Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty projektów medialnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-FP-M-04-D-WPM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty projektów medialnych
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: 06 przedm. obowiązk. na 4 sem. FP-M-CPD-D
06 przedm. obowiązk. na 4 sem. FP-M-D
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Cel zajęć: student nabywa kompetencje przygotowujące go do rozumienia i upowszechniania kultury audiowizualnej w jej formach tradycyjnych i cyfrowych; samodzielnie przygotowuje schemat projektu medialnego, systematycznie i planowo go realizuje, a następnie publikuje z zachowaniem zasad prawa autorskiego.

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

Właściwości i typologia mass mediów i hipermediów, ich rola w przekazie kulturowym; różne modele procesu komunikowania ze względu na nowe media i multimedia – relacje słowa, obrazu i przekazu audiowizualnego w tekście medialnym; wpływ przekazu medialnego na kształtowanie się tożsamości kulturowej i narodowej oraz rozumienie innych kultur; rola sztuki audiowizualnej w życiu codziennym: społecznym i obyczajowym; specyfika i znajomość języka przekazów medialnych: prasowego, kinowego, radiowego, telewizyjnego, internetowego; podstawowe narzędzia do tworzenia i odtwarzania przekazów medialnych: tradycyjnych i cyfrowych; zasady prawa autorskiego podczas korzystania z tekstów medialnych i konstruowania przekazu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- Nowe media a media tradycyjne, red. M. Jeziński Toruń 2009 (wybrane artykuły: W. Otto, Krótkie formy filmowe w Internecie, S. Jędrzejewski, Radio w świecie cyfrowym);

- M. Sieńko, Narracja intermedialna, w: Przestrzenie wizualne i akustyczne człowieka. Antropologia audiowizualna jako przedmiot i metoda badań, red. A. Janiak, W. Krzemińska, A. Wojtasik- Tokarz, Wrocław 2007, s. 151-160;

- E. Szczęsna, Cyfrowy światoobraz. Kilka uwag o obrazowości przekazów internetowych, [w:] Kulturowe wizualizacje ..., s. 383-396;

- E. Wilk, Nawigacja słowa. Strategie werbalne w przekazach audiowizualnych, Kraków 2000;

- E. Wójtowicz, Ekran a sztuka Internetu, [w:] Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002, s.433-442;

- P. Zawojski, Od obrazów pisma do pisma obrazów, w: Słowo w kulturze mediów, red. Z. Suszczyński, Białystok 1999;

- Od fotografii do rzeczywistości wirtualnej, red. M. Hopfinger, Warszawa 1997; -R.W. Kluszczyński, Światy multimediów, w: W świecie mediów, red. E. Nurczyńska-Fidelska, Kraków 2001, s. 85-100;

- A. Gwóźdź, Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Kraków 1997;

- B. Aouil, Komunikowanie się w Internecie – narzędzia, specyfika i właściwości, w: Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, red. M. Wawrzak – Chodaczek, Toruń 2008, s. 11-40;

- D. Arijon, Gramatyka języka filmowego, Warszawa 2008 (wybrane teksty);

- A. Karpowicz, Podręcznik prawa autorskiego dla studentów uczelni artystycznych, wyd. 2, Warszawa 2013 (wybrane zagadnienia);

- Prawo Internetu, red. P. Podrecki, Warszawa 2004.

Literatura uzupełniająca:

- N. Negroponte, Cyfrowe życie. Jak się odnaleźć w świecie komputerów, przeł. M. Łakomy, Warszawa 1997;

- M. Piotrowski, Sieć 2.0 i Kultura 2.0 – specyfika nowego podejścia do

komunikacji w Internecie, w: Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, red. M. Wawrzak-Chodaczek, Toruń 2008, s. 85-95;

- P. Barczyk, Nowe technologie a kultura cyfrowego dostępu, w: Wokół mediów ery WEB 2.0, red. B. Jung, Warszawa 2010, s. 10-31;

- Estetyka wirtualności, red. M. Ostrowiecki, Kraków 2005 (wybrane artykuły);

- Po kinie?... Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, red. A. Gwóźdź, Kraków 1994 (wybrane artykuły);

- Pejzaże audiowizualne. Telewizja – wideo – komputer, red. A. Gwóźdź, Kraków 1997 (wybrane artykuły);

- J.V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, Warszawa 2007.

