Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat dziennikarski w rzecznictwie prasowym i PR

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-DKM-M-01-WDRPPR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat dziennikarski w rzecznictwie prasowym i PR
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodyką pracy rzecznika prasowego oraz specjalisty ds. public relations poprzez usystematyzowanie wiedzy i umiejętności praktycznych w zakresie konstruowania przekazu medialnego atrakcyjnego zarówno pod względem treści, jak i formy.

Pełny opis:

Public relations a rzecznictwo prasowe. Miejsce PR i rzecznictwa w funkcjonowaniu organizacji. Zakres obowiązków rzecznika i specjalisty do spraw PR oraz wynikające z niego kluczowe kompetencje zawodowe; znaczenie znajomości danej branży, organizacji i jej otoczenia oraz umiejętności monitoringu mediów. Podstawowe cechy/zasady komunikowania interpersonalnego oraz komunikowania w organizacji i społecznościach lokalnych; komunikowanie się z przedstawicielami mediów masowych. Narzędzia, techniki pracy rzecznika prasowego i specjalisty PR; wykorzystanie różnych instrumentów komunikacyjnych. Przygotowanie cząstkowych projektów lub zespołowego projektu z zakresu PR.

Efekty uczenia się:

Student

w zakresie wiedzy:

- zna podstawowe aspekty i uwarunkowania pracy rzecznika prasowego i specjalisty do spraw PR;

- zna zasady komunikowania się z różnymi grupami odbiorców;

- zna narzędzia, techniki pracy rzecznika prasowego i specjalisty PR

w zakresie umiejętności:

- analizuje przekazy medialne;

- pracuje w grupie, przyjmując w niej różne role oraz kierując pracą zespołu

w zakresie kompetencji społecznych:

- jest gotów do pełnienia roli zawodowej zgodnie z zasadami etyki zawodowej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Roksana Zdunek
Prowadzący grup: Roksana Zdunek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy rzecznika prasowego i specjalisty Public Relations (zakres obowiązków rzecznika i specjalisty ds. PR oraz wynikające z niego kluczowe kompetencje zawodowe; znaczenie znajomości danej branży, organizacji i jej otoczenia oraz umiejętności monitoringu mediów). W czasie kursu uwzględnione zostają różne typy organizacji, m.in. globalne korporacje, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe, przedsiębiorstwa prywatne w tym medialne (miejsce PR i rzecznictwa w funkcjonowaniu organizacji). Nacisk położony zostaje na aspekt praktyczny: doskonalenie warsztatu dziennikarskiego.

Kurs usystematyzować ma wiedzę i umiejętności praktyczne studentów w zakresie konstruowania przekazu medialnego atrakcyjnego zarówno pod względem treści, jak i formy. Omówione zostaną kryteria selekcji dziennikarskiej/ czynniki atrakcyjności medialnej określonych tematów. Wprowadzenie teoretyczne do kursu uwzględnia przedstawienie modeli PR i instrumentarium PR, w tym konkretnych narzędzi media relations. Studenci uwrażliwieni zostaną także na zjawiska towarzyszące pracy rzecznika i specjalisty PR, takie jak dezinformacja czy kryzys. W kursie uwzględnione są liczne przykłady dobrych praktyk zawodowych i rynkowych. Przewidziana jest praca warsztatowa nad cząstkowymi projektami indywidualnymi i zespołowymi.

Literatura:

1. Budzyński, W. (2019). Public relations. Wizerunek. Reputacja. Tożsamość. Warszawa: Wydawnictwo Poltex.

2. Cisek, S. (red.), (2016). Inspiracje i innowacje: zarządzanie informacją w perspektywie bibliologii i informatologii. Kraków: Biblioteka Jagiellońska.

3. Fischer, B., Świerczyńska-Głownia, W. (2006). Dostęp do informacji ustawowo chronionych, zarządzanie informacją. Zagadnienia podstawowe dla dziennikarzy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

4. Flis, J. (2007). Samorządowe Public Relations, Kraków.

5. Hope, E. (2013). Etyka w zawodzie specjalistów public relations. Warszawa.

6. Kaczmarek-Śliwińska, M. (2015). Public Relations w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi organizacji. Sztuka komunikowania się. Warszawa: Difin SA.

7. Rozwadowska, B. (2009). Public Relations. Teoria praktyka perspektywy, Warszawa.

8. Wybrane materiały dziennikarskie i multimedialne.

Uwagi:

Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę

Kryteria uzyskania zaliczenia: obecność (dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność), aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć, przygotowanie kompletu prac własnych w oparciu o przedstawione kryteria i zadaną literaturę. Ocena zadań uzależniona jest od terminowości, kreatywności, staranności i rzetelności ich wykonania. Aktywny udział w symulacjach briefingu prasowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Zaborski
Prowadzący grup: Piotr Zaborski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy rzecznika prasowego i specjalisty Public Relations (zakres obowiązków rzecznika i specjalisty ds. PR oraz wynikające z niego kluczowe kompetencje zawodowe; znaczenie znajomości danej branży, organizacji i jej otoczenia oraz umiejętności monitoringu mediów). W czasie kursu uwzględnione zostają różne typy organizacji, m.in. globalne korporacje, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe, przedsiębiorstwa prywatne w tym medialne (miejsce PR i rzecznictwa w funkcjonowaniu organizacji). Nacisk położony zostaje na aspekt praktyczny: doskonalenie warsztatu dziennikarskiego.

