Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Opinia publiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-DKM-M-03-OP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Opinia publiczna
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: 06 przedmioty obowiązkowe na 3 sem. DKM-M
06 przedmioty obowiązkowe na 3 sem. DKM-M
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Student zapoznaje się z wieloaspektowością terminu opinia publiczna w odniesieniu do jego treści, istoty, znaczenia, cech konstytutywnych, czy funkcji jakie pełni w życiu społecznym. Zdobywa umiejętność czytania i analizowania sondaży, zdolność do krytycznej oceny opinii funkcjonujących w społeczeństwie i budowania własnych. Zapoznaje się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi opinii publicznej i jej związków z mediami. Otrzymuje warsztat pomocny w tworzeniu publicystyki dziennikarskiej. Potrafi ocenić współczesną opinię publiczną w Polsce oraz mechanizmom jej kształtowania przez dominujące media.

Pełny opis:

- opinia publiczna – geneza pojęcia, ewolucja pojęcia, proces kształtowania się opinii publicznej, czynniki mające wpływ na analizowane zjawisko;

- podstawowe mechanizmy związane z tworzeniem się opinii publicznej;

- mechanizm „spirali milczenia” w koncepcji E. Noelle-Neumann, aspekt psychologiczny prowadzonych na ten temat badań.

- sondaże opinii publicznej a publikowanie wyników badań, co to jest sondaż opinii, kiedy sondaż jest „naukowy”, publikacja wyników sondaży opinii publicznej, weryfikacja raportu z sondażu;

- doskonalenie kompetencji i zdolności do efektywnego uczestnictwa w mediach i opinii publicznej;

- opinia publiczna a opinia społeczna;

- sondaże opinii – różne wyniki, metody tworzenia prognoz wyborczych, stosunek społeczeństwa do badań opinii publicznej;

- miary trafności prognoz, warsztaty z czytania sondaży;

- pojęcie manipulacji, przykłady manipulacji medialnych - warsztaty;

- analiza czynników i mechanizmów konstytuujących opinię publiczną, umiejętność badania podstawowych zjawisk w mediach i opinii publicznej;

- zjawisko ustanawiania agendy (agenda setting), mechanizm zjawiska i jego przyczyny;

- opinia publiczna a media

Literatura:

E. Wnuk-Lipiński, Socjologia Życia Publicznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008.

E. Młyniec, Opinia publiczna: wstęp do teorii, Wyd. Forum Naukowe, Poznań 2002.

h) F. Toennies, Wspólnota i stowarzyszenie PWN 1988.

W. Lippmann O opinii publicznej w: Zesz. Teoret.- Polit. Warszawa 1958, nr 1-2.

M. Gierula (red.), Władza, media, polityka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006.

Z. Pucek, J. Bierówka (red.), Media a opinie i postawy społeczne, Krakowskie Tow. Edukacyjne - Oficyna Wyd. AFM, Kraków 2011.

R. Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.

Z. Gostkowski, P. Daniłowicz, (red.), Sondaże opinii społecznej: samowiedza współczesnych społeczeństw, Wyd. IFiS PAN, Łódź 2001.

E. Noelle-Neuman, Spirala milczenia, Zysk i S-ka, Warszawa 2004.

Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, (pr. zb.) IFiS PAN, Warszawa 2004.

R. Staniszewski, Opinia publiczna – teoretyczny sens i zakres pojęcia, Studia Politologiczne, vol. 25, Warszawa 2012.

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, przeł. W. Bietkiewicz, M. Bucholc, P. Gadomski, J. Haman, A. Jasiewicz-Bietkiewicz, A. Kloskowska-Dudzińska, M. Kowalski, M. Mozga, Warszawa 2005.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Absolwent kierunku zna / rozumie:

D_W01 w pogłębionym stopniu powiązania między dyscyplinami nauk społecznych i humanistycznych, zwłaszcza w kontekście budowania kompetencji dziennikarskich, a także ma zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu nauk humanistycznych i społecznych

D_W02 pojęcia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej używane do opisu zjawisk i procesów zachodzących w kulturze i społeczeństwie oraz służące do mediów i przekazów medialnych

D_W04 ma uporządkowaną i szczegółową wiedzę na temat uwarunkowań (kulturowych, społecznych, politycznych, technologicznych) komunikowania się oraz funkcjonowania współczesnych mediów i przekazów medialnych

D_W05 ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę na temat więzi i grup społecznych oraz zasad ich funkcjonowania, wybranych problemów, zjawisk i uwarunkowań funkcjonowania zbiorowości społecznych