Efekty uczenia się:

Student w zakresie wiedzy:

- zna podstawowe zasady montażu filmowego i narzędzia temu służące;

- zna podstawowe narzędzia do tworzenia i odtwarzania przekazów medialnych;

w zakresie umiejętności:

- konstruuje przekaz audialny, audiowizualny, wizualny, interaktywny, hipertekstowy itd.;

- realizuje projekt wykorzystujący sztukę kina i przekaźników elektronicznych w

przekazie masowym;

- tworzy kolaż form wizualno-dźwiękowych;

- wykorzystuje programy do obróbki przekazów tekstów medialnych;

w zakresie kompetencji społecznych:

- doskonali umiejętności pracy zespołowej;

- poznaje środowisko i potrafi prowadzić skuteczne rozmowy z otoczeniem.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę. Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność, przygotowanie do zajęć i aktywne w uczestnictwo w zajęciach. Skonstruowanie schematu projektu, który zawiera podstawowe

elementy odnoszące się do efektów uczenia się samodzielne i terminowe wykonanie  przekazu audialnego / audiowizualnego / wizualnego / interaktywnego i opublikowanie go w Internecie z zachowaniem zasad prawa autorskiego.

Praktyki zawodowe:

Zgodnie z tokiem studiów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Mika-Załóg
Prowadzący grup: Ewelina Mika-Załóg
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Cel zajęć: student nabywa kompetencje przygotowujące go do rozumienia i upowszechniania kultury audiowizualnej w jej formach tradycyjnych i cyfrowych; samodzielnie przygotowuje schemat projektu medialnego, systematycznie i planowo go realizuje, a następnie publikuje z zachowaniem zasad prawa autorskiego.

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

Właściwości i typologia mass mediów i hipermediów, ich rola w przekazie kulturowym; różne modele procesu komunikowania ze względu na nowe media i multimedia – relacje słowa, obrazu i przekazu audiowizualnego w tekście medialnym; wpływ przekazu medialnego na kształtowanie się tożsamości kulturowej i narodowej oraz rozumienie innych kultur; rola sztuki audiowizualnej w życiu codziennym: społecznym i obyczajowym; specyfika i znajomość języka przekazów medialnych: prasowego, kinowego, radiowego, telewizyjnego, internetowego; podstawowe narzędzia do tworzenia i odtwarzania przekazów medialnych: tradycyjnych i cyfrowych; zasady prawa autorskiego podczas korzystania z tekstów medialnych i konstruowania przekazu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- Nowe media a media tradycyjne, red. M. Jeziński Toruń 2009 (wybrane artykuły: W. Otto, Krótkie formy filmowe w Internecie, S. Jędrzejewski, Radio w świecie cyfrowym);

- M. Sieńko, Narracja intermedialna, w: Przestrzenie wizualne i akustyczne człowieka. Antropologia audiowizualna jako przedmiot i metoda badań, red. A. Janiak, W. Krzemińska, A. Wojtasik- Tokarz, Wrocław 2007, s. 151-160;

- E. Szczęsna, Cyfrowy światoobraz. Kilka uwag o obrazowości przekazów internetowych, [w:] Kulturowe wizualizacje ..., s. 383-396;

- E. Wilk, Nawigacja słowa. Strategie werbalne w przekazach audiowizualnych, Kraków 2000;

- E. Wójtowicz, Ekran a sztuka Internetu, [w:] Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002, s.433-442;

- P. Zawojski, Od obrazów pisma do pisma obrazów, w: Słowo w kulturze mediów, red. Z. Suszczyński, Białystok 1999;

- Od fotografii do rzeczywistości wirtualnej, red. M. Hopfinger, Warszawa 1997; -R.W. Kluszczyński, Światy multimediów, w: W świecie mediów, red. E. Nurczyńska-Fidelska, Kraków 2001, s. 85-100;

- A. Gwóźdź, Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Kraków 1997;

- B. Aouil, Komunikowanie się w Internecie – narzędzia, specyfika i właściwości, w: Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, red. M. Wawrzak – Chodaczek, Toruń 2008, s. 11-40;

- D. Arijon, Gramatyka języka filmowego, Warszawa 2008 (wybrane teksty);

- A. Karpowicz, Podręcznik prawa autorskiego dla studentów uczelni artystycznych, wyd. 2, Warszawa 2013 (wybrane zagadnienia);

- Prawo Internetu, red. P. Podrecki, Warszawa 2004.

Literatura uzupełniająca:

- N. Negroponte, Cyfrowe życie. Jak się odnaleźć w świecie komputerów, przeł. M. Łakomy, Warszawa 1997;

- M. Piotrowski, Sieć 2.0 i Kultura 2.0 – specyfika nowego podejścia do

komunikacji w Internecie, w: Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, red. M. Wawrzak-Chodaczek, Toruń 2008, s. 85-95;

- P. Barczyk, Nowe technologie a kultura cyfrowego dostępu, w: Wokół mediów ery WEB 2.0, red. B. Jung, Warszawa 2010, s. 10-31;

- Estetyka wirtualności, red. M. Ostrowiecki, Kraków 2005 (wybrane artykuły);

- Po kinie?... Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, red. A. Gwóźdź, Kraków 1994 (wybrane artykuły);

- Pejzaże audiowizualne. Telewizja – wideo – komputer, red. A. Gwóźdź, Kraków 1997 (wybrane artykuły);

- J.V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, Warszawa 2007.

