Kwiatkowski, Średniowieczne dzieje Europy, Warszawa 2006; Wielka historia świata, t. 4, Kształtowanie średniowiecza, red. M. Salamon, Kraków 2005; Wielka historia świata, t. 5, Późne średniowiecze, red. K. Baczkowski, Kraków 2005; S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2002; J. Wyrozumski, Historia Polski do roku 1505, Warszawa 1978 (i nast.); R. Grodecki, S. Zachorowski, J. Dąbrowski, Dzieje Polski średniowiecznej, t. 1- 2, Kraków 1995 (i inne); J. Wyrozumski, Dzieje Polski piastowskiej (VIII wiek-1370), Kraków 1999, t. 2 serii Wielka Historia Polski; K. Baczkowski, Dzieje Polski późnośredniowiecznej, Kraków 1999, t. 2 serii Wielka Historia Polski; Kościół w Polsce, t. I: Średniowiecze, red. J. Kłoczowski, Kraków 1966; Vademecum historyka mediewisty, red. J. Nikodem, D. A. Sikorski, Warszawa 2012; R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 2009; J. Strzelczyk, Historia powszechna: Średniowiecze, Poznań 2001; Średniowiecze polskie i powszechne, t. 1-4(8), red. I. Panic, J. Sperka, B. Czwojdrak, Katowice 1999-2012. Literatura uzupełniająca: T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa, różne wydania; B. Zientara, Historia powszechna średniowiecza, Warszawa, różne wydania. |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kowalska | |
Prowadzący grup: | Barbara Kowalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Cele kształcenia: - zapoznanie studentów z podstawowymi rodzajami średniowiecznych źródeł - ukazanie szeregu uwarunkowań ich powstawania i funkcjonowania w kulturze piśmiennej średniowiecza - zaznajomienie studentów ze specyfiką epoki, z procesami i kierunkami rozwoju dziejowego z zakresu historii kultury i historii społeczno-politycznej - ukazanie wagi średniowiecznego dorobku kulturowego |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z cechami charakterystycznymi epoki, z najważniejszymi procesami z zakresu historii politycznej, społecznej, gospodarczej i kulturalnej. Przedstawienie dziejów Polski na szerokim tle porównawczym, zapoznanie z głównymi typami źródeł średniowiecznych i ukazanie ich miejsca i roli w kulturze epoki. Przygotowanie studentów do samodzielnego wyszukiwania informacji w literaturze naukowej oraz interpretowania tekstów źródłowych pod kierunkiem prowadzącego. Zapoznawanie studentów z badaniami z zakresu mediewistyki. Pogłębienie u studentów świadomości ciągłości historycznej dziejów Polski i Europy, poczucia uczestnictwa w europejskim i polskim dziedzictwie kulturowym i zrozumienie potrzeby prowadzenia badań historycznych w zakresie średniowiecza. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: R. Collins, Europa wczesnośredniowieczna 300-1000, Warszawa 1996; Ch. Brooke, Europa średniowieczna 962-1154, Warszawa 2001; D. Hay, Europa w XIV i XV wieku, Warszawa 2001; S. Kwiatkowski, Średniowieczne dzieje Europy, Warszawa 2006; Wielka historia świata, t. 4, Kształtowanie średniowiecza, red. M. Salamon, Kraków 2005; Wielka historia świata, t. 5, Późne średniowiecze, red. K. Baczkowski, Kraków 2005; S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2002; J. Wyrozumski, Historia Polski do roku 1505, Warszawa 1978 (i nast.); R. Grodecki, S. Zachorowski, J. Dąbrowski, Dzieje Polski średniowiecznej, t. 1- 2, Kraków 1995 (i inne); J. Wyrozumski, Dzieje Polski piastowskiej (VIII wiek-1370), Kraków 1999, t. 2 serii Wielka Historia Polski; K. Baczkowski, Dzieje Polski późnośredniowiecznej, Kraków 1999, t. 2 serii Wielka Historia Polski; Kościół w Polsce, t. I: Średniowiecze, red. J. Kłoczowski, Kraków 1966; Vademecum historyka mediewisty, red. J. Nikodem, D. A. Sikorski, Warszawa 2012; R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 2009; J. Strzelczyk, Historia powszechna: Średniowiecze, Poznań 2001; Średniowiecze polskie i powszechne, t. 1-4(8), red. I. Panic, J. Sperka, B. Czwojdrak, Katowice 1999-2012; J. Garbacik, K. Pieradzka, Teksty źródłowe do historii powszechnej wieków średnich, uzupełnił i do druku przygotował K. Baczkowski, Kraków 1978. Literatura uzupełniająca: T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa, różne wydania; B. Zientara, Historia powszechna średniowiecza, Warszawa, różne wydania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni - rok akad. 