Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot do wyboru- warsztaty dziennikarskie- blog jako forma komunikowania społecz.-e-recenzje

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-DKM-L-06-PDW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot do wyboru- warsztaty dziennikarskie- blog jako forma komunikowania społecz.-e-recenzje
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: 06 przedmioty obowiązkowe na 6 sem. DKM-L
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Zajęcia (warsztaty dziennikarskie) poświęcone są - w zasadniczej swej kwestii - zagadnieniu Bloga (i blogowania) jako jedej z form współczesnego komunikowania społecznego.

Pełny opis:

- Blog - jako dziennik w sieci (ang. web log - dziennik sieciowy)

- Powinowactwa Bloga a dziennika intymnego (jako gatunku literatury diariuszowej); internetowy rodzaj pamiętnika.

- Chronologia Bloga (tagowanie oraz archiwizacja zapisów)

- Język, nagrania video i materiały graficzne

- Fakty a opinie nadawcy (autora Bloga)

- Blog jako sposób komunikacji

- blogowanie i jego wpływ na Internet; Internet i wpływ na Blog

- e-recenzje w sieci

- Rodzaje Blogów (Blog tekstowy, fotoblog, audioblog, flog....)

- Funkcje Blogów (ekspresja, (auto)promocja, wyznanie...)

- Nihilizm a Blog

- Jak Blog zmienia współczesne media i komunikacje ?

- Geneza blogowania i blogera

- Blogi jako platformy opiniotwórcze (?)

- Czytelnik jako współtwórca Bloga

- Weryfikacja treści Bloga

Literatura:

Budzyński W., "Public Relations. Wizerunek. Reputacja, Tożsamość", Warszawa 2017

Jacyno M., "Kultura indywidualizmu", Warszawa 2007

Kasińska-Metryka A., "Forma czy treść. Rzecz o wizerunku w życiu społecznym i politycznym", Toruń 2012

Roszkowski W., "Roztrzaskane lustro. Upadek cywilizacji zachodnie", Kraków 2019

Szlendaka T. (red.), "Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji", Wrocław 2007

Tomczyk T., "Social media. Start", Wydaw. Jason Hunt Books, 2016

Walker R. tłum. M. Szczubiałka, "Blogowanie", Warszawa 2012

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student :

- student zna teorie, definicje i rodzaje blogów

- zna warsztat pisania e-recenzji

- wie jak założyć i na czym polega prowadzenie bloga

W zakresie umiejętności student:

- prowadzi własny blog tematyczny, umie go redagować

- student przedstawia i uzasadnia własne, umiejętne kreowanie wizerunku, siebie, swych poglądów i opinii.

- student obserwuje różne poziomy związków jakie zachodzą między mediami, Internetem, przekazem, a formami w nich zawartymi - jak np. Blog.

W zakresie kompetencji personalnych oraz społecznych student:

- jest świadomy zależności pomiędzy tekstem - kreacją i zapisem - faktem w Blogu a jego odbiorcą.

- Student świadomy jest znaczenia nie tylko nadawcy Bloga, ale i i roli odbiorcy. Ma też świadomość zmieniających się wciąż procesów społecznych.

iadomość zmieniających się wciąż procesów społecznych.

Metody i kryteria oceniania:

Frekwencja, aktywność, prowadzenie bloga tematycznego, prace pisemne, indywidualna prezentacja.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Zaborski
Prowadzący grup: Piotr Zaborski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Skrócony opis:

Zajęcia (warsztaty dziennikarskie) poświęcone są - w zasadniczej swej kwestii - zagadnieniu Bloga (i blogowania) jako jedej z form współczesnego komunikowania społecznego.

Pełny opis:

Pełny opis:

- Blog - jako dziennik w sieci (ang. web log - dziennik sieciowy)

- Powinowactwa Bloga a dziennika intymnego (jako gatunku literatury diariuszowej); internetowy rodzaj pamiętnika.

- Chronologia Bloga (tagowanie oraz archiwizacja zapisów)

- Język, nagrania video i materiały graficzne

- Fakty a opinie nadawcy (autora Bloga)

- Blog jako sposób komunikacji

- blogowanie i jego wpływ na Internet; Internet i wpływ na Blog

- e-recenzje w sieci

- Rodzaje Blogów (Blog tekstowy, fotoblog, audioblog, flog....)

