Strategie w komunikacji kryzysowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-DKM-M-04-SWKK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Strategie w komunikacji kryzysowej |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
06 przedmioty obowiązkowe na 4 sem. DKM-M 06 przedmioty obowiązkowe na 4 sem. DKM-M-RPPR |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Definiowanie i sfery działalności public relations. Istota pojęcia kryzys. Kryzys z punktu widzenia public relations. Typy sytuacji kryzysowych. Skutki plotek i spekulacji. Źródła i przejawy kryzysu. Plan antykryzysowy. Etapy zarządzania sytuacją kryzysową. Jak reagować na kryzys? Jak sobie radzić ze złą prasą? Przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym przekazanie wiedzy z zakresu komunikowania w sytuacjach kryzysowych, kształtowanie kompetencji komunikacyjnych w sytuacjach kryzysowych, kształtowanie umiejętności przygotowania programu antykryzysowego. Studium przypadku. Zasada 5 P. |
Pełny opis: |
Istota sytuacji kryzysowej i jej rodzaje. Identyfikacja i analiza sytuacji kryzysowych; Zasada 5 P.; Narzędzia komunikacji i rola mass-mediów w zarządzaniu wizerunkiem, w tym nowoczesnych mediów społecznościowych. Instrumenty PR wykorzystywane w zarządzaniu sytuacją kryzysową; Rola kontaktów osobistych w sytuacji kryzysowej - zasady wystąpień publicznych. Media relations - współpraca ze środkami masowego przekazu w sytuacji kryzysowej; Internet jako nowoczesny sposób komunikacji w ramach PR. Zasady radzenia sobie z negatywnymi doniesieniami medialnymi; Analiza przypadków sytuacji kryzysowych, w których doszło do złamania zasad współpracy z mediami (niepowodzeń w zarządzaniu komunikacją kryzysową); poznanie Internetu jako przestrzeni komunikacji kryzysowej; Jak kontaktować się z mediami w sytuacjach kryzysowych- zasady wykorzystania narzędzi: konferencja prasowa, mailing, wystąpienie przed kamerą, media społecznościowe; media event; wywiad w mediach); Studium przypadków - ćwiczenia z wykorzystania przestrzeni online i omawianych narzędzi do optymalizowania współpracy z mediami w sytuacji kryzysu wizerunku; Negocjacje, zagadnienia i istota procesu - wprowadzenie podstawowych pojęć z tego zakresu w zestawieniu z podstawowymi pojęciami retoryki; podstawowe style negocjacji, jej etapy i strategie negocjacyjne; Komunikacja werbalna i niewerbalna w komunikacji kryzysowej w powiązaniu z problemem etyki wypowiedzi; Ćwiczenia sprawności zarządzania komunikacją kryzysową, spotkania z rzecznikami i odpowiedzialnymi za crisis menagment; rola mediów w inspirowaniu i kreowaniu konfliktu/kryzysu |
Literatura: |
P.F. Anthonissen red., Komunikacja kryzysowa, Kraków 2010; J. Sztumski, Konflikty społeczne i negocjacje jako sposoby ich przezwyciężania, Częstochowa 2000; J. Kamiński, Negocjowanie: techniki rozwiązywania sporów, Warszawa 2003; |
Efekty uczenia się: |
Student pozna i zrozumie: - podstawowe zasady i instrumenty współpracy z mediami w sytuacji kryzysu wizerunku/reputacji; - specyfikę Internetu (social mediów) i mediów online jako przestrzeni komunikacji kryzysowej - zasady, style, elementy, etapy, strategie negocjacji jako podstawowego instrumentu rozwiązywania sporów w sytuacjach kryzysowych Będzie potrafił: - rozróżniać pojęcia i kategorie z zakresu komunikowania kryzysowego - zastosować zdobytą wiedzę do zanalizowania i rozwiązania konkretnego problemu wynikającego ze zderzenia spornych racji - przygotować projekt planu działań informacyjnych wobec mediów, w ramach grup zadaniowych - zidentyfikować metody manipulowania informacją i stosować poznane strategie językowe i negocjacyjne - do przyjmowania różnych ról w ramach zespołu negocjacyjnego i zarządzającego informacjami w sytuacji kryzysowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywności i pracy w grupie na zajęciach Praca zaliczająca. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Juliusz Święcki | |
