Przedmiot do wyboru- warsztaty dziennikarskie- blog jako forma komunikowania społecz.-e-recenzje
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-DKM-L-06-PDW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot do wyboru- warsztaty dziennikarskie- blog jako forma komunikowania społecz.-e-recenzje |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
06 przedmioty obowiązkowe na 6 sem. DKM-L |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zajęcia (warsztaty dziennikarskie) poświęcone są - w zasadniczej swej kwestii - zagadnieniu Bloga (i blogowania) jako jedej z form współczesnego komunikowania społecznego. |
Pełny opis: |
- Blog - jako dziennik w sieci (ang. web log - dziennik sieciowy) - Powinowactwa Bloga a dziennika intymnego (jako gatunku literatury diariuszowej); internetowy rodzaj pamiętnika. - Chronologia Bloga (tagowanie oraz archiwizacja zapisów) - Język, nagrania video i materiały graficzne - Fakty a opinie nadawcy (autora Bloga) - Blog jako sposób komunikacji - blogowanie i jego wpływ na Internet; Internet i wpływ na Blog - e-recenzje w sieci - Rodzaje Blogów (Blog tekstowy, fotoblog, audioblog, flog....) - Funkcje Blogów (ekspresja, (auto)promocja, wyznanie...) - Nihilizm a Blog - Jak Blog zmienia współczesne media i komunikacje ? - Geneza blogowania i blogera - Blogi jako platformy opiniotwórcze (?) - Czytelnik jako współtwórca Bloga - Weryfikacja treści Bloga |
Literatura: |
Budzyński W., "Public Relations. Wizerunek. Reputacja, Tożsamość", Warszawa 2017 Jacyno M., "Kultura indywidualizmu", Warszawa 2007 Kasińska-Metryka A., "Forma czy treść. Rzecz o wizerunku w życiu społecznym i politycznym", Toruń 2012 Roszkowski W., "Roztrzaskane lustro. Upadek cywilizacji zachodnie", Kraków 2019 Szlendaka T. (red.), "Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji", Wrocław 2007 Tomczyk T., "Social media. Start", Wydaw. Jason Hunt Books, 2016 Walker R. tłum. M. Szczubiałka, "Blogowanie", Warszawa 2012 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student : - student zna teorie, definicje i rodzaje blogów - zna warsztat pisania e-recenzji - wie jak założyć i na czym polega prowadzenie bloga W zakresie umiejętności student: - prowadzi własny blog tematyczny, umie go redagować - student przedstawia i uzasadnia własne, umiejętne kreowanie wizerunku, siebie, swych poglądów i opinii. - student obserwuje różne poziomy związków jakie zachodzą między mediami, Internetem, przekazem, a formami w nich zawartymi - jak np. Blog. W zakresie kompetencji personalnych oraz społecznych student: - jest świadomy zależności pomiędzy tekstem - kreacją i zapisem - faktem w Blogu a jego odbiorcą. - Student świadomy jest znaczenia nie tylko nadawcy Bloga, ale i i roli odbiorcy. Ma też świadomość zmieniających się wciąż procesów społecznych. iadomość zmieniających się wciąż procesów społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Frekwencja, aktywność, prowadzenie bloga tematycznego, prace pisemne, indywidualna prezentacja. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Zaborski | |
Prowadzący grup: | Piotr Zaborski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Skrócony opis: Zajęcia (warsztaty dziennikarskie) poświęcone są - w zasadniczej swej kwestii - zagadnieniu Bloga (i blogowania) jako jedej z form współczesnego komunikowania społecznego. |
|
Pełny opis: |
