Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka w pracy rzecznika prasowego i specjalisty PR

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-DKM-M-01-EPRPSPR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka w pracy rzecznika prasowego i specjalisty PR
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem zajęć jest poznanie zasad etycznych obowiązujących w dziennikarstwie i pracy rzecznika prasowego oraz specjalisty PR i zastosowanie ich w wykonywanej pracy rzecznika prasowego i specjalisty PR.

Pełny opis:

Podstawy etosu zawodowego: prawda jako zadanie; dobro jako odniesienie do osoby i obowiązków zawodowych; piękno w relacji do prawdy i dobra w zawodzie rzecznika prasowego; zasada rzetelności; zasada prawdomówności; zasada zakazująca wprowadzania odbiorcy informacji w błąd; zakaz reprezentowania konkurencyjnych interesów; obowiązek ochrony dóbr osobistych; obowiązek ochrony tajemnicy służbowej; zakaz korumpowania środków masowego przekazu; zakaz oferowania korzyści majątkowych lub osobistych dziennikarzom; prawo wykupu miejsca lub czasu na zasadach działalności reklamowej; zakaz podejmowania zobowiązań uzależnionych od autonomicznych decyzji innych podmiotów; zakaz nieuczciwej konkurencji w branży public relations; zakaz podejmowania działań niezgodnych z kodeksem. Zobowiązanie do upowszechniania treści kodeksu; sacrum i profanum w pracy zawodowej rzecznika prasowego. Rzecznik prasowy, jego zadania i obowiązki: zadania rzecznika jako przedstawiciela instytucji; zadania codzienne; zadania okresowe; zadania sporadyczne. Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Karta Przejrzystości Mediów, czyli jak ograniczyć szkodliwe praktyki. Zasady relacji między przełożonym a rzecznikiem prasowym; relacje pomiędzy rzecznikiem a dziennikarzami. Zadania rzecznika prasowego i specjalisty PR w administracji publicznej; obecność i znaczenie rzecznika i specjalisty PR w szkolnictwie wyższym; rola rzecznika i specjalisty PR w organizacjach charytatywnych i pożytku publicznego. Społeczny wymiar pracy rzecznika; odpowiedzialność wobec opinii publicznej; odpowiedzialność wobec reprezentowanej instytucji; odpowiedzialność wobec własnego sumienia.

Literatura:

- Stasiuk-Krajewska K., Etyka public relations. Konteksty. Koncepcje. Kontrowersje, Wrocław 2011.

- Kaczmarek-Śliwińska M., Public relations w przestrzeni mediów społecznościowych. Działania organizacji i jej pracowników, Koszalin 2013.

- Dziamski S., Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Poznań 2005.

- Kaczmarek-Śliwińska M., Przestrzeń nowych mediów a etyka komunikowania. Problemy metodologiczne w badaniach kwestii wrażliwych dotyczących zachowań online, [w:] Nowe media. Wyzwania i ograniczenia, red. T. Gackowski, Warszawa 2013.

- Wójcik K., Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa 2013.

- Seitel F.P., Public relations w praktyce, Warszawa 2003.

- Hope E., Etyka w zawodzie specjalistów public relations, Warszawa 2013.

- Kaczmarek-Śliwińska M., Jakość kształcenia public relations w polskich uczelniach publicznych i niepublicznych, [w:] Zarządzanie i komunikacja społeczna w edukacji. Kontekst, struktura, środowisko, red. K. Czerwiński, J. Mika, R. Uździcki, Toruń 2010.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Student zna podstawowe metody i techniki badań mediów w kontekście pracy rzecznika prasowego

- Student rozumie rolę mediów w pracy rzecznika prasowego

- Student ma wiedzę na temat instrumentów i znaczenia public relations

Umiejętności:

- Student posiada umiejętność dostrzegania i właściwego interpretowania etycznych i prawnych problemów związanych z pracą rzecznika prasowego

- Student potrafi weryfikować i interpretować źródła informacji

- Student ma umiejętność prowadzenia działalności w obszarze PR

- Student zna i rozumie podstawowe zasady i wytyczne konstruowania określonych przekazów w ramach pracy rzecznika prasowego

Kompetencje społeczne:

- Student ma świadomość znaczenia mediów we współczesnym świecie

- Student jest gotowy podjąć pracę w charakterze rzecznika prasowego

- Student jest świadomy języka w pracy rzecznika prasowego

- Student szanuje zasady etyki zawodowej branży public relations

Metody i kryteria oceniania:

Referat w formie prezentacji na zajęciach. Metoda oceniania uwzględnia: - wykorzystaną bibliografię (25%), - strukturę prezentacji/referatu (25%), - merytoryczny poziom prezentowanych treści (25%), - ocena kompetencji ustnego lub pisemnego prezentowania treści (25%).