D_W10 retoryczne aspekty przekazów medialnych i ich wpływ na tworzenie obrazu rzeczywistości, w tym także wpływ na normy zachowań, wartości i postaw

D_W11 w stopniu zaawansowanym zna wymogi kultury języka i komunikacji, a także zasady organizacji (stylistycznej, pragmatycznej, retorycznej) wypowiedzi w komunikowaniu werbalnym i niewerbalnym oraz sposoby kształtowania wizerunku

D_W12 w pogłębionym stopniu normy i przepisy prawa, związane z wykonywaniem zawodu dziennikarza i funkcjonowaniem mediów, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i intelektualnej oraz prawa autorskiego

D_W13 nowoczesne technologie (sposoby, narzędzia) umożliwiające tworzenie i upowszechnianie przekazów medialnych, a także zasady redakcji i edycji tekstu

D_W14 rolę mediów w kształtowaniu kultury współczesnej i zależności między zmianami zachodzącymi w kulturze a obrazem rzeczywistości pokazywanym przez media

D_W15 w pogłębionym stopniu fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji

UMIEJĘTNOŚCI

Absolwent kierunku potrafi:

D_U01 samodzielnie formułować i rozstrzygać złożone oraz nietypowe problemy, a także wykonywać podjęte przez siebie i powierzone mu zadania warunkach nie w pełni przewidywalnych, z wykorzystaniem różnych źródeł informacji, krytycznie analizując, oceniając, selekcjonując pozyskane informacje oraz wykorzystując je w sposób twórczy i adekwatny do potrzeb

D_U02 świadomie i biegle posługiwać się specjalistyczną terminologią z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, w tym dziennikarstwa, stosować ją podczas wykonywania zadań wynikających z realizowania toku studiów oraz przyjmowania ról zawodowych dziennikarza

D_U03 potrafi samodzielnie formułować, analizować i rozstrzygać (z wykorzystaniem właściwie dobranych metod i narzędzi) złożone problemy, odnoszące się do przekazów medialnych, dyskursów, mediów oraz do zjawisk zachodzących w języku i kulturze

D_U04 w tworzonych przez siebie przekazach medialnych przedstawiać wydarzenia, zjawiska społeczne i zależności między nimi, a także różne stanowiska i opinie na ich temat, oraz interpretować i wartościować je w kontekście zjawisk zachodzących w kulturze

D_U05 wykazuje się rozwiniętą umiejętnością opracowania w oryginalny sposób pracy pisemnej (prezentacji) na temat szczegółowych zagadnień dotyczących komunikowania się, w tym na temat przekazów medialnych, dyskursów oraz mediów

D_U06 posiada pogłębioną umiejętność posługiwania się rozmaitymi systemami normatywnymi, które służą rozstrzygnięciu problemów związanych z tworzeniem i upowszechnieniem przekazów medialnych

D_U07 samodzielnie opracować w oparciu o źródła naukowe oraz przedstawić na forum szczegółowe zagadnienia z zakresu językoznawstwa, zjawisk i problemów z obszaru kultury, literatury oraz współczesnej kultury literackiej

D_U08 określić zależności pomiędzy mediami, w sposób dogłębny scharakteryzować zjawiska zachodzące w komunikacji masowej, a także współczesne systemy medialne i zasady ich funkcjonowania i oddziaływania

D_U10 potrafi w zaawansowanym stopniu odbierać przekazy medialne jako kreujące obraz rzeczywistości oraz nośniki wartości, wzorców postaw i norm, w tym dostrzegać (analizować) społeczne i polityczne konteksty ich tworzenia i odbioru

D_U11 wykazuje rozszerzoną umiejętność identyfikowania różnych form medialnych; analizowania, interpretowania, wartościowania przekazów medialnych i wybranych współczesnych dyskursów, a także konwencji stylistycznych, cech gatunkowych, strategii komunikacyjnych oraz prób (środków, sposobów) perswazji i manipulacji

D_U13 przygotować wypowiedzi reprezentujące różne gatunki medialne, zgodnie z wymogami gatunku i medium przekazu oraz założonym tematem i celem komunikacyjnym, w tym przekazy medialne służące promocji i kształtowaniu wizerunku

D_U14 prowadzić debatę ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, przedstawiać różne stanowiska oraz dobierać odpowiednie argumenty

D_U15 interpretować regulacje prawne i przewidywać prawne skutki swoich działań w życiu zawodowym

