Opinia publiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-DKM-M-03-OP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Opinia publiczna |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
06 przedmioty obowiązkowe na 3 sem. DKM-M 06 przedmioty obowiązkowe na 3 sem. DKM-M |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Student zapoznaje się z wieloaspektowością terminu opinia publiczna w odniesieniu do jego treści, istoty, znaczenia, cech konstytutywnych, czy funkcji jakie pełni w życiu społecznym. Zdobywa umiejętność czytania i analizowania sondaży, zdolność do krytycznej oceny opinii funkcjonujących w społeczeństwie i budowania własnych. Zapoznaje się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi opinii publicznej i jej związków z mediami. Otrzymuje warsztat pomocny w tworzeniu publicystyki dziennikarskiej. Potrafi ocenić współczesną opinię publiczną w Polsce oraz mechanizmom jej kształtowania przez dominujące media. |
Pełny opis: |
- opinia publiczna – geneza pojęcia, ewolucja pojęcia, proces kształtowania się opinii publicznej, czynniki mające wpływ na analizowane zjawisko; - podstawowe mechanizmy związane z tworzeniem się opinii publicznej; - mechanizm „spirali milczenia” w koncepcji E. Noelle-Neumann, aspekt psychologiczny prowadzonych na ten temat badań. - sondaże opinii publicznej a publikowanie wyników badań, co to jest sondaż opinii, kiedy sondaż jest „naukowy”, publikacja wyników sondaży opinii publicznej, weryfikacja raportu z sondażu; - doskonalenie kompetencji i zdolności do efektywnego uczestnictwa w mediach i opinii publicznej; - opinia publiczna a opinia społeczna; - sondaże opinii – różne wyniki, metody tworzenia prognoz wyborczych, stosunek społeczeństwa do badań opinii publicznej; - miary trafności prognoz, warsztaty z czytania sondaży; - pojęcie manipulacji, przykłady manipulacji medialnych - warsztaty; - analiza czynników i mechanizmów konstytuujących opinię publiczną, umiejętność badania podstawowych zjawisk w mediach i opinii publicznej; - zjawisko ustanawiania agendy (agenda setting), mechanizm zjawiska i jego przyczyny; - opinia publiczna a media |
Literatura: |
E. Wnuk-Lipiński, Socjologia Życia Publicznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008. E. Młyniec, Opinia publiczna: wstęp do teorii, Wyd. Forum Naukowe, Poznań 2002. h) F. Toennies, Wspólnota i stowarzyszenie PWN 1988. W. Lippmann O opinii publicznej w: Zesz. Teoret.- Polit. Warszawa 1958, nr 1-2. M. Gierula (red.), Władza, media, polityka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006. Z. Pucek, J. Bierówka (red.), Media a opinie i postawy społeczne, Krakowskie Tow. Edukacyjne - Oficyna Wyd. AFM, Kraków 2011. R. Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004. Z. Gostkowski, P. Daniłowicz, (red.), Sondaże opinii społecznej: samowiedza współczesnych społeczeństw, Wyd. IFiS PAN, Łódź 2001. E. Noelle-Neuman, Spirala milczenia, Zysk i S-ka, Warszawa 2004. Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, (pr. zb.) IFiS PAN, Warszawa 2004. R. Staniszewski, Opinia publiczna – teoretyczny sens i zakres pojęcia, Studia Politologiczne, vol. 25, Warszawa 2012. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, przeł. W. Bietkiewicz, M. Bucholc, P. Gadomski, J. Haman, A. Jasiewicz-Bietkiewicz, A. Kloskowska-Dudzińska, M. Kowalski, M. Mozga, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Absolwent kierunku zna / rozumie: D_W01 w pogłębionym stopniu powiązania między dyscyplinami nauk społecznych i humanistycznych, zwłaszcza w kontekście budowania kompetencji dziennikarskich, a także ma zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu nauk humanistycznych i społecznych D_W02 pojęcia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej używane do opisu zjawisk i procesów zachodzących w kulturze i społeczeństwie oraz służące do mediów i przekazów medialnych D_W04 ma uporządkowaną i szczegółową wiedzę na temat uwarunkowań (kulturowych, społecznych, politycznych, technologicznych) komunikowania się oraz funkcjonowania współczesnych mediów i przekazów medialnych D_W05 ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę na temat więzi i grup społecznych oraz zasad ich funkcjonowania, wybranych problemów, zjawisk i uwarunkowań funkcjonowania zbiorowości społecznych D_W10 retoryczne aspekty przekazów medialnych i ich wpływ na tworzenie obrazu rzeczywistości, w tym także wpływ na normy zachowań, wartości i postaw D_W11 w stopniu zaawansowanym zna wymogi kultury języka i komunikacji, a także zasady organizacji (stylistycznej, pragmatycznej, retorycznej) wypowiedzi w komunikowaniu werbalnym i niewerbalnym oraz sposoby kształtowania wizerunku D_W12 w pogłębionym stopniu normy i przepisy prawa, związane z wykonywaniem zawodu dziennikarza i funkcjonowaniem mediów, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i intelektualnej oraz prawa autorskiego D_W13 nowoczesne technologie (sposoby, narzędzia) umożliwiające tworzenie i upowszechnianie przekazów medialnych, a także zasady redakcji i edycji tekstu D_W14 rolę mediów w kształtowaniu kultury współczesnej i zależności między zmianami zachodzącymi w kulturze a obrazem rzeczywistości pokazywanym przez media D_W15 w pogłębionym stopniu fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji UMIEJĘTNOŚCI Absolwent kierunku potrafi: D_U01 samodzielnie formułować i rozstrzygać złożone oraz nietypowe problemy, a także wykonywać podjęte przez siebie i powierzone mu zadania warunkach nie w pełni przewidywalnych, z wykorzystaniem różnych źródeł informacji, krytycznie analizując, oceniając, selekcjonując pozyskane informacje oraz wykorzystując je w sposób twórczy i adekwatny do potrzeb D_U02 świadomie i biegle posługiwać się specjalistyczną terminologią z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, w tym dziennikarstwa, stosować ją podczas wykonywania zadań wynikających z realizowania toku studiów oraz przyjmowania ról zawodowych dziennikarza D_U03 potrafi samodzielnie formułować, analizować i rozstrzygać (z wykorzystaniem właściwie dobranych metod i narzędzi) złożone problemy, odnoszące się do przekazów medialnych, dyskursów, mediów oraz do zjawisk zachodzących w języku i kulturze D_U04 w tworzonych przez siebie przekazach medialnych przedstawiać wydarzenia, zjawiska społeczne i zależności między nimi, a także różne stanowiska i opinie na ich temat, oraz interpretować i wartościować je w kontekście zjawisk zachodzących w kulturze D_U05 wykazuje się rozwiniętą umiejętnością opracowania w oryginalny sposób pracy pisemnej (prezentacji) na temat szczegółowych zagadnień dotyczących komunikowania się, w tym na temat przekazów medialnych, dyskursów oraz mediów D_U06 posiada pogłębioną umiejętność posługiwania się rozmaitymi systemami normatywnymi, które służą rozstrzygnięciu problemów związanych z tworzeniem i upowszechnieniem przekazów medialnych D_U07 samodzielnie opracować w oparciu o źródła naukowe oraz przedstawić na forum szczegółowe zagadnienia z zakresu językoznawstwa, zjawisk i problemów z obszaru kultury, literatury oraz współczesnej kultury literackiej D_U08 określić zależności pomiędzy mediami, w sposób dogłębny scharakteryzować zjawiska zachodzące w komunikacji masowej, a także współczesne systemy medialne i zasady ich funkcjonowania i oddziaływania D_U10 potrafi w zaawansowanym stopniu odbierać przekazy medialne jako kreujące obraz rzeczywistości oraz nośniki wartości, wzorców postaw i norm, w tym dostrzegać (analizować) społeczne i polityczne konteksty ich tworzenia i odbioru D_U11 wykazuje rozszerzoną umiejętność identyfikowania różnych form medialnych; analizowania, interpretowania, wartościowania przekazów medialnych i wybranych współczesnych dyskursów, a także konwencji stylistycznych, cech gatunkowych, strategii komunikacyjnych oraz prób (środków, sposobów) perswazji i manipulacji D_U13 przygotować wypowiedzi reprezentujące różne gatunki medialne, zgodnie z wymogami gatunku i medium przekazu oraz założonym tematem i celem komunikacyjnym, w tym przekazy medialne służące promocji i kształtowaniu wizerunku D_U14 prowadzić debatę ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, przedstawiać różne stanowiska oraz dobierać odpowiednie argumenty D_U15 interpretować regulacje prawne i