Uwagi:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Janek
Prowadzący grup: Anna Janek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni - rok akad. 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-28 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Zaborski
Prowadzący grup: Piotr Zaborski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Cel zajęć: student nabywa kompetencje przygotowujące go do rozumienia i upowszechniania kultury audiowizualnej w jej formach tradycyjnych i cyfrowych; samodzielnie przygotowuje schemat projektu medialnego, systematycznie i planowo go realizuje, a następnie publikuje z zachowaniem zasad prawa autorskiego.

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

Właściwości i typologia mass mediów i hipermediów, ich rola w przekazie kulturowym; różne modele procesu komunikowania ze względu na nowe media i multimedia – relacje słowa, obrazu i przekazu audiowizualnego w tekście medialnym; wpływ przekazu medialnego na kształtowanie się tożsamości kulturowej i narodowej oraz rozumienie innych kultur; rola sztuki audiowizualnej w życiu codziennym: społecznym i obyczajowym; specyfika i znajomość języka przekazów medialnych: prasowego, kinowego, radiowego, telewizyjnego, internetowego; podstawowe narzędzia do tworzenia i odtwarzania przekazów medialnych: tradycyjnych i cyfrowych; zasady prawa autorskiego podczas korzystania z tekstów medialnych i konstruowania przekazu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- Nowe media a media tradycyjne, red. M. Jeziński Toruń 2009 (wybrane artykuły: W. Otto, Krótkie formy filmowe w Internecie, S. Jędrzejewski, Radio w świecie cyfrowym);

- M. Sieńko, Narracja intermedialna, w: Przestrzenie wizualne i akustyczne człowieka. Antropologia audiowizualna jako przedmiot i metoda badań, red. A. Janiak, W. Krzemińska, A. Wojtasik- Tokarz, Wrocław 2007, s. 151-160;

- E. Szczęsna, Cyfrowy światoobraz. Kilka uwag o obrazowości przekazów internetowych, [w:] Kulturowe wizualizacje ..., s. 383-396;

- E. Wilk, Nawigacja słowa. Strategie werbalne w przekazach audiowizualnych, Kraków 2000;

- E. Wójtowicz, Ekran a sztuka Internetu, [w:] Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002, s.433-442;

- P. Zawojski, Od obrazów pisma do pisma obrazów, w: Słowo w kulturze mediów, red. Z. Suszczyński, Białystok 1999;

- Od fotografii do rzeczywistości wirtualnej, red. M. Hopfinger, Warszawa 1997; -R.W. Kluszczyński, Światy multimediów, w: W świecie mediów, red. E. Nurczyńska-Fidelska, Kraków 2001, s. 85-100;

- A. Gwóźdź, Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Kraków 1997;

- B. Aouil, Komunikowanie się w Internecie – narzędzia, specyfika i właściwości, w: Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, red. M. Wawrzak – Chodaczek, Toruń 2008, s. 11-40;

- D. Arijon, Gramatyka języka filmowego, Warszawa 2008 (wybrane teksty);

- A. Karpowicz, Podręcznik prawa autorskiego dla studentów uczelni artystycznych, wyd. 2, Warszawa 2013 (wybrane zagadnienia);

- Prawo Internetu, red. P. Podrecki, Warszawa 2004.

Literatura uzupełniająca:

- N. Negroponte, Cyfrowe życie. Jak się odnaleźć w świecie komputerów, przeł. M. Łakomy, Warszawa 1997;

- M. Piotrowski, Sieć 2.0 i Kultura 2.0 – specyfika nowego podejścia do

komunikacji w Internecie, w: Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, red. M. Wawrzak-Chodaczek, Toruń 2008, s. 85-95;

- P. Barczyk, Nowe technologie a kultura cyfrowego dostępu, w: Wokół mediów ery WEB 2.0, red. B. Jung, Warszawa 2010, s. 10-31;

- Estetyka wirtualności, red. M. Ostrowiecki, Kraków 2005 (wybrane artykuły);

- Po kinie?... Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, red. A. Gwóźdź, Kraków 1994 (wybrane artykuły);

- Pejzaże audiowizualne. Telewizja – wideo – komputer, red. A. Gwóźdź, Kraków 1997 (wybrane artykuły);

- J.V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, Warszawa 2007.

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
ul. Waszyngtona 4/8 42-217 Częstochowa tel: +48 34 3784 100 https://ujd.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)