Prowadzący grup: | Juliusz Święcki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Definiowanie i sfery działalności public relations. Istota pojęcia kryzys. Kryzys z punktu widzenia public relations. Typy sytuacji kryzysowych. Skutki plotek i spekulacji. Źródła i przejawy kryzysu. Plan antykryzysowy. Etapy zarządzania sytuacją kryzysową. Jak reagować na kryzys? Jak sobie radzić ze złą prasą? Przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym przekazanie wiedzy z zakresu komunikowania w sytuacjach kryzysowych, kształtowanie kompetencji komunikacyjnych w sytuacjach kryzysowych, kształtowanie umiejętności przygotowania programu antykryzysowego. Studium przypadku. Zasada 5 P. |
|
Pełny opis: |
Istota sytuacji kryzysowej i jej rodzaje. Identyfikacja i analiza sytuacji kryzysowych; Zasada 5 P.; Narzędzia komunikacji i rola mass-mediów w zarządzaniu wizerunkiem, w tym nowoczesnych mediów społecznościowych. Instrumenty PR wykorzystywane w zarządzaniu sytuacją kryzysową; Rola kontaktów osobistych w sytuacji kryzysowej - zasady wystąpień publicznych. Media relations - współpraca ze środkami masowego przekazu w sytuacji kryzysowej; Internet jako nowoczesny sposób komunikacji w ramach PR. Zasady radzenia sobie z negatywnymi doniesieniami medialnymi; Analiza przypadków sytuacji kryzysowych, w których doszło do złamania zasad współpracy z mediami (niepowodzeń w zarządzaniu komunikacją kryzysową); poznanie Internetu jako przestrzeni komunikacji kryzysowej; Jak kontaktować się z mediami w sytuacjach kryzysowych - zasady wykorzystania narzędzi: konferencja prasowa, mailing, wystąpienie przed kamerą, media społecznościowe; media event; wywiad w mediach); Studium przypadków - ćwiczenia z wykorzystania przestrzeni online i omawianych narzędzi do optymalizowania współpracy z mediami w sytuacji kryzysu wizerunku; Negocjacje, zagadnienia i istota procesu - wprowadzenie podstawowych pojęć z tego zakresu w zestawieniu z podstawowymi pojęciami retoryki; podstawowe style negocjacji, jej etapy i strategie negocjacyjne; Komunikacja werbalna i niewerbalna w komunikacji kryzysowej w powiązaniu z problemem etyki wypowiedzi; Ćwiczenia sprawności zarządzania komunikacją kryzysową, spotkania z rzecznikami i odpowiedzialnymi za crisis menagment; rola mediów w inspirowaniu i kreowaniu konfliktu/kryzysu |
|
Literatura: |
P. F. Anthonissen red., Komunikacja kryzysowa, Kraków 2010; J. Sztumski, Konflikty społeczne i negocjacje jako sposoby ich przezwyciężania, Częstochowa 2000; J. Kamiński, Negocjowanie: techniki rozwiązywania sporów, Warszawa 2003; A. Rzędowska, J. Rzędowski, Wystąpienias publiczne w Biznesie. Podręcznik, Helion 2007; A. Rzędowska, J. Rzędowski, Wystąpienias publiczne w Biznesie. Książka treningowa, Helion 2007; A. Batko, Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji, Helion 2005 A. Batko, Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji w praktyce Helion 2005 R. L. Jolles, Jak prowadzić seminaria i warsztaty. Zostań profesjonalnym szkoleniowcem, Helion 2005 Szkolenie ABC skutecznego menedżera, Infor 2015 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Zaborski | |