przewidywać prawne skutki swoich działań w życiu zawodowym D_U17 świadomie planować i realizować drogę własnego uczenia się przez całe życie, a także inspirować innych do podejmowania działań na rzecz własnego rozwoju; D_U19 kierować pracą własną oraz w zespole, umiejętnie rozdzielając zdania, a także krytycznie ocenić efekty pracy własnej i zespołowej KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent kierunku jest gotów do: D_K01 do działalności i uczestnictwa w różnych formach i aspektach życia kulturowego oraz społecznego, w tym również do tworzenia, kreowania i propagowania przekazów medialnych na rzecz danej wspólnoty społecznej; inicjowania działań i kampanii publicznego interesu D_K02 do wykorzystywania zdobytej wiedzy i wiadomości dotyczących tradycji zawodu dziennikarza; przestrzega wzorce i kanony współczesnego zawodu dziennikarstwa; przyjmuje postawę wobec współczesnej rzeczywistości społecznej D_K03 krytycznej oceny odbieranych treści i zajęcia wobec nich stanowiska, które potrafi wyrazić i uzasadnić; D_K04 odwoływać się do zasobu wiedzy jako ważnego kryterium i przesłanki wyboru konkretnych, określonych propozycji rozwiązania dylematu zawodowego czy problemu badawczego; wartościuje szeroko rozumiane zjawiska kulturowe i społeczne D_K05 promocji siebie oraz instytucji i podmiotów społecznych w sposób przedsiębiorczy poprzez propagowanie, tworzenie i rozpowszechnianie komunikatów, przekazów i wszelkich informacji medialnych D_K06 do identyfikowania i rozstrzygania trudnych wyborów wynikających z tworzenia i rozpowszechniania przekazów i komunikatów medialnych, zgodnie z przesłankami i założeniami etyki i moralności zawodu dziennikarza D_K07 do przewodniczenia grupie i ponoszenia odpowiedzialności za jej działania, przestrzegając przy tym zasad etyki zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową: aktywności merytorycznej oraz prac cząstkowych i pracy zaliczeniowej, Ze względu na warsztatowy charakter zajęć podczas oceniania pozytywny wpływ będzie miało sumienne uczestnictwo w zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Zaborski | |
Prowadzący grup: | Piotr Zaborski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Student zapoznaje się z wieloaspektowością terminu opinia publiczna w odniesieniu do jego treści, istoty, znaczenia, cech konstytutywnych, czy funkcji jakie pełni w życiu społecznym. Zdobywa umiejętność czytania i analizowania sondaży, zdolność do krytycznej oceny opinii funkcjonujących w społeczeństwie i budowania własnych. Zapoznaje się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi opinii publicznej i jej związków z mediami. Otrzymuje warsztat pomocny w tworzeniu publicystyki dziennikarskiej. Potrafi ocenić współczesną opinię publiczną w Polsce oraz mechanizmom jej kształtowania przez dominujące media. |
|
Pełny opis: |
- opinia publiczna – geneza pojęcia, ewolucja pojęcia, proces kształtowania się opinii publicznej, czynniki mające wpływ na analizowane zjawisko; - podstawowe mechanizmy związane z tworzeniem się opinii publicznej; - mechanizm „spirali milczenia” w koncepcji E. Noelle-Neumann, aspekt psychologiczny prowadzonych na ten temat badań. - sondaże opinii publicznej a publikowanie wyników badań, co to jest sondaż opinii, kiedy sondaż jest „naukowy”, publikacja wyników sondaży opinii publicznej, weryfikacja raportu z sondażu; - doskonalenie kompetencji i zdolności do efektywnego uczestnictwa w mediach i opinii publicznej; - opinia publiczna a opinia społeczna; - sondaże opinii – różne wyniki, metody tworzenia prognoz wyborczych, stosunek społeczeństwa do badań opinii publicznej; - miary trafności prognoz, warsztaty z czytania sondaży; - pojęcie manipulacji, przykłady manipulacji medialnych - warsztaty; - analiza czynników i mechanizmów konstytuujących opinię publiczną, umiejętność badania podstawowych zjawisk w mediach i opinii publicznej; - zjawisko ustanawiania agendy (agenda setting), mechanizm zjawiska i jego przyczyny; - opinia publiczna a media |
|
Literatura: |
