Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie w komunikacji kryzysowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-DKM-M-04-SWKK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Strategie w komunikacji kryzysowej
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: 06 przedmioty obowiązkowe na 4 sem. DKM-M
06 przedmioty obowiązkowe na 4 sem. DKM-M-RPPR
Punkty ECTS i inne: 5.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Definiowanie i sfery działalności public relations. Istota pojęcia kryzys. Kryzys z punktu widzenia public relations. Typy sytuacji kryzysowych. Skutki plotek i spekulacji. Źródła i przejawy kryzysu. Plan antykryzysowy. Etapy zarządzania sytuacją kryzysową. Jak reagować na kryzys? Jak sobie radzić ze złą prasą? Przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym przekazanie wiedzy z zakresu komunikowania w sytuacjach kryzysowych, kształtowanie kompetencji komunikacyjnych w sytuacjach kryzysowych, kształtowanie umiejętności przygotowania programu antykryzysowego. Studium przypadku. Zasada 5 P.

Pełny opis:

Istota sytuacji kryzysowej i jej rodzaje. Identyfikacja i analiza sytuacji kryzysowych; Zasada 5 P.;

Narzędzia komunikacji i rola mass-mediów w zarządzaniu wizerunkiem, w tym nowoczesnych mediów społecznościowych. Instrumenty PR wykorzystywane w zarządzaniu sytuacją kryzysową;

Rola kontaktów osobistych w sytuacji kryzysowej - zasady wystąpień publicznych. Media relations - współpraca ze środkami masowego przekazu w sytuacji kryzysowej;

Internet jako nowoczesny sposób komunikacji w ramach PR. Zasady radzenia sobie z negatywnymi doniesieniami medialnymi;

Analiza przypadków sytuacji kryzysowych, w których doszło do złamania zasad

współpracy z mediami (niepowodzeń w zarządzaniu komunikacją kryzysową);

poznanie Internetu jako przestrzeni komunikacji kryzysowej;

Jak kontaktować się z mediami w sytuacjach kryzysowych- zasady wykorzystania narzędzi: konferencja prasowa, mailing, wystąpienie przed kamerą, media społecznościowe; media event; wywiad

w mediach);

Studium przypadków - ćwiczenia z wykorzystania przestrzeni online

i omawianych narzędzi do optymalizowania współpracy z mediami w sytuacji kryzysu wizerunku;

Negocjacje, zagadnienia i istota procesu - wprowadzenie podstawowych pojęć z tego zakresu w zestawieniu z podstawowymi pojęciami retoryki; podstawowe style negocjacji, jej etapy i strategie negocjacyjne;

Komunikacja werbalna i niewerbalna w komunikacji kryzysowej w

powiązaniu z problemem etyki wypowiedzi;

Ćwiczenia sprawności zarządzania komunikacją kryzysową, spotkania z rzecznikami i odpowiedzialnymi za crisis menagment; rola mediów w inspirowaniu i kreowaniu konfliktu/kryzysu

Literatura:

P.F. Anthonissen red., Komunikacja kryzysowa, Kraków 2010;

J. Sztumski, Konflikty społeczne i negocjacje jako sposoby ich przezwyciężania, Częstochowa 2000;

J. Kamiński, Negocjowanie: techniki rozwiązywania sporów, Warszawa 2003;

Efekty uczenia się:

Student pozna i zrozumie:

- podstawowe zasady i instrumenty współpracy z mediami w sytuacji kryzysu wizerunku/reputacji;

- specyfikę Internetu (social mediów) i mediów online jako przestrzeni komunikacji kryzysowej

- zasady, style, elementy, etapy, strategie negocjacji jako podstawowego instrumentu rozwiązywania sporów w sytuacjach kryzysowych

Będzie potrafił:

- rozróżniać pojęcia i kategorie z zakresu komunikowania kryzysowego

- zastosować zdobytą wiedzę do zanalizowania i rozwiązania konkretnego problemu wynikającego ze zderzenia spornych racji

