Warsztat dziennikarski w rzecznictwie prasowym i PR
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-DKM-M-01-WDRPPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat dziennikarski w rzecznictwie prasowym i PR |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodyką pracy rzecznika prasowego oraz specjalisty ds. public relations poprzez usystematyzowanie wiedzy i umiejętności praktycznych w zakresie konstruowania przekazu medialnego atrakcyjnego zarówno pod względem treści, jak i formy. |
Pełny opis: |
Public relations a rzecznictwo prasowe. Miejsce PR i rzecznictwa w funkcjonowaniu organizacji. Zakres obowiązków rzecznika i specjalisty do spraw PR oraz wynikające z niego kluczowe kompetencje zawodowe; znaczenie znajomości danej branży, organizacji i jej otoczenia oraz umiejętności monitoringu mediów. Podstawowe cechy/zasady komunikowania interpersonalnego oraz komunikowania w organizacji i społecznościach lokalnych; komunikowanie się z przedstawicielami mediów masowych. Narzędzia, techniki pracy rzecznika prasowego i specjalisty PR; wykorzystanie różnych instrumentów komunikacyjnych. Przygotowanie cząstkowych projektów lub zespołowego projektu z zakresu PR. |
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy: - zna podstawowe aspekty i uwarunkowania pracy rzecznika prasowego i specjalisty do spraw PR; - zna zasady komunikowania się z różnymi grupami odbiorców; - zna narzędzia, techniki pracy rzecznika prasowego i specjalisty PR w zakresie umiejętności: - analizuje przekazy medialne; - pracuje w grupie, przyjmując w niej różne role oraz kierując pracą zespołu w zakresie kompetencji społecznych: - jest gotów do pełnienia roli zawodowej zgodnie z zasadami etyki zawodowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roksana Zdunek | |
Prowadzący grup: | Roksana Zdunek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy rzecznika prasowego i specjalisty Public Relations (zakres obowiązków rzecznika i specjalisty ds. PR oraz wynikające z niego kluczowe kompetencje zawodowe; znaczenie znajomości danej branży, organizacji i jej otoczenia oraz umiejętności monitoringu mediów). W czasie kursu uwzględnione zostają różne typy organizacji, m.in. globalne korporacje, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe, przedsiębiorstwa prywatne w tym medialne (miejsce PR i rzecznictwa w funkcjonowaniu organizacji). Nacisk położony zostaje na aspekt praktyczny: doskonalenie warsztatu dziennikarskiego. Kurs usystematyzować ma wiedzę i umiejętności praktyczne studentów w zakresie konstruowania przekazu medialnego atrakcyjnego zarówno pod względem treści, jak i formy. Omówione zostaną kryteria selekcji dziennikarskiej/ czynniki atrakcyjności medialnej określonych tematów. Wprowadzenie teoretyczne do kursu uwzględnia przedstawienie modeli PR i instrumentarium PR, w tym konkretnych narzędzi media relations. Studenci uwrażliwieni zostaną także na zjawiska towarzyszące pracy rzecznika i specjalisty PR, takie jak dezinformacja czy kryzys. W kursie uwzględnione są liczne przykłady dobrych praktyk zawodowych i rynkowych. Przewidziana jest praca warsztatowa nad cząstkowymi projektami indywidualnymi i zespołowymi. |
|
Literatura: |
1. Budzyński, W. (2019). Public relations. Wizerunek. Reputacja. Tożsamość. Warszawa: Wydawnictwo Poltex. 2. Cisek, S. (red.), (2016). Inspiracje i innowacje: zarządzanie informacją w perspektywie bibliologii i informatologii. Kraków: Biblioteka Jagiellońska. 3. Fischer, B., Świerczyńska-Głownia, W. (2006). Dostęp do informacji ustawowo chronionych, zarządzanie informacją. Zagadnienia podstawowe dla dziennikarzy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 4. Flis, J. (2007). Samorządowe Public Relations, Kraków. 5. Hope, E. (2013). Etyka w zawodzie specjalistów public relations. Warszawa. 6. Kaczmarek-Śliwińska, M. (2015). Public Relations w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi organizacji. Sztuka komunikowania się. Warszawa: Difin SA. 7. Rozwadowska, B. (2009). Public Relations. Teoria praktyka perspektywy, Warszawa. 8. Wybrane materiały dziennikarskie i multimedialne. |
|
Uwagi: |
Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę Kryteria uzyskania zaliczenia: obecność (dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność), aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć, przygotowanie kompletu prac własnych w oparciu o przedstawione kryteria i zadaną literaturę. Ocena zadań uzależniona jest od terminowości, kreatywności, staranności i rzetelności ich wykonania. Aktywny udział w symulacjach briefingu prasowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Zaborski | |