- Funkcje Blogów (ekspresja, (auto)promocja, wyznanie...)

- Nihilizm a Blog

- Jak Blog zmienia współczesne media i komunikacje ?

- Geneza blogowania i blogera

- Blogi jako platformy opiniotwórcze (?)

- Czytelnik jako współtwórca Bloga

- Weryfikacja treści Bloga

Literatura:

Literatura:

Budzyński W., "Public Relations. Wizerunek. Reputacja, Tożsamość", Warszawa 2017

Jacyno M., "Kultura indywidualizmu", Warszawa 2007

Kasińska-Metryka A., "Forma czy treść. Rzecz o wizerunku w życiu społecznym i politycznym", Toruń 2012

Roszkowski W., "Roztrzaskane lustro. Upadek cywilizacji zachodnie", Kraków 2019

Szlendaka T. (red.), "Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji", Wrocław 2007

Tomczyk T., "Social media. Start", Wydaw. Jason Hunt Books, 2016

Walker R. tłum. M. Szczubiałka, "Blogowanie", Warszawa 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Suliga
Prowadzący grup: Jakub Suliga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Skrócony opis:

Zajęcia (warsztaty dziennikarskie) poświęcone są - w zasadniczej swej kwestii - zagadnieniu Bloga (i blogowania) jako jedej z form współczesnego komunikowania społecznego.

Pełny opis:

Pełny opis:

- Blog - jako dziennik w sieci (ang. web log - dziennik sieciowy)

- Powinowactwa Bloga a dziennika intymnego (jako gatunku literatury diariuszowej); internetowy rodzaj pamiętnika.

- Chronologia Bloga (tagowanie oraz archiwizacja zapisów)

- Język, nagrania video i materiały graficzne

- Fakty a opinie nadawcy (autora Bloga)

- Blog jako sposób komunikacji

- blogowanie i jego wpływ na Internet; Internet i wpływ na Blog

- e-recenzje w sieci

- Rodzaje Blogów (Blog tekstowy, fotoblog, audioblog, flog....)

- Funkcje Blogów (ekspresja, (auto)promocja, wyznanie...)

- Nihilizm a Blog

- Jak Blog zmienia współczesne media i komunikacje ?

- Geneza blogowania i blogera

- Blogi jako platformy opiniotwórcze (?)

- Czytelnik jako współtwórca Bloga

- Weryfikacja treści Bloga

Literatura:

Literatura:

Budzyński W., "Public Relations. Wizerunek. Reputacja, Tożsamość", Warszawa 2017

Jacyno M., "Kultura indywidualizmu", Warszawa 2007

Kasińska-Metryka A., "Forma czy treść. Rzecz o wizerunku w życiu społecznym i politycznym", Toruń 2012

Roszkowski W., "Roztrzaskane lustro. Upadek cywilizacji zachodnie", Kraków 2019

Szlendaka T. (red.), "Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji", Wrocław 2007

Tomczyk T., "Social media. Start", Wydaw. Jason Hunt Books, 2016

Walker R. tłum. M. Szczubiałka, "Blogowanie", Warszawa 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr letni - rok akad. 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-28 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Suska
Prowadzący grup: Dorota Suska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest poznanie wymiarów językowych i komunikacyjnych blogu jako gatunku internetowego, jego form, funkcji, ewolucji (w kontekście rozwoju mediów społecznościowych) oraz nabycie umiejętności tworzenia przekazów blogowych dostosowanych do określonych intencji i przestrzeni komunikacji w Internecie.

Pełny opis:

Cechy definicyjne blogu jako gatunku internetowego, powinowactwa gatunkowe. Typologie blogów. Funkcje blogów: od form osobistych po marketingowe, autoprezentacyjne... Kulturowe funkcje blogów - redefinicje stereotypów. Charakterystyka struktury, aspektów poznawczych/ tematycznych, pragmatyki i stylistyki blogów. Blogowe parateksty - tytuły blogów. Audiowizualne formy bloga. Autorskość bloga: fakty a opinie nadawcy, konsekwencje monetyzacji/ komercjalizacji treści blogów; odbiorca jako współtwórca bloga. Blog jako sposób komunikacji wspólnotowej. Wpływ form blogowych na komunikację społeczną, użytkową, medialną w przestrzeni internetowej: e-recenzje, e-poradnictwo... Ewolucja blogów - mikroblogi. "Następcy" bloga w mediach społecznościowych - aktualizacje gatunkowe.

