Warsztaty projektów medialnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-FP-M-04-D-WPM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty projektów medialnych |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
06 przedm. obowiązk. na 4 sem. FP-M-CPD-D 06 przedm. obowiązk. na 4 sem. FP-M-D |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Cel zajęć: student nabywa kompetencje przygotowujące go do rozumienia i upowszechniania kultury audiowizualnej w jej formach tradycyjnych i cyfrowych; samodzielnie przygotowuje schemat projektu medialnego, systematycznie i planowo go realizuje, a następnie publikuje z zachowaniem zasad prawa autorskiego. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: Właściwości i typologia mass mediów i hipermediów, ich rola w przekazie kulturowym; różne modele procesu komunikowania ze względu na nowe media i multimedia – relacje słowa, obrazu i przekazu audiowizualnego w tekście medialnym; wpływ przekazu medialnego na kształtowanie się tożsamości kulturowej i narodowej oraz rozumienie innych kultur; rola sztuki audiowizualnej w życiu codziennym: społecznym i obyczajowym; specyfika i znajomość języka przekazów medialnych: prasowego, kinowego, radiowego, telewizyjnego, internetowego; podstawowe narzędzia do tworzenia i odtwarzania przekazów medialnych: tradycyjnych i cyfrowych; zasady prawa autorskiego podczas korzystania z tekstów medialnych i konstruowania przekazu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Nowe media a media tradycyjne, red. M. Jeziński Toruń 2009 (wybrane artykuły: W. Otto, Krótkie formy filmowe w Internecie, S. Jędrzejewski, Radio w świecie cyfrowym); - M. Sieńko, Narracja intermedialna, w: Przestrzenie wizualne i akustyczne człowieka. Antropologia audiowizualna jako przedmiot i metoda badań, red. A. Janiak, W. Krzemińska, A. Wojtasik- Tokarz, Wrocław 2007, s. 151-160; - E. Szczęsna, Cyfrowy światoobraz. Kilka uwag o obrazowości przekazów internetowych, [w:] Kulturowe wizualizacje ..., s. 383-396; - E. Wilk, Nawigacja słowa. Strategie werbalne w przekazach audiowizualnych, Kraków 2000; - E. Wójtowicz, Ekran a sztuka Internetu, [w:] Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002, s.433-442; - P. Zawojski, Od obrazów pisma do pisma obrazów, w: Słowo w kulturze mediów, red. Z. Suszczyński, Białystok 1999; - Od fotografii do rzeczywistości wirtualnej, red. M. Hopfinger, Warszawa 1997; -R.W. Kluszczyński, Światy multimediów, w: W świecie mediów, red. E. Nurczyńska-Fidelska, Kraków 2001, s. 85-100; - A. Gwóźdź, Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Kraków 1997; - B. Aouil, Komunikowanie się w Internecie – narzędzia, specyfika i właściwości, w: Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, red. M. Wawrzak – Chodaczek, Toruń 2008, s. 11-40; - D. Arijon, Gramatyka języka filmowego, Warszawa 2008 (wybrane teksty); - A. Karpowicz, Podręcznik prawa autorskiego dla studentów uczelni artystycznych, wyd. 2, Warszawa 2013 (wybrane zagadnienia); - Prawo Internetu, red. P. Podrecki, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: - N. Negroponte, Cyfrowe życie. Jak się odnaleźć w świecie komputerów, przeł. M. Łakomy, Warszawa 1997; - M. Piotrowski, Sieć 2.0 i Kultura 2.0 – specyfika nowego podejścia do komunikacji w Internecie, w: Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, red. M. Wawrzak-Chodaczek, Toruń 2008, s. 85-95; - P. Barczyk, Nowe technologie a kultura cyfrowego dostępu, w: Wokół mediów ery WEB 2.0, red. B. Jung, Warszawa 2010, s. 10-31; - Estetyka wirtualności, red. M. Ostrowiecki, Kraków 2005 (wybrane artykuły); - Po kinie?... Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, red. A. Gwóźdź, Kraków 1994 (wybrane artykuły); - Pejzaże audiowizualne. Telewizja – wideo – komputer, red. A. Gwóźdź, Kraków 1997 (wybrane artykuły); - J.V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy: - zna podstawowe zasady montażu filmowego i narzędzia temu służące; - zna podstawowe narzędzia do tworzenia i odtwarzania przekazów medialnych; w zakresie umiejętności: - konstruuje przekaz audialny, audiowizualny, wizualny, interaktywny, hipertekstowy itd.; - realizuje projekt wykorzystujący sztukę kina i przekaźników elektronicznych w przekazie masowym; - tworzy kolaż form wizualno-dźwiękowych; - wykorzystuje programy do obróbki przekazów tekstów medialnych; w zakresie kompetencji społecznych: - doskonali umiejętności pracy zespołowej; - poznaje środowisko i potrafi prowadzić skuteczne rozmowy z otoczeniem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność, przygotowanie do zajęć i aktywne w uczestnictwo w zajęciach. Skonstruowanie schematu projektu, który zawiera podstawowe elementy odnoszące się do efektów uczenia się samodzielne i terminowe wykonanie przekazu audialnego / audiowizualnego / wizualnego / interaktywnego i opublikowanie go w Internecie z zachowaniem zasad prawa autorskiego. |
Praktyki zawodowe: |
Zgodnie z tokiem studiów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Mika-Załóg | |
Prowadzący grup: | Ewelina Mika-Załóg | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Cel zajęć: student nabywa kompetencje przygotowujące go do rozumienia i upowszechniania kultury audiowizualnej w jej formach tradycyjnych i cyfrowych; samodzielnie przygotowuje schemat projektu medialnego, systematycznie i planowo go realizuje, a następnie publikuje z zachowaniem zasad prawa autorskiego. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: Właściwości i typologia mass mediów i hipermediów, ich rola w przekazie kulturowym; różne modele procesu komunikowania ze względu na nowe media i multimedia – relacje słowa, obrazu i przekazu audiowizualnego w tekście medialnym; wpływ przekazu medialnego na kształtowanie się tożsamości kulturowej i narodowej oraz rozumienie innych kultur; rola sztuki audiowizualnej w życiu codziennym: społecznym i obyczajowym; specyfika i znajomość języka przekazów medialnych: prasowego, kinowego, radiowego, telewizyjnego, internetowego; podstawowe narzędzia do tworzenia i odtwarzania przekazów medialnych: tradycyjnych i cyfrowych; zasady prawa autorskiego podczas korzystania z tekstów medialnych i konstruowania przekazu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Nowe media a media tradycyjne, red. M. Jeziński Toruń 2009 (wybrane artykuły: W. Otto, Krótkie formy filmowe w Internecie, S. Jędrzejewski, Radio w świecie cyfrowym); - M. Sieńko, Narracja intermedialna, w: Przestrzenie wizualne i akustyczne człowieka. Antropologia audiowizualna jako przedmiot i metoda badań, red. A. Janiak, W. Krzemińska, A. Wojtasik- Tokarz, Wrocław 2007, s. 151-160; - E. Szczęsna, Cyfrowy światoobraz. Kilka uwag o obrazowości przekazów internetowych, [w:] Kulturowe wizualizacje ..., s. 383-396; - E. Wilk, Nawigacja słowa. Strategie werbalne w przekazach audiowizualnych, Kraków 2000; - E. Wójtowicz, Ekran a sztuka Internetu, [w:] Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002, s.433-442; - P. Zawojski, Od obrazów pisma do pisma obrazów, w: Słowo w kulturze mediów, red. Z. Suszczyński, Białystok 1999; - Od fotografii do rzeczywistości wirtualnej, red. M. Hopfinger, Warszawa 1997; -R.W. Kluszczyński, Światy multimediów, w: W świecie mediów, red. E. Nurczyńska-Fidelska, Kraków 2001, s. 85-100; - A. Gwóźdź, Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Kraków 1997; - B. Aouil, Komunikowanie się w Internecie – narzędzia, specyfika i właściwości, w: Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, red. M. Wawrzak – Chodaczek, Toruń 2008, s. 11-40; - D. Arijon, Gramatyka języka filmowego, Warszawa 2008 (wybrane teksty); - A. Karpowicz, Podręcznik prawa autorskiego dla studentów uczelni artystycznych, wyd. 2, Warszawa 2013 (wybrane zagadnienia); - Prawo Internetu, red. P. Podrecki, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: - N. Negroponte, Cyfrowe życie. Jak się odnaleźć w świecie komputerów, przeł. M. Łakomy, Warszawa 1997; - M. Piotrowski, Sieć 2.0 i Kultura 2.0 – specyfika nowego podejścia do komunikacji w Internecie, w: Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, red. M. Wawrzak-Chodaczek, Toruń 2008, s. 85-95; - P. Barczyk, Nowe technologie a kultura cyfrowego dostępu, w: Wokół mediów ery WEB 2.0, red. B. Jung, Warszawa 2010, s. 10-31; - Estetyka wirtualności, red. M. Ostrowiecki, Kraków 2005 (wybrane artykuły); - Po kinie?... Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, red. A. Gwóźdź, Kraków 1994 (wybrane artykuły); - Pejzaże audiowizualne. Telewizja – wideo – komputer, red. A. Gwóźdź, Kraków 1997 (wybrane artykuły); - J.V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, Warszawa 2007. |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Janek | |