Pełny opis: - Blog - jako dziennik w sieci (ang. web log - dziennik sieciowy) - Powinowactwa Bloga a dziennika intymnego (jako gatunku literatury diariuszowej); internetowy rodzaj pamiętnika. - Chronologia Bloga (tagowanie oraz archiwizacja zapisów) - Język, nagrania video i materiały graficzne - Fakty a opinie nadawcy (autora Bloga) - Blog jako sposób komunikacji - blogowanie i jego wpływ na Internet; Internet i wpływ na Blog - e-recenzje w sieci - Rodzaje Blogów (Blog tekstowy, fotoblog, audioblog, flog....) - Funkcje Blogów (ekspresja, (auto)promocja, wyznanie...) - Nihilizm a Blog - Jak Blog zmienia współczesne media i komunikacje ? - Geneza blogowania i blogera - Blogi jako platformy opiniotwórcze (?) - Czytelnik jako współtwórca Bloga - Weryfikacja treści Bloga |
|
Literatura: |
Literatura: Budzyński W., "Public Relations. Wizerunek. Reputacja, Tożsamość", Warszawa 2017 Jacyno M., "Kultura indywidualizmu", Warszawa 2007 Kasińska-Metryka A., "Forma czy treść. Rzecz o wizerunku w życiu społecznym i politycznym", Toruń 2012 Roszkowski W., "Roztrzaskane lustro. Upadek cywilizacji zachodnie", Kraków 2019 Szlendaka T. (red.), "Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji", Wrocław 2007 Tomczyk T., "Social media. Start", Wydaw. Jason Hunt Books, 2016 Walker R. tłum. M. Szczubiałka, "Blogowanie", Warszawa 2012 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Suliga | |
Prowadzący grup: | Jakub Suliga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Skrócony opis: Zajęcia (warsztaty dziennikarskie) poświęcone są - w zasadniczej swej kwestii - zagadnieniu Bloga (i blogowania) jako jedej z form współczesnego komunikowania społecznego. |
|
Pełny opis: |
Pełny opis: - Blog - jako dziennik w sieci (ang. web log - dziennik sieciowy) - Powinowactwa Bloga a dziennika intymnego (jako gatunku literatury diariuszowej); internetowy rodzaj pamiętnika. - Chronologia Bloga (tagowanie oraz archiwizacja zapisów) - Język, nagrania video i materiały graficzne - Fakty a opinie nadawcy (autora Bloga) - Blog jako sposób komunikacji - blogowanie i jego wpływ na Internet; Internet i wpływ na Blog - e-recenzje w sieci - Rodzaje Blogów (Blog tekstowy, fotoblog, audioblog, flog....) - Funkcje Blogów (ekspresja, (auto)promocja, wyznanie...) - Nihilizm a Blog - Jak Blog zmienia współczesne media i komunikacje ? - Geneza blogowania i blogera - Blogi jako platformy opiniotwórcze (?) - Czytelnik jako współtwórca Bloga - Weryfikacja treści Bloga |
|
Literatura: |
Literatura: Budzyński W., "Public Relations. Wizerunek. Reputacja, Tożsamość", Warszawa 2017 Jacyno M., "Kultura indywidualizmu", Warszawa 2007 Kasińska-Metryka A., "Forma czy treść. Rzecz o wizerunku w życiu społecznym i politycznym", Toruń 2012 Roszkowski W., "Roztrzaskane lustro. Upadek cywilizacji zachodnie", Kraków 2019 Szlendaka T. (red.), "Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji", Wrocław 2007 Tomczyk T., "Social media. Start", Wydaw. Jason Hunt Books, 2016 Walker R. tłum. M. Szczubiałka, "Blogowanie", Warszawa 2012 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni - rok akad. 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-28 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Suska | |
Prowadzący grup: | Dorota Suska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie wymiarów językowych i komunikacyjnych blogu jako gatunku internetowego, jego form, funkcji, ewolucji (w kontekście rozwoju mediów społecznościowych) oraz nabycie umiejętności tworzenia przekazów blogowych dostosowanych do określonych intencji i przestrzeni komunikacji w Internecie. |
|
Pełny opis: |
Cechy definicyjne blogu jako gatunku internetowego, powinowactwa gatunkowe. Typologie blogów. Funkcje blogów: od form osobistych po marketingowe, autoprezentacyjne... Kulturowe funkcje blogów - redefinicje stereotypów. Charakterystyka struktury, aspektów poznawczych/ tematycznych, pragmatyki i stylistyki blogów. Blogowe parateksty - tytuły blogów. Audiowizualne formy bloga. Autorskość bloga: fakty a opinie nadawcy, konsekwencje monetyzacji/ komercjalizacji treści blogów; odbiorca jako współtwórca bloga. Blog jako sposób komunikacji wspólnotowej. Wpływ form blogowych na komunikację społeczną, użytkową, medialną w przestrzeni internetowej: e-recenzje, e-poradnictwo... Ewolucja blogów - mikroblogi. "Następcy" bloga w mediach społecznościowych - aktualizacje gatunkowe. |