Prowadzący grup: | Piotr Zaborski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Definiowanie i sfery działalności public relations. Istota pojęcia kryzys. Kryzys z punktu widzenia public relations. Typy sytuacji kryzysowych. Skutki plotek i spekulacji. Źródła i przejawy kryzysu. Plan antykryzysowy. Etapy zarządzania sytuacją kryzysową. Jak reagować na kryzys? Jak sobie radzić ze złą prasą? Przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym przekazanie wiedzy z zakresu komunikowania w sytuacjach kryzysowych, kształtowanie kompetencji komunikacyjnych w sytuacjach kryzysowych, kształtowanie umiejętności przygotowania programu antykryzysowego. Studium przypadku. Zasada 5 P. |
|
Pełny opis: |
Istota sytuacji kryzysowej i jej rodzaje. Identyfikacja i analiza sytuacji kryzysowych; Zasada 5 P.; Narzędzia komunikacji i rola mass-mediów w zarządzaniu wizerunkiem, w tym nowoczesnych mediów społecznościowych. Instrumenty PR wykorzystywane w zarządzaniu sytuacją kryzysową; Rola kontaktów osobistych w sytuacji kryzysowej - zasady wystąpień publicznych. Media relations - współpraca ze środkami masowego przekazu w sytuacji kryzysowej; Internet jako nowoczesny sposób komunikacji w ramach PR. Zasady radzenia sobie z negatywnymi doniesieniami medialnymi; Analiza przypadków sytuacji kryzysowych, w których doszło do złamania zasad współpracy z mediami (niepowodzeń w zarządzaniu komunikacją kryzysową); poznanie Internetu jako przestrzeni komunikacji kryzysowej; Jak kontaktować się z mediami w sytuacjach kryzysowych - zasady wykorzystania narzędzi: konferencja prasowa, mailing, wystąpienie przed kamerą, media społecznościowe; media event; wywiad w mediach); Studium przypadków - ćwiczenia z wykorzystania przestrzeni online i omawianych narzędzi do optymalizowania współpracy z mediami w sytuacji kryzysu wizerunku; Negocjacje, zagadnienia i istota procesu - wprowadzenie podstawowych pojęć z tego zakresu w zestawieniu z podstawowymi pojęciami retoryki; podstawowe style negocjacji, jej etapy i strategie negocjacyjne; Komunikacja werbalna i niewerbalna w komunikacji kryzysowej w powiązaniu z problemem etyki wypowiedzi; Ćwiczenia sprawności zarządzania komunikacją kryzysową, spotkania z rzecznikami i odpowiedzialnymi za crisis menagment; rola mediów w inspirowaniu i kreowaniu konfliktu/kryzysu |
|
Literatura: |
P. F. Anthonissen red., Komunikacja kryzysowa, Kraków 2010; J. Sztumski, Konflikty społeczne i negocjacje jako sposoby ich przezwyciężania, Częstochowa 2000; J. Kamiński, Negocjowanie: techniki rozwiązywania sporów, Warszawa 2003; A. Rzędowska, J. Rzędowski, Wystąpienias publiczne w Biznesie. Podręcznik, Helion 2007; A. Rzędowska, J. Rzędowski, Wystąpienias publiczne w Biznesie. Książka treningowa, Helion 2007; A. Batko, Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji, Helion 2005 A. Batko, Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji w praktyce Helion 2005 R. L. Jolles, Jak prowadzić seminaria i warsztaty. Zostań profesjonalnym szkoleniowcem, Helion 2005 Szkolenie ABC skutecznego menedżera, Infor 2015 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni - rok akad. 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-28 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Makowski | |