Prowadzący grup: | Anna Janek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni - rok akad. 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-28 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Zaborski | |
Prowadzący grup: | Piotr Zaborski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Cel zajęć: student nabywa kompetencje przygotowujące go do rozumienia i upowszechniania kultury audiowizualnej w jej formach tradycyjnych i cyfrowych; samodzielnie przygotowuje schemat projektu medialnego, systematycznie i planowo go realizuje, a następnie publikuje z zachowaniem zasad prawa autorskiego. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: Właściwości i typologia mass mediów i hipermediów, ich rola w przekazie kulturowym; różne modele procesu komunikowania ze względu na nowe media i multimedia – relacje słowa, obrazu i przekazu audiowizualnego w tekście medialnym; wpływ przekazu medialnego na kształtowanie się tożsamości kulturowej i narodowej oraz rozumienie innych kultur; rola sztuki audiowizualnej w życiu codziennym: społecznym i obyczajowym; specyfika i znajomość języka przekazów medialnych: prasowego, kinowego, radiowego, telewizyjnego, internetowego; podstawowe narzędzia do tworzenia i odtwarzania przekazów medialnych: tradycyjnych i cyfrowych; zasady prawa autorskiego podczas korzystania z tekstów medialnych i konstruowania przekazu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Nowe media a media tradycyjne, red. M. Jeziński Toruń 2009 (wybrane artykuły: W. Otto, Krótkie formy filmowe w Internecie, S. Jędrzejewski, Radio w świecie cyfrowym); - M. Sieńko, Narracja intermedialna, w: Przestrzenie wizualne i akustyczne człowieka. Antropologia audiowizualna jako przedmiot i metoda badań, red. A. Janiak, W. Krzemińska, A. Wojtasik- Tokarz, Wrocław 2007, s. 151-160; - E. Szczęsna, Cyfrowy światoobraz. Kilka uwag o obrazowości przekazów internetowych, [w:] Kulturowe wizualizacje ..., s. 383-396; - E. Wilk, Nawigacja słowa. Strategie werbalne w przekazach audiowizualnych, Kraków 2000; - E. Wójtowicz, Ekran a sztuka Internetu, [w:] Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002, s.433-442; - P. Zawojski, Od obrazów pisma do pisma obrazów, w: Słowo w kulturze mediów, red. Z. Suszczyński, Białystok 1999; - Od fotografii do rzeczywistości wirtualnej, red. M. Hopfinger, Warszawa 1997; -R.W. Kluszczyński, Światy multimediów, w: W świecie mediów, red. E. Nurczyńska-Fidelska, Kraków 2001, s. 85-100; - A. Gwóźdź, Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Kraków 1997; - B. Aouil, Komunikowanie się w Internecie – narzędzia, specyfika i właściwości, w: Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, red. M. Wawrzak – Chodaczek, Toruń 2008, s. 11-40; - D. Arijon, Gramatyka języka filmowego, Warszawa 2008 (wybrane teksty); - A. Karpowicz, Podręcznik prawa autorskiego dla studentów uczelni artystycznych, wyd. 2, Warszawa 2013 (wybrane zagadnienia); - Prawo Internetu, red. P. Podrecki, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: - N. Negroponte, Cyfrowe życie. Jak się odnaleźć w świecie komputerów, przeł. M. Łakomy, Warszawa 1997; - M. Piotrowski, Sieć 2.0 i Kultura 2.0 – specyfika nowego podejścia do komunikacji w Internecie, w: Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, red. M. Wawrzak-Chodaczek, Toruń 2008, s. 85-95; - P. Barczyk, Nowe technologie a kultura cyfrowego dostępu, w: Wokół mediów ery WEB 2.0, red. B. Jung, Warszawa 2010, s. 10-31; - Estetyka wirtualności, red. M. Ostrowiecki, Kraków 2005 (wybrane artykuły); - Po kinie?... Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, red. A. Gwóźdź, Kraków 1994 (wybrane artykuły); - Pejzaże audiowizualne. Telewizja – wideo – komputer, red. A. Gwóźdź, Kraków 1997 (wybrane artykuły); - J.V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, Warszawa 2007. |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.