Etyka w pracy rzecznika prasowego i specjalisty PR
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-DKM-M-01-EPRPSPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka w pracy rzecznika prasowego i specjalisty PR |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie zasad etycznych obowiązujących w dziennikarstwie i pracy rzecznika prasowego oraz specjalisty PR i zastosowanie ich w wykonywanej pracy rzecznika prasowego i specjalisty PR. |
Pełny opis: |
Podstawy etosu zawodowego: prawda jako zadanie; dobro jako odniesienie do osoby i obowiązków zawodowych; piękno w relacji do prawdy i dobra w zawodzie rzecznika prasowego; zasada rzetelności; zasada prawdomówności; zasada zakazująca wprowadzania odbiorcy informacji w błąd; zakaz reprezentowania konkurencyjnych interesów; obowiązek ochrony dóbr osobistych; obowiązek ochrony tajemnicy służbowej; zakaz korumpowania środków masowego przekazu; zakaz oferowania korzyści majątkowych lub osobistych dziennikarzom; prawo wykupu miejsca lub czasu na zasadach działalności reklamowej; zakaz podejmowania zobowiązań uzależnionych od autonomicznych decyzji innych podmiotów; zakaz nieuczciwej konkurencji w branży public relations; zakaz podejmowania działań niezgodnych z kodeksem. Zobowiązanie do upowszechniania treści kodeksu; sacrum i profanum w pracy zawodowej rzecznika prasowego. Rzecznik prasowy, jego zadania i obowiązki: zadania rzecznika jako przedstawiciela instytucji; zadania codzienne; zadania okresowe; zadania sporadyczne. Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Karta Przejrzystości Mediów, czyli jak ograniczyć szkodliwe praktyki. Zasady relacji między przełożonym a rzecznikiem prasowym; relacje pomiędzy rzecznikiem a dziennikarzami. Zadania rzecznika prasowego i specjalisty PR w administracji publicznej; obecność i znaczenie rzecznika i specjalisty PR w szkolnictwie wyższym; rola rzecznika i specjalisty PR w organizacjach charytatywnych i pożytku publicznego. Społeczny wymiar pracy rzecznika; odpowiedzialność wobec opinii publicznej; odpowiedzialność wobec reprezentowanej instytucji; odpowiedzialność wobec własnego sumienia. |
Literatura: |
- Stasiuk-Krajewska K., Etyka public relations. Konteksty. Koncepcje. Kontrowersje, Wrocław 2011. - Kaczmarek-Śliwińska M., Public relations w przestrzeni mediów społecznościowych. Działania organizacji i jej pracowników, Koszalin 2013. - Dziamski S., Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Poznań 2005. - Kaczmarek-Śliwińska M., Przestrzeń nowych mediów a etyka komunikowania. Problemy metodologiczne w badaniach kwestii wrażliwych dotyczących zachowań online, [w:] Nowe media. Wyzwania i ograniczenia, red. T. Gackowski, Warszawa 2013. - Wójcik K., Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa 2013. - Seitel F.P., Public relations w praktyce, Warszawa 2003. - Hope E., Etyka w zawodzie specjalistów public relations, Warszawa 2013. - Kaczmarek-Śliwińska M., Jakość kształcenia public relations w polskich uczelniach publicznych i niepublicznych, [w:] Zarządzanie i komunikacja społeczna w edukacji. Kontekst, struktura, środowisko, red. K. Czerwiński, J. Mika, R. Uździcki, Toruń 2010. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Student zna podstawowe metody i techniki badań mediów w kontekście pracy rzecznika prasowego - Student rozumie rolę mediów w pracy rzecznika prasowego - Student ma wiedzę na temat instrumentów i znaczenia public relations Umiejętności: - Student posiada umiejętność dostrzegania i właściwego interpretowania etycznych i prawnych problemów związanych z pracą rzecznika prasowego - Student potrafi weryfikować i interpretować źródła informacji - Student ma umiejętność prowadzenia działalności w obszarze PR - Student zna i rozumie podstawowe zasady i wytyczne konstruowania określonych przekazów w ramach pracy rzecznika prasowego Kompetencje społeczne: - Student ma świadomość znaczenia mediów we współczesnym świecie - Student jest gotowy podjąć pracę w charakterze rzecznika prasowego - Student jest świadomy języka w pracy rzecznika prasowego - Student szanuje zasady etyki zawodowej branży public relations |