Dodatkowe punkty w ocenie Studenci zdobywają przez aktywność podczas zajęć.

Oceny:

2,0 - Student nie ma zadowalającej wiedzy z zakresu treści przedmiotu i nie osiągnął zakładanych efektów kształcenia (poziom poniżej 50%);

3,0 - Student ma dostateczną wiedzę z zakresu treści przedmiotowych oraz osiągnął zakładane efekty na poziomie zadowalającym (od 50% do 60%);

3,5 - Student ma wiedzę lepszą od poziomu dostatecznego, osiągnął efekty kształcenia na poziomie lepszym niż zadowalającym (powyżej 60% do 70%);

4,0 - Student ma dobrą wiedzę z zakresu treści przedmiotowych, osiągnął efekty kształcenia na poziomie dobrym (powyżej 70% do 80%);

4,5 - Student ma wiedzą większą od poziomu dobrego, zrealizował efekty kształcenia na poziomie lepszym niż dobry (powyżej 80% do 90%);

5,0 - Student ma bardzo dobrą wiedzę z zakresu treści przedmiotowych, osiągnął efekty kształcenia na poziomie bardzo dobrym (powyżej 90% do 100%).

Obecność Studentów na ćwiczeniach jest obowiązkowa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Wójcik
Prowadzący grup: Wiesław Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Zaborski
Prowadzący grup: Piotr Zaborski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest poznanie zasad etycznych obowiązujących w dziennikarstwie i pracy rzecznika prasowego oraz specjalisty PR i zastosowanie ich w wykonywanej pracy rzecznika prasowego i specjalisty PR.

Pełny opis:

Podstawy etosu zawodowego: prawda jako zadanie; dobro jako odniesienie do osoby i obowiązków zawodowych; piękno w relacji do prawdy i dobra w zawodzie rzecznika prasowego; zasada rzetelności; zasada prawdomówności; zasada zakazująca wprowadzania odbiorcy informacji w błąd; zakaz reprezentowania konkurencyjnych interesów; obowiązek ochrony dóbr osobistych; obowiązek ochrony tajemnicy służbowej; zakaz korumpowania środków masowego przekazu; zakaz oferowania korzyści majątkowych lub osobistych dziennikarzom; prawo wykupu miejsca lub czasu na zasadach działalności reklamowej; zakaz podejmowania zobowiązań uzależnionych od autonomicznych decyzji innych podmiotów; zakaz nieuczciwej konkurencji w branży public relations; zakaz podejmowania działań niezgodnych z kodeksem. Zobowiązanie do upowszechniania treści kodeksu; sacrum i profanum w pracy zawodowej rzecznika prasowego. Rzecznik prasowy, jego zadania i obowiązki: zadania rzecznika jako przedstawiciela instytucji; zadania codzienne; zadania okresowe; zadania sporadyczne. Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Karta Przejrzystości Mediów, czyli jak ograniczyć szkodliwe praktyki. Zasady relacji między przełożonym a rzecznikiem prasowym; relacje pomiędzy rzecznikiem a dziennikarzami. Zadania rzecznika prasowego i specjalisty PR w administracji publicznej; obecność i znaczenie rzecznika i specjalisty PR w szkolnictwie wyższym; rola rzecznika i specjalisty PR w organizacjach charytatywnych i pożytku publicznego. Społeczny wymiar pracy rzecznika; odpowiedzialność wobec opinii publicznej; odpowiedzialność wobec reprezentowanej instytucji; odpowiedzialność wobec własnego sumienia.