D_U17 świadomie planować i realizować drogę własnego uczenia się przez całe życie, a także inspirować innych do podejmowania działań na rzecz własnego rozwoju;

D_U19 kierować pracą własną oraz w zespole, umiejętnie rozdzielając zdania, a także krytycznie ocenić efekty pracy własnej i zespołowej

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Absolwent kierunku jest gotów do:

D_K01 do działalności i uczestnictwa w różnych formach i aspektach życia kulturowego oraz społecznego, w tym również do tworzenia, kreowania i propagowania przekazów medialnych na rzecz danej wspólnoty społecznej; inicjowania działań i kampanii publicznego interesu

D_K02 do wykorzystywania zdobytej wiedzy i wiadomości dotyczących tradycji zawodu dziennikarza; przestrzega wzorce i kanony współczesnego zawodu dziennikarstwa; przyjmuje postawę wobec współczesnej rzeczywistości społecznej

D_K03 krytycznej oceny odbieranych treści i zajęcia wobec nich stanowiska, które potrafi wyrazić i uzasadnić;

D_K04 odwoływać się do zasobu wiedzy jako ważnego kryterium i przesłanki wyboru konkretnych, określonych propozycji rozwiązania dylematu zawodowego czy problemu badawczego; wartościuje szeroko rozumiane zjawiska kulturowe i społeczne

D_K05 promocji siebie oraz instytucji i podmiotów społecznych w sposób przedsiębiorczy poprzez propagowanie, tworzenie i rozpowszechnianie komunikatów, przekazów i wszelkich informacji medialnych

D_K06 do identyfikowania i rozstrzygania trudnych wyborów wynikających z tworzenia i rozpowszechniania przekazów i komunikatów medialnych, zgodnie z przesłankami i założeniami etyki i moralności zawodu dziennikarza

D_K07 do przewodniczenia grupie i ponoszenia odpowiedzialności za jej działania, przestrzegając przy tym zasad etyki zawodowej

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową: aktywności merytorycznej oraz prac cząstkowych i pracy zaliczeniowej, Ze względu na warsztatowy charakter zajęć podczas oceniania pozytywny wpływ będzie miało sumienne uczestnictwo w zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Zaborski
Prowadzący grup: Piotr Zaborski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student zapoznaje się z wieloaspektowością terminu opinia publiczna w odniesieniu do jego treści, istoty, znaczenia, cech konstytutywnych, czy funkcji jakie pełni w życiu społecznym. Zdobywa umiejętność czytania i analizowania sondaży, zdolność do krytycznej oceny opinii funkcjonujących w społeczeństwie i budowania własnych. Zapoznaje się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi opinii publicznej i jej związków z mediami. Otrzymuje warsztat pomocny w tworzeniu publicystyki dziennikarskiej. Potrafi ocenić współczesną opinię publiczną w Polsce oraz mechanizmom jej kształtowania przez dominujące media.

Pełny opis:

- opinia publiczna – geneza pojęcia, ewolucja pojęcia, proces kształtowania się opinii publicznej, czynniki mające wpływ na analizowane zjawisko;

- podstawowe mechanizmy związane z tworzeniem się opinii publicznej;

- mechanizm „spirali milczenia” w koncepcji E. Noelle-Neumann, aspekt psychologiczny prowadzonych na ten temat badań.

- sondaże opinii publicznej a publikowanie wyników badań, co to jest sondaż opinii, kiedy sondaż jest „naukowy”, publikacja wyników sondaży opinii publicznej, weryfikacja raportu z sondażu;

- doskonalenie kompetencji i zdolności do efektywnego uczestnictwa w mediach i opinii publicznej;

- opinia publiczna a opinia społeczna;

- sondaże opinii – różne wyniki, metody tworzenia prognoz wyborczych, stosunek społeczeństwa do badań opinii publicznej;

- miary trafności prognoz, warsztaty z czytania sondaży;

- pojęcie manipulacji, przykłady manipulacji medialnych - warsztaty;

- analiza czynników i mechanizmów konstytuujących opinię publiczną, umiejętność badania podstawowych zjawisk w mediach i opinii publicznej;

- zjawisko ustanawiania agendy (agenda setting), mechanizm zjawiska i jego przyczyny;

- opinia publiczna a media

Literatura:

E. Wnuk-Lipiński, Socjologia Życia Publicznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008.

E. Młyniec, Opinia publiczna: wstęp do teorii, Wyd. Forum Naukowe, Poznań 2002.

h) F. Toennies, Wspólnota i stowarzyszenie PWN 1988.