|
Literatura: |
Alochno-Janas A., 2012, W poszukiwaniu istoty „blogowości”. Problemy genologiczne [w:] Web 2.0. Szanse i zagrożenia, red. J. Farysej, N. Dębowska, Poznań; Co nowego w nowych mediach? Transformacje, perspektywy, oczekiwania, 2019, red. B. Orzeł, Katowice (tu: Furmaniak K., Bookosfera. Środki słowotwórcze w języku blogerek książkowych; Kasper M.A., Nowe medium – (nie)nowy język, czyli o blogach literackich; Kubieniec D., Jak sprzedać markę sportową, czyli niestandardowe działania klubów piłki siatkowej w social mediach); Encyklopedia mediolingwistyki, 2023, red. W. Czachur, I. Loewe, A. Rejter, M. Wójcicka, Kraków (Blog /weblog/, Wideoblog); Fiut I, Piątek M., 2012, Blogi jako narzędzie komunikacji między użytkownikami sieci. Aspekty komunikacyjne blogosfery, „Studia Humanistyczne AGH”, t. 11/3; Gumkowska A., 2009, Blogi wobec tradycji diarystycznej. Nowe gatunki w nowych mediach, [w:] Tekst(w) sieci, t. 1. Tekst, język, gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa; Kawka M., 2010, Blog jako gatunek dziennikarski – ewolucja i transgresja, [w:] Internetowe gatunki dziennikarskie, red. K. Wolny Zmorzyński, W. Furman, Warszawa; Kidawa M., Maryl M., Niewiadomski K., 2016, Teksty elektroniczne w działaniu: typologia gatunków blogowych, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, LIX, z.2; Kładoczny P., 2019, Blog jako gatunek tekstu w kontekście monetyzacji treści, „Media. Biznes. Kultura”, z. 2(7); Lewandowska M., 2019, YouTube jako narzędzie kreowania wizerunku na przykładzie wideobloga „Kammel Czanel”, „Media - Kultura - Komunikacja Społeczna”, nr 4(14); Malinowska K., 2017, „Blogaskowy fejm”, czyli o języku blogerów modowych [w:] Socjolekt idiolekt - idiostyl: historia i współczesność, red. U. Sokólska, Białystok; Mękarska A., Kamasa V., 2015, Modowe „freaki” i „backpakerzy”. Najnowsze anglicyzmy na polskich blogach, „Investigationes Linguisticae”, XXXII,; Piątek K., 2022, Blog jako współczesna forma autobiograficzna, „Media i Społeczeństwo”, nr 17; Popiołek M., 2015, Serwisy społecznościowe w przestrzeni internetowej – (social)mediatyzacja życia codziennego, „Zeszyty Prasoznawcze”, t. 58, nr 1 (221); Sidorowicz R., 2013, Teleobecne „ja”. Językowa autoprezentacja nadawcy w blogu, Szczecin; Sitkowska K., 2012, Próba charakterystyki gatunkowej mikroblogu (na podstawie serwisu Twitter), „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t.55, nr 2(110); Suska D., 2015, Strategie nazewnicze w blogosferze tematycznej (na przykładzie nazw blogów kulinarnych), [w:] Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji, red. I. Sarnowska-Giefing, M. Balowski, M. Graf, Poznań; Suska D., 2017, Tytuły blogów ekonomicznych jako werbalne wykładniki kategorii dyskursywnych, „Słowo. Studia Językoznawcze” nr 8; Suska D., 2018, Blogosfera parentingowa: o profilach nowych ojców [w:] Język a media. Wzory komunikacji we współczesnych mediach, red. E. Horyń, B. Skowronek, A. Walecka-Rynduch, Kraków; Suska D., 2019, Strategie poradnikowe w blogach ekonomicznych, „Prace Językoznawcze”, t. 21, nr 3; Szews P., 2016, Mikroblog – odmiana blogu czy oddzielny gatunek, [w:] Język w internecie, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice; Szulc M., 2022, Od gatunku do wizerunku. Autokreacje b(v)logerów modowych w mediach społecznościowych, Poznań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.