Prowadzący grup: | Piotr Zaborski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy rzecznika prasowego i specjalisty Public Relations (zakres obowiązków rzecznika i specjalisty ds. PR oraz wynikające z niego kluczowe kompetencje zawodowe; znaczenie znajomości danej branży, organizacji i jej otoczenia oraz umiejętności monitoringu mediów). W czasie kursu uwzględnione zostają różne typy organizacji, m.in. globalne korporacje, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe, przedsiębiorstwa prywatne w tym medialne (miejsce PR i rzecznictwa w funkcjonowaniu organizacji). Nacisk położony zostaje na aspekt praktyczny: doskonalenie warsztatu dziennikarskiego. Kurs usystematyzować ma wiedzę i umiejętności praktyczne studentów w zakresie konstruowania przekazu medialnego atrakcyjnego zarówno pod względem treści, jak i formy. Omówione zostaną kryteria selekcji dziennikarskiej/ czynniki atrakcyjności medialnej określonych tematów. Wprowadzenie teoretyczne do kursu uwzględnia przedstawienie modeli PR i instrumentarium PR, w tym konkretnych narzędzi media relations. Studenci uwrażliwieni zostaną także na zjawiska towarzyszące pracy rzecznika i specjalisty PR, takie jak dezinformacja czy kryzys. W kursie uwzględnione są liczne przykłady dobrych praktyk zawodowych i rynkowych. Przewidziana jest praca warsztatowa nad cząstkowymi projektami indywidualnymi i zespołowymi. |
|
Literatura: |
1. Budzyński, W. (2019). Public relations. Wizerunek. Reputacja. Tożsamość. Warszawa: Wydawnictwo Poltex. 2. Cisek, S. (red.), (2016). Inspiracje i innowacje: zarządzanie informacją w perspektywie bibliologii i informatologii. Kraków: Biblioteka Jagiellońska. 3. Fischer, B., Świerczyńska-Głownia, W. (2006). Dostęp do informacji ustawowo chronionych, zarządzanie informacją. Zagadnienia podstawowe dla dziennikarzy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 4. Flis, J. (2007). Samorządowe Public Relations, Kraków. 5. Hope, E. (2013). Etyka w zawodzie specjalistów public relations. Warszawa. 6. Kaczmarek-Śliwińska, M. (2015). Public Relations w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi organizacji. Sztuka komunikowania się. Warszawa: Difin SA. 7. Rozwadowska, B. (2009). Public Relations. Teoria praktyka perspektywy, Warszawa. 8. Wybrane materiały dziennikarskie i multimedialne. |
|
Uwagi: |
Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę Kryteria uzyskania zaliczenia: obecność (dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność), aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć, przygotowanie kompletu prac własnych w oparciu o przedstawione kryteria i zadaną literaturę. Ocena zadań uzależniona jest od terminowości, kreatywności, staranności i rzetelności ich wykonania. Aktywny udział w symulacjach briefingu prasowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Zaborski | |
Prowadzący grup: | Piotr Zaborski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy rzecznika prasowego i specjalisty Public Relations (zakres obowiązków rzecznika i specjalisty ds. PR oraz wynikające z niego kluczowe kompetencje zawodowe; znaczenie znajomości danej branży, organizacji i jej otoczenia oraz umiejętności monitoringu mediów). W czasie kursu uwzględnione zostają różne typy organizacji, m.in. globalne korporacje, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe, przedsiębiorstwa prywatne w tym medialne (miejsce PR i rzecznictwa w funkcjonowaniu organizacji). Nacisk położony zostaje na aspekt praktyczny: doskonalenie warsztatu dziennikarskiego. Kurs usystematyzować ma wiedzę i umiejętności praktyczne studentów w zakresie konstruowania przekazu medialnego atrakcyjnego zarówno pod względem treści, jak i formy. Omówione zostaną kryteria selekcji dziennikarskiej/ czynniki atrakcyjności medialnej określonych tematów. Wprowadzenie teoretyczne do kursu uwzględnia przedstawienie modeli PR i instrumentarium PR, w tym konkretnych narzędzi media relations. Studenci uwrażliwieni zostaną także na zjawiska towarzyszące pracy rzecznika i specjalisty PR, takie jak dezinformacja czy kryzys. W kursie uwzględnione są liczne przykłady dobrych praktyk zawodowych i rynkowych. Przewidziana jest praca warsztatowa nad cząstkowymi projektami indywidualnymi i zespołowymi. |
|
Literatura: |
1. Budzyński, W. (2019). Public relations. Wizerunek. Reputacja. Tożsamość. Warszawa: Wydawnictwo Poltex. 2. Cisek, S. (red.), (2016). Inspiracje i innowacje: zarządzanie informacją w perspektywie bibliologii i informatologii. Kraków: Biblioteka Jagiellońska. 3. Fischer, B., Świerczyńska-Głownia, W. (2006). Dostęp do informacji ustawowo chronionych, zarządzanie informacją. Zagadnienia podstawowe dla dziennikarzy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 4. Flis, J. (2007). Samorządowe Public Relations, Kraków. 5. Hope, E. (2013). Etyka w zawodzie specjalistów public relations. Warszawa. 6. Kaczmarek-Śliwińska, M. (2015). Public Relations w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi organizacji. Sztuka komunikowania się. Warszawa: Difin SA. 7. Rozwadowska, B. (2009). Public Relations. Teoria praktyka perspektywy, Warszawa. 8. Wybrane materiały dziennikarskie i multimedialne. |
|
Uwagi: |
Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę Kryteria uzyskania zaliczenia: obecność (dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność), aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć, przygotowanie kompletu prac własnych w oparciu o przedstawione kryteria i zadaną literaturę. Ocena zadań uzależniona jest od terminowości, kreatywności, staranności i rzetelności ich wykonania. Aktywny udział w symulacjach briefingu prasowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.