Kurs usystematyzować ma wiedzę i umiejętności praktyczne studentów w zakresie konstruowania przekazu medialnego atrakcyjnego zarówno pod względem treści, jak i formy. Omówione zostaną kryteria selekcji dziennikarskiej/ czynniki atrakcyjności medialnej określonych tematów. Wprowadzenie teoretyczne do kursu uwzględnia przedstawienie modeli PR i instrumentarium PR, w tym konkretnych narzędzi media relations. Studenci uwrażliwieni zostaną także na zjawiska towarzyszące pracy rzecznika i specjalisty PR, takie jak dezinformacja czy kryzys. W kursie uwzględnione są liczne przykłady dobrych praktyk zawodowych i rynkowych. Przewidziana jest praca warsztatowa nad cząstkowymi projektami indywidualnymi i zespołowymi.

Literatura:

1. Budzyński, W. (2019). Public relations. Wizerunek. Reputacja. Tożsamość. Warszawa: Wydawnictwo Poltex.

2. Cisek, S. (red.), (2016). Inspiracje i innowacje: zarządzanie informacją w perspektywie bibliologii i informatologii. Kraków: Biblioteka Jagiellońska.

3. Fischer, B., Świerczyńska-Głownia, W. (2006). Dostęp do informacji ustawowo chronionych, zarządzanie informacją. Zagadnienia podstawowe dla dziennikarzy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

4. Flis, J. (2007). Samorządowe Public Relations, Kraków.

5. Hope, E. (2013). Etyka w zawodzie specjalistów public relations. Warszawa.

6. Kaczmarek-Śliwińska, M. (2015). Public Relations w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi organizacji. Sztuka komunikowania się. Warszawa: Difin SA.

7. Rozwadowska, B. (2009). Public Relations. Teoria praktyka perspektywy, Warszawa.

8. Wybrane materiały dziennikarskie i multimedialne.

Uwagi:

Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę

Kryteria uzyskania zaliczenia: obecność (dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność), aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć, przygotowanie kompletu prac własnych w oparciu o przedstawione kryteria i zadaną literaturę. Ocena zadań uzależniona jest od terminowości, kreatywności, staranności i rzetelności ich wykonania. Aktywny udział w symulacjach briefingu prasowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Zaborski
Prowadzący grup: Piotr Zaborski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy rzecznika prasowego i specjalisty Public Relations (zakres obowiązków rzecznika i specjalisty ds. PR oraz wynikające z niego kluczowe kompetencje zawodowe; znaczenie znajomości danej branży, organizacji i jej otoczenia oraz umiejętności monitoringu mediów). W czasie kursu uwzględnione zostają różne typy organizacji, m.in. globalne korporacje, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe, przedsiębiorstwa prywatne w tym medialne (miejsce PR i rzecznictwa w funkcjonowaniu organizacji). Nacisk położony zostaje na aspekt praktyczny: doskonalenie warsztatu dziennikarskiego.

Kurs usystematyzować ma wiedzę i umiejętności praktyczne studentów w zakresie konstruowania przekazu medialnego atrakcyjnego zarówno pod względem treści, jak i formy. Omówione zostaną kryteria selekcji dziennikarskiej/ czynniki atrakcyjności medialnej określonych tematów. Wprowadzenie teoretyczne do kursu uwzględnia przedstawienie modeli PR i instrumentarium PR, w tym konkretnych narzędzi media relations. Studenci uwrażliwieni zostaną także na zjawiska towarzyszące pracy rzecznika i specjalisty PR, takie jak dezinformacja czy kryzys. W kursie uwzględnione są liczne przykłady dobrych praktyk zawodowych i rynkowych. Przewidziana jest praca warsztatowa nad cząstkowymi projektami indywidualnymi i zespołowymi.

Literatura:

1. Budzyński, W. (2019). Public relations. Wizerunek. Reputacja. Tożsamość. Warszawa: Wydawnictwo Poltex.

2. Cisek, S. (red.), (2016). Inspiracje i innowacje: zarządzanie informacją w perspektywie bibliologii i informatologii. Kraków: Biblioteka Jagiellońska.

3. Fischer, B., Świerczyńska-Głownia, W. (2006). Dostęp do informacji ustawowo chronionych, zarządzanie informacją. Zagadnienia podstawowe dla dziennikarzy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

4. Flis, J. (2007). Samorządowe Public Relations, Kraków.

5. Hope, E. (2013). Etyka w zawodzie specjalistów public relations. Warszawa.

6. Kaczmarek-Śliwińska, M. (2015). Public Relations w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi organizacji. Sztuka komunikowania się. Warszawa: Difin SA.

7. Rozwadowska, B. (2009). Public Relations. Teoria praktyka perspektywy, Warszawa.

8. Wybrane materiały dziennikarskie i multimedialne.

Uwagi:

Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę

Kryteria uzyskania zaliczenia: obecność (dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność), aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć, przygotowanie kompletu prac własnych w oparciu o przedstawione kryteria i zadaną literaturę. Ocena zadań uzależniona jest od terminowości, kreatywności, staranności i rzetelności ich wykonania. Aktywny udział w symulacjach briefingu prasowego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
ul. Waszyngtona 4/8 42-217 Częstochowa tel: +48 34 3784 100 https://ujd.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)