Prowadzący grup: | Marek Makowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Definiowanie i sfery działalności public relations oraz media relations. Istota pojęcia kryzys. Kryzys z punktu widzenia public relations. Typy sytuacji kryzysowych. Skutki plotek i spekulacji. Źródła i przejawy kryzysu. Plan antykryzysowy. Etapy zarządzania sytuacją kryzysową. Jak reagować na kryzys? Jak sobie radzić ze złą prasą? Przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym przekazanie wiedzy z zakresu komunikowania w sytuacjach kryzysowych, kształtowanie kompetencji komunikacyjnych w sytuacjach kryzysowych, kształtowanie umiejętności przygotowania programu antykryzysowego. Studium przypadku. Zasada 5 P. Budowa/odbudowa obrazu firmy/instytucji po sytuacji kryzysowej |
|
Pełny opis: |
Istota sytuacji kryzysowej i jej rodzaje. Identyfikacja i analiza sytuacji kryzysowych; Zasada 5 P.; Narzędzia komunikacji i rola mass-mediów w zarządzaniu wizerunkiem, w tym nowoczesnych mediów społecznościowych. Instrumenty PR wykorzystywane w zarządzaniu sytuacją kryzysową; Rola kontaktów osobistych w sytuacji kryzysowej - zasady wystąpień publicznych. Media relations - współpraca ze środkami masowego przekazu w sytuacji kryzysowej; Internet jako nowoczesny sposób komunikacji w ramach PR. Zasady radzenia sobie z negatywnymi doniesieniami medialnymi; Analiza przypadków sytuacji kryzysowych, w których doszło do złamania zasad współpracy z mediami (niepowodzeń w zarządzaniu komunikacją kryzysową); poznanie Internetu jako przestrzeni komunikacji kryzysowej; Jak kontaktować się z mediami w sytuacjach kryzysowych - zasady wykorzystania narzędzi: konferencja prasowa, mailing, wystąpienie przed kamerą, media społecznościowe; media event; wywiad w mediach); Studium przypadków - ćwiczenia z wykorzystania przestrzeni online i omawianych narzędzi do optymalizowania współpracy z mediami w sytuacji kryzysu wizerunku; Negocjacje, zagadnienia i istota procesu - wprowadzenie podstawowych pojęć z tego zakresu w zestawieniu z podstawowymi pojęciami retoryki; podstawowe style negocjacji, jej etapy i strategie negocjacyjne; Komunikacja werbalna i niewerbalna w komunikacji kryzysowej w powiązaniu z problemem etyki wypowiedzi; Ćwiczenia sprawności zarządzania komunikacją kryzysową, spotkania z rzecznikami i odpowiedzialnymi za crisis menagment; rola mediów w inspirowaniu i kreowaniu konfliktu/kryzysu. Odbudowa po kryzysie - budowa zaufania "od nowa" |
|
Literatura: |
P. F. Anthonissen red., Komunikacja kryzysowa, Kraków 2010; J. Sztumski, Konflikty społeczne i negocjacje jako sposoby ich przezwyciężania, Częstochowa 2000; J. Kamiński, Negocjowanie: techniki rozwiązywania sporów, Warszawa 2003; A. Rzędowska, J. Rzędowski, Wystąpienias publiczne w Biznesie. Podręcznik, Helion 2007; A. Rzędowska, J. Rzędowski, Wystąpienias publiczne w Biznesie. Książka treningowa, Helion 2007; A. Batko, Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji, Helion 2005 A. Batko, Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji w praktyce Helion 2005 R. L. Jolles, Jak prowadzić seminaria i warsztaty. Zostań profesjonalnym szkoleniowcem, Helion 2005 Szkolenie ABC skutecznego menedżera, Infor 2015 S. Michalczyk, Komunikowanie polityczne, Katowice 2022, B. Czechowska-Derkacz, Rzecznik prasowy. oczekiwania i możliwości. perspektywa teoretyczna i praktyczna, Warszawa 2025, |
|
Uwagi: |
kryteria oceny: frekwencja, prace zaliczeniowe, aktywność |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.