W. Lippmann O opinii publicznej w: Zesz. Teoret.- Polit. Warszawa 1958, nr 1-2.

M. Gierula (red.), Władza, media, polityka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006.

Z. Pucek, J. Bierówka (red.), Media a opinie i postawy społeczne, Krakowskie Tow. Edukacyjne - Oficyna Wyd. AFM, Kraków 2011.

R. Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.

Z. Gostkowski, P. Daniłowicz, (red.), Sondaże opinii społecznej: samowiedza współczesnych społeczeństw, Wyd. IFiS PAN, Łódź 2001.

E. Noelle-Neuman, Spirala milczenia, Zysk i S-ka, Warszawa 2004.

Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, (pr. zb.) IFiS PAN, Warszawa 2004.

R. Staniszewski, Opinia publiczna – teoretyczny sens i zakres pojęcia, Studia Politologiczne, vol. 25, Warszawa 2012.

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, przeł. W. Bietkiewicz, M. Bucholc, P. Gadomski, J. Haman, A. Jasiewicz-Bietkiewicz, A. Kloskowska-Dudzińska, M. Kowalski, M. Mozga, Warszawa 2005.

Uwagi:

Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową: aktywności merytorycznej oraz prac cząstkowych i pracy zaliczeniowej, Ze względu na warsztatowy charakter zajęć podczas oceniania pozytywny wpływ będzie miało sumienne uczestnictwo w zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Zaborski
Prowadzący grup: Piotr Zaborski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student zapoznaje się z wieloaspektowością terminu opinia publiczna w odniesieniu do jego treści, istoty, znaczenia, cech konstytutywnych, czy funkcji jakie pełni w życiu społecznym. Zdobywa umiejętność czytania i analizowania sondaży, zdolność do krytycznej oceny opinii funkcjonujących w społeczeństwie i budowania własnych. Zapoznaje się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi opinii publicznej i jej związków z mediami. Otrzymuje warsztat pomocny w tworzeniu publicystyki dziennikarskiej. Potrafi ocenić współczesną opinię publiczną w Polsce oraz mechanizmom jej kształtowania przez dominujące media.

Pełny opis:

- opinia publiczna – geneza pojęcia, ewolucja pojęcia, proces kształtowania się opinii publicznej, czynniki mające wpływ na analizowane zjawisko;

- podstawowe mechanizmy związane z tworzeniem się opinii publicznej;

- mechanizm „spirali milczenia” w koncepcji E. Noelle-Neumann, aspekt psychologiczny prowadzonych na ten temat badań.

- sondaże opinii publicznej a publikowanie wyników badań, co to jest sondaż opinii, kiedy sondaż jest „naukowy”, publikacja wyników sondaży opinii publicznej, weryfikacja raportu z sondażu;

- doskonalenie kompetencji i zdolności do efektywnego uczestnictwa w mediach i opinii publicznej;

- opinia publiczna a opinia społeczna;

- sondaże opinii – różne wyniki, metody tworzenia prognoz wyborczych, stosunek społeczeństwa do badań opinii publicznej;

- miary trafności prognoz, warsztaty z czytania sondaży;

- pojęcie manipulacji, przykłady manipulacji medialnych - warsztaty;

- analiza czynników i mechanizmów konstytuujących opinię publiczną, umiejętność badania podstawowych zjawisk w mediach i opinii publicznej;

- zjawisko ustanawiania agendy (agenda setting), mechanizm zjawiska i jego przyczyny;

- opinia publiczna a media

Literatura:

E. Wnuk-Lipiński, Socjologia Życia Publicznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008.

E. Młyniec, Opinia publiczna: wstęp do teorii, Wyd. Forum Naukowe, Poznań 2002.

h) F. Toennies, Wspólnota i stowarzyszenie PWN 1988.

W. Lippmann O opinii publicznej w: Zesz. Teoret.- Polit. Warszawa 1958, nr 1-2.

M. Gierula (red.), Władza, media, polityka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006.

Z. Pucek, J. Bierówka (red.), Media a opinie i postawy społeczne, Krakowskie Tow. Edukacyjne - Oficyna Wyd. AFM, Kraków 2011.

R. Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.

Z. Gostkowski, P. Daniłowicz, (red.), Sondaże opinii społecznej: samowiedza współczesnych społeczeństw, Wyd. IFiS PAN, Łódź 2001.

E. Noelle-Neuman, Spirala milczenia, Zysk i S-ka, Warszawa 2004.

Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, (pr. zb.) IFiS PAN, Warszawa 2004.