E. Wnuk-Lipiński, Socjologia Życia Publicznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008. E. Młyniec, Opinia publiczna: wstęp do teorii, Wyd. Forum Naukowe, Poznań 2002. h) F. Toennies, Wspólnota i stowarzyszenie PWN 1988. W. Lippmann O opinii publicznej w: Zesz. Teoret.- Polit. Warszawa 1958, nr 1-2. M. Gierula (red.), Władza, media, polityka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006. Z. Pucek, J. Bierówka (red.), Media a opinie i postawy społeczne, Krakowskie Tow. Edukacyjne - Oficyna Wyd. AFM, Kraków 2011. R. Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004. Z. Gostkowski, P. Daniłowicz, (red.), Sondaże opinii społecznej: samowiedza współczesnych społeczeństw, Wyd. IFiS PAN, Łódź 2001. E. Noelle-Neuman, Spirala milczenia, Zysk i S-ka, Warszawa 2004. Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, (pr. zb.) IFiS PAN, Warszawa 2004. R. Staniszewski, Opinia publiczna – teoretyczny sens i zakres pojęcia, Studia Politologiczne, vol. 25, Warszawa 2012. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, przeł. W. Bietkiewicz, M. Bucholc, P. Gadomski, J. Haman, A. Jasiewicz-Bietkiewicz, A. Kloskowska-Dudzińska, M. Kowalski, M. Mozga, Warszawa 2005. |
|
Uwagi: |
Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową: aktywności merytorycznej oraz prac cząstkowych i pracy zaliczeniowej, Ze względu na warsztatowy charakter zajęć podczas oceniania pozytywny wpływ będzie miało sumienne uczestnictwo w zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Zaborski | |
Prowadzący grup: | Piotr Zaborski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Student zapoznaje się z wieloaspektowością terminu opinia publiczna w odniesieniu do jego treści, istoty, znaczenia, cech konstytutywnych, czy funkcji jakie pełni w życiu społecznym. Zdobywa umiejętność czytania i analizowania sondaży, zdolność do krytycznej oceny opinii funkcjonujących w społeczeństwie i budowania własnych. Zapoznaje się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi opinii publicznej i jej związków z mediami. Otrzymuje warsztat pomocny w tworzeniu publicystyki dziennikarskiej. Potrafi ocenić współczesną opinię publiczną w Polsce oraz mechanizmom jej kształtowania przez dominujące media. |
|
Pełny opis: |
- opinia publiczna – geneza pojęcia, ewolucja pojęcia, proces kształtowania się opinii publicznej, czynniki mające wpływ na analizowane zjawisko; - podstawowe mechanizmy związane z tworzeniem się opinii publicznej; - mechanizm „spirali milczenia” w koncepcji E. Noelle-Neumann, aspekt psychologiczny prowadzonych na ten temat badań. - sondaże opinii publicznej a publikowanie wyników badań, co to jest sondaż opinii, kiedy sondaż jest „naukowy”, publikacja wyników sondaży opinii publicznej, weryfikacja raportu z sondażu; - doskonalenie kompetencji i zdolności do efektywnego uczestnictwa w mediach i opinii publicznej; - opinia publiczna a opinia społeczna; - sondaże opinii – różne wyniki, metody tworzenia prognoz wyborczych, stosunek społeczeństwa do badań opinii publicznej; - miary trafności prognoz, warsztaty z czytania sondaży; - pojęcie manipulacji, przykłady manipulacji medialnych - warsztaty; - analiza czynników i mechanizmów konstytuujących opinię publiczną, umiejętność badania podstawowych zjawisk w mediach i opinii publicznej; - zjawisko ustanawiania agendy (agenda setting), mechanizm zjawiska i jego przyczyny; - opinia publiczna a media |
|
Literatura: |
E. Wnuk-Lipiński, Socjologia Życia Publicznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008. E. Młyniec, Opinia publiczna: wstęp do teorii, Wyd. Forum Naukowe, Poznań 2002. h) F. Toennies, Wspólnota i stowarzyszenie PWN 1988. W. Lippmann O opinii publicznej w: Zesz. Teoret.- Polit. Warszawa 1958, nr 1-2. M. Gierula (red.), Władza, media, polityka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006. Z. Pucek, J. Bierówka (red.), Media a opinie i postawy społeczne, Krakowskie Tow. Edukacyjne - Oficyna Wyd. AFM, Kraków 2011. R. Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004. Z. Gostkowski, P. Daniłowicz, (red.), Sondaże opinii społecznej: samowiedza współczesnych społeczeństw, Wyd. IFiS PAN, Łódź 2001. E. Noelle-Neuman, Spirala milczenia, Zysk i S-ka, Warszawa 2004. Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, (pr. zb.) IFiS PAN, Warszawa 2004. R. Staniszewski, Opinia publiczna – teoretyczny sens i zakres pojęcia, Studia Politologiczne, vol. 25, Warszawa 2012. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, przeł. W. Bietkiewicz, M. Bucholc, P. Gadomski, J. Haman, A. Jasiewicz-Bietkiewicz, A. Kloskowska-Dudzińska, M. Kowalski, M. Mozga, Warszawa 2005. |