Literatura:

Stasiuk-Krajewska K., Etyka public relations. Konteksty. Koncepcje. Kontrowersje, Wrocław 2011; Kaczmarek-Śliwińska M., Public relations w przestrzeni mediów społecznościowych. Działania organizacji i jej pracowników, Koszalin 2013; Dziamski S., Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Poznań 2005; Kaczmarek-Śliwińska M., Przestrzeń nowych mediów a etyka komunikowania. Problemy metodologiczne w badaniach kwestii wrażliwych dotyczących zachowań online [w:] Nowe media. Wyzwania i ograniczenia, red. T. Gackowski, Warszawa 2013; Wójcik K., Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa 2013; Seitel F.P., Public relations w praktyce, Warszawa 2003; Hope E., Etyka w zawodzie specjalistów public relations, Warszawa 2013; Kaczmarek-Śliwińska M., Jakość kształcenia public relations w polskich uczelniach publicznych i niepublicznych, [w:] Zarządzanie i komunikacja społeczna w edukacji. Kontekst, struktura, środowisko, red. K. Czerwiński, J. Mika, R. Uździcki, Toruń 2010.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Maciaszek
Prowadzący grup: Paweł Maciaszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest poznanie zasad etycznych obowiązujących w dziennikarstwie i pracy rzecznika prasowego oraz specjalisty PR i zastosowanie ich w wykonywanej pracy rzecznika prasowego i specjalisty PR.

Pełny opis:

Podstawy etosu zawodowego: prawda jako zadanie; dobro jako odniesienie do osoby i obowiązków zawodowych; piękno w relacji do prawdy i dobra w zawodzie rzecznika prasowego; zasada rzetelności; zasada prawdomówności; zasada zakazująca wprowadzania odbiorcy informacji w błąd; zakaz reprezentowania konkurencyjnych interesów; obowiązek ochrony dóbr osobistych; obowiązek ochrony tajemnicy służbowej; zakaz korumpowania środków masowego przekazu; zakaz oferowania korzyści majątkowych lub osobistych dziennikarzom; prawo wykupu miejsca lub czasu na zasadach działalności reklamowej; zakaz podejmowania zobowiązań uzależnionych od autonomicznych decyzji innych podmiotów; zakaz nieuczciwej konkurencji w branży public relations; zakaz podejmowania działań niezgodnych z kodeksem. Zobowiązanie do upowszechniania treści kodeksu; sacrum i profanum w pracy zawodowej rzecznika prasowego. Rzecznik prasowy, jego zadania i obowiązki: zadania rzecznika jako przedstawiciela instytucji; zadania codzienne; zadania okresowe; zadania sporadyczne. Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Karta Przejrzystości Mediów, czyli jak ograniczyć szkodliwe praktyki. Zasady relacji między przełożonym a rzecznikiem prasowym; relacje pomiędzy rzecznikiem a dziennikarzami. Zadania rzecznika prasowego i specjalisty PR w administracji publicznej; obecność i znaczenie rzecznika i specjalisty PR w szkolnictwie wyższym; rola rzecznika i specjalisty PR w organizacjach charytatywnych i pożytku publicznego. Społeczny wymiar pracy rzecznika; odpowiedzialność wobec opinii publicznej; odpowiedzialność wobec reprezentowanej instytucji; odpowiedzialność wobec własnego sumienia.

Literatura:

- Stasiuk-Krajewska K., Etyka public relations. Konteksty. Koncepcje. Kontrowersje, Wrocław 2011.

- Kaczmarek-Śliwińska M., Public relations w przestrzeni mediów społecznościowych. Działania organizacji i jej pracowników, Koszalin 2013.

- Dziamski S., Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Poznań 2005.

- Kaczmarek-Śliwińska M., Przestrzeń nowych mediów a etyka komunikowania. Problemy metodologiczne w badaniach kwestii wrażliwych dotyczących zachowań online, [w:] Nowe media. Wyzwania i ograniczenia, red. T. Gackowski, Warszawa 2013.

- Wójcik K., Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa 2013.

- Seitel F.P., Public relations w praktyce, Warszawa 2003.

- Hope E., Etyka w zawodzie specjalistów public relations, Warszawa 2013.

- Kaczmarek-Śliwińska M., Jakość kształcenia public relations w polskich uczelniach publicznych i niepublicznych, [w:] Zarządzanie i komunikacja społeczna w edukacji. Kontekst, struktura, środowisko, red. K. Czerwiński, J. Mika, R. Uździcki, Toruń 2010.

- Sobkowiak B., Public relations jako forma komunikowania masowego, [w:] Studia z teorii komunikowania masowego, red. B.Dobek-Ostrowska, Wrocław 1999, s. 61-81.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
ul. Waszyngtona 4/8 42-217 Częstochowa tel: +48 34 3784 100 https://ujd.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)