Literatura:

Alochno-Janas A., 2012, W poszukiwaniu istoty „blogowości”. Problemy genologiczne [w:] Web 2.0. Szanse i zagrożenia, red. J. Farysej, N. Dębowska, Poznań; Co nowego w nowych mediach? Transformacje, perspektywy, oczekiwania, 2019, red. B. Orzeł, Katowice (tu: Furmaniak K., Bookosfera. Środki słowotwórcze w języku blogerek książkowych; Kasper M.A., Nowe medium – (nie)nowy język, czyli o blogach literackich; Kubieniec D., Jak sprzedać markę sportową, czyli niestandardowe działania klubów piłki siatkowej w social mediach); Encyklopedia mediolingwistyki, 2023, red. W. Czachur, I. Loewe, A. Rejter, M. Wójcicka, Kraków (Blog /weblog/, Wideoblog); Fiut I, Piątek M., 2012, Blogi jako narzędzie komunikacji między użytkownikami sieci. Aspekty komunikacyjne blogosfery, „Studia Humanistyczne AGH”, t. 11/3; Gumkowska A., 2009, Blogi wobec tradycji diarystycznej. Nowe gatunki w nowych mediach, [w:] Tekst(w) sieci, t. 1. Tekst, język, gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa; Kawka M., 2010, Blog jako gatunek dziennikarski – ewolucja i transgresja, [w:] Internetowe gatunki dziennikarskie, red. K. Wolny Zmorzyński, W. Furman, Warszawa; Kidawa M., Maryl M., Niewiadomski K., 2016, Teksty elektroniczne w działaniu: typologia gatunków blogowych, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, LIX, z.2; Kładoczny P., 2019, Blog jako gatunek tekstu w kontekście monetyzacji treści, „Media. Biznes. Kultura”, z. 2(7); Lewandowska M., 2019, YouTube jako narzędzie kreowania wizerunku na przykładzie wideobloga „Kammel Czanel”, „Media - Kultura - Komunikacja Społeczna”, nr 4(14); Malinowska K., 2017, „Blogaskowy fejm”, czyli o języku blogerów modowych [w:] Socjolekt idiolekt - idiostyl: historia i współczesność, red. U. Sokólska, Białystok; Mękarska A., Kamasa V., 2015, Modowe „freaki” i „backpakerzy”. Najnowsze anglicyzmy na polskich blogach, „Investigationes Linguisticae”, XXXII,; Piątek K., 2022, Blog jako współczesna forma autobiograficzna, „Media i Społeczeństwo”, nr 17; Popiołek M., 2015, Serwisy społecznościowe w przestrzeni internetowej – (social)mediatyzacja życia codziennego, „Zeszyty Prasoznawcze”, t. 58, nr 1 (221); Sidorowicz R., 2013, Teleobecne „ja”. Językowa autoprezentacja nadawcy w blogu, Szczecin; Sitkowska K., 2012, Próba charakterystyki gatunkowej mikroblogu (na podstawie serwisu Twitter), „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t.55, nr 2(110); Suska D., 2015, Strategie nazewnicze w blogosferze tematycznej (na przykładzie nazw blogów kulinarnych), [w:] Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji, red. I. Sarnowska-Giefing, M. Balowski, M. Graf, Poznań; Suska D., 2017, Tytuły blogów ekonomicznych jako werbalne wykładniki kategorii dyskursywnych, „Słowo. Studia Językoznawcze” nr 8; Suska D., 2018, Blogosfera parentingowa: o profilach nowych ojców [w:] Język a media. Wzory komunikacji we współczesnych mediach, red. E. Horyń, B. Skowronek, A. Walecka-Rynduch, Kraków; Suska D., 2019, Strategie poradnikowe w blogach ekonomicznych, „Prace Językoznawcze”, t. 21, nr 3; Szews P., 2016, Mikroblog – odmiana blogu czy oddzielny gatunek, [w:] Język w internecie, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice; Szulc M., 2022, Od gatunku do wizerunku. Autokreacje b(v)logerów modowych w mediach społecznościowych, Poznań.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
ul. Waszyngtona 4/8 42-217 Częstochowa tel: +48 34 3784 100 https://ujd.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)