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-28 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Chmielewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chmielewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Cele kształcenia: - zapoznanie studentów z podstawowymi rodzajami średniowiecznych źródeł - ukazanie szeregu uwarunkowań ich powstawania i funkcjonowania w kulturze piśmiennej średniowiecza - zaznajomienie studentów ze specyfiką epoki, z procesami i kierunkami rozwoju dziejowego z zakresu historii kultury i historii społeczno-politycznej - ukazanie wagi średniowiecznego dorobku kulturowego |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z cechami charakterystycznymi epoki, z najważniejszymi procesami z zakresu historii politycznej, społecznej, gospodarczej i kulturalnej. Przedstawienie dziejów Polski na szerokim tle porównawczym, zapoznanie z głównymi typami źródeł średniowiecznych i ukazanie ich miejsca i roli w kulturze epoki. Przygotowanie studentów do samodzielnego wyszukiwania informacji w literaturze naukowej oraz interpretowania tekstów źródłowych pod kierunkiem prowadzącego. Zapoznawanie studentów z badaniami z zakresu mediewistyki. Pogłębienie u studentów świadomości ciągłości historycznej dziejów Polski i Europy, poczucia uczestnictwa w europejskim i polskim dziedzictwie kulturowym i zrozumienie potrzeby prowadzenia badań historycznych w zakresie średniowiecza. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: R. Collins, Europa wczesnośredniowieczna 300-1000, Warszawa 1996; Ch. Brooke, Europa średniowieczna 962-1154, Warszawa 2001; D. Hay, Europa w XIV i XV wieku, Warszawa 2001; S. Kwiatkowski, Średniowieczne dzieje Europy, Warszawa 2006; Wielka historia świata, t. 4, Kształtowanie średniowiecza, red. M. Salamon, Kraków 2005; Wielka historia świata, t. 5, Późne średniowiecze, red. K. Baczkowski, Kraków 2005; S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2002; J. Wyrozumski, Historia Polski do roku 1505, Warszawa 1978 (i nast.); R. Grodecki, S. Zachorowski, J. Dąbrowski, Dzieje Polski średniowiecznej, t. 1- 2, Kraków 1995 (i inne); J. Wyrozumski, Dzieje Polski piastowskiej (VIII wiek-1370), Kraków 1999, t. 2 serii Wielka Historia Polski; K. Baczkowski, Dzieje Polski późnośredniowiecznej, Kraków 1999, t. 2 serii Wielka Historia Polski; Kościół w Polsce, t. I: Średniowiecze, red. J. Kłoczowski, Kraków 1966; Vademecum historyka mediewisty, red. J. Nikodem, D. A. Sikorski, Warszawa 2012; R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 2009; J. Strzelczyk, Historia powszechna: Średniowiecze, Poznań 2001; Średniowiecze polskie i powszechne, t. 1-4(8), red. I. Panic, J. Sperka, B. Czwojdrak, Katowice 1999-2012; J. Garbacik, K. Pieradzka, Teksty źródłowe do historii powszechnej wieków średnich, uzupełnił i do druku przygotował K. Baczkowski, Kraków 1978. Literatura uzupełniająca: K. Chmielewska, Polowanie jako forma aktywności człowieka na podstawie średniowiecznych i wczesnorenesansowych źródeł pisanych. „Sport i Turystyka. Środkowoeuropejskie Czasopismo Naukowe” 2019, t.2, nr. 2, s. 29-41. DOI: 10.16926/sit.2019.02.12 K. Chmielewska, Realia i uwarunkowania wojennych wizji w historiografii polskiego średniowiecza, [w:] Świat bliski i świat daleki w staropolskich przestrzeniach, red. M. Jarczykowa, B. Mazurkowa, S.P. Dąbrowski, Katowice 2015, s. 37-52. K. Chmielewska, Patientia et misericordia, poena et signum. The picture of a diseased person and the disease in Mediaeval narrative sources; „UR Journal of Humanities and Social Sciences”, 2020, Nr 4 (17), s. 5-16; DOI: 10.15584/johass.2020.4.1; D. Jones, Świt Królestw, Kraków 2023, T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa, różne wydania; C. Wickham, Średniowieczna Europa, Łódź 2018; B. Zientara, Historia powszechna średniowiecza, Warszawa, różne wydania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.