Metody i kryteria oceniania: |
Referat w formie prezentacji na zajęciach. Metoda oceniania uwzględnia: - wykorzystaną bibliografię (25%), - strukturę prezentacji/referatu (25%), - merytoryczny poziom prezentowanych treści (25%), - ocena kompetencji ustnego lub pisemnego prezentowania treści (25%). Dodatkowe punkty w ocenie Studenci zdobywają przez aktywność podczas zajęć. Oceny: 2,0 - Student nie ma zadowalającej wiedzy z zakresu treści przedmiotu i nie osiągnął zakładanych efektów kształcenia (poziom poniżej 50%); 3,0 - Student ma dostateczną wiedzę z zakresu treści przedmiotowych oraz osiągnął zakładane efekty na poziomie zadowalającym (od 50% do 60%); 3,5 - Student ma wiedzę lepszą od poziomu dostatecznego, osiągnął efekty kształcenia na poziomie lepszym niż zadowalającym (powyżej 60% do 70%); 4,0 - Student ma dobrą wiedzę z zakresu treści przedmiotowych, osiągnął efekty kształcenia na poziomie dobrym (powyżej 70% do 80%); 4,5 - Student ma wiedzą większą od poziomu dobrego, zrealizował efekty kształcenia na poziomie lepszym niż dobry (powyżej 80% do 90%); 5,0 - Student ma bardzo dobrą wiedzę z zakresu treści przedmiotowych, osiągnął efekty kształcenia na poziomie bardzo dobrym (powyżej 90% do 100%). Obecność Studentów na ćwiczeniach jest obowiązkowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Wójcik | |
Prowadzący grup: | Wiesław Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Zaborski | |
Prowadzący grup: | Piotr Zaborski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie zasad etycznych obowiązujących w dziennikarstwie i pracy rzecznika prasowego oraz specjalisty PR i zastosowanie ich w wykonywanej pracy rzecznika prasowego i specjalisty PR. |
|
Pełny opis: |
Podstawy etosu zawodowego: prawda jako zadanie; dobro jako odniesienie do osoby i obowiązków zawodowych; piękno w relacji do prawdy i dobra w zawodzie rzecznika prasowego; zasada rzetelności; zasada prawdomówności; zasada zakazująca wprowadzania odbiorcy informacji w błąd; zakaz reprezentowania konkurencyjnych interesów; obowiązek ochrony dóbr osobistych; obowiązek ochrony tajemnicy służbowej; zakaz korumpowania środków masowego przekazu; zakaz oferowania korzyści majątkowych lub osobistych dziennikarzom; prawo wykupu miejsca lub czasu na zasadach działalności reklamowej; zakaz podejmowania zobowiązań uzależnionych od autonomicznych decyzji innych podmiotów; zakaz nieuczciwej konkurencji w branży public relations; zakaz podejmowania działań niezgodnych z kodeksem. Zobowiązanie do upowszechniania treści kodeksu; sacrum i profanum w pracy zawodowej rzecznika prasowego. Rzecznik prasowy, jego zadania i obowiązki: zadania rzecznika jako przedstawiciela instytucji; zadania codzienne; zadania okresowe; zadania sporadyczne. Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Karta Przejrzystości Mediów, czyli jak ograniczyć szkodliwe praktyki. Zasady relacji między przełożonym a rzecznikiem prasowym; relacje pomiędzy rzecznikiem a dziennikarzami. Zadania rzecznika prasowego i specjalisty PR w administracji publicznej; obecność i znaczenie rzecznika i specjalisty PR w szkolnictwie wyższym; rola rzecznika i specjalisty PR w organizacjach charytatywnych i pożytku publicznego. Społeczny wymiar pracy rzecznika; odpowiedzialność wobec opinii publicznej; odpowiedzialność wobec reprezentowanej instytucji; odpowiedzialność wobec własnego sumienia. |
|
Literatura: |