R. Staniszewski, Opinia publiczna – teoretyczny sens i zakres pojęcia, Studia Politologiczne, vol. 25, Warszawa 2012.

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, przeł. W. Bietkiewicz, M. Bucholc, P. Gadomski, J. Haman, A. Jasiewicz-Bietkiewicz, A. Kloskowska-Dudzińska, M. Kowalski, M. Mozga, Warszawa 2005.

Uwagi:

Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową: aktywności merytorycznej oraz prac cząstkowych i pracy zaliczeniowej, Ze względu na warsztatowy charakter zajęć podczas oceniania pozytywny wpływ będzie miało sumienne uczestnictwo w zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Zaborski
Prowadzący grup: Piotr Zaborski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student zapoznaje się z wieloaspektowością terminu opinia publiczna w odniesieniu do jego treści, istoty, znaczenia, cech konstytutywnych, czy funkcji jakie pełni w życiu społecznym. Zdobywa umiejętność czytania i analizowania sondaży, zdolność do krytycznej oceny opinii funkcjonujących w społeczeństwie i budowania własnych. Zapoznaje się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi opinii publicznej i jej związków z mediami. Otrzymuje warsztat pomocny w tworzeniu publicystyki dziennikarskiej. Potrafi ocenić współczesną opinię publiczną w Polsce oraz mechanizmom jej kształtowania przez dominujące media.

Pełny opis:

- opinia publiczna – geneza pojęcia, ewolucja pojęcia, proces kształtowania się opinii publicznej, czynniki mające wpływ na analizowane zjawisko;

- podstawowe mechanizmy związane z tworzeniem się opinii publicznej;

- mechanizm „spirali milczenia” w koncepcji E. Noelle-Neumann, aspekt psychologiczny prowadzonych na ten temat badań.

- sondaże opinii publicznej a publikowanie wyników badań, co to jest sondaż opinii, kiedy sondaż jest „naukowy”, publikacja wyników sondaży opinii publicznej, weryfikacja raportu z sondażu;

- doskonalenie kompetencji i zdolności do efektywnego uczestnictwa w mediach i opinii publicznej;

- opinia publiczna a opinia społeczna;

- sondaże opinii – różne wyniki, metody tworzenia prognoz wyborczych, stosunek społeczeństwa do badań opinii publicznej;

- miary trafności prognoz, warsztaty z czytania sondaży;

- pojęcie manipulacji, przykłady manipulacji medialnych - warsztaty;

- analiza czynników i mechanizmów konstytuujących opinię publiczną, umiejętność badania podstawowych zjawisk w mediach i opinii publicznej;

- zjawisko ustanawiania agendy (agenda setting), mechanizm zjawiska i jego przyczyny;

- opinia publiczna a media

Literatura:

E. Wnuk-Lipiński, Socjologia Życia Publicznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008.

E. Młyniec, Opinia publiczna: wstęp do teorii, Wyd. Forum Naukowe, Poznań 2002.

h) F. Toennies, Wspólnota i stowarzyszenie PWN 1988.

W. Lippmann O opinii publicznej w: Zesz. Teoret.- Polit. Warszawa 1958, nr 1-2.

M. Gierula (red.), Władza, media, polityka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006.

Z. Pucek, J. Bierówka (red.), Media a opinie i postawy społeczne, Krakowskie Tow. Edukacyjne - Oficyna Wyd. AFM, Kraków 2011.

R. Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.

Z. Gostkowski, P. Daniłowicz, (red.), Sondaże opinii społecznej: samowiedza współczesnych społeczeństw, Wyd. IFiS PAN, Łódź 2001.

E. Noelle-Neuman, Spirala milczenia, Zysk i S-ka, Warszawa 2004.

Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, (pr. zb.) IFiS PAN, Warszawa 2004.

R. Staniszewski, Opinia publiczna – teoretyczny sens i zakres pojęcia, Studia Politologiczne, vol. 25, Warszawa 2012.

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, przeł. W. Bietkiewicz, M. Bucholc, P. Gadomski, J. Haman, A. Jasiewicz-Bietkiewicz, A. Kloskowska-Dudzińska, M. Kowalski, M. Mozga, Warszawa 2005.

Uwagi:

Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową: aktywności merytorycznej oraz prac cząstkowych i pracy zaliczeniowej, Ze względu na warsztatowy charakter zajęć podczas oceniania pozytywny wpływ będzie miało sumienne uczestnictwo w zajęciach.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
ul. Waszyngtona 4/8 42-217 Częstochowa tel: +48 34 3784 100 https://ujd.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)