|
Uwagi: |
Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową: aktywności merytorycznej oraz prac cząstkowych i pracy zaliczeniowej, Ze względu na warsztatowy charakter zajęć podczas oceniania pozytywny wpływ będzie miało sumienne uczestnictwo w zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Zaborski | |
Prowadzący grup: | Piotr Zaborski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Student zapoznaje się z wieloaspektowością terminu opinia publiczna w odniesieniu do jego treści, istoty, znaczenia, cech konstytutywnych, czy funkcji jakie pełni w życiu społecznym. Zdobywa umiejętność czytania i analizowania sondaży, zdolność do krytycznej oceny opinii funkcjonujących w społeczeństwie i budowania własnych. Zapoznaje się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi opinii publicznej i jej związków z mediami. Otrzymuje warsztat pomocny w tworzeniu publicystyki dziennikarskiej. Potrafi ocenić współczesną opinię publiczną w Polsce oraz mechanizmom jej kształtowania przez dominujące media. |
|
Pełny opis: |
- opinia publiczna – geneza pojęcia, ewolucja pojęcia, proces kształtowania się opinii publicznej, czynniki mające wpływ na analizowane zjawisko; - podstawowe mechanizmy związane z tworzeniem się opinii publicznej; - mechanizm „spirali milczenia” w koncepcji E. Noelle-Neumann, aspekt psychologiczny prowadzonych na ten temat badań. - sondaże opinii publicznej a publikowanie wyników badań, co to jest sondaż opinii, kiedy sondaż jest „naukowy”, publikacja wyników sondaży opinii publicznej, weryfikacja raportu z sondażu; - doskonalenie kompetencji i zdolności do efektywnego uczestnictwa w mediach i opinii publicznej; - opinia publiczna a opinia społeczna; - sondaże opinii – różne wyniki, metody tworzenia prognoz wyborczych, stosunek społeczeństwa do badań opinii publicznej; - miary trafności prognoz, warsztaty z czytania sondaży; - pojęcie manipulacji, przykłady manipulacji medialnych - warsztaty; - analiza czynników i mechanizmów konstytuujących opinię publiczną, umiejętność badania podstawowych zjawisk w mediach i opinii publicznej; - zjawisko ustanawiania agendy (agenda setting), mechanizm zjawiska i jego przyczyny; - opinia publiczna a media |
|
Literatura: |
E. Wnuk-Lipiński, Socjologia Życia Publicznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008. E. Młyniec, Opinia publiczna: wstęp do teorii, Wyd. Forum Naukowe, Poznań 2002. h) F. Toennies, Wspólnota i stowarzyszenie PWN 1988. W. Lippmann O opinii publicznej w: Zesz. Teoret.- Polit. Warszawa 1958, nr 1-2. M. Gierula (red.), Władza, media, polityka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006. Z. Pucek, J. Bierówka (red.), Media a opinie i postawy społeczne, Krakowskie Tow. Edukacyjne - Oficyna Wyd. AFM, Kraków 2011. R. Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004. Z. Gostkowski, P. Daniłowicz, (red.), Sondaże opinii społecznej: samowiedza współczesnych społeczeństw, Wyd. IFiS PAN, Łódź 2001. E. Noelle-Neuman, Spirala milczenia, Zysk i S-ka, Warszawa 2004. Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, (pr. zb.) IFiS PAN, Warszawa 2004. R. Staniszewski, Opinia publiczna – teoretyczny sens i zakres pojęcia, Studia Politologiczne, vol. 25, Warszawa 2012. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, przeł. W. Bietkiewicz, M. Bucholc, P. Gadomski, J. Haman, A. Jasiewicz-Bietkiewicz, A. Kloskowska-Dudzińska, M. Kowalski, M. Mozga, Warszawa 2005. |
|
Uwagi: |
Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową: aktywności merytorycznej oraz prac cząstkowych i pracy zaliczeniowej, Ze względu na warsztatowy charakter zajęć podczas oceniania pozytywny wpływ będzie miało sumienne uczestnictwo w zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.