Stasiuk-Krajewska K., Etyka public relations. Konteksty. Koncepcje. Kontrowersje, Wrocław 2011; Kaczmarek-Śliwińska M., Public relations w przestrzeni mediów społecznościowych. Działania organizacji i jej pracowników, Koszalin 2013; Dziamski S., Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Poznań 2005; Kaczmarek-Śliwińska M., Przestrzeń nowych mediów a etyka komunikowania. Problemy metodologiczne w badaniach kwestii wrażliwych dotyczących zachowań online [w:] Nowe media. Wyzwania i ograniczenia, red. T. Gackowski, Warszawa 2013; Wójcik K., Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa 2013; Seitel F.P., Public relations w praktyce, Warszawa 2003; Hope E., Etyka w zawodzie specjalistów public relations, Warszawa 2013; Kaczmarek-Śliwińska M., Jakość kształcenia public relations w polskich uczelniach publicznych i niepublicznych, [w:] Zarządzanie i komunikacja społeczna w edukacji. Kontekst, struktura, środowisko, red. K. Czerwiński, J. Mika, R. Uździcki, Toruń 2010. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Maciaszek | |
Prowadzący grup: | Paweł Maciaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie zasad etycznych obowiązujących w dziennikarstwie i pracy rzecznika prasowego oraz specjalisty PR i zastosowanie ich w wykonywanej pracy rzecznika prasowego i specjalisty PR. |
|
Pełny opis: |
Podstawy etosu zawodowego: prawda jako zadanie; dobro jako odniesienie do osoby i obowiązków zawodowych; piękno w relacji do prawdy i dobra w zawodzie rzecznika prasowego; zasada rzetelności; zasada prawdomówności; zasada zakazująca wprowadzania odbiorcy informacji w błąd; zakaz reprezentowania konkurencyjnych interesów; obowiązek ochrony dóbr osobistych; obowiązek ochrony tajemnicy służbowej; zakaz korumpowania środków masowego przekazu; zakaz oferowania korzyści majątkowych lub osobistych dziennikarzom; prawo wykupu miejsca lub czasu na zasadach działalności reklamowej; zakaz podejmowania zobowiązań uzależnionych od autonomicznych decyzji innych podmiotów; zakaz nieuczciwej konkurencji w branży public relations; zakaz podejmowania działań niezgodnych z kodeksem. Zobowiązanie do upowszechniania treści kodeksu; sacrum i profanum w pracy zawodowej rzecznika prasowego. Rzecznik prasowy, jego zadania i obowiązki: zadania rzecznika jako przedstawiciela instytucji; zadania codzienne; zadania okresowe; zadania sporadyczne. Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Karta Przejrzystości Mediów, czyli jak ograniczyć szkodliwe praktyki. Zasady relacji między przełożonym a rzecznikiem prasowym; relacje pomiędzy rzecznikiem a dziennikarzami. Zadania rzecznika prasowego i specjalisty PR w administracji publicznej; obecność i znaczenie rzecznika i specjalisty PR w szkolnictwie wyższym; rola rzecznika i specjalisty PR w organizacjach charytatywnych i pożytku publicznego. Społeczny wymiar pracy rzecznika; odpowiedzialność wobec opinii publicznej; odpowiedzialność wobec reprezentowanej instytucji; odpowiedzialność wobec własnego sumienia. |
|
Literatura: |
- Stasiuk-Krajewska K., Etyka public relations. Konteksty. Koncepcje. Kontrowersje, Wrocław 2011. - Kaczmarek-Śliwińska M., Public relations w przestrzeni mediów społecznościowych. Działania organizacji i jej pracowników, Koszalin 2013. - Dziamski S., Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Poznań 2005. - Kaczmarek-Śliwińska M., Przestrzeń nowych mediów a etyka komunikowania. Problemy metodologiczne w badaniach kwestii wrażliwych dotyczących zachowań online, [w:] Nowe media. Wyzwania i ograniczenia, red. T. Gackowski, Warszawa 2013. - Wójcik K., Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa 2013. - Seitel F.P., Public relations w praktyce, Warszawa 2003. - Hope E., Etyka w zawodzie specjalistów public relations, Warszawa 2013. - Kaczmarek-Śliwińska M., Jakość kształcenia public relations w polskich uczelniach publicznych i niepublicznych, [w:] Zarządzanie i komunikacja społeczna w edukacji. Kontekst, struktura, środowisko, red. K. Czerwiński, J. Mika, R. Uździcki, Toruń 2010. - Sobkowiak B., Public relations jako forma komunikowania masowego, [w:] Studia z teorii komunikowania masowego, red. B.Dobek-Ostrowska, Wrocław 1999, s. 61-81. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.