- przygotować projekt planu działań informacyjnych wobec mediów, w ramach grup zadaniowych

- zidentyfikować metody manipulowania informacją i stosować poznane strategie językowe i negocjacyjne

- do przyjmowania różnych ról w ramach zespołu negocjacyjnego

i zarządzającego informacjami w sytuacji kryzysowej

Metody i kryteria oceniania:

Ocena aktywności i pracy w grupie na zajęciach

Praca zaliczająca.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Juliusz Święcki
Prowadzący grup: Juliusz Święcki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Definiowanie i sfery działalności public relations. Istota pojęcia kryzys. Kryzys z punktu widzenia public relations. Typy sytuacji kryzysowych. Skutki plotek i spekulacji. Źródła i przejawy kryzysu. Plan antykryzysowy. Etapy zarządzania sytuacją kryzysową. Jak reagować na kryzys? Jak sobie radzić ze złą prasą? Przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym przekazanie wiedzy z zakresu komunikowania w sytuacjach kryzysowych, kształtowanie kompetencji komunikacyjnych w sytuacjach kryzysowych, kształtowanie umiejętności przygotowania programu antykryzysowego. Studium przypadku. Zasada 5 P.

Pełny opis:

Istota sytuacji kryzysowej i jej rodzaje. Identyfikacja i analiza sytuacji kryzysowych; Zasada 5 P.;

Narzędzia komunikacji i rola mass-mediów w zarządzaniu wizerunkiem, w tym nowoczesnych mediów społecznościowych. Instrumenty PR wykorzystywane w zarządzaniu sytuacją kryzysową;

Rola kontaktów osobistych w sytuacji kryzysowej - zasady wystąpień publicznych. Media relations - współpraca ze środkami masowego przekazu w sytuacji kryzysowej;

Internet jako nowoczesny sposób komunikacji w ramach PR. Zasady radzenia sobie z negatywnymi doniesieniami medialnymi;

Analiza przypadków sytuacji kryzysowych, w których doszło do złamania zasad współpracy z mediami (niepowodzeń w zarządzaniu komunikacją kryzysową);

poznanie Internetu jako przestrzeni komunikacji kryzysowej;

Jak kontaktować się z mediami w sytuacjach kryzysowych - zasady wykorzystania narzędzi: konferencja prasowa, mailing, wystąpienie przed kamerą, media społecznościowe; media event; wywiad w mediach);

Studium przypadków - ćwiczenia z wykorzystania przestrzeni online i omawianych narzędzi do optymalizowania współpracy z mediami w sytuacji kryzysu wizerunku;

Negocjacje, zagadnienia i istota procesu - wprowadzenie podstawowych pojęć z tego zakresu w zestawieniu z podstawowymi pojęciami retoryki; podstawowe style negocjacji, jej etapy i strategie negocjacyjne;

Komunikacja werbalna i niewerbalna w komunikacji kryzysowej w powiązaniu z problemem etyki wypowiedzi;

Ćwiczenia sprawności zarządzania komunikacją kryzysową, spotkania z rzecznikami i odpowiedzialnymi za crisis menagment; rola mediów w inspirowaniu i kreowaniu konfliktu/kryzysu

Literatura:

P. F. Anthonissen red., Komunikacja kryzysowa, Kraków 2010;

J. Sztumski, Konflikty społeczne i negocjacje jako sposoby ich przezwyciężania, Częstochowa 2000;

J. Kamiński, Negocjowanie: techniki rozwiązywania sporów, Warszawa 2003;

A. Rzędowska, J. Rzędowski, Wystąpienias publiczne w Biznesie. Podręcznik, Helion 2007;

A. Rzędowska, J. Rzędowski, Wystąpienias publiczne w Biznesie. Książka treningowa, Helion 2007;

A. Batko, Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji, Helion 2005

A. Batko, Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji w praktyce Helion 2005

R. L. Jolles, Jak prowadzić seminaria i warsztaty. Zostań profesjonalnym szkoleniowcem, Helion 2005

Szkolenie ABC skutecznego menedżera, Infor 2015

Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Zaborski
Prowadzący grup: Piotr Zaborski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Definiowanie i sfery działalności public relations. Istota pojęcia kryzys. Kryzys z punktu widzenia public relations. Typy sytuacji kryzysowych. Skutki plotek i spekulacji. Źródła i przejawy kryzysu. Plan antykryzysowy. Etapy zarządzania sytuacją kryzysową. Jak reagować na kryzys? Jak sobie radzić ze złą prasą? Przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym przekazanie wiedzy z zakresu komunikowania w sytuacjach kryzysowych, kształtowanie kompetencji komunikacyjnych w sytuacjach kryzysowych, kształtowanie umiejętności przygotowania programu antykryzysowego. Studium przypadku. Zasada 5 P.

Pełny opis:

Istota sytuacji kryzysowej i jej rodzaje. Identyfikacja i analiza sytuacji kryzysowych; Zasada 5 P.;

Narzędzia komunikacji i rola mass-mediów w zarządzaniu wizerunkiem, w tym nowoczesnych mediów społecznościowych. Instrumenty PR wykorzystywane w zarządzaniu sytuacją kryzysową;

Rola kontaktów osobistych w sytuacji kryzysowej - zasady wystąpień publicznych. Media relations - współpraca ze środkami masowego przekazu w sytuacji kryzysowej;

Internet jako nowoczesny sposób komunikacji w ramach PR. Zasady radzenia sobie z negatywnymi doniesieniami medialnymi;

Analiza przypadków sytuacji kryzysowych, w których doszło do złamania zasad współpracy z mediami (niepowodzeń w zarządzaniu komunikacją kryzysową);

poznanie Internetu jako przestrzeni komunikacji kryzysowej;

Jak kontaktować się z mediami w sytuacjach kryzysowych - zasady wykorzystania narzędzi: konferencja prasowa, mailing, wystąpienie przed kamerą, media społecznościowe; media event; wywiad w mediach);

Studium przypadków - ćwiczenia z wykorzystania przestrzeni online i omawianych narzędzi do optymalizowania współpracy z mediami w sytuacji kryzysu wizerunku;

Negocjacje, zagadnienia i istota procesu - wprowadzenie podstawowych pojęć z tego zakresu w zestawieniu z podstawowymi pojęciami retoryki; podstawowe style negocjacji, jej etapy i strategie negocjacyjne;

Komunikacja werbalna i niewerbalna w komunikacji kryzysowej w powiązaniu z problemem etyki wypowiedzi;

Ćwiczenia sprawności zarządzania komunikacją kryzysową, spotkania z rzecznikami i odpowiedzialnymi za crisis menagment; rola mediów w inspirowaniu i kreowaniu konfliktu/kryzysu

Literatura:

P. F. Anthonissen red., Komunikacja kryzysowa, Kraków 2010;

J. Sztumski, Konflikty społeczne i negocjacje jako sposoby ich przezwyciężania, Częstochowa 2000;

J. Kamiński, Negocjowanie: techniki rozwiązywania sporów, Warszawa 2003;

A. Rzędowska, J. Rzędowski, Wystąpienias publiczne w Biznesie. Podręcznik, Helion 2007;

A. Rzędowska, J. Rzędowski, Wystąpienias publiczne w Biznesie. Książka treningowa, Helion 2007;

A. Batko, Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji, Helion 2005

A. Batko, Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji w praktyce Helion 2005

R. L. Jolles, Jak prowadzić seminaria i warsztaty. Zostań profesjonalnym szkoleniowcem, Helion 2005

Szkolenie ABC skutecznego menedżera, Infor 2015

Zajęcia w cyklu "Semestr letni - rok akad. 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-28 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Makowski
Prowadzący grup: Marek Makowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Definiowanie i sfery działalności public relations oraz media relations. Istota pojęcia kryzys. Kryzys z punktu widzenia public relations. Typy sytuacji kryzysowych. Skutki plotek i spekulacji. Źródła i przejawy kryzysu. Plan antykryzysowy. Etapy zarządzania sytuacją kryzysową. Jak reagować na kryzys? Jak sobie radzić ze złą prasą? Przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym przekazanie wiedzy z zakresu komunikowania w sytuacjach kryzysowych, kształtowanie kompetencji komunikacyjnych w sytuacjach kryzysowych, kształtowanie umiejętności przygotowania programu antykryzysowego. Studium przypadku. Zasada 5 P. Budowa/odbudowa obrazu firmy/instytucji po sytuacji kryzysowej

Pełny opis:

Istota sytuacji kryzysowej i jej rodzaje. Identyfikacja i analiza sytuacji kryzysowych; Zasada 5 P.;

Narzędzia komunikacji i rola mass-mediów w zarządzaniu wizerunkiem, w tym nowoczesnych mediów społecznościowych. Instrumenty PR wykorzystywane w zarządzaniu sytuacją kryzysową;

Rola kontaktów osobistych w sytuacji kryzysowej - zasady wystąpień publicznych. Media relations - współpraca ze środkami masowego przekazu w sytuacji kryzysowej;

Internet jako nowoczesny sposób komunikacji w ramach PR. Zasady radzenia sobie z negatywnymi doniesieniami medialnymi;

Analiza przypadków sytuacji kryzysowych, w których doszło do złamania zasad współpracy z mediami (niepowodzeń w zarządzaniu komunikacją kryzysową);

poznanie Internetu jako przestrzeni komunikacji kryzysowej;

Jak kontaktować się z mediami w sytuacjach kryzysowych - zasady wykorzystania narzędzi: konferencja prasowa, mailing, wystąpienie przed kamerą, media społecznościowe; media event; wywiad w mediach);

Studium przypadków - ćwiczenia z wykorzystania przestrzeni online i omawianych narzędzi do optymalizowania współpracy z mediami w sytuacji kryzysu wizerunku;

Negocjacje, zagadnienia i istota procesu - wprowadzenie podstawowych pojęć z tego zakresu w zestawieniu z podstawowymi pojęciami retoryki; podstawowe style negocjacji, jej etapy i strategie negocjacyjne;

Komunikacja werbalna i niewerbalna w komunikacji kryzysowej w powiązaniu z problemem etyki wypowiedzi;

Ćwiczenia sprawności zarządzania komunikacją kryzysową, spotkania z rzecznikami i odpowiedzialnymi za crisis menagment; rola mediów w inspirowaniu i kreowaniu konfliktu/kryzysu.

Odbudowa po kryzysie - budowa zaufania "od nowa"

Literatura:

P. F. Anthonissen red., Komunikacja kryzysowa, Kraków 2010;

J. Sztumski, Konflikty społeczne i negocjacje jako sposoby ich przezwyciężania, Częstochowa 2000;

J. Kamiński, Negocjowanie: techniki rozwiązywania sporów, Warszawa 2003;

A. Rzędowska, J. Rzędowski, Wystąpienias publiczne w Biznesie. Podręcznik, Helion 2007;

A. Rzędowska, J. Rzędowski, Wystąpienias publiczne w Biznesie. Książka treningowa, Helion 2007;

A. Batko, Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji, Helion 2005

A. Batko, Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji w praktyce Helion 2005

R. L. Jolles, Jak prowadzić seminaria i warsztaty. Zostań profesjonalnym szkoleniowcem, Helion 2005

Szkolenie ABC skutecznego menedżera, Infor 2015

S. Michalczyk, Komunikowanie polityczne, Katowice 2022,

B. Czechowska-Derkacz, Rzecznik prasowy. oczekiwania i możliwości. perspektywa teoretyczna i praktyczna, Warszawa 2025,

Uwagi:

kryteria oceny: frekwencja, prace zaliczeniowe, aktywność

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
ul. Waszyngtona 4/8 42-217 Częstochowa tel: +48 34 3